Jari-Matti Latvalan lähin työtoveri kertoo hetkestä, jolloin kaksikko oli ajautua erilleen – omalaatuinen suhde syveni, kun nuori mies pohti intohimonsa hylkäämistä

Miikka Anttila on kilpaillut useammassa MM-rallissa kuin kukaan muu. Insinöörin ja rämäpään yhteistyö alkoi epäonnisen lonkkamurtuman kautta – ja oli päättyä hiekkatynnyriin.

ralliautoilu
Miikka Anttila Jari-Matti Latvala Ruuhimäki 2
Kartturi ja kuski. Miikka Anttilan on muistutettava voitonkin hetkellä, milloin Jari-Matti Latvalan on jatkettava matkaa. Kaksikon yhteinen matka alkoi jo vuonna 2003.Tomi Hänninen

Rallimanageri Timo Jouhki ei epäröi vastauksessaan.

– Luotettava, rauhallinen ja analyyttinen. Sellainen tyypillinen suomalainen insinööri.

Tai tyypillinen suomalainen kartanlukija. Juuri sellainen on MM-rallihistorian kokenein kilpailija Miikka Anttila.

Uuden vuosikymmenen vaihtuessa hän on kuitenkin työtön.

Anttilan työt loppuivat samalla hetkellä kuin työpari Jari-Matti Latvalalla. Kukaan muu ralliautoilija ei ole ajanut yhtä monessa MM-rallissa kuin tuurilainen. 208 MM-rallilla ei ole kuitenkaan mitään merkitystä, kun ne viimeisimmät menivät kuten menivät.

Monet asiat painoivat Latvalan mieltä jo ennen kauden alkua. Henkilökohtaisesta elämästä kirjoitetut rivit täyttäisivät useammankin nuottivihkon.

– Se on sanottava, että Jari-Matti pystyi hyvin sulkemaan ne asiat pois, kun nuotitus alkoi. Tai ainakin siltä se näytti ulospäin. Jos puhuimme näistä asioista, niin se oli aina ennen nuotituksen alkua, Anttila, 47, sanoo.

Puhuminen, siihen sisältyy yksi erityispiirre Anttilan ja Latvalan 16 vuotta kestäneessä suhteessa. Sen ympärille kiteytyy myös syy, miksi Latvala ei ole kartturia vaihtanut, vaikka tätä on hänelle ehdotettu.

Päättyneen kauden lopputulosta eivät olisi kuitenkaan puheet tai puhumattomuus voineet muuttaa.

Miikka Anttila
Kaksitoista vuotta putkeen tehdastallissa. Miikka Anttila ei ole silti vielä valmis lopettamaan.Tomi Hänninen

– Kyllähän se Jari-Matin olemuksessa näkyi, että kaikki ei ole ollut hyvin, Anttila myöntää.

Tämä tarina ei kuitenkaan kerro päättyvästä vuodesta. Jatkui Latvalan ura tai ei, on hän kirjoittanut nimensä osaksi mittavaa suomalaista rallihistoriaa. Samat sanat pätevät myös Anttilaan, eikä heistä kumpikaan olisi onnistunut tässä yksin.

Vaan miksi he ovat halunneet tehdä sen yhdessä?

Pitää olla varovainen, mistä haaveilee

Jari-Matti Latvala oli vielä alakouluikäinen, kun Miikka Anttila istahti ensimmäisen kerran ralliautoon. Sattuman kautta harrastuksesta oli mahdollista tehdä ammatti. Suomen autourheilun kattojärjestö AKK käynnisti vuonna 1995 uudestaan rallivalmennusohjelmansa.

Ryhmään haettiin valmiita kuljettajapareja, lupaavia kuskeja, mutta myös yksittäisiä karttureita. Valinnat osuivat Jarmo Lehtiseen ja Anttilaan.

– Pitää olla varovainen, mistä haaveilee, Anttila sanailee.

Valmennusyhmää koordinoi tuleva maailmanmestari, kaksikkoa kymmenen vuotta vanhempi Risto Mannisenmäki. Joukon rehtori oli kuitenkin Mannisenmäkeä kymmenen vuotta kokeneempi lajilegenda.

Suomalainen rallihistoria ei tunne pitkäaikaisempaa, eikä todennäköisesti tyylikkäämpää, parivaljakkoa kuin Markku Alén ja Ilkka Kivimäki. Kaksikko kiersi rallin MM-sarjaa yhdessä kolmella eri vuosikymmenellä.

Markku Alén Lancia-tallin esittelytilaisuudessa Walter Röhrlin, Ilkka Kivimäen ja Christian Geistdörferin kanssa.
Ilkka Kivimäki (oik.) on yksi suomalaisen ralliautoilun pioneereista. Hän luki nuotteja Markku Alénille (takana keskellä) yhtäjaksoisesti vuosina 1973–1993. AOP

Anttilan ralliuran onneksi rehtori Kivimäki oli päättänyt laittaa hyvän kiertämään.

– Kivimäki oli se päällikkö, Anttila naurahtaa.

– Ilman koko ryhmää en olisi tätä ammattia saanut. Suurin tekijä siinä oli, että tutustuin oikeisiin ihmisiin. He näkivät, että olin motivoitunut, Anttila kertoo.

Kesällä 1999 Anttila huomasi istuvansa uransa ensimmäisessä MM-rallissa Ford Escort WRC:n konttorissa. Janne Tuohino käänsi rattia, Anttila luki nuotteja. Kaksikko sijoittui Jyväskylässä kahdeksanneksi.

Neljä vuotta myöhemmin auton merkki oli sama, mutta kuljettajan nimi oli vaihtunut.

Lonkkamurtuma sinetöi suunnitelman

Oli aika löytää seuraava lentävä suomalainen. Timo Jouhki järjesti loppuvuodesta 2001 koetilaisuuden nuorille kuljettajille. Juha Kankkunen ja Tommi Mäkinen olivat mestaruutensa voittaneet. Sinivalkoista rallivaltikkaa kannatteli nyt Marcus Grönholm.

Jouhkin talliin valikoitui kaksi kuljettajaa. Mikko Hirvonen, 21, oli nuori, vaan ei niin kovin nuori toiseen rämäpäähän verrattuna. Hänen elämänsä matkamittari näytti vasta lukemaa 16.

Teini-ikäinen Latvala ajoi seuraavan kauden rallisprinttejä kotimaassa ja kiersi brittiläisen ajoluvan turvin kilpailuita saarivaltiossa. Kartanlukijaksi rinnalle vakiintui britti Carl Williamson. Kaiken kaikkiaan virallisia rallikilpailuita kertyi vuoden aikana 26 kappaletta.

Seuraavalla kaudella Latvalan oli tarkoitus ajaa Ison-Britannian kansallista rallisarjaa. Saarilla ja muualla Euroopassa kiersi myös Hirvonen, jonka rinnalla ulkomailla istui pääasiassa Lehtinen, kotimaassa Anttila.

Manageri Timo Jouhki ja Mikko Hirvonen
Mikko Hirvonen nousi nopeasti MM-sarjaan, kun Timo Jouhki otti nuorukaisen siipiensä alle.Miika Wuorela

Kauden 2003 aluksi Hirvonen oli tehnyt valintansa. Hän aloitti kiertämään MM-sarjaa Lehtisen kanssa. Latvala taas valmistautui ajamaan kansallisen talvirallin Virossa. Siellä hän saisi ensimmäistä kertaa käsiinsä WRC-auton, Toyota Corollan edelliseltä vuosituhannelta.

Williamsonia oli turha lennättää paikalle yhtä kisaa varten.

– Timo ehdottikin, että jos Miikka istuisi kyytiin, Jari-Matti Latvala muistelee.

Latvala ja Anttila voittivat avauskisan, mutta Anttila ei ajatellut sen poikivan mitään sen enempää. Hän oli jo sopinut kiertävänsä kevään brittien mestaruussarjan kisoja Tapio Laukkasen kanssa. MM-osakilpailuissa Anttila taas luki nuotteja Kosti Katajamäelle. Kaksikko voitti helmi-maaliskuun vaihteessa Turkin rallissa junioriluokan.

Sitten Isossa-Britanniassa rysähti. Latvala kaatoi heinäkuussa rajusti autonsa ja Williamsonin lonkka murtui. Anttila oli mukana samassa rallissa Laukkasen kanssa. Kisa jäi kaksikon viimeiseksi, Anttilaa pyydettiin Latvalan vierelle.

Vuoden loppuun mennessä Latvala ja Anttila olivat ajaneet yhdessä jo yhdessätoista eri rallissa. Aluksi Anttila tulkitsi nuottivihkon sisältöä englanniksi, mutta pian nuottikieli vaihdettiin kotimaiseksi.

– En ole edes koskaan kysynyt, että oliko minua jossain vaiheessa tarkoitus kysyä joka tapauksessa Jari-Matin kartturiksi, Anttila sanoo.

Rallijumalien johdatusta, täyttä sattumaa vai osa valmista suunnitelmaa? Manageri Jouhki myöntää, että brittikartturin epäonninen lonkkamurtuma vain nopeutti vääjäämätöntä kehitystä. Latvalalle etsittiin suomalaista kartturia.

Kaikki oli kiinni Latvalasta, eikä hän epäröinyt. Nuorukainen oli vakuuttunut valinnasta jo muutaman rallin jälkeen. Kohti MM-sarjaa kuljettaisiin Anttilan kanssa.

"Welcome to the team"

Kausi 2007 päättyi tutulla tavalla Walesin MM-ralliin ja ranskalaisen Sebastien Loebin juhliin. Fordilla ajaneen Grönholmin kolmas maailmanmestaruus oli jäänyt viiden pisteen päähän. Kaksinkertainen mestari löi Inkoossa hanskat naulaan.

Latvala ja Anttila taas pysyivät saarella ja suuntasivat rallin jälkeen Cockermouthiin. Siellä sijaitsee yhä Fordin tehdastallia pyörittäneen rallipamppu Malcolm Wilsonin M-Sportin päämaja.

Manageri Jouhki tiesi jo ennen kauden alkua, että Grönholmin lopettaessa tehdassopimus Fordin kanssa on lähellä. Latvala ja Anttila antoivat näyttöjä tallin kakkostiimissä.

– Timolla on aina ollut hyvät välit kaikkiin talleihin, ja totta kai myös Malcolmin kanssa, Anttila sanoo.

Anttila halaa tallipomo Malcolm Wilsonia. Latvalan ja Anttilan, kuten niin monen muunkin huippukuljettajan, MM-ura alkoi juuri Wilsonin leirissä.YLE Keski-Suomi / Sanna Pirkkalainen

Jouhkin siipien alla 16-vuotias teinilupaus oli kasvanut 22-vuotiaaksi huippukuljettajaksi. Jokainen valinta yksittäisestä kilpailusta lähtien oli tehty tätä hetkeä silmällä pitäen. Anttila osasi toki aavistaa, mistä Cockermouthissa keskusteltaisiin.

Silti siellä lausutut sanat sykähdyttävät yhä kahdentoista vuoden jälkeenkin.

– Malcolm sanoi, että "welcome to the team". Se oli kova juttu, Anttila myhäilee.

Jouhki oli loihtinut Latvalalle käsittämättömän viiden vuoden sopimuksen Fordin kanssa.

– Näin jälkeen päin sitä arvostaa korkeammalle kuin silloin. Silloin tehdastallipaikkoja oli koko sarjassa vain neljä, Anttila muistuttaa.

Latvala korostaa Anttilan merkitystä ja kiittää etenkin tämän kärsivällisyydestä uran alkuaikoina.

– Miikka oli jo aikuinen, itse olin nuori poika. Hänellä oli siinä vähän kestämistä. En paljon kysellyt neuvoja, vedin vain sen, minkä sielu sieti, Latvala sanailee.

Latvala ja Anttila ovat aina viihtyneet Ruotsin lumilla. He ovat ajaneet länsinaapurin MM-rallin voittoon kaikkiaan neljä kertaa. Suomalaiskuskeista Ruotsin on valloittanut useammin vain Marcus Grönholm.EPA

Latvala kiitti tukijoitaan heti tulokaskauden toisessa kilpailussa. Latvalasta tuli Ruotsissa rallin MM-historian nuorin osakilpailuvoittaja 22 vuoden ja 313 päivän ikäisenä. Ennätystä ei ole vieläkään rikottu.

Rallin korkeakoulusta ei kuitenkaan valmistuta vain voittamalla. Kurssisuorituksiin kuuluvat myös nöyryyttävät epäonnistumiset. Latvala oppi tämän vuotta myöhemmin.

Kun kaikki näytti kääntyneen

Kaudesta 2009 tuli odotetusti ykköskuljettajien, Citroenin Loebin ja Fordin Hirvosen, välinen taisto maailmanmestaruudesta. Jännite oli tosin kadota kauden alussa, kun Loeb voitti viisi ensimmäistä rallia. Hirvonen ajoi kolmesti toiseksi. Latvala ja Anttila kipusivat palkintokorokkeelle vain Norjassa.

Kaikki kääntyi kuudennessa kilpailussa Sardiniassa. Siellä Latvala ajoi kohti ylivoimaista voittoa. Kausi oli vasta puolivälissä, eikä tallimääräyksiä vielä jaettu. Näin ykköskuski Hirvonen tyytyi kakkossijaan.

Hirvosen vuoro koitti seuraavassa kisassa Kreikassa. Loeb keskeytti, Hirvonen oli ykkönen ja maailmanmestaruustaisto levähti auki. Latvala kruunasi Fordin tuloksen kolmostilallaan.

Tilanne oli herkullinen, olivathan seuraavaksi vuorossa nopeat ja suomalaisille sopivat sorakisat Puolassa ja Jyväskylässä.

Malcolm Wilsonin M-Sport vastasi Fordin virallisen tehdastallin pyörittämisestä vuosina 1997–2012.YLE / Ossi Saarinen

Puolan rallin avauspäivänä ajettiin kisaa kymmenyksistä, kunnes erikoiskokeella neljä Loeb ahnehti liikaa. Pieni osuma rikkoi Citroenin eturipustuksen. Suomalaiset nousivat selvään kaksoisjohtoon.

Sunnuntaina ralli oli käytännössä ohi, kun kisan viimeinen pidempi pikataival oli ajettu. Jäljellä oli enää lyhyt 2,5 kilometrin yleisöerikoiskoe. Citroenin Dani Sordon ero toisena olleeseen Latvalaan oli melkein minuutin luokkaa.

Citroenilla ajaneet Jevgeni Novikov ja Conrad Rautenbach hidastelivat viimeisenä päivänä sen verran, että superrallisäännöllä kisaa jatkanut Loeb kipusi ennen viimeistä erikoiskoetta sijalle kahdeksan. Tuolloin pisteitä jaettiin juuri kisan kahdeksalle parhaalle kuskille.

Hirvonen oli silti nousemassa MM-johtoon. Kliseitä ei säästelty, kun kuljettajilta kysyttiin kommentteja ennen viimeistä erikoiskoetta.

– Yksikin piste voi olla tärkeä kauden lopussa, Loeb linjasi.

– Tilanne on hyvä, mutta vielä on yksi pätkä jäljellä, Hirvonen muistutti.

Nuoren Latvalan sanat kuitenkin poikkesivat kokeneempien vastaavista.

– Tämä oli haastava viikonloppu.

"Petturi"

Malcolm Wilson valmistautui päättämään viikonlopun juhlavasti. Tallipäällikkö päivysti yleisöerikoiskokeen maalissa kuohujuoma käsissään. Se piti aukaista kaksoisvoiton kunniaksi, sillä Fordin toiveita merkkimestaruudesta ei tarvitsisi sittenkään vielä haudata.

Innostunut odotus päättyi kuitenkin kirosanojen tulvaan. Niiden aiheuttaja oli Latvala.

– Hän rikkoi ohjauksen, radalle tiiraillut Wilson raivosi kameroiden kuvatessa.

Anttila oli hetkeä aikaisemmin lukenut Latvalalle nuotin "oikee kuus, älä" (siirryt toiseen palveluun). Jälkimmäinen sana kuvaa mutkan sisäpuolella olevaa estettä, jota on varottava. Tällä kertaa este oli hiekkatynnyri.

Siihen Ford kuitenkin osui ja etupyörä taittui alle.

Latvala: "Ei voi olla totta."

Anttila: "Ei me tätä tästä saada mihinkään."

Latvala: "Ei voi olla totta."

Puolan MM-ralli 2009, erikoiskoe 18.
Jari-Matti Latvalan edellinen MM-ralli päättyi ajovirheeseen viimeisellä erikoiskokeella. (Arkistokuva)
Tältä näyttää nöyryytys. Latvala ja Anttila joutuivat lopulta työntämään autoaan tuhansien silmäparien edessä.YLE

Kameroille Wilson säästeli sanojaan, kulisseissa ei.

– Malcolm ei päätä silittänyt. Se ei ollut kaunista kuunneltavaa, Anttila muistelee.

Muisto virheestä saa Latvalan äänen aavistuksen värisemään, vielä kymmenen vuoden jälkeenkin.

– Kaksoisvoitto kuivui kasaan kymmenen tuhannen ihmisen edessä, Latvala huokaisee.

Loeb sai lahjaksi yhden ylimääräisen pisteen. Kukaan ei toki vielä tiennyt, että juuri tuo marginaali erottaisi kauden lopussa hänet ja Hirvosen. Loeb olisi tosin kruunattu mestariksi myös tasapisteissä, sillä hänellä oli tilillään enemmän voittoja.

Karu virhe söi kisan jälkeen Latvalaa syvemmältä kuin mikään aiemmin. Hän oli musertanut koko tiimin odotukset.

Automatka Varsovan lentokentälle oli vaitelias, mutta yhden keskustelun Anttila muistaa ikuisesti.

Työpari oli nimittäin ensimmäisen ja ainoan kerran lähellä eron hetkeä.

– Jari-Matti sanoi miettivänsä, että pitäisiköhän tämä ura lopettaa, Anttila kertoo.

Koko elämänsä rallille pyhittänyt Latvala ei ollut enää varma omasta uravalinnastaan.

– Siinä iski se niin kova nöyryytys. Tallipäällikkö oli äärettömän vihainen. Ilta-Sanomissa luki urheilusivulla isolla "petturi". Silloin tuli mieleen, että onko tämä sitä, mitä haluan tehdä, Latvala taustoittaa.

Pohjakosketukset voivat joko syventää suhteen tai tuhota sen. Latvalan ja Anttilan tapauksessa lopputulos oli selvä. Latvala kiittää vielä tänäkin päivänä läheisintä työtoveriaan siitä, miten hän tilanteen käsitteli.

Anttila ei tehnyt töppäyksestä numeroa, toisin kuin kaikki muut.

– Miikka ei missään nimessä syyttänyt tai arvostellut minua. Se oli kaikkein paras asia.

Latvala päätti, että ura jatkuu. Sitä varten oli kauden jälkeen välttämätöntä rakentaa uusiksi luottamus Fordin väen kanssa. Tässä Latvala tarvitsi, ja myös sai, Anttilalta tukea. Kaksikko ryhtyi rakentamaan siltoja ihmisten välille.

– Onnistuimme siinä. Vuonna 2010 ajaminen nousi taas ihan eri tasolle, Latvala selvittää.

Miikka Anttila ja Jari-Matti Latvala
Jyväskylän MM-rallin voittamisesta ovat monet unelmoineet. Latvala ja Anttila ovat onnistuneet Jyskälän valloituksessa kolme kertaa.Bruno Keiser

Tuolla kaudella Loeb oli taas täysin omaa luokkaansa, mutta Latvala nousi ensimmäistä kertaa MM-taulukossa toiseksi. Hän kukisti Sebastien Ogierin neljällä ja maailmanmestari Petter Solbergin kahdella pisteellä.

Ennen kaikkea Latvala ja Anttila pääsivät kesällä juhlimaan Jyväskylän MM-rallin voittoa ensimmäistä kertaa urallaan. Kuohujuoma suihkusi ja sen virran vietäväksi saattoi symbolisesti Latvalakin sysätä muistot uransa synkimmästä päivästä.

Anttilan piinaavin hetki oli kuitenkin vielä tulossa.

Nuotti, joka meni väärin

Latvalan käyttämä nuottikieli pohjautuu numeroihin, joissa ykkönen kuvaa erittäin nopeaa, täysillä ajettavaa mutkaa.

Oli vuosi 2011 ja Sardinian MM-rallin ensimmäinen erikoiskoe. Loivaan alamäkeen kiitänyt Ford Fiesta keräsi kyytiä entistäkin rivakammin. Kovavauhtisen osuuden perässä odotti kuitenkin neljänkymmenen asteen kulmassa kääntyvä hidas mutka.

Nuotituksen aikana Anttila oli kirjannut Latvalan ohjeistamana mutkan numeroksi vitosen. Tämä ei ollut kuitenkaan numero, joka Anttilan suusta lipsahti (siirryt toiseen palveluun).

Anttila: "20, vasen 1, kaiteet lopussa... ei v*ttu..."

Latvala: "Ei oo, ei oo..."

Anttila: "Sori, se oli mun moka."

Sardinian MM-ralli 2011, erikoiskoe 1.

Ihmeen kautta Fiesta pyörähti hurjasta vauhdista katon kautta takaisin pyörilleen. Kaksikko menetti rytäkässä lopulta vain parikymmentä sekuntia.

– Ajattelin, että ei tässä hätää, yritetään jatkaa. Sitten jousitus petti seuraavalla pätkällä, Latvala muistelee.

– En ole koskaan nähnyt Miikkaa niin allapäin. Hän ei koskaan ole ollut niin maissa. Koko seuraava päiväkin oli todella vaikea.

Jari-Matti Latvala Portugalin MM-rallissa 2011.
Latvala ja Anttila sijoittuivat kaudella 2011 MM-sarjassa neljänneksi. Samaisen sijan he saavuttivat myös vuosina 2008, 2009, 2017 ja 2018.Mario Cruz / EPA

Nyt oli Latvalan vuoro olla se, joka tuki Anttilaa, ja juuri sillä kaksikon omalla, luonnollisella tavalla. Kuljettaja ei jäänyt työparinsa virhettä vatvomaan.

– Ymmärsin täysin, virheitä sattuu. Niitä ei ollut Miikkalle aiemmin tullut. Se ei ollut minulle kova paikka.

Hetki on jäänyt Anttilalle mieleen sen ainutkertaisuuden ja sen tärkeimmän eli opetuksen vuoksi.

– Sitä ennen tai sen jälkeen ei ole vastaavaa käynyt. Se vain piti kokea, Anttila korostaa.

Kuljettajat tekevät virheitä enemmän, mutta karttureiden vastaavien lopputulos on usein näyttävämpi. Virheiden todennäköisyys oli vielä vuonna 2011 nykyistä suurempi. Tuolloin autoon sai toimittaa kesken erikoiskokeen väliaikoja, joiden seuraaminen kuului kakkoskuskille.

Anttila ei osaa sanoa, että mikä lopulta aiheutti aivosulun. Konkari kuitenkin arvioi, että hän saattoi olla hetken aikaa turhan keskittynyt seuraavaan väliajan saapumiseen.

– Mietin, että mikähän se voisi olla, voisiko se olla miinus yksi eli olisimme sekunnin edellä.

Vaihtaako kartturia vai ei?

Virheet voivat rapauttaa luottamuksen, puolin ja toisin. Tämä ei ole kuitenkaan se yleisin syy, jonka takia kartanlukijaa päätetään vaihtaa.

Usein kyse on lajiin kuuluvasta analyysista ja sen lopputuloksesta. Hierarkia on raaka, mutta rehellinen. Vain kuljettajan kehittyminen merkitsee. Toisinaan tallit tekevät sopimuksen niin kuljettajan kuin kartturin kanssa, mutta karrikoidusti kuljettaja on aina kartturin työnantaja.

Timo Jouhkin suojateista viimeisimpänä kartanlukijaansa on vaihtanut Teemu Suninen – ja vielä kahdesti viimeisen vuoden aikana. Portugalin MM-rallin jälkeen Sunisen rinnalle hyppäsi Hirvosen ex-kartturi Lehtinen.

– Teemusta paistoi tietyllä tavalla epätoivoisuus. Homma ei sujunut. Silloin otan enemmän roolia. Jari-Matin kohdalla ei ole koskaan tarvinnut mennä näin pitkälle, Jouhki paljastaa.

Jari-Matti Latvalan juhlakuvaa
Sebastien Ogier ja Latvala ovat kumpikin luottaneet koko ammattiuransa ajan samaan kartanlukijaan, Ogier Julien Ingrassiaan, Latvala Anttilaan.Tomi Hänninen

Manageri painottaa, että vaikka mielipiteensä voi kertoa kuka vain, kuljettaja tekee aina lopullisen päätöksen. Latvala myöntää, että hänellekin on ehdotettu toiseen kartturiin vaihtamista.

– Olen aina tullut siihen lopputulokseen, että huonot jaksot ovat olleet omasta tekemisestä kiinni, Latvala sanoo.

– Kartturin vaihtajat yrittävät hakea korjausta ajamiseen, jos tulokset ovat olleet huonoja. En sano, että se olisi ikinä oikea tai väärä ratkaisu. Se on vain aina puntaroitava tarkasti. Aina on vaarana, että haetaan väärää syytä, väärästä paikasta, Latvala muistuttaa.

Lopulta kaikki on kiinni kemiasta, joka on aina toiminut Latvalan ja Anttilan välillä. Se ei kuitenkaan ole peruja ylimmästä ystävyydestä rallien ulkopuolella, itse asiassa päinvastoin.

Puhu, ja ole puhumatta

Kukaan muu kuljettajapari ei ole ajanut yhteen putkeen yhtä montaa MM-rallia yhdessä kuin Latvala ja Anttila. Sataset ovat paukkuneet yhteisissä matkapäivissä vuodesta toiseen.

– Onneksi molemmilla on omat hotellihuoneet. Sinne pääsee tarvittaessa pakoon, jos kaverin naama alkaa ärsyttää, Anttila naurahtaa.

– Emme ole kuitenkaan tainneet koskaan korottaa toisillemme ääntä. Olemme molemmat riitaa ja konflikteja välttäviä luonteita. Osaamme pitää asiat asioina ja keskustella niistä sellaisina.

Tarinat Puolasta ja Sardiniasta vahvistavat kuvaa siitä, että kaksikko ei sorru puhumaan asioita läpi silloin, kun tunteet ovat vielä pinnassa. Tämä on yksi perusta vahvalle siteelle, jota Latvala ei ole halunnut katkaista heppoisin perustein.

Rallimaailmasta eivät kuitenkaan epävarmuustekijät lopu kesken, käsitteli omia ongelmia sitten miten tahansa. Sopimukset tehdään usein vain vuoden mittaisiksi. Sopimuskaan ei merkitse mitään, jos tallin emokonserni päättää vetää piuhat irti – kuten Latvala ja Anttila saivat todeta Volkswagenin vetäydyttyä kauden 2016 jälkeen.

Epävarmuus etsii aina ulospääsyä konfliktin kautta. Siksi taustalle tarvitaan selkänojaa, joka Latvalan ja Anttilan tapauksessa on ollut Jouhki.

– Timon mukana toiminnassa oli pysyvyyttä kaiken epävarmuuden keskellä. Siksi varmasti myös Hirvosen Mikko ja Lehtisen Jarmokin ajoivat niin pitkään yhdessä, Anttila pohtii.

Selkänojasta ei ole kuitenkaa apua, jos kuskin ja kartturin yhteiselo ei toimi. Oikeanlainen kemia ei väistämättä tarkoita syvää ystävyyttä. Toiset kuljettajaparit ovat tietenkin läheisempiä kuin toiset. Esimerkiksi Kalle Rovanperä, 19, ja Jonne Halttunen, 34, viettävät ikäerosta huolimatta aikaa toistensa seurassa myös vapaa-ajalla.

Jonne Halttunen ja Kalle Rovanperä
Jonne Halttunen oli 32-vuotias, kun hän luki ensimmäisen kerran nuotteja 17-vuotiaalle Kalle Rovanperälle. Anttila oli 30-vuotias avauskisassaan Latvalan kanssa.Niklas Gabrielsson/Yle

Latvala ja Anttila eivät ole rallien ulkopuolella veljeksiä. Puhelin soi vain akuuteissa työasioissa.

– Molemmilla on oma elämä. Vietämme kauden aikana autossa tosi paljon aikaa yhdessä. Ei meidän tarvitse olla koko ajan yhteyksissä, Latvala linjaa.

– Tämä on varmistanut aina sen, että ralleissa on paljon puhuttavaa. Ei se ole ollut millään tavalla suunniteltua, mutta siitä on tullut käytäntö, koska se on toiminut niin hyvin, Anttila komppaa.

Ralliammattilaisuus syö aikaa perhe-elämältä. Kaksi eri maailmaa yhdistyvät vain harvoin. Kun näin kävi Anttilalle, oli lopputuloksena yksi hänen ralliuransa ikimuistoisimmista hetkistä.

Raivo, joka raukesi

Oli kauden 2011 toiseksi viimeisen kisan, Katalonian MM-rallin vuoro. Latvala ja Anttila eivät olleet voittaneet kauden aikana vielä yhtään kilpailua.

Espanjassa ajettiin soralla ja asfaltilla. Juuri perjantainen sorapäivä oli aiheuttanut paljon parran pärinää jo ennen kilpailua. Illan viimeinen erikoiskoe ajettaisiin pimeässä, eivätkä olosuhteet voineet olla millään tavalla tasapuoliset.

Kaikki muut paitsi ensimmäisenä matkaan lähtevä Loeb kärsisivät pölystä. Päivänvalossa etu oli siedettävä, hämärässä kaikkea muuta.

Jari-Matti Latvala
Tältä näyttää, kun kuiva soratie kohtaa ralliauton.EPA / Jose Mendez

Anttila oli kuitenkin hypännyt lentokoneeseen mielessään jotain pölyä hienompaa.

– Toisen lapsen laskettu aika oli jo reilusti ennen rallia. Jouduin lähtemään ralliin, vaikka Minni ei ollut vielä syntynyt.

Perillä Kataloniassa Anttilan keskittyminen oli kuitenkin täysin työssä. Siksi pölyongelma raivostutti. Lähtövälien pidentäminen ei ongelmaa ratkaisisi, sillä ilma seisoi: ilman tuulta ei pöly liikkuisi.

Erikoiskokeen peruuttaminen voisi olla ratkaisu, mutta päätöstä ei kuulunut. Latvala ja Anttila johtivat rallia ennen päivän päätöspätkää 16 sekunnin erolla. Ero Loebiin oli tuplaantunut edellisellä erikoiskokeella.

Yötauolle siirryttäessä ranskalainen johti kisaa puolella minuutilla. Latvala ja Anttila hävisivät pölyssä 46 sekuntia.

– Kokemamme vääryys harmitti. Olimme sen takia todella vihaisia. Siitä sitten piti painua nukkumaan, Anttila sanailee.

Aamuun mennessä kaikki oli toisin. Yhtäkkiä aikatappio rallikilpailussa ei tuntunut enää miltään.

– Tytär syntyi puolen yön jälkeen, Anttila myhäilee.

Miikka Anttila pääsi kakunleikkuupuuhiin ennen Jyväskylän MM-rallia.
Anttila pääsi ennen vuoden 2017 Jyväskylän MM-rallia leikkaamaan kakkua. Hän nousi ranskalaiskartturi Denis Giraudetin ohi osakilpailuiden määrässä.Tomi Hänninen

Ajatusten tasolla perhe voittaa aina, mutta ajan suhteen tilanne on toinen. Lapset kasvavat ja kehittyivät, mutta tätä Anttila on voinut todistaa vain lyhyissä jaksoissa.

– Kyllähän kaikista vaikeinta oli silloin alussa. Nyt he ovat jo siinä iässä, että he ymmärtävät sen, kun välillä olin tai olen poissa. Se on myös aina luonut turvaa, kun olen tiennyt puolison pärjäävän lasten kanssa.

Tämä turva on luonut mahdollisuuden tavoitella huoletta suuria voittoja.

Jonkun oli tultava toiseksi

– On jännä nähdä, kuka tulee toiseksi.

Kirjaimet asetteli suussaan lauseeksi Miikka Anttila, 41. Valmistavat testit vuoden Jyväskylän vuoden 2014 MM-ralliin oli ajettu.

Rallivaltikan maanmieheltään perinyt Sebastien Ogier oli vasta yksinkertainen maailmanmestari, mutta muodosti jo liki voittamattoman yhdistelmän kartturi Julien Ingrassian ja Volkswagen Polon kanssa.

Ennen Suomea Ogier oli ykkönen äärimmäisen nopeassa Puolan rallissa. Ogier oli myös Jyväskylän hallitseva voittaja. Latvala oli vuotta aiemmin osunut kiveen jo kisan toisella erikoiskokeella.

Silti Anttilan kommentti koski vieressä istunutta Latvalaa.

– Ajaminen oli silloin Jari-Matilla todella hyvällä tasolla, Anttila kertoo.

Jari-Matti Latvala Kakaristossa.
Latvala ja Anttila kirjaimellisesti lensivät kaudella 2014. He ovat sijoittuneet MM-sarjassa kolmen joukkoon myös kausina 2010, 2012, 2013 ja 2015.Tomi Hänninen

Kartturin tunne ei ollut väärä. Kilpailua hallinnut Latvala teki musertavan hyökkäyksen lauantaiaamuna: viisi erikoiskoetta, neljä pohja-aikaa. Jo valmiiksi roima ero Ogieriin nähden kasvoi 30 sekuntiin. Jyväskylässä tuo ero on yhtä kuin ikuisuus.

Silti kellolla mitattuna puhutaan yhä vain puolesta minuutista. Eikä Jyväskylässäkään pärjää ilman jarruja. Iltapäivällä ne toimivat Latvalan Volkswagenissa vain osittain.

Latvala ja Anttila yrittivät korjata ongelman siirtymillä, turhaan. Ennen sunnuntaita ero Ogieriin oli kutistunut vain reiluun kolmeen sekuntiin. Ylen Ralliradion aalloilla ei kuitenkaan kuultu lannistunutta Latvalaa. Hänellä ei ollut aikomustakaan taipua.

Anttila taas oli jo saanut vastauksen pohdintaansa: toiseksi ajaisi Ogier.

Sunnuntaina Latvala voitti Ruuhimäen aamuisen vedon ja ero kasvoi viiteen sekuntiin. Myhinpäässä ongelmat alkoivat jälleen, kun sisäpuhelin reistaili, eikä Latvala kuullut täysin Anttilan nuotteja. Silti Latvala hävisi vain reilun sekunnin Ogierille.

Kymmenyksen tappio Power Stagella ei näin haitannut, vaan maalissa alkoivat villit suomalaisjuhlat.

Jari-Matti Latvala halaa yleisöä Ruuhimäki 2
Latvalan piina päättyi Ruuhimäen maalissa. Hän piti lupauksensa. Sitten olikin juhlien aika.Tomi Hänninen

– Tekniikkamurheet stressasivat, mutta silti selvisimme. Silloin oli huikea fiilis, Latvala muistaa.

Fiilis kantoi kauden loppuun saakka. Ogier toki voitti tittelin, mutta Latvala näytti ensimmäistä kertaa aidolta mestarikandidaatilta.

Seuraavan kerran suomalainen oli vastaavalla tavalla ytimessä vasta kaudella 2017, jolloin hän sijoittui MM-sarjassa neljänneksi.

– Se oli sitten se toinen vuosi. Ajamisen puolesta silloin oli edellytykset paljon parempaan MM-sijoitukseen, Anttila kuvailee.

Tuosta kaudesta voisi jossitella. Volkswagen oli yllättäen jättänyt sarjan, joten Latvalakin tarvitsi nopeasti uuden tallin. Tuo talli oli MM-sarjan tulokastiimi eli Tommi Mäkisen johtama Toyota.

Miikka Anttila, Tommi Mäkinen ja Jari-Matti Latvala juhlivat Toyotan voittoa.
Kukaan ei osannut odottaa, että Toyotasta olisi voittaja-autoksi heti ensimmäisellä kaudella. Latvala todisti Ruotsissa odotukset vääriksi. Thierry Neuvillen keskeytettyä suomalainen löi Ott Tänakin ja nousi MM-kärkeen.AOP

Latvalan ja Anttilan kausi alkoi lennokkaasti Monte Carlon kakkossijalla ja häikäisevällä voitolla Ruotsista. Pienen hetken kaksikko johti MM-sarjaa.

Haaveet kuitenkin murenivat kesällä. Puolassa pimenivät sähköt kesken kärkitaistelun. Jyväskylässä voitto oli jo suomalaisten näpeissä, kunnes Ouninpohjassa Yaris hyytyi jälleen varoittamatta.

Tuolloin sisäkamerat tallensivat harvinaisen hetken (siirryt toiseen palveluun): rattia raivoissaan hakannut Latvala purki ulos kaiken. Anttilakin oli poikkeuksellisen kiihtynyt.

Latvala: "Mä en saa v*ttu vaihteita, saatana!"

Anttila: "Tästä on sähköt ihan v*tullaan tästä autosta."

Latvala: "V*ttu!"

Suomen MM-ralli 2017, erikoiskoe 19.

Olisiko Latvala ajanut ilman vikoja maailmanmestaruudesta? Ehkä. Anttila ei kuitenkaan jossittele, ei edes pyytämällä. Rationaalinen insinööri kun on.

– Tiesimme, että ne viat kuuluvat kehitysprosessiin. Kaikkia ongelmia ei voinut mitenkään vielä löytää. Tiimi oli uusi, Anttila muistuttaa.

Tuo tiimi on se, jossa niin Anttila kuin Latvalakin haluaisivat vielä jatkaa, yhdessä tai erikseen.

Vielä on uraa jäljellä

Latvalan ei tarvitse miettiä pitkään, miten hän pitkäaikaista toveriaan kuvaisi. Anttila on rauhallinen ja tarkka, mutta myös huumorintajuinen.

– Hän tykkää huumorista, jossa on vähän haastetta, Latvala hymähtää.

Latvala korostaa, että Anttila on todella helppo saada innostumaan projekteista. Juuri nyt Anttila olisi projektia vailla.

Latvala ajaa varmuudella ensi kaudella ainakin pari rallia omalla rahoituksella, mutta ei aivan välttämättä Anttilan kanssa. Palkkaa ei näistä kisoista voi maksaa, kyse on sijoitustoiminnasta.

Kumpikaan ralli-intoilijoista ei ole vielä haudannut toiveitaan palata MM-sarjan tehdastalliin. Perheellisen miehen olisi kuitenkin hyvä löytää säännöllistä työtä.

Anttila on valmis etsimään myös koulutustaan vastaavaa työtä.

– Itse miellän kuitenkin niin, että minulla olisi rallille vielä annettavaa, Anttila kertoo.

Siihen uskovat vahvasti myös Jouhki ja Latvala.

Anttila
Anttila toivoo, että yhteistyö Tommi Mäkisen Toyotan kanssa jatkuu vielä, tavalla tai toisella.Tomi Hänninen

– Miikka tuntee kaikki rallit ja olosuhteet, joten hänestä olisi apua etuautossa, vaikka ne eivät vakituisia hommia olekaan. Toisaalta hänelle pitäisi löytyä rallin parista myös insinööritoimintaan liittyviä töitä, Jouhki listaa.

– Miikka olisi tallissa erinomainen koordinaattori. Sellainen rooli, jossa hän hoitaisi tiimin asioita ja vastaisi kuljettajien sekä karttureiden asioista tiimin sisällä, Latvala kuvailee.

Tommi Mäkisen Toyotalla kartanlukijat ovat perinteisesti olleet kovassa huudossa aivan tallin kärkipesteissä. Jarmo Lehtinen oli tiimin ensimmäinen urheilutoimenjohtaja. Lehtistä taas seurasi tehtävässä 111 MM-rallissa urallaan nuotteja tulkinnut Kaj Lindström.

Anttilakin sanoo haluavansa ensin selvittää, olisiko Mäkisellä hänen ammattitaidolleen vielä tarvetta. Lindströmin pestiä Anttila ei silti havittele.

– Kajtsu on ehdottomasti oikeassa asemassa. Olen nauttinut siitä, kun olemme saaneet tehdä töitä yhdessä, Anttila kehuu.

Kartanlukijat muodostavat oman heimonsa. Adrenaliinin kaipuu on yhtä suuri kuin kuljettajillakin, mutta karttureiden on oltava lisäksi tarkkoja ja järjestelmällisiä. MM-rallissa kartturi on se, joka aikatauluttaa autokunnan koko kilpailun. Vielä joskus Anttila haluaisi olla se, joka suunnittelee MM-rallin aikataulutettavaksi. Jyväskylän MM-ralliin Anttila on osallistunut 20 kertaa.

Anttila Ferm
Erilaiset, silti hengenheimolaiset. Anttila sai tänä kesänä riemuita Jyväskylän MM-rallin palkintokorokkeella yhdessä Esapekka Lapin kartturi Janne Fermin kanssa.Tomi Hänninen

Sen aika ei vain ole vielä. Anttilan ura kartanlukijana on ennätyksellinen, ei valmis. Insinööri laskee, että kausia olisi jäljellä "enemmän kuin kaksi, mutta vähemmän kuin viisi".

– Haluan olla siinä asemassa, että päätän itse, milloin lopetan, Anttila sanoo.

Pitää olla varovainen, mistä haaveilee.

Miikka Anttila
Miikka Anttila ei ole vielä valmis hautaamaan ralliuraansa.Tomi Hänninen

Lue myös:

Rallimanagerin rooli Jari-Matti Latvalan taustalla pienenee – suomalaiskuski kerää itse rahoitusta, jatko tutun kartturin kanssa epävarmaa

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat