Suora

  • Maastojuoksun EM
  • Yhdistetyn hiihto-osuus, Lillehammer
  • Yhdistetyn MC: Lillehammer, hiihto-osuus
  • Mäkihypyn MC: Lillehammer, naisten kilpailu
  • Mäkihypyn MC, miesten kilpailu, Nizhni Tagil
  • Ampumahiihdon MC, naisten viesti, Östersund
  • Ampumahiihdon MC, naisten viesti, Östersund
  • Mäkihypyn miesten kilpailu, Nizhni Tagil
  • Urheiluruutu
  • Maastojuoksun EM
  • Alppihiihdon MC: Beaver Creek, miesten suurpujottelun 1. lasku
  • Uinnin EM, välierät ja loppukilpailut 8.12.
  • Uinnin EM, välierät ja loppukilpailut
  • John Antell on oppinut nauttimaan jokaisesta hetkestä hevosten kanssa - sillä yhteinen matka voi yhtäkkiä päättyä
  • Urheiluruutu
  • Beaver Creek, miesten suurpujottelun 1. lasku
  • Alppihiihdon MC: Beaver Creek, miesten suurpujottelun 2. lasku
  • Beaver Creek, miesten suurpujottelun 2. lasku

Työttömäksi jäänyt Esapekka Lappi järkyttyi, tallin lopettamispäätös yllätti: "En tietenkään odottanut tällaista"

Esapekka Lapille Citroenin päätös vetäytyä rallin MM-sarjasta tuli huhuista huolimatta yllätyksenä. Uran tulevaisuudelta putosi hetkessä pohja.

Rallin MM-sarja
Esapekka Lappi
Tomi Hänninen

Marraskuinen keskiviikko toi Esapekka Lapille epämiellyttävän, mutta viime aikoina rallipiireissä jo paljon spekuloidun uutisen: ranskalaistalli Citroen vetäytyy rallin MM-sarjasta, ja ensi kaudesta jo sopimuksen tehnyt Lappi jää ilman ajopaikkaa.

Tieto oli järkytys.

– Onhan se shokki kaikille, kuten esimerkiksi työntekijöille, mutta yhtä lailla minulle myös. En tietenkään odottanut tällaista missään nimessä, eikä missään vaiheessa kauden aikana tullut mieleen, että näin voisi tapahtua.

– Tämä on vaikea päätös monelta kantilta, sillä aika myöhään tämä päätös tuli. On aika haastavaa rakentaa tulevaisuutta, Lappi toteaa.

Citroenin tiedotteen (siirryt toiseen palveluun) mukaan lähtö johtuu siitä, ettei kuusinkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier halunnut sopimuksestaan huolimatta ajaa enää ensi kaudella tallissa. Lisäksi Citroenin emokonserni PSA kertoi jo aiemmin, että se poistuu sarjasta viimeistään vuoden 2021 lopussa. PSA päätti kuitenkin lähteä jo nyt.

Lappi on seurannut tilannetta tiedotusvälineiden kautta, mutta hänelle vakuuteltiin koko ajan, ettei vaaraa työpaikan menettämisestä ole.

– Onhan se ollut esillä muutaman viikon mediassa ja huhuja on pyörinyt, mutta meille on vakuuteltu, ettei mitään ongelmaa ole. En uskonut aluksi ollenkaan sitä, että näin voisi käydä.

– Kummasti ne huhut kuitenkin aina lähtevät jostain ja näköjään pitävät myös paikkaansa, Lappi puhaltelee.

Esapekka Lappi Kataloniassa 2019.
AOP

Tallipäällikkö Pierre Budar soitti Lapille keskiviikkoaamuna, ja puhelussa ranskalaispomo pahoitteli tilannetta nyt jo entiselle suojatilleen.

– Eihän se hänen päätöksensä ollut, mutta hän oli viestinviejä. Hän toivoi kaikkea hyvää, ja niin minäkin toivon hänelle. Hän on ihan mukava persoona, kenen kanssa on ollut hyvä työskennellä.

Tallin ykköskuljettaja ja ensi kauteen uransa päättävä Ogier ei ole tiettävästi ollut tyytyväinen auton tarjoamaan kilpailukykyyn. Lappi sanoo välien olevan kunnossa, mutta ensi kaudesta kaksikko ei ole puhunut.

– Olemme puhuneet paljonkin asioista, mutta emme nyt suoranaisesti tästä asiasta. Yleisesti olemme kuitenkin ihan hyvissä väleissä.

M-Sport ainoa vaihtoehto?

Maailmanmestaruuden Katalonian kisassa varmistanut Ott Tänak siirtyy Toyotalta Hyundaille, ja Toyotan huhuttu kuljettajakolmikko ensi kaudelle on Ogier–Elfyn EvansKalle Rovanperä.

Belgialaislehti Speed Magazinen mukaan Lappi ja Teemu Suninen ajaisivat ensi kaudella M-Sportilla. Citroenin päätöksen ollessa vielä niin tuore Lappi ei osaa sanoa asiaan mitään, mutta hän muistuttaa tämänhetkisestä tilanteesta ja sen tuomista realiteeteista.

– Aika laillahan tässä ollaan tyhjän päällä, kun tämä uutinen tuli vasta virallisesti tänä aamuna. Ei tässä siis ole ehditty tekemään mitään suuntaan tai toiseen.

– Järjellä jos ajatellaan, Hyundai on täynnä ja spekulaatioiden mukaan myös Toyota on täynnä. Eihän siinä siis paljon vaihtoehtoja ole, ja ehkä M-Sportilla voisi olla yksi paikka vapaana. Sinne on kuitenkin useampi kuljettaja tyrkyllä, ja jos tilastoja katsotaan, en ole vahvoilla ole tämän kauden jälkeen. Oli niin heikko kausi, että vaikea tilannehan tämä on.

Esapekka Lappi
AOP/imago sport

Lappi on 28-vuotias ja osoittanut vauhtiaan voittamalla muun muassa Jyväskylän MM-rallin vuonna 2017. Tulevaisuus huolettaa, mutta perheenisä tietää, että elämässä on muutakin kuin rallia.

– Olen totta kai hyvinkin huolissani urani suhteen, mutta ei tässä itselläkään ole vielä ihan selvänä päässä, mitä pitäisi ajatella. Pitää vähän saada ajatella asioita päivän tai pari.

– Elämä kuitenkin jatkuu, ja jos ajopaikkaa ei liikene, on enemmän aikaa olla perheen ja lasten kanssa. Eihän tämä ole rallia kummempaa. Pitää yrittää löytää positiivinen puoli, sillä muutenhan tässä saattaisi vaikka synkistyä, Lappi hymähtää.

Alkuräjähdyksestä loppuräjähdykseen

Lapin kausi Citroenillä toi kolme kakkospaikkaa, mutta etenkin kauden alkupuolisko oli vaikea. Ruotsin ralli meni hyvin, mutta kolme keskeytystä, kuudes, seitsemäs ja 13. paikka ennen puolivälin krouvia oli heikko saldo.

Ruotsin tavoin Lappi ylsi Suomen ja Turkin ralleissa toiseksi, ja matkaan jää positiivisiakin muistoja.

– Niitä positiivisia juttuja pitää yrittää muistella. Siellä oli muutamia hyviä tuloksia, ja tiimi sekä henkilökunta kaikkiaan oli tosi lämminhenkistä porukkaa. Ranskalaisista ihmisistä oli tosi väärä kuva, mutta itse kausi oli vaikea.

Esapekka Lappi
Esapekka Lapin ura Citroenilla jäi vuoden mittaiseksi.Vesa Pöppönen / AOP

– Alkupuolella tuskailin auton kanssa, ja kun vauhti ei riittänyt, tuli yliyrittämistä ja sitä kautta virheitä. Autoa saatiin kehitettyä ja muokattua paremmaksi, ja toinen puolikas oli ihan kohtalainen suoritus.

Kaudelle tuli enteilevä lopetus, kun Citroenin moottori hajosi Kataloniassa ja ralli jäi kesken.

– Kausi loppui kuten alkoikin. Montessa räjähti moottori ja niin kävi myös Espanjassa. Lopulta koko hommakin räjähti näköjään.

Sarja pyörii ilmankin

Kolmen tehdastallin MM-sarja on Lapin mielestä harmillinen asia, mutta hän uskoo sarjan pyörivän ilman Citroeniäkin.

– Totta kai se on aina huono juttu lajille, mutta en tiedä, vaikuttaako se kiinnostukseen. Yksi merkki puuttuu, mutta Toyotalla on periaatteessa kai neljä autoa melkein joka kisaan, Hyundai ajattaa kolmea ja M-Sport kahta. Lisäksi heillä on niitä ostopaikkoja ehkä enemmänkin.

– Varmasti autoja tulee olemaan ja se on ihan positiivista, mutta totta kai se on aina menetys, kun yksi lähtee. Joskus 10 vuotta sitten taisi olla vain kaksikin tiimiä, mutta toivottavasti siihen ei tarvitse mennä. Aina se sarja jotenkin pyörii.

Lappi sanoo soitelleensa aamulla managerinsa Erik Veibyn kanssa. Katse täytyy suunnata eteenpäin, vaikka mieli onkin maassa onkin yllättävän työttömyyden hetkellä.

– Pakkohan se on varmaan alkaa olla yhteydessä sinne M-Sportille varsinkin ja selvitellä, onko heillä mitään kiinnostusta ja mitä tässä voisi tapahtua. Yritetään tehdä kovasti töitä, jotta saisimme vielä sen ajopaikan.

Lue myös:

Rallimestari Ogier huolestui Citroenin tempusta lähtönsä jälkeen – kohutiedote yllätti: "Epäkunnioittavaa"

“Aika ikävästi sanottu” – asiantuntija kummastelee rallin MM-sarjan menestystallin toimintaa, Esapekka Lappi vaikeassa tilanteessa

Nyt se on varmaa! Citroen jättää rallin MM-sarjan – Sebastien Ogier Toyotalle, Esapekka Lappi M-Sportille?

Esapekka Lapilta lähdössä talli alta – Sebastien Ogier siirtyy Toyotalle? Nämä merkit viittaavat Citroenin vetäytymiseen rallin MM-sarjasta

Rallissa synkkä suomalaisvuosi, Tommi Mäkisen Toyota-tallilla vaikeita kysymyksiä – "Latvalasta paistaa umpisolmu"

Jari-Matti Latvala toivoo sopimusuutisia piakkoin, mutta uskaltaa luvata ajavansa ainakin yhden kilpailun – "Se on Jyväskylä tai Ruotsin ralli"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat