1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Rallin MM-sarja

Kalle Rovanperä voi joutua keskeyttämään varusmiespalveluksen – superlupaus pääsee testaamaan Toyotaa vain muutaman päivän ajan

Timo Jouhkin mukaan nuorukainen voi joutua anomaan keskeytystä hyvin pian. Urheilukoulu saa kuitenkin managerilta puhtaat paperit.

Kalle Rovanperän on ollut vaikea yhdistää työvelvotteita varusmiespalveluksen vaatimuksiin. Kuva: Tomi Hänninen

Kaiken Yle Urheilun rallisisällön löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Kahdesti kasarmille, ensimmäisen ja viimeisen kerran – siinä kärjistetty, mutta sitäkin sitkeämmin elävä mielikuva huippu-urheilijan varusmiespalveluksesta. Totuus on kuitenkin tänä päivänä toinen, ja sen on saanut myös todeta rallin superlupaus Kalle Rovanperä.

19-vuotias nuorukainen aloittaa tammikuussa ensimmäisen kautensa tehdaskuljettajana MM-sarjan ylimmässä luokassa WRC-tasolla. Suomalaisen pitäisi tutustua uuden tallinsa Toyotan toimintatapoihin sekä ennen kaikkea itse työvälineeseen.

– Tilanne on äärettömän hankala. Olemme joutuneet tarkastelemaan tilannetta todella tarkasti, Rovanperän manageri Timo Jouhki kertoo.

Tilannetta vaikeuttaa se, että Rovanperällä on yhä velvoitteita päättyneen kauden työnantajaansa eli Skodaa kohtaan. Varusmiespalveluksen yhdistäminen koko yhtälöön on osoittautumassa mahdottomaksi.

– Pahimmassa tapauksessa joudumme anomaan keskeytystä, jotta palveluksen voisi hoitaa jossain vaiheessa kunnolla, Jouhki harmittelee.

Testikilometrit Toyotalla ovat tiukassa

Rovanperä aloitti palveluksensa urheilukoulussa lokakuussa. Muiden urheilukoulun varusmiesten tapaan myös Rovanperän palvelus alkoi peruskoulutuskaudella.

– Perusharjoituskausi on vain sellainen, joka edellyttää, että se on käytävä läpi tietyllä tavalla. Se on aiheuttanut suuria hankaluuksia, Jouhki sanoo.

Urheilukoulussa lokakuussa palveluksensa aloittaneet vannovat sotilasvalansa 12. joulukuuta. Haastavuudet eivät pääty tähän, sillä Rovanperän kohdalla etenkin ensi vuoden alku on palveluksen hoitamisen kannalta hyvin vaikea. Näillä näkymin suomalainen ei voisi olla kasarmilla lainkaan tammikuun ensimmäisten päivien jälkeen.

Suomalainen nimittäin tekee WRC-debyyttinsä jo 16.–18. tammikuuta Rovaniemen SM-rallissa, joka tuttavallisemmin tunnetaan Tunturi-rallina.

– Tunturi-ralli tuli mukaan ohjelmaan vasta aivan viime viikkojen aikana. Ensin piti selvittää, että onko se logistisesti mahdollista. Ei ollut varmaa, että oliko Toyotalla riittävästi autoja ja mitä autoa siellä voisi käyttää, Jouhki kertoo.

Kilpailu Rovaniemellä on Rovanperän kannalta äärimmäisen tärkeä, sillä kuljettaja ei ennätä juurikaan ajamaan Toyotan WRC-autoa ennen tammikuun lopussa MM-kauden avaavaa Monte Carlon rallia.

Palaa Kalle Rovanperän mestaruushuumaan ja muihin MM-rallikauden puhuttavimpiin hetkiin vuosikoosteen muodossa.

– Kalle ei ole ajanut uuden sukupolven WRC-autoa kuin 16-vuotiaana muutaman kymmenen kilometrin verran. Edellisen sukupolven autoa hän on ajanut jonkun verran. Kallen sopeutumiskyky on toki erinomainen, mutta kun todellisiin kapinoihin lähtee noin vähällä kokemuksella, niin onhan se vaikeaa.

Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen olisi halunnut antaa Rovanperälle kokemusta autosta jo aiemmin.

– Tommi olisi halunnut ajattaa testiä jo aikaisemmin, mutta se ei ollut sopimustilanteen vuoksi mahdollista, Jouhki paljastaa.

Tuleva viikko on Rovanperän kannalta erittäin tärkeä. Hän ajaa viikon aluksi kaksi päivää testiä Monte Carloa varten. Juuri tätä enempää Rovanperä ei Toyotan rattiin pääsisikään, jos Tunturi-ralli ei olisi mukana ohjelmassa. Rovanperä pääsee ajamaan myöhemmin joulukuussa vain puoli päivää Sebastien Ogierin testipäivän yhteydessä.

Kilometrien kerryttämistä vaikeuttavat tallien testirajoitukset. Tänä vuonna talleilla oli käytössä 42 testipäivää erikseen nimetyn, halkaisijaltaan kymmenen kilometrin, testialueen lisäksi. Toyotan alue sijaitsee Uuraisilla aivan tallin pääpaikan Puuppolan läheisyydessä. Näille teille Rovanperän pitäisi päästä ajamaan ainakin yhden päivän ajaksi.

Puuppolalaistalli ei pysty ajamaan edes omilla teillään rajattomasti. Samalla tiellä kun ei voi ajaa kahta päivää enempää sen kulumisen vuoksi. Talvella myös olosuhteet voivat rajoittaa testaamista.

– Kolmesta neljään päivään ajamista Tunturin lisäksi, ei se kovin paljon ole, Jouhki summaa.

Urheilukoulu on joustanut

Varusmiespalveluksen keskeyttäminen ei siis sinällään toisi Rovanperälle yhtään ylimääräistä testipäivää, mutta keskeytys voisi varmistaa edes niiden vähäisten toteutumisen. Urheilukoululla on pitkät perinteet osana suomalaista huippu-urheilua. Siellä varusmiespalveluksensa ovat suorittaneet myös kotimaiset moottoriurheilutähdet Kimi Räikkösestä Mika Häkkiseen.

Takavuosien löyhemmät linjaukset elävät enää vain mielikuvissa.

– Linja on paljon tiukempi. Erillisten urheilujoukkojen aikana urheilijat kävivät lähinnä hakemassa kamansa ja sitten palauttamassa ne. Se ei ole suinkaan ole tilanne nykyään, Jouhki kuvailee.

Puolustusvoimien urheilukoulun joustamattomuus ei ole kuitenkaan Jouhkin mukaan tilanteeseen syypää. Itse asiassa syyllisiä ei tässä tapauksessa tarvitse etsiä ollenkaan. Rovanperän velvotteiden sovittaminen varusmiespalvelukseen on vain osoittautunut turhan haastavaksi.

Kalle Rovanperä ajoi kuluvan kauden WRC2 Pro-luokassa Skodan tehdaskuljettajana. Velvollisuudet työnantajaa kohtaan ovat jatkuneet myös kilpailukauden päättymisen jälkeen. Kuva: Tomi Hänninen

Rovanperän tilanne on moniin muihin urheilijoihin nähden poikkeuksellinen. Suomalainen on toki ikäistensä joukossa ylipäätään harvinaisuus sen vuoksi, että hän kilpailee jo nyt aivan lajinsa kirkkaimmalla huipulla. Ennen kaikkea kyse on siitä, että ralliammattilaisten vuosikalenteri poikkeaa myös monista muista lajeista. Kilpailut ja testaaminen sekä muut velvoitteet vaativat läsnäoloa ympäri vuoden, ympäri maapalloa.

Esimerkiksi ensi viikolla Rovanperän on testien lisäksi hoidettava kunnialla edustustehtävät Kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n gaalassa. Poissaoloja kasarmilta kertyy vääjäämättä.

– Se on sanottava, että armeijan päässä he yrittävät kaikkensa ja tekevät voitavansa. Siellä on hyvää porukkaa, jotka ovat hyvin joustavia, Jouhki huomauttaa.

Teemu Sunisella ei ole vielä sopimusta

Jouhkin toisenkin suojatin tilanne on kysymysmerkkejä täynnä, tosin ei varusmiespalveluksen, vaan sopimustilanteen vuoksi. Teemu Suninen jatkanee M-Sportin tallissa myös tulevalla kaudella, mutta suomalainen ei ole vieläkään päässyt kirjoittamaan nimeään sopimuspaperiin.

– En pysty tilannetta valaisemaan, koska M-Sport ei vielä itsekään tiedä, milloin sopimukset julkaistaan. Sieltä päin he toivovat, että tilanne selviäisi ennen joulua. Muistelen, että M-Sport on julkaissut kuljettajansa usein vasta Birminghamin autonäyttelyssä, Jouhki selvittää.

Teemu Suninen jatkaa suurella todennäköisyydellä uraansa M-Sportin riveissä. Kuva: Tomi Hänninen

Rallin MM-sarjan avaustilaisuus järjestetään autonäyttelyn yhteydessä. Tapahtuma järjestetään 11. tammikuuta eli vain vajaat kaksi viikkoa ennen Monte Carlon rallia. Sunisen tilanne on kuitenkin yhä varsin vakaa, vaikka sopimusta ei olekaan julkaistu.

Sen sijaan on epävarmaa, että ajaako M-Sportin toista autoa esimerkiksi Esapekka Lappi, Andreas Mikkelsen, Kris Meeke, Hayden Paddon, Mads Östberg vai Gus Greensmith. M-Sport ajattaa todennäköisesti viime kauden tapaan silloin tällöin myös kolmatta autoa, joka on tarkoitettu ennen kaikkea kuljettajalle, joka hankkii itselleen ajopaikan omalla rahoituksella.

Näin levällään olevaan palettiin suhteutettuna Sunisen tilanne on suorastaan erinomainen.

– Periaatteessa Teemun asema on hyvin selvä, Jouhki vahvistaa.

Lue lisää:

Kalle Rovanperä lähtee maltillisesti ensimmäiseen WRC-kauteensa: "Kun olen oppinut auton, voin laittaa itselleni pieniä, yksittäisiä tavoitteita"

Tuore mestari Kalle Rovanperä lähtee viikon päästä armeijaan suurella itseluottamuksella: "Kyllä sinne voi mestarina mennä"