Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Asiantuntija odottaa Bottakselta lisää kovuutta, Räikköselle kausi oli kärsivällistä oppimista – mistä päättynyt F1-vuosi muistetaan ja mitä ensi kaudesta voi odottaa?

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh otti ilolla vastaan kilpailun kovenemisen eilen päättyneen F1-kauden aikana.

Formula 1
Lewis Hamilton, Valtteri Bottas
Lewis Hamiltonin (vas.) lyöminen vaatii Valtteri Bottakselta vielä tätä vuottakin virheettömämpää kautta.Clive Mason/Getty Images

Formula ykkösten kausi päättyi eilen Abu Dhabissa Mercedeksen ja Lewis Hamiltonin juhliin. Kuudennen maailmanmestaruutensa jo aiemmin varmistanut Hamilton voitti 11 kauden 21 kilpailusta, keräsi 413 pistettä ja teki sillä lukemalla ennätyksen.

Hän otti uransa 84. gp-voiton ja ajoi paalupaikalta voittoon 50. kerran. Näistä 19 on ollut sunnuntain kaltaisia kisoja, joissa Hamilton on ajanut ykkösenä lähdöstä maaliin.

MM-kakkoseksi sijoittunut ja uransa parhaan kauden ajanut tallikaveri Valtteri Bottas pystyi haastamaan britin etenkin kauden alkupuolella. Kausi alkoi erinomaisesti, ja viisi ensimmäistä kisaa toivat sijoitukset 1–2–2–1–2.

Bottas, 30, alkoi taipua tasaisen varmasti kisasta toiseen jyskyttäneelle Hamiltonille kauden mittaan. Ero kasvoi hiljalleen ja repesi liian suureksi viimeistään kesällä Saksan ja Unkarin kisoissa. Lopulta raudanluja Hamilton oli edelleen turhan kova pala suomalaisen purtavaksi.

– Lewis on pidemmällä tallin toiminnan kanssa kuin Valtteri, ja hän on siinä muutamia askeleita edellä. Hamilton osoitti jälleen kovuutensa, ja häntä ei tällä nykysysteemillä pysty voittamaan. Ennen kautta puhuttiin Valtteri 2.0:sta, ja vielä pitää laittaa aika monta lukua sen eteen, Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh näkee.

– Valtterin pitää voittaa se mestaruus ensi kaudella, ja tämä vuosi osoitti sen, että kaikki mahdollisuudet siihen on olemassa.

Mildhin mukaan kaudesta jäi mieleen Mercedeksen jyräämisen lisäksi myös muita asioita.

– Mercedes oli ykköstalli, ja se otti kuskien sekä tiimien mestaruudet nimiinsä, vaikka kisa tiukkenikin kauden loppua kohti. Se on vahva tiimi. Vaikka matkalle mahtui sähläystä ja ihmeellisiä asioita, Ferrari oli selkeästi se talli, joka otti suurimman kehitysharppauksen kauden aikana. Kesken kauden kehittyminen on ratkaisevan tärkeää.

– Sen lisäksi Red Bullin ja Hondan yhteistyön nousukäyrä oli myös uskomaton. Kilpailu alkoi todella tiukkenemaan ja sekoittumaan kauden aikana.

Räikkösen oppivuosi

Kimi Räikkösen ensimmäinen kausi Alfa Romeolla toi MM-pisteissä 12. sijan. 312 kisaa ajanut konkari ohittaa ensi kaudella Rubens Barrichellon kaikkien aikojen eniten F1-osakilpailuja ajaneena kuljettajana.

Alussa Alfa Romeo väläytteli, mutta loppukausi oli tuskainen. Mildh osasi odottaa sitä.

– Kauteen lähdettiin suurin toivein, ja Kimin saaminen sinne oli mahtava lisäpotku tiimille. Sisäisesti on saatu varmasti paljon asioita aikaiseksi, mutta talli on vielä rakennusvaiheessa. Tallissa on tehty rekrytointeja tälle ja myös ensi vuodelle, ja kaikki eivät aina onnistu. Myös taloudellisia resursseja täytyy kohdentaa, ja tällaiset asiat ovat aina radalta pois.

– Räikkönen kantoi vastuunsa hienosti, myönsi tekemänsä virheet ja olen myös varma, että hän tiesi, mihin lähti. Välillä oli varmasti turhautumista, mutta jos joskus ei lyö nyrkkiä pöytään, mikään ei etene. Lopulta kaudesta tuli pannukakku, koska tiimi ei pystynyt kehittymään kauden aikana. Vaikeudet olivat tiedossa, mutta ehkä ne vähän yllättivät.

Kimi Räikkönen, Frederic Vasseur
Kimi Räikkönen neuvottelemassa tallipäällikkö Frederic Vasseurin kanssa. Neuvoteltavaa riittää, jotta talli on ensi vuonna nyt nähtyä kilpailukykyisempi.AOP/Rex Features

Räikkönen on 40-vuotias, eikä uraa välttämättä ole enää jäljellä kuin ensi kausi. Jos tallissa näkyy kehityksen merkkejä, se auttaa kokenuttakin kuskia motivoitumaan ja sitoutumaan.

– Hän on sitoutunut ensi vuodeksi, ja hän tiesi, että ensimmäinen vuosi on todennäköisempi huonompi kuin toinen. Nyt levätään hetki, ja sitten alkaa taas suurten toiveiden rakentaminen. Paperilla tilanne näyttää hyvältä, simulaatio näyttää hyvältä ja Alfalla on hyvät mahdollisuudet kehittää toimintaa ensi kauden aikana.

– Vasta ensimmäiset kisat näyttävät, missä mennään ja tämä kaava toistaa aina joka vuosi itseään, mutta uskoa pitää olla. Talli ja Kimi eräänlaisena johtajana oppivat varmasti paljon tästä kaudesta, ja näen paljon positiivista ensi kautta ajatellen, Mildh toteaa.

Ferrarin ongelmat radan ulkopuolella

Ferrarin kausi oli värikäs ja täynnä tapahtumia. Autoa saatiin kehitettyä vuoden mittaan, mutta mukaan mahtui myös ihmeellisiä virheitä. Tallissa näyttäisi olevan johtajuusvajetta, sillä vuorovaikutus on puutteellista ja ratkaisut ovat sekavia. Tallipäällikkö on Mattia Binotto, mutta tuntuu siltä, että langat eivät ole aina käsissä.

– Vaikea sanoa tarkasti, mitkä ne pahimmat ongelmat ovat, mutta selvästi talli lähti kehittämään autoa mielessään se Enzo Ferrarin vanha lausunto, jonka mukaan aerodynamiikka on niitä varten, jotka eivät ymmärrä moottoreista. Moottori on ollut heille aina tosi tärkeä ja siinä he pääsivät pitkälle, mutta aeropuoli laahasi ja sen kehitys alkoi näkyä vasta loppukaudesta. Siinä se kehityshyppäys varsinaisesti tehtiin.

Charles Leclerc.
Charles Leclerc oli vahva avauskaudellaan Ferrarin ratissa.Charles Coates / Getty Images

Abu Dhabin kisan jälkeen Sebastian Vettelkin myönsi, että tallilla on ongelmia etenkin radan ulkopuolella. Mildh muistuttaa, että Ferrarilla on ollut jo pidempään erilainen tapa tehdä asioita.

– Se, miten siellä vuorovaikutus toimii ja miten sekä mitä päätöksiä tehdään on ollut useita vuosia ongelma. Siellä on hyvin erilainen tapa toimia kuin muualla. Johdon täytyy ryhdistäytyä ja kuskien täytyy skarpata. Charles Leclerc voitti Vettelin, ja se tuo heille paljon ensi vuodelle.

– Leclercin kiinnitys oli loistava Ferrarilta, ja talli tarvitsee kehittyäkseen nuoremman kuljettajan kokeneemman rinnalle haastamaan. Hän osoitti MM-sijoituksellaan, että on tallin tulevaisuus. Vettel joutuu parantamaan paljon, jotta pärjää ensi kaudella Leclercille.

Mercedestä jahtaamaan

Leclercin lisäksi nuorista kuljettajista myös Red Bullin Max Verstappen teki vaikutuksen päättyneellä kaudella. Auto kulki kovaa, ja röyhkeät ohitukset seurasivat toisiaan.

– Verstappen on todella vahva. Honda on parantanut, ja kun moottori saadaan Red Bullissa kuntoon, se on kova paketti. Joissain kisoissa Red Bull oli paras auto, ja viimeisessä kisassakin nähtiin, että Verstappen teki Leclercin tavoin rohkeita siirtoja ja ohitusyrityksiä heti, kun se oli mahdollista.

– Tätä on helppo arvioida auton ulkopuolelta, mutta samaa ehkä toivoisi Bottakseltakin. Riskinottokynnyksen on oltava matala, ja Verstappen kuuluu siihen kastiin.

Kaudella nähtiin ylipäätään enemmän ohituksia kuin aiempina vuosina.

– Kuskithan haluavat ajaa tietenkin mahdollisimman kovaa, mutta ehkä F1 kaipaisi sitä, että rataprofiilit muuttuisivat ja laji kaipaisi lyhyempiä ratoja. Niillä ehtisi tapahtua enemmän, ja mitä paremmin koko pakka saadaan tiivistettyä, sitä viihteellisemmäksi sarja tulee.

Max Verstappen, Brasilia 2019
Max Verstappen kuuluu F1-sarjan tulevaisuuden suurnimiin.Mark Thompson/Getty Images

Sarjaan tulee isoja sääntömuutoksia vuodelle 2021, mutta ensi vuosi mennään vielä vanhoilla konsepteilla. Mildhin mukaan talven aikana voimasuhteisiin voi tulla muutoksia, jos tallit löytävät jotain uutta.

– Mercedes on varmasti lähtökohtaisesti vahvin tallina, mutta uskon, että kärkitallit ovat lähempänä toisiaan ensi kaudella. Paljon on kiinni tässä talven aikana siitä, mitä tässä loppukauden aikana oikeasti tapahtui autojen kehitykselle.

– Yhtäkkiä Ferrarin ympärille syntyi sääntörikkomusuhka, ja heitä ryhdyttiin tutkimaan. Jotain on ehkä keksitty moottoripuolella, ja puhutaan myös esimerkiksi polttoainevirtauksista sekä aerodynamiikan asioista. Formuloissa mennään aina sääntöjen harmaalla alueella, ja kaikki mahdolliset keinot pyritään käyttämään. Nämä löydökset voivat olla sellaisia, jotka voivat muuttaa asetelmia.

Lue myös:

Ferrari selvisi polttoainevirheestään sakoilla, Leclerc pysyy kolmannella ja Bottas neljännellä sijalla

Bottas tyytyväinen uransa parhaan kauden päätökseen, Räikkönen voimaton Alfa Romeon vaikeuksien edessä: "Totta kai olisi haluttu enemmän tänä vuonna"

Hamiltonille ei löytynyt pysäyttäjää, Bottas ohitteli itsensä lähelle palkintokoroketta – näin F1-kauden päätösosakilpailu Abu Dhabissa eteni

Lewis Hamilton ja Ferrari keskustelleet megasiirrosta? Tallipomo ymmärtää, jos mestari haluaa legendaariseen italialaistalliin: "Jokainen haaveilee tittelistä siellä"

Ferrarin käsittämättömät tunaroinnit jatkuivat taas, Leclercin viimeinen aika-ajokierros jäi ajamatta: "Häpeällistä"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat