Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Rallimanagerin rooli Jari-Matti Latvalan taustalla pienenee – suomalaiskuski kerää itse rahoitusta, jatko tutun kartturin kanssa epävarmaa

Ilman tehdassopimusta jääneellä suomalaisella budjetti kasassa kahta MM-rallia varten.

Rallin MM-sarja
Jari-Matti Latvala (oik.) juhli voittoa Ruotsissa yhdessä kartturinsa Miikka Anttilan (vas.) ja tallipäällikkö Tommi Mäkisen kanssa.
Jari-Matti Latvala (oik.) juhli Miikka Anttilan (vas.) ja Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkisen (kesk.) kanssa Ruotsin rallin voittoa vuonna 2017. EPA/Micke Fransson/TT SWEDEN OUT

Yle välittää tulevankin rallikauden tapahtumat kanavillaan. Kaiken Yle Urheilun rallisisällön löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Jari-Matti Latvalan ja kartanlukija Miikka Anttilan ensi vuosi on varmuudella hyvin erilainen kuin aikoihin. Kaksikko on ajanut täyden kauden rallin MM-sarjassa vuodesta 2007 asti. Ensi kauden kilpailujen määrä on vielä arvoitus, mutta ilman tehdassopimusta jäänyt Latvala pyrkii keräämään rahoituksen jopa viiteen MM-ralliin.

– Budjetti on kasassa kahteen ralliin. En ole kuitenkaan saanut vielä viimeistä varmistusta siihen, että mikä on se hinta, jonka joudun ajamisesta maksamaan, Latvala kertoo Yle Urheilulle.

Muutos on joka tapauksessa valtava, sillä viimeksi Latvala on ajanut alle viisi MM-rallia vuonna 2003. Tuolloin hän täysi-ikäistyi ja otti vasta ensimmäisiä askeleita kohti ammattimaista ralliuraa.

Noihin aikoihin nuorta kuljettajaa tuki voimakkaasti Timo Jouhki. Nyt Latvalan pitkäaikainen rallimanageri on siirtymässä taka-alalle tuurilaisen taustalta.

– Olen tukenut Jari-Mattia vajaat parikymmentä vuotta. Se on ihan selvää, että enää en osallistu varainhankintaan. Toki yhteisistä kontakteista on apua ja voin Jari-Matin kanssa keskustella asioista, Jouhki kuvailee.

Timo Jouhkin kaksi suojattia: isä Harri ja poika (Kalle) Rovanperä  (oik.) Latviassa, jossa Kalle on kisannut viime vuosina.
Timo Jouhki (vas.) on uransa aikana manageroinut muun muassa Harri Rovanperää. Poika Kalle on kuulunut jo vuosia rallimanagerin talliin. Kuvassa kolmikko Latviassa, jossa nuorempi Rovanperä ajoi uransa ensimmäiset vuodet.Ina Jouhki

Jouhki keskittyy jatkossa täysin nuorten kuljettajiensa, Kalle Rovanperän ja Teemu Sunisen,urien edistämiseen. Rovanperä, 19, aloittaa ensimmäisen kautensa WRC-tasolla Toyotan tallissa. Toisen polven rallilupaus pääsi testaamaan autoa joulukuun ensimmäisellä viikolla. Rovanperä pääsee testaamaan uutta autoa vain muutaman päivän ajan ennen kauden alkua. Rovanperä suorittaa tällä hetkellä varusmiespalvelusta, mutta voi joutua keskeyttämään sen.

Suninen, 25, taas jatkanee suurella todennäköisyydellä uraansa M-Sportin riveissä. Brittitalli ei ole kuitenkaan vielä julkaissut ensi kauden kuljettajiaan. Tällä kaudella Suninen sijoittui MM-sarjassa yhdeksänneksi. Kertaalleen kartturiaan kauden aikana vaihtaneen Sunisen paras tulos tuli Sardiniasta, jossa hän ajoi toiseksi.

Jouhkin mielestä molemmat kuljettajat ovat urallaan siinä pisteessä, että lopullista läpimurtoa korkeimmalla tasolla voi odottaa muutaman seuraavan vuoden aikana.

Ratkaisussa Latvalan suhteen ei ole mitään sen suurempaa dramatiikkaa. Jouhki, 68, kun ei muutenkaan tee managerin töitä täyspäiväisesti.

– Olen jo työeläkkeellä oleva vanha vaari. Täytyy tämäkin puoli muistaa, Jouhki sanailee.

Jatkosta Anttilan kanssa ei ole vielä sovittu

Epävarmaa on vielä sekin, että jatkaako Latvala yhteistyötä kartturinsa Miikka Anttilan kanssa. Kyse ei ole siitä, etteikö kaksikon yhteistyö yhä toimisi. Tulevan kauden osalta ilmassa on vain turhan paljon kysymysmerkkejä.

– Nyt puhutaan vain muutamasta kilpailusta, eikä siitä palkkaa saa. Yritämme etsiä siitä ympäristöstä meille molemmille töitä, jotta saisimme jotain elantoa. Kilpailut menevät enemmän sellaisena sijoituksena, Latvala kuvailee.

Sijoituksesta puhuminen on kuvaavaa. Latvalan on pakko ajaa ensi kaudella MM-ralleja, mikäli hän mielii saada tallipaikan kaudelle 2021. Pelkkä ajaminen ei kuitenkaan riitä, vaan myös tulosta on tehtävä.

Juuri tästä syystä kartturi Anttila näkeekin, että kaksikon olisi hyvä jatkaa yhdessä.

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala vuokraa kaluston ensi kauden kilpailuita varten Toyotalta.Tomi Hänninen

– Periaatteen tasolla olemme siitä puhuneet, että hommat jatkuvat. En tiedä, että miltä se näyttäisi ulospäin, jos Jari-Matti ajaisi jonkun muun kanssa, kun yhteistyö kuitenkin toimii. Olisi tarpeetonta ottaa siihen yhtä ylimääräistä muuttujaa mukaan. Onnistumisia on kuitenkin saatava ensi kaudella, Anttila korostaa.

Latvala ja Anttila ovat MM-osakilpailujen määrällä mitattuna sarjan historian kokenein kuljettajapari. Kukaan muu kuljettaja tai kartanlukija ei ole ollut mukana kilpailijana yli 200 MM-rallissa. Latvalan lukema on 208, Anttilan 219.

Manageri Jouhkin mielestä Latvala löytää kuitenkin tarvittaessa myös uuden kartanlukijan, jos tilanne sitä vaatii.

– Miikka tarvitsee tietenkin perheellisenä miehenä vakituisia hommia. Hän ei voi odottaa ja roikkua, Jouhki muistuttaa.

MM-tasolla nuotteja lukeneita, ja yhä aktiivisia, suomalaisia karttureita ei ole kuitenkaan markkinoilla pilvin pimein. Heistä kokenein on 98 MM-rallin Mikko Markkula, joka on kiertänyt MM-sarjaa Teemu Sunisen, Juho Hännisen ja Andreas Mikkelsenin kanssa. Kuluvalla kaudella Markkula luki nuotteja Janne Tuohinon vierellä Ruotsissa. Lisäksi hän teki muun muassa töitä japanilaislupaus Takamoto Katsutan etuautoryhmässä.

Suninen korvasi Markkulan tämän kauden aluksi Marko Salmisella, joka sai kuitenkin väistyä Jarmo Lehtisen tieltä Portugalin MM-rallin jälkeen. Salminen istahtaa seuraavan kerran kartturin paikalle tulevana viikonloppuna F1-tähti Valtteri Bottaksen kanssa, kun Mercedes-kuljettaja ottaa osaa Rallycircuit Cote D'Azur -kilpailuun Ranskassa.

Latvala toivoo ajavansa maailmanmestaruudesta kaudella 2021 – ensi vuodesta hän neuvottelee vain Toyotan kanssa: "Toiveeni on, että pystyisin jopa viisi MM-rallia ajamaan"

Kommentti: Lähtöpassit Toyotalta saanut Jari-Matti Latvala on joutunut turhaan maalitauluksi – uskomatonta uraa on syytä kunnioittaa

Kalle Rovanperä voi joutua keskeyttämään varusmiespalveluksen – superlupaus pääsee testaamaan Toyotaa vain muutaman päivän ajan

Tomi Tuominen vahvistaa Yle Urheilun rallitiimiä – konkarikartturi kiertää kaikki MM-rallit: "Fiilis on odottava ja upea"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat