Suora

  • Elävä arkisto esittää
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Leijonien raju roadtrip saa jo epäinhimillisiä piirteitä – huoltoryhmä joutui viettämään stadionilla koko yön: "Viimeksi nukuimme pari tuntia hierontapöydän päällä"

Yle Urheilu pääsi seuraamaan jääkiekkomaajoukkueen huoltoryhmän työskentelyä matkalla Tšekistä Venäjälle.

Suomen miesten jääkiekkomaajoukkue
Antti Muurila Frans Tuohimaan patjat
Leijonien huoltaja Antti Muurila hoitaa maalivahti Frans Tuohimaan patjat kuntoon ennen torstain Tšekki-ottelua.Ivar Heinmaa / Yle

PLZEN/MOSKOVA/PIETARI. – Täällä pyörii kiiltonahkakenkää ja kirjailijaa, mutta meitä ei ole olemassa, jos ei joku ole huoltanut meitä. Joukkuetta ei ole, jos ei ole puhdasta paitaa ja ruokaa.

Kirjailija Tuomas Kyrö osui naulan kantaan Linnan juhlissa antamassaan haastattelussa. Silloin hänen vierellään seisoi Suomen miesten jalkapallomaajoukkueen pitkäaikainen huoltaja Gunnar Yliharju, mutta samat sanat pätevät myös Leijonien huoltojoukkoihin.

Suomen miesten jääkiekkomaajoukkue on joutunut Venäjän EHT-turnauksessa rajuun matkustusrumbaan. Joukkueen ohjelmassa on kolme ottelua neljässä päivässä, kahdessa maassa ja kolmella paikkakunnalla.

Torstaina Suomi kärsi jatkoaikatappion Tšekin vieraana Plzenissä. Sieltä matka jatkui perjantaina Moskovaan, jossa Leijonat kaatoi Ruotsin aamupelissä 5–1. Ruotsi-ottelun jälkeen maajoukkue hyppäsi junaan kohti Pietaria. Pietarissa Leijonat kohtaa Venäjän stadionottelussa tänään sunnuntaina.

Matkustusrumba on raskasta pelaajille, joiden palautuminen kärsii, kun aikaa kuluu eri kulkuvälineissä istumiseen. Ennen Ruotsi-ottelua pelaajien yöunet jäivät muutamaan tuntiin.

Vielä kovemmin matkustus iskee Leijonien huoltoryhmään, joka on muutaman päivän ajan töissä käytännössä koko vuorokauden ympäri.

Yle Urheilu seurasi huoltojoukkojen toimintaa, kun Leijonat matkasi Plzenistä Moskovan kautta Pietariin perjantain ja lauantain aikana. Matkakilometrejä tuli puolessatoista vuorokaudessa lähes kolme tuhatta.

Tällainen on huollon "peruspäivä"

– Onhan se mukavaa, että suuri yleisö pääsee näkemään, mitä kaikkea täällä tehdään, jotta pelaajilla on mahdollisuus keskittyä pelkästään pelaamiseen ja harjoittelemiseen.

Suomen miesten jääkiekkomaajoukkueen vastuuhuoltaja Riku Koivunen on selvästi mielissään, että huollon toiminnasta tehdään joskus juttua. Huoltajat eivät yleensä pidä meteliä itsestään, vaikka joukkueen sisällä heidän työtään arvostetaan korkealle.

Riku Koivunen
Leijonien vastuuhuoltaja Riku Koivunen teroittaa luistimia ennen peliä.Ivar Heinmaa / Yle

Olemme päässeet hetkeksi vierailemaan kaikkein pyhimpään, Leijonien pukukoppiin. Hien hajuun sekoittuu vieno kahvin tuoksu. Pukokopin oven vieressä on pannullinen tuoretta kahvia. Myös kahvin keittäminen on tärkeä osa huoltajien työtä, mutta pelkkiä kahvinkeittäjiä he eivät missään nimessä ole.

Torstain Tšekki-ottelun alkuun on kolme tuntia aikaa. Kello on puoli neljä iltapäivällä, mutta huoltajilla on jo takanaan pitkä päivä.

– Olimme kahdeksan aikaan aamupalalla ja yhdeksän maissa tulimme tänne hallille, Koivunen kertoo.

Tähän mennessä kaikki on ollut vielä suhteellisen rentoa. Leijonat on pitänyt majaansa Plzenissä maanantaista asti. Kovin rupeama on vasta edessä.

Torstaina joukkue saapui pelipäivän aamujäille kymmeneltä. Sitä ennen huolto on viimeistellyt ne luistimen teroitukset ja varustekorjaukset, jotka jäivät edellisenä iltana tekemättä.

– Aamujäiden jälkeen keräsimme treenipaidat, sukat ja muut jätkien pyykit ja panimme ne pesuun, Koivunen jatkaa.

Kun joukkue suuntaa hotellille syömään, huolto alkaa järjestellä pukukoppia valmiiksi ottelua varten.

Koivunen ja huoltaja Antti Muurila asettelevat huolellisesti jokaisen pelipaikalle valmiiksi pelipaidat, sukat ja kasvopyyhkeet. Pukukopin pöydälle kasataan valmiiksi hedelmiä, energiapatukoita, geelejä, teippiä ja erkkaa.

Leijonat koppi pöytä
Leijonien pukukopin pöydältä löytyy jotakuinkin kaikki, mitä pelaaja voi tarvita.Joska Saarinen / Yle

– Hei, Fränän kamat tuli, Koivunen huikkaa Muurilalle ja suuntaa teroittamaan luistimia.

"Fränä", maalivahti Frans Tuohimaa, on tullut pikahälytyksellä Helsingistä Plzeniin. Tuohimaa tulee paikkaamaan Juho Olkinuoraa, joka loukkaantui keskiviikon harjoituksissa. Tuohimaan lento laskeutui Prahaan vain neljä ja puoli tuntia ennen illan peliä.

Muurila nappaa Tuohimaan kassin ja alkaa asetella patjoihin Leijonien mainoksia paikalleen. Kaikka alkaa olla hiljalleen valmista illan ottelua varten.

Leijona logo ja Frans Tuohimaan ym kamat
Tuohimaan varusteet saadaan vasemmanpuoleiselle paikalle juuri ajoissa ennen kuin joukkue saapuu hallille.Joska Saarinen / Yle

14 tunnin työpäivä

Ottelun aikana huolto kiikuttaa pelaajille varahanskoja ja vaihtomailoja tarvittaessa. Erätauoilla huoltajat kuivaavat hanskoja, korjaavat varusteita ja teroittavat luistimia tarpeen mukaan.

Suomi herää Tšekki-otteluun hitaasti ja päästää isännät karkumatkalle. Leijonien pelaaminen paranee ottelun edetessä ja lopulta ratkaisua haetaan jatkoajalta. Suomi joutuu pettymään, kun Lukas Sedlak ratkaisee maalillaan Tšekin 4–3-voiton.

– Sellainen peli! Koivunen huikkaa ja jatkaa töitään.

Huolto seuraa Leijonien peliä
Huoltoryhmä seuraa tarkasti Leijonien peliä.Ivar Heinmaa / Yle

Huoltajat vievät pari ostoskärryllistä pelipaitoja ja muita vaatteita pesuun. Kun pelaajat poistuvat hallilta noin tunti ottelun jälkeen, huoltajat jäävät siivoamaan koppia.

Kaikkea ei tarvitse saada tänään valmiiksi, sillä Leijonat tulee aamujäille Plzenin jäähalliin vielä perjantaina aamulla ennen lähtöä Moskovaan.

Huoltajat pääsevät lähtemään hotellille klo 23 aikoihin. Noin 14 tunnin työpäivä on paketissa.

Riku Koivunen panee tyhjää koppia järjestykseen
Riku Koivunen siistii koppia pelin jälkeen.Joska Saarinen / Yle

Tavaran määrä ällistyttää

Valkoinen kuorma-auto kurvaa Prahan lentokentän Terminaali 3:n edustalle. Koivunen ja Muurila hyppäävät etupenkiltä ja alkavat purkaa kuormaa.

Tavaraa on hämmästyttävän paljon. Tuntuu, että kuorma-auton tavaratilasta tulee ulos lätkäkassia lätkäkassin perään loputtomana virtana. Siihen kun lisää huollon teroituskoneet ja muut työvälineet, kannettava tavara ei todellakaan lopu heti kesken.

Perjantain aikataulu on tiukka. Leijonat on ollut jäällä yhdeksältä aamulla, minkä jälkeen tavarat on kasattu rivakasti kasaan. Lennon Prahaan on määrä lähteä kello 13.30.

Huollon kuorma-auto on lentokentällä noin varttia yli kaksitoista. Pelaajat ja valmentajat tulevat perästä hetken päästä.

Suomen ja Tšekin joukkueiden charter-kone lähtee terminaalista, josta ei lähde lainkaan normaaleja matkustajalentoja. Hyvä niin, sillä kahden kiekkojoukkueen tavaroiden lastaaminen vie aikaa.

Leijonien tavarat lentokentällä
Lentokentällä on käsittämätön määrä tavaraa. Eikä tässä kuvassa näy edes kaikkia Suomen joukkueen mukana liikkuvia tavaroita.Ivar Heinmaa / Yle

Lentokone nousee ilmaan noin tunnin aikataulusta myöhässä. Parin tunnin lennolla huoltoryhmällä on hetki aikaa huokaista, mutta Moskovassa työt jatkuvat.

Lento laskeutuu Moskovaan seitsemän jälkeen illalla. Matkatavaroita joudutaan odottamaan yli tunti. Kun Suomen joukkue suuntaa lentokentältä hotellille syömään, huoltojoukko lähtee suoraan jäähallille.

– Laitamme jätkien tavarat paikalleen ja kuivumaan. Valmistelemme koppia mahdollisimman paljon lauantain peliä varten, ettei seuraavana päivänä tarvitsisi mennä liian aikaisin hallille. Varmasti menee pitkälle yli puolenyön, että pääsemme hotellille huilaamaan, Koivunen kertoo.

Herätyskello soi lauantaina kuudelta aamulla, koska Leijonien ottelu Ruotsia vastaan on poikkeuksellisesti jo yhdeltätoista aamulla. Yöunet jäävät jälleen vähiin.

Pelipaitoja Leijonat koppi
Pelipaidat ovat jälleen siististi ojossa Leijonien kopissa.Joska Saarinen / Yle

Edessä on pitkä yö

Aikaisesta aamuherätyksestä huolimatta Leijonat on liikkeellä hyvällä jalalla Ruotsia vastaan. Rakas länsinaapuri kaatuu komean esityksen jälkeen 5–1.

Tästä voitosta huoltojoukkojen on hyvä ammentaa energiaa, sillä edessä on pitkä päivä ja yö.

– Ottelun jälkeen kasaamme kamat ja lyömme ne kuorma-autoon, joka lähtee ajamaan Moskovasta Pietariin. Meille on ainakin luvattu, että matkassa menee kymmenen tuntia. Me pääsemme kulkemaan joukkueen kanssa junalla, Koivunen kertoo.

– Jos hyvin käy, kuorma-auto on lauantain ja sunnuntain välisenä yönä joskus yhden aikaan yöllä stadionilla. Siinä menee pitkälle aamuyöhön, että olemme valmiita.

Huolto purkaa rekkaa
Leijonien huoltoryhmä purkaa kuorma-autoa Prahan lentokentällä perjantaina päivällä.Ivar Heinmaa / Yle

Vuosi sitten Leijonilla oli sama ohjelma Moskovassa ja Pietarissa. Silloin joukkueen tavarat saapuivat Pietarin stadionille yhdeltä yöllä. Huoltoryhmä vietti stadionilla lopulta koko yön.

– Viime vuonna meni niin, että nukuimme pari tuntia siellä stadionilla hierontapöydän päällä.

– Tietyllä tavalla täytyy olla hullu, että tässä hommassa jaksaa olla, Koivunen naurahtaa.

"Paras palkinto on, kun joukkue voittaa"

Hulluuden lisäksi huoltajan työ vaatii rakkautta lajiin. Leijonien vastuuhuoltaja Koivunen on ollut koko elämänsä jääkiekon kanssa tekemisissä.

– Olen pelannut itse kiekkokoulusta asti. Huoltajan hommiin päädyin 2000-luvun alussa Espoon Bluesissa. Vaimon pikkuveli pelasi Bluesin A-junioreissa ja siellä tarvittiin huoltajaa. Sillä tiellä ollaan yhä, Koivunen kertoo.

Maajoukkueen mukana Koivunen on kulkenut kymmenen vuotta. Hän on tärkeä tekijä myös joukkueen jatkuvuuden kannalta. Valmentajat ja pelaajat vaihtuvat, mutta tuttu huoltaja pysyy.

– Kun tämän homman saa toimimaan, pelaajat arvostavat ja tulevat kiittämään asioista. Sellaisen positiivisen palautteen ja ilmapiirin voimin jaksaa tehdä asioita entistä paremmin, Koivunen sanoo.

– Kaikista paras palkinto on, jos joukkue voittaa.

Koivusen palkintokaapista löytyykin kaksi mestaruussormusta. Hän on voittanut Leijonien kanssa maailmanmestaruuden 2011 ja 2019.

Lisää on todennäköisesti tulossa.

– Aion jatkaa niin kauan kuin kunto kestää. Jos ei kukaan potki pois.

Legendoja Leijonien kopissa
Huoltajat ovat koristelleet pukukopit leijonalegendojen kuvilla.Joska Saarinen / Yle

Kuorma-auto kurvaa stadionille viideltä yöllä

Leijonien juna saapuu Pietariin vähän yhdeksän jälkeen sunnuntai-iltana. Alkaa pitkä odotus. Huoltojoukoille on luvattu, että joukkueen tavaroita kuljettava kuorma-auto saapuu Krestovski-stadionille kolmelta aamuyöllä.

Joukkue pääsee nukkumaan, mutta huollolla on edessään pitkä yö.

Sunnuntaiaamuna kello 8.30 puhelimeen kilahtaa tekstiviesti. Se on Riku Koivuselta.

– Moi. Kuorma-auto tuli klo 5 eli kaksi tuntia luvattua myöhemmin. Olemme täällä stadionilla. Pelaajien kamat ovat paikoilla kuivumassa ja laitamme tavaroita aamutreenejä varten kuntoon, Koivunen viestittää.

Mitä Tuomas Kyrö sanoikaan?

Joukkuetta ei ole, jos ei ole puhdasta paitaa ja ruokaa.

Jesse Puljujärven paikka Leijonat koppi
Jesse Puljujärven varusteet ovat valmiina ennen pelin alkua.Joska Saarinen / Yle

Suomi kohtaa Venäjän sunnuntaina stadionottelussa Pietarissa. Suora lähetys TV1:ssä kello 14.45 alkaen.

Lue myös:

Tuntematon sääntö teki tepposet, ruotsalaisasiantuntija haukkui Tuohimaan loppuhetkien kummallisesta tilanteesta: "Kuinka lapsellista!"

Pikahälytyksellä maajoukkueeseen soitettu debytanttimaalivahti Tuohimaa teki elämänsä ensimmäisen maalin Ruotsia vastaan – ei saanut pelata ottelua loppuun säännön takia

Ylivoima jauhoi upeasti! Leijonat murskasi Tre Kronorin alkuvaikeuksien jälkeen – Puljujärvi onnistui viimein maalinteossa, debytanttivahti Tuohimaa iski osuman

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat