Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Esapekka Lapilta lähdössä talli alta – Sebastien Ogier siirtyy Toyotalle? Nämä merkit viittaavat Citroenin vetäytymiseen rallin MM-sarjasta

Citroenin lähtöaikeista on jo uutisoinut Motorsport.com -julkaisu.

Rallin MM-sarja
Esapekka Lappi Kataloniassa 2019.
Jäikö lokakuun lopulla ajettu Katalonian MM-ralli Citroenin viimeiseksi rallin MM-sarjassa?AOP

Kooste rallin MM-sarjan koko kaudesta esitetään TV2:lla sunnuntaina kello 21.00. Lähetystiedot ja uusimmat ralliuutiset osoitteesta yle.fi/mmralli.

Motorsport.com -julkaisun italialaisversio uutisoi, että Citroen on vetäytymässä rallin MM-sarjasta (siirryt toiseen palveluun) jo tulevan kauden osalta. Päätös tarkoittaisi sitä, että suomalaiskuljettaja Esapekka Lapilla ei olisi enää varmaa tallipaikkaa ensi kaudeksi.

Sivusto uutisoi Citroenin vetäytymisestä lähteisiinsä nojaten. Nimetön lähde taas kertoo Autosportille (siirryt toiseen palveluun), että Citroenin lähtö on käytännössä varma. Julkaisujen tietoja voi pitää luotettavina, sillä monet merkit viittaavat vahvasti Citroenin lähtemiseen.

Ranskalaismerkin emokonserni PSA ja italialaisamerikkalainen FCA ilmoittivat kuun vaihteessa yhdistymisestään. Uudesta konsernista on tulossa maailman neljänneksi suurin autonvalmistaja. Näin merkittävä muutos yhtiössä vaikuttaa väistämättä myös PSA:n moottoriurheilutoimintaan.

Esapekka Lappi
Esapekka Lapilla on voimassa oleva sopimus Citroenin kanssa myös vuodesta 2020.AOP/imago sport

PSA:n automallisto on sähköistymässä kovaa vauhtia. Tämä on asettanut myös vaatimuksia moottoriurheilutoiminnan suhteen, sillä autonvalmistajille moottoriurheilu on ensisijaisesti vain yksi osa markkinointia. PSA ilmoittikin keskiviikkona, että konserniin kuuluvista automerkeistä Peugeot palaa WEC-ratasarjaan kaudella 2022, kun sarjassa siirrytään ajamaan uusilla hybridikäyttövoimalla toimivilla hyperautoilla.

Citroen on ollut etujoukoissa ajamassa rallin MM-sarjan siirtymistä hybridiaikaan. Näin tapahtuukin kaudesta 2022 alkaen, mutta FIA ei ole vieläkään kertonut talleille tarkkoja raameja sen suhteen, missä puitteissa uusia autoja pitäisi alkaa kehittää.

Citroenin MM-rallitallin päällikkö Pierre Budar kertoi tällä viikolla, että talli on panostamassa ensi vuoteen päättynyttä kautta enemmän. Tähän rallitalli onkin voinut varautua, mutta konsernitasolla tehtävät päätökset ajavat luonnollisesti kaiken yli.

Tuorein esimerkki vastaavasta nopeasta vetäytymisestä nähtiin vuonna 2016, kun erittäin suurilla panostuksilla kohti kautta 2017 valmistautunut Volkswagen jätti yllättäen MM-sarjan. Emokonserni joutui tuolloin dieselpäästöskandaalin kouriin, ja siihen täysin liittymätön ralliohjelma joutui sijaiskärsijäksi yhtiön tehdessä muutoksia toiminnassaan.

Ogier Toyotan leiriin?

Motorsport.comin mukaan Citroenin MM-rallitallin ykköstähti Sebastien Ogier on siirtymässä Toyotalle. Päätös olisi looginen, sillä Ogieria on huhuissa viety Tommi Mäkisen tallin leiriin jo aiemmin.

Näin siitäkin huolimatta, että ranskalainen onkin jo käyttänyt tulevaa vuotta koskevan optionsa ranskalaistallin kanssa. Ogier ei ole ollut missään vaiheessa tyytyväinen Citroenin kehitystyöhön. Toyota taas menetti ykköstähtensä Ott Tänakin tulevaksi kaudeksi Hyundaille.

Ogier on jo ilmoittanut, että hän lopettaa uransa vuoden 2020 päätteeksi. Toyotalla olisi tarjota maailmanmestarille voittaja-auto, jolla hän voisi tavoitella janoamaansa seitsemättä mestaruustitteliä kolmannella eri automerkillä. Vastaavaan on pystynyt MM-sarjan historiassa vain Peugeotilla, Lancialla ja Toyotalla mestaruudet voittanut Juha Kankkunen.

Ogierin sopimus ei olisi järin hyvä uutinen Jari-Matti Latvalalle. Tallipaikkoja olisi ylipäätään tarjolla Citroenin vetäytymisen johdosta kuluvaa kautta vähemmän. Ranskalaismestari on myös kuljettajahierarkiassa selvästi Latvalan yläpuolella. Autosport kertoo (siirryt toiseen palveluun), että Toyota saattaa olla julkaisemassa Ogierin ja M-Sportilla tällä kaudella ajaneen Elfyn Evansin sopimukset ensi viikon lopussa.

Latvala on ilmaissut tahtonsa ajaa ensi kaudella yhden tai kaksi MM-rallia joko Ruotsissa tai Suomessa, vaikka ei saisikaan koko kauden kestävää sopimusta. Latvala saattaakin tässä tapauksessa tavoitella ajopaikkaa näihin kisoihin Hyundailta. Eteläkorealaistallin kolmosautoa jakavat Dani Sordo ja Sebastien Loeb eivät ole osoittaneet innostustaan ajaa kyseisiä kilpailuita.

Citroenin vetäytyminen merkitsisi sitä, että kenelläkään suomalaisella ei olisi vielä ajopaikkaa tulevaksi vuodeksi. Kalle Rovanperän huhuiltua Toyota-sopimusta ei ole vielä julkaistu. M-Sportin Teemu Suninenkaan ei ole vielä saanut jatkosopimusta brittitallilta. Fordin rattiin voi olla ensi kaudella tunkua, sillä ilman tallipaikkaa ovat edellä mainittujen kuljettajien lisäksi muun muassa Hyundailla MM-sarjassa neljänneksi sijoittunut Andreas Mikkelsen, kuudenneksi Toyotalla yltänyt Kris Meeke, kaksi kilpailua Hyundailla ajanut Craig Breen ja Citroenin riveissä WRC2 Pro-luokassa kilpaillut Mads Östberg.

M-Sport on ajatti tällä kaudella vain kahta tehdaskuljettajaa. Tallin kolmannessa autossa ajoittain esiintyneet Pontus Tidemand ja Gus Greensmith sekä Suomen ja Australian ralliin ilmoitettu Hayden Paddon joutuivat rahoittamaan oman ajopaikkansa.

Artikkelia päivitetty kello 15.54: Lisätty tieto Autosportin lähteistä.

Lue myös:

Rallissa synkkä suomalaisvuosi, Tommi Mäkisen Toyota-tallilla vaikeita kysymyksiä – "Latvalasta paistaa umpisolmu"

Australian maastopalot näkyivät jopa Sydneyn kuuluisien nähtävyyksien läheisyydessä – taksikuski Ylelle: "Tämä on pelottavaa"

Jari-Matti Latvala toivoo sopimusuutisia piakkoin, mutta uskaltaa luvata ajavansa ainakin yhden kilpailun – "Se on Jyväskylä tai Ruotsin ralli"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat