FIA ei varautunut Citroenin lähtöön, mutta ahdinkoa torjutaan tutulla sääntöehdotuksella – jos MM-sarja kuihtuu, on seuraus selvä: "Meillä on jo vaihtoehto"

FIA:n rallikomission varapuheenjohtaja Timo Rautiaisen mielestä rallin MM-sarjan kilpailumäärää ei ole enää varaa kasvattaa.

Rallin MM-sarja
Citikka
Citroenin vetäytymisen jälkeen rallin MM-sarjan on entistäkin tärkeämpää houkutella mukaan uusia valmistajia.Tomi Hänninen

Rallin MM-sarjaa kohtasi keskiviikkona karu, mutta odotettu isku suoraan vyön alle. Lajin historian menestynein automerkki Citroen päätti vetäytyä MM-sarjasta välittömästi. Näin ensi kaudella nähdään ainoastaan kolme WRC-tallia.

Syyksi Citroen kertoi sen, että ykköstähti Sebastien Ogier päätti jättää ranskalaistallin vain vuoden kestäneen yhteistyön jälkeen. Useiden lähteiden mukaan Ogierin seuraava osoite on Toyota. Citroenin päätös ei tullut yllätyksenä, sillä huhut tallin vetäytymisestä olivat voimistuneet viimeisten viikkojen ja päivien aikana.

Kansainvälisen autourheiluliitto FIA:n rallikomission varapuheenjohtaja Timo Rautiainen kertoi Yle Urheilulle varhain keskiviikkona Suomen aikaa, että Citroenin lähtöön ei oltu hänen tietojensa mukaan erityisemmin varauduttu.

Haastatteluhetkellä ranskalaiset eivät vielä olleet vahvistaneet vetäytymistään.

– Ymmärtääkseni säännöt määräävät, että tallit sitoutuvat sarjaan aina vuodeksi kerrallaan. Eli mitään sanktioita ei ole tulossa, Rautiainen kertoi.

– Eipä valmistajien lähtöihin voi hirveästi varautua. Säännöillä tietenkin jollain tasolla.

Säännöillä Rautiainen viittaa ehdotukseen, joka viedään seuraavaksi FIA:n päättävän elimen eli maailmanneuvoston pöydälle. Rautiaisen mukaan harkinnassa on mahdollistaa WRC-autojen ajattaminen myös yksityistalleille, vaikka nämä eivät voisi sitoutua kokonaisen sarjan kiertämiseen.

Timo Rautiainen
FIA:n rallikomission varapuheenjohtaja Timo Rautiainen istahti tällä kaudella yhden rallin ajaksi tutulle paikalle kartanlukijaksi.Jussi Jäkälä / Yle

– Kyse olisi omasta sarjasta. He pystyisivät kilpailemaan valmistajien pisteistä tai tiimipisteistä tässä tapauksessa. Näin voisi saada hieman täytettä ohueen kenttään, jotta mukana olisi yksittäisiä talleja kilpailemassa esimerkiksi vuokra-autoilla. Voisi kuvitella, että kohta Citroenilla olisi kalustoa vuokrattavana, Rautiainen kuvailee.

Uusien WRC-autojen aikakaudella eli vuodesta 2017 eteenpäin sarjassa on ajanut kyllä ajoittain myös yksityiskuljettajia, mutta he eivät ole keränneet merkkimestaruuspisteitä. Rautiainen oli itse tämän vuoden Ruotsin rallissa mukana tällaisessa autokunnassa, kun hän teki Marcus Grönholmin kanssa yhden kisan ajaksi paluun MM-rallipoluille.

– Uusien WRC-autojen aikaa on pidetty suljettuna piirinä, jossa FIA:n hyväksynnällä ovat päässeet vain yksittäiset "grönholmit" kilpailemaan, Rautiainen hymähti.

Uuden WRC-sukupolven säännöt ovat yhä auki

FIA:lla ja rallin MM-sarjan promoottorilla oli syytä huoleen jo ennen Citroenin virallista vetäytymispäätöstä. Tallin emokonserni PSA oli nimittäin jo vahvistanut aiemmin, että se ei aio olla mukana MM-rallitoiminnassa enää kaudesta 2022 eteenpäin. Tuolloin MM-sarjassa siirrytään käyttämään hybridiautoja.

Tallit eivät ole olleet järin tyytyväisiä siihen, että FIA ei ole vielä pystynyt lyömään lukkoon tarkkoja raameja sille, millaisten sääntöjen puitteissa uudet autot on rakennettava. Rautiainen ei osaa sanoa, että milloin FIA onnistuu lyömään raamit lukkoon.

– Luulen, että se homma elää vielä. Tekniset työryhmät ovat kokoontuneet jo monta kertaa. Marraskuun kokouksessa esiteltiin WRC-komissiolle jo selkeät suuntaviivat. Saadaanko 2022-auton kaikki raamit kasaan tämän kuun aikana, niin siitä en ole varma ollenkaan. Siellä on niin paljon asioita.

– Eipä tässä toisaalta niin hirveän kiire ole. Suuret suuntaviivat kun on asetettu, niin tallit voivat sitoutua niihin. Ne eivät siitä enää niin hirveästi muutu.

Ovatko tallit asettaneet mitään takarajaa?

– Ei ole kukaan ainakaan minulle puhunut sellaisesta mitään.

MM-rallissa ei vuonna 2022 ajeta erikoiskokeita sähkön voimalla, mutta uutta käyttövoimaa olisi tarkoitus hyödyntää esimerkiksi kaupunkien siirtymäosuuksilla. Uuden sukupolven WRC-autojen hybridivoimalinja tulee ensimmäisten vuosien ajaksi yhdeltä toimittajalta. Tätä toimittajaa ei ole kuitenkaan vielä Rautiaisen mukaan valittu.

– Ymmärtääkseni vielä pari viikkoa sitten ei oltu saatu sisään valmistajien tarjouksia. On mahdollista, että ne ehdotukset eivät ole keskenään vertailukelpoisia eli sääntöjä voidaan vielä joutua hieman sovittamaan.

Ymmärrätkö tallien huolen siitä, että säännöt pitäisi saada ajoissa lukkoon?

– Kyllä FIA:ssa teknisillä työryhmillä on tietenkin oma näkemys asioista. Neuvottelu- ja suunnittelupöydän ääressä on vain niin monta osapuolta. Voin hyvin kuvitella, että ei ole helppoa saada kaikkien mielipiteitä miellytettyä.

Marcus Grönholm Ruotsin rallissa 2019.
FIA yrittää tasoittaa yksityiskuljettajien tietä rallin MM-sarjaa. Kuvassa Marcus Grönholm Ruotsin rallissa 2019.Nikos Mitsouras / AOP

Yksi asia on kuitenkin varmaa. Autojen ei enää tarvitse jatkossa perustua rungoltaan sarjatuotantomalleihin. Autojen pitää silti muistuttaa ulkoisesti siviililiikenteen vastineitaan esimerkiksi konepellin ja ajovalojen suhteen.

– WRC-auton mitat ovat tietenkin tarkkaan säädetty, mutta jos alkuperäinen auto ei täytä näitä mittoja, niin kutistaminen ja kasvattaminen ovat sallittuja. Valmis auto näyttää ulkoisesti vakioautolta, vaikka se ei sitä olekaan.

"Meillä on jo olemassa toinen vaihtoehto"

Rallin MM-sarjan on pystyttävä houkuttelemaan mukaan uusia valmistajia kaudeksi 2022. Vähimmäisvaatimuksena voi pitää, että sarja ei enää menettäisi yhtään tallia.

– Mikäli käy niin, että WRC nykyisessä tai tulevassa muodossa kuihtuu, niin meillä on kuitenkin jo olemassa toinen vaihtoehto eli on suppeampi sarja halvemmilla autoilla. Jos talli toisensa jälkeen jää pois, niin sitten meillä on WRC2. Siitä tulisi silloin MM-sarja, Rautiainen kuvaili.

Rautiainen ei kuitenkaan odota MM-sarjan vaipuvan sellaiseen alennustilaan, että maailmanmestaruudesta päätettäisiin ajaa nykyisillä R5-autoilla, jollaisella esimerkiksi Kalle Rovanperä voitti WRC2 Pro-luokan maailmanmestaruuden.

Kalle Rovanperä
Skodan tehdastalli osallistui viime vuonna WRC2 Pro-luokkaan.AOP/imago sport

Äärimmäinen ratkaisu voisi toisaalta tarkoittaa ainakin sitä, että MM-sarja olisi helpommin saavutettavissa myös yksityisille kuljettajille. Rautiainen huomauttaa, että alempien luokkien kautta on mahdollista yrittää houkutella uusia valmistajia, jotka niiden kautta haluaisivat lopulta panostaa myös WRC-tason tehdastalliin. Jatkossa WRC2-luokan valmistajien mestaruudesta pääsevät ajamaan myös yksityistallit.

Tällä hetkellä vaikuttaa kuitenkin siltä, että MM-sarjan kulut eivät ainakaan pienene ainakaan autojen kehityksen osalta. Uusien hybridiautojen suorituskykyä ei karsita kustannuksien madaltamiseksi.

– Ei se ihan huono ajatus ole ole tehdä jollain lailla halvempaa. Toisaalta taas juuri viimeisin muutos tehtiin, koska haluttiin entistä näyttävämpiä ja rajumpia autoja. Niistä saattoi tehdä aerodynamiikaltaan sellaisia, että ne pysyvät varmasti tiessä, Rautiainen muistutti.

Kilpailumäärä ei saa kasvaa

Rautiaisen mielestä autojen hinta ei ole muutenkaan ydinkysymys lajin tulevaisuudesta puhuttaessa. Kulut ovat aina karanneet taivaisiin, kun tallit ovat yrittäneetsaada pilttuistaan ulos sen nopeimman auton. Suurimmat kulut syntyvät kuitenkin tallin pyörittämisestä, kun rallikaravaani matkaa ympäri maailmaan.

MM-sarja vie tallit ensi kaudella viidelle eri mantereelle. Toisaalta ratkaisua on kiitetty siitä, että sarja on pitkästä aikaa nimensä mukaisesti maailmanmestaruussarja. Toisaalta samalla kasvavat myös päästöt ja kulut. Rautiaisen mielestä rallin MM-sarjan tulevaisuuden kannalta oleellista on, että sarja ei enää paisu entisestään.

Jari Ketomaa Jyväskylän MM-rallissa Killerin yleisöerikoiskokeella.
Takavuosina rallin MM-sarjassa kilpaili useita eri automerkkejä, joilla läpimurtoa yrittivät myös yksityiskuljettajat. Kuva Jyväskylän MM-rallista vuodelta 2009. Tuolloin Jari Ketomaa teki WRC-debyyttinsä kaksi vuotta vanhalla Subarulla.Jarno Saari

Rautiainen tyrmää haaveet kilpailumäärän kasvattamiselle.

– Nykyinen 14 rallia on mielestäni se, jossa täytyy pysyä – ainakin siihen asti, kunnes sarja on taas voimissaan. Sitä ei ole nyt mahdollista kasvattaa.

Sarjan leviäminen ympäri maailmaa ei ole kuitenkaan Rautiaisen mukaan mikään ongelma. Uusien autonvalmistajien houkuttaminen vaatii sitä, että rallit viedään tärkeimmille markkina-alueille – tai valmistajien luokse. Näin käy ensi kaudella, kun Japanissa ajetaan pitkästä aikaa MM-rallia. Maassa ajetut kandidaattikilpailut ovat jo herättäneet myös muiden valmistajien kuin jo mukana olevan Toyotan kiinnostuksen.

Toinen konkreettinen keino tallien houkuttelemiselle on ahkera yhteydenpito. Tätä tekevät Rautiaisen mukaan niin FIA kuin rallin MM-sarjan promoottorikin.

– Vähänkään kiinnostusta osoittaneita valmistajia on lähestytty ja heidän kanssaan on käyty keskusteluja yleisellä tasolla. Tiedän, että useat automerkit ovat osoittaneet kiinnostuksensa.

Lue myös:

Rallimestari Ogier huolestui Citroenin tempusta lähtönsä jälkeen – kohutiedote yllätti: "Epäkunnioittavaa"

“Aika ikävästi sanottu” – asiantuntija kummastelee rallin MM-sarjan menestystallin toimintaa, Esapekka Lappi vaikeassa tilanteessa

Työttömäksi jäänyt Esapekka Lappi järkyttyi, tallin lopettamispäätös yllätti: "En tietenkään odottanut tällaista"

Nyt se on varmaa! Citroen jättää rallin MM-sarjan – Sebastien Ogier Toyotalle, Esapekka Lappi M-Sportille?

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat