Suora

  • Freestylen MC: Thaiwoo, kumpareet
  • Hiihdon Ski Classics, La Venosta
  • Jääkiekon EHT-turnaus, Suomi - Ruotsi
  • Alppihiihdon MC: Val d'Isère, miesten pujottelun 1. lasku
  • Urheilustudio 14.12.
  • Ampumahiihdon MC, naisten viesti, Hochfilzen
  • Ampumahiihdon MC, naisten viesti, Hochfilzen
  • Lumilautailun MC: Peking, Big Air
  • Urheilustudio 14.12.
  • Jääkiekon EHT Venäjä - Tshekki
  • Alppihiihdon MC: Val d'Isère, miesten pujottelun 2. lasku
  • Val d'Isere, miesten pujottelun 2. lasku
  • Urheilustudio 14.12.
  • Sprintit, Davos
  • Ampumahiihdon MC, miesten takaa-ajokilpailu, Hochfilzen
  • Mäkihypyn MC, miesten joukkuemäki, Klingenthal
  • Miesten joukkuemäki, Klingenthal
  • Urheiluruutu
  • Jääkiekon EHT-turnaus, Venäjä - Tshekki

Kommentti: Citroenin lähtö on kriisi, joka avaa mahdollisuuden – rallin MM-sarja voi olla edelläkävijä ja lopettaa kulutusjuhlat

Rallin MM-sarja ei houkuttele autonvalmistajia. Muutos on nyt mahdollinen, mutta vaatii täyskäännöksen, kirjoittaa Yle Urheilun Micke Suopuro.

Rallin MM-sarja
Esapekka Lappi
Citroenin lähtö on suuri kolaus, mutta se avaa mahdollisuuden. Rallin MM-sarjan on otettava oma elintilansa taas haltuun. EPA-EFE/NIKOS MITSOURAS

Ralli on nostalgialaji. Menneiden hetkien haikailussa on oma viehätyksensä. Se sopii hyvin lajiin, jossa suoritusvälineet – siis ralliautot – muuttuvat säännöllisesti.

Nykyiset WRC-autot ovat tuon kehityksen huipentumia, timantteja. Ralliteillä ei ole koskaan aiemmin ajettu yhtä hurjaa kyytiä. Lisää vauhtia ja näyttävyyttä, sitä haluttiin ja sitä myös saatiin, kun uudet säännöt sorvattiin.

Tämän päivän WRC-autojen taustalla vaikuttaa vahvasti nostalgia. Ne ovat osin seurausta haikailusta 1980-luvulle, jota hallitsivat hetken B-ryhmän superautot. Tuo aikakausi vain päättyi muutamassa vuodessa. Kilpailu autojen välillä vietiin äärimmilleen turvallisuuden kustannuksella – ja seuraukset olivat traagisia.

Henri Toivosen Lancia Delta S4 -auto kuvassa
Haikailu B-ryhmän autojen perään oli osaltaan pohjustamassa nykyisten WRC-autojen sukupolvea.AOP

Nykypäivän superautojen aikakausi ei ole loppumassa yhtä surullisesti. Loppu on kuitenkin yhtä vääjäämätön. Citroenin vetäytyminen MM-sarjasta maalaa synkeän kuvan siitä, että jokin rallin MM-sarjan tulevaisuuden rakentamisessa mättää. Totuudelta ei voi enää ummistaa silmiä.

B-ryhmäläisten jälkeen ralli nousi jaloilleen erityisellä tavalla. Autot eivät olleet enää yhtä näyttäviä, mutta tämä unohtui pian. Alkoi rallin MM-sarjan todellinen kultakausi. Automerkkien maahantuojat perustivat omia tiimejään jopa kansallisiin sarjoihin.

Kilpailu oli vaihtelevaa, mutta kovaa. Esimerkiksi vuosien 1991–2000 välillä kuljettajien ja valmistajien maailmanmestaruuteen yllettiin viidellä eri automerkillä. Vuosi 1990 taas on jäänyt mieleen luvusta 13. Silloin yhtä monen automerkin autoilla ajettiin vähintään yksi MM-ralli.

Ajan kultaamia muistoja pitäisi haikailla nyt tästä aikakaudesta. Rallin MM-sarja ei voi harpata eteen ottamatta askelta taakse.

Rallin on otettava kaikki irti elintilasta, joka on sen omaa

Citroenin keskiviikkoinen ilmoitus oli vain seurausta tekemättömistä päätöksistä. Rallihistorian menestynein automerkki oli jo aiemmin ilmoittanut, että se ei ole mukana WRC-autojen vuonna 2022 alkavalla hybridiaikakaudella. Tunkua ei ole muutenkaan, eiväthän uudet säännötkään ole vielä täysin lukossa.

Varmaa on se, että miljoonien eurojen upottaminen käsityönä tehtävien WRC-autojen kehittämiseen ja valmistamiseen jatkuu. Näin siitäkin huolimatta, että se ei selvästi näytä järin houkuttelevalta – hybridillä tai ilman. Säästöjä on haettu esimerkiksi rengaspuolelta, jossa kilpailu on pysähtynyt.

Carlos Sainz
1990-luvun loppu muistetaan Tommi Mäkisen dominoinnista, mutta silti maailmanmestaruuden voitti viisi eri kuljettajaa. Yksi heistä, Carlos Sainz, vauhdissa Toyotalla vuonna 1998. (Arkistokuva)EPA / Francisco Neves

Nykyiset WRC-autot eivät massiivisten siipiensä vuoksi muistuta juurikaan esikuviaan. Uuden aikakauden hybridi-WRC:t voivat karata vielä kauemmaksi tuotantoautoista. Valveutunut ralliyleisö toki tunnistaa ne, mutta henkilöautoja ei myydä näin pienelle kohderyhmälle, vaan massoille. Tämä on ainoa asia, jota autonvalmistajat lopulta miettivät markkinointibudjetteja moottoriurheiluun kohdistaessaan.

Citroen vetäytyi, koska konserni näki, että MM-ralli ei erotu muista sarjoista. Uuden sukupolven käyttövoimalla ja superautoilla on jo oma urheiluympäristönsä, joka sijaitsee moottoriradoilla.

Rallin vahvuus on aina ollut siinä, että se on lähellä kuluttajaa. Henkilöautoa muistuttavilla nelipyöräisillä kun kilpaillaan oikeilla teillä. MM-rallin voi viedä kivuttomammin kasvaville markkinoille. Rallin järjestäminen ei vaadi massiivisia investointeja, sillä kilpailuympäristöt ovat jo olemassa.

Rallin olisikin otettava taas kaikki irti elintilasta, joka on sen omaa.

Autoteollisuus kipuilee – rallin on tarjottava ratkaisu

Kansainvälinen autourheiluliitto FIA voi tehdä rallin MM-sarjasta erottuvan palasen portfolioonsa. Ralli voisi olla se laji, joka lopettaisi kulutusjuhlat ja antaisi toisen vaihtoehdon. Se istuisi lajin luonteeseen, joka on perimmiltään palavaa halua ajaa autolla kuin autolla lujaa vaihtelevissa olosuhteissa.

Autojen kehittäminen ja markkinointi on toki ollut osa tätä perinnettä ja historiaa. Takavuodet ovatkin opettaneet, että ralli voi parhaimillaan vedota vahvasti kuluttajiin. Siihen luottavat yhä nykyiset MM-sarjassa mukana olevat valmistajat. Ne eivät vain riitä, sillä uusia on saatava.

Automerkkejä on lähtenyt MM-sarjasta ennenkin, mutta ralli on lajina selvinnyt. Olisiko kuitenkin jo aika hakea rohkeasti kasvua, ikuisen selviytymisen sijaan? Autoteollisuus kipuilee, koska se yrittää sähköistyä vauhdilla, vaikka kaikki autonvalmistajat eivät vielä tuota massoittain edes hybridejä.

Kalle
Nykyiset R5-autot ovat selvästi WRC-autoja edullisempia, mutta silti vaikuttavia. Skoda on myynyt satoja R5-autoja ympäri maailman.Tomi Hänninen

Ralli voisi tarjota ratkaisun. FIA on saanut kritiikkiä politikoinnista ja jähmeästä kyvystä tehdä päätöksiä. Citroenin lähtö on kriisi, ja juuri siksi avaa FIA:lle mahdollisuuden ravistella, tehdä uusia avauksia.

Tiukka kulukuuri autojen kehityksen suhteen estäisi sen, että kilpailua ei tapettaisi käymällä lompakolla. Autot eivät olisi enää yhtä näyttäviä, mutta kuka tätä muistaisi, jos MM-sarjaa kiertäisi vakituisesti viidestä kuuteen valmistajaa? Tehdastallit voisivat rakentaa autoja enemmän ja myydä niitä eteenpäin yksityistiimeille.

Edullisemmat autot muistuttaisivat enemmän siviililiikenteen vastineitaan, mutta niiden pellin alla olisi yhä huipputekniikkaa. Sähköinsinöörit kamppailisivat siitä, kuka onnistuisi kehittelemään hybridien akkuteknologian kevyimmäksi, mutta kestävimmäksi käytettävissä olevilla resursseilla. Mestaruutta ei voitetakaan budjetilla, vaan nokkeluudella.

Onko tämä pieni ajatusleikki vain nostalgiasta kumpuavaa, herkkäuskoista haihattelua? Voi olla. Ei se autoteollisuuden pulmia ratkoisi, mutta se tarjoasi valmistajille alustan kertoa tarinaa innovaatioista ja hintalaatusuhteesta. Ralliautommekin ovat häikäiseviä, vaikka eivät maksa miljoonia.

Onko pään hakkaaminen samaan seinään lopulta yhtään tätä haihattelua viisaampaa?

Lue myös:

FIA ei varautunut Citroenin lähtöön, mutta ahdinkoa torjutaan tutulla sääntöehdotuksella – jos MM-sarja kuihtuu, on seuraus selvä: "Meillä on jo vaihtoehto"

Lue lisää:

Rallimestari Ogier huolestui Citroenin tempusta lähtönsä jälkeen – kohutiedote yllätti: "Epäkunnioittavaa"

“Aika ikävästi sanottu” – asiantuntija kummastelee rallin MM-sarjan menestystallin toimintaa, Esapekka Lappi vaikeassa tilanteessa

Nyt se on varmaa! Citroen jättää rallin MM-sarjan – Sebastien Ogier Toyotalle, Esapekka Lappi M-Sportille?

Työttömäksi jäänyt Esapekka Lappi järkyttyi, tallin lopettamispäätös yllätti: "En tietenkään odottanut tällaista"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat