Suora

  • Hiihdon Ski Classics, La Diagonela Engadin
  • Naisten suurpujottelun 1. lasku, Sestriere
  • Miesten 15 km, Nove Mesto
  • Slopestyle, Seiser Alm
  • Miesten syöksylasku, Wengen
  • Miesten syöksylasku, Wengen
  • Naisten suurpujottelun 1. lasku, Sestriere
  • Urheilustudio 18.1.
  • Naisten suurpujottelun 2. lasku, Sestriere
  • Miesten viesti, Ruhpolding
  • Urheilustudio 18.1.
  • Naisten suurpujottelun 2. lasku, Sestriere
  • Urheilustudio 18.1.
  • Mäkihypyn miesten kilpailu, Titisee-Neustadt
  • Mäkihypyn miesten kilpailu, Titisee-Neustadt
  • Urheiluruutu
  • Lentopallon Suomen cup, naisten loppuottelu LP Viesti - LiigaPloki
  • Lentopallon Suomen cup, naisten loppuottelu LP Viesti - LiigaPloki
  • Urheiluruutu

Huippuhiihtäjien huoltorekkaa ajaa kuski, joka pitää tarvittaessa vorotkin loitolla – rekan nupista löytyy Sami Jauhojärvelle tärkeä muistoesine

Mustin matkassa -sarjassa tutustutaan Suomen hiihtorekkaa kuljettavaan Arto E. Niemiseen.

hiihto
Arto E. Nieminen
Katso video kuvaa klikkaamalla.

Suomen maastohiihtäjien huoltorekka on hyvissä käsissä, sillä sitä ohjaa kokenut rekkakuski Arto E. Nieminen. Hän on ajanut huoltorekkaa vuodesta 2014 lähtien ja on näin tiiviisti maajoukkueen mukana neljän kuukauden ajan.

Nieminen ajaa rekkaa, mutta toimii myös joukkueen mukana sauva- ja juottohuollossa, kantaa suksia, pystyttää telttaa tai tekee kaikkea, mitä tarvitaan. Tai ainakin melkein kaikkea.

– En voitele suksia enkä hiihdä viestijoukkueessa. Siitä pidetään kiinni, Nieminen kertoi Mustin matkassa -ohjelmassa.

Nieminen saa välillä toimia myös vartijana, sillä joissakin kisapaikoissa liikkuu vorojakin.

– Voin mainita Italian. Silloin rekalla pitää koko ajan vahtia, ettei vaihdu välineet. Yleensä niissä vaihdoissa ei saa mitään takaisin, Nieminen totesi.

Yle Urheilun asiantuntija Sami Jauhojärven mukaan on tiettyjä paikkakuntia, joissa pitkäkyntisiä on ollut liikkeellä.

– Kyllä siellä välittömästi alkaa huoltorekkojen ja huoltokoppien välillä juttu leviämään, jos jollakin on kadonnut jotakin. Sen jälkeen ollaan entistä tarkempia varusteiden suhteen, Jauhojärvi kertoi Urheilustudiossa.

– Huoltoalueilla pääsee kohtuu vapaasti liikkumaan. Ei sinne mitään pääsylippuja tarvita. Eikä se tarvitse kuin yhden rosvon sinne.

Huoltorekka
Arto E. Nieminen tarvitsee vain puoli tuntia siihen, että saa huoltorekan täyteen käyttökuntoon.Tomi Hänninen

Niemisen päätyö on kuitenkin se, että huoltorekka on kilpailupaikkakunnalla ajoissa, ennen kuin joukkue tulee paikalle.

– Jos saan itse tehdä kaikki valmistelut rauhassa, siihen menee puoli tuntia. Jos tulee apumiehiä, siihen menee tunti.

Huoltorekan nupista eli Niemisen työmaalta löytyy paljon mielenkiintoisia asioita. Yksi sellainen on lokero, jossa on mikroaaltouuni. Mikron sisältä ei kuitenkaan löydy ruokaa, vaan kaksi Suomen lippua. Toinen näistä lipuista on Sami “Musti” Jauhojärvelle tuttu, sillä se on sama, joka hänellä ja Iivo Niskasella oli mukana Sotshin kultajuhlissa.

– Se odottaa siellä tulevia mestaruusjuhlia.

Lue myös:

Kolmas kerta toden sanoo? Pärmäkoski hamuaa jälleen palkinnoille Davosissa – "Täällä Johaugin päihittäminen voisi olla mahdollista, ainakin jollekin"

"Hienoa, jälleen yksi ruotsalainen lisää" – Ruotsin kivikovan naisten sprinttijoukkueen uusi yllätysnimi sai kilpakumppanin pähkäilemään, mitä tekisi heidän kanssaan

Venäjän hiihtovalmentaja suomii Wadan päätöstä sulkea maa arvokisoista – "Urheilijat eivät voi olla vastuussa siitä, mitä joku toinen ihminen on tehnyt"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat