Suora

  • Jyskälä - 70 vuotta rallin historiaa
  • Urheiluruutu
  • Mikael Kock oli 30 sekunnin päässä kuolemasta - nyt urheilu on hänelle uusi sydämenasia
  • Urheiluruutu

Kun auto pyöri ympäri, Sami-Matti Trogen mietti menetettyä mestaruutta – nyt 17-vuotias superlupaus ja e-urheilun maailmanmestari tavoittelee menestystä rallipoluilta

iRacing-ajosimulaattorin maailmanmestaruuden vastikään voittanut lohjalainen valmistautuu kuumeisesti ensimmäiseen SM-ralliinsa.

e-urheilu
Sami-Matti Trogen ajosimulaattorinsa edessä.
Sami-Matti Trogen harjoittelee ja kilpailee kotinsa autotallissa sijaitsevalla ajosimulaattorilla.Jaakko Palvaila / Yle

Auton takarenkaiden noustua ilmaan Sami-Matti Trogen tajusi, ettei mestaruutta ehkä tulisikaan.

Oli lokakuinen sunnuntai Ruotsin Tierpissä vuonna 2018, ja vasta 16-vuotias Trogen taisteli RX Academy -rallicross-sarjan voitosta. Mestaruus toisi mukanaan merkittävän tuen kohti isompia luokkia, MM-sarjaa ja päätavoitetta: ammattilaisuutta.

Nyt matkassa oli kuitenkin mutka: Trogenin Renault Clio pyöri ilmassa. Kerran ympäri, toisen, kolmannen, neljännen. Lopulta matka pysähtyi seitsemän voltin jälkeen radan reunaan.

Sami-Matti Trogenin auto koki kovia Ruotsin Tierpissä.
Sami-Matti Trogenin rallicrossauto tuhoutui uran toistaiseksi pahimmassa kolarissa.Mika-Matti Trogen

Nyt 17-vuotias lohjalainen muistelee uransa toistaiseksi pahinta kolaria huvittuneena.

– Olin finaalilähdössä kolmantena, ja mestaruuden varmistumiseen oli matkaa enää muutama kierros. Tulin radan pääsuoran hyppyrille ja siitä ihan normaalisti alas. Yllättäen oli nokka maassa, ja sitten lähdettiin.

Trogenin auton pohjapanssari oli revennyt irti auton pohjasta jo ennen hypylle ajamista, ja etureunastaan repsottanut panssari haukkasi alastulossa urille kuluneen radan sorapintaan. Yhtäkkiä maisema kieppui villisti Trogenin silmissä.

Kilpakumppanit pysähtyivät kolaripaikalle ja auttoivat lohjalaisen ulos savuavasta autosta. Trogen vietiin kolaripaikalta radan sairaalaan, mutta varikolla taustajoukot olivat huolissaan kolarin seurauksista.

– Menimme tietenkin varikolla aivan paniikkiin kolarista. Kun astuin sairaalahuoneeseen, oli pojan ensimmäinen kysymys "Voitinko mestaruuden?" En edes osannut vastata, koska olin ollut niin huolissani pojasta, etten osannut edes ajatella koko asiaa, Sami-Matin isä Mika-Matti Trogen kertoo.

Sami-Matin huolen lopputuloksesta ymmärtää, kun tietää, kuinka merkittävistä asioista finaalilähdössä oli kyse. Sarjaa johtanut Trogen varmistaisi mestaruudella merkittävän tuen seuraavan vuoden rallicrossin MM-sarjan RX2-luokkaan ja uralla eteenpäin.

Sarjan lopputulos selvisi nopealla puhelinsoitolla sairaalasängyn viereltä sarjan promoottori Jussi Pinomäelle. Pahasti kuluneella Tierpin radalla ei voitu enää ajaa kilpaa, joten finaalilähtö jäi kesken. Trogen sai mestaruutensa.

Askelia kohti ammattilaisuutta

Trogen selvisi Tierpin hurjista volteista onneksi ilman pahempia vaurioita. Vaikka kolari säikäytti, ei nuori mies myönnä tapahtuneesta jääneen merkittäviä henkisiäkään kolhuja.

Mestaruus toi Mäkelänrinteen urheilulukiota käyvälle 17-vuotiaalle lohjalaiselle mahdollisuuden ottaa urapolullaan askelia kohti ammattilaisuutta.

Viime vuonna Trogen kilpaili rallicrossin MM-sarjan RX2-luokassa. Hyppäys nelivetoisiin autoihin ja kova kansainvälinen kilpailu toi Trogenin mukaan alkuun omat haasteensa, mutta loppukaudesta ajo alkoi sujua paremmin.

Tuloksena oli sarjan viides sija. AKK:n juniorimylly on tuottanut tulosta rallicrossradoilla, sillä RX Academyn voiton vuotta ennen Trogenia napannut Jesse Kallio oli samassa sarjassa kolmas.

Sami-Matti Trogenin palkintoja hyllyllä.
Trogenin palkintokaappi on saanut täytettä rallicrossuran varrella.Jaakko Palvaila / Yle

Vielä tämän vuoden alussa Trogenin suunnitelmana oli pyrkiä alempien luokkien kautta kohti MM-sarjan WRX-kuninkuusluokkaa ja tehdaskuljettajan paikkaa.

– Rallicross on pitkään ollut minulle se pääjuttu ja tykkään lajista todella paljon. Ainoa, mikä rallicrossissa hiertää, ovat vähäiset kilpailukilometrit. Onhan se hieman älytöntä, että mennään kilpailemaan jonnekin Etelä-Afrikkaan ja ajetaan koko viikonlopun aikana yhteensä reilut 30 kilometriä.

Autonvalmistajien joukkopako rallicross-ympyröistä kuitenkin vesitti ammattilaissuunnitelmat.

"Kaikki ovat käytännössä maksukuskeja"

Rallicrossin MM-sarjan oli tarkoitus siirtyä WRX-luokassa täysin sähkökäyttöisiin autoihin vuoden 2021 alussa. Sarjan tallit äänestivät kuitenkin ehdotuksen täyssähköisestä tulevaisuudesta kumoon alkuvuodesta 2019. Myöhemmin päätös pyörrettiin osittain, ja sähköautot ovat tulossa ensi vuonna sarjaan polttomoottoriautojen rinnalle.

Sähkömoottorit istuisivat rallicrossradoille huomattavasti esimerkiksi rallin MM-sarjaa luontevammin. Lajin kilpailuerät ovat kestoltaan lyhyitä ja autojen akkuja on mahdollisuus ladata erien välissä varikolla. Myös rallista tutut kovavauhtiset ulosajot esimerkiksi seinää tai puuta päin ovat lajissa harvinaisempia, vaikka Trogenin Tierpin kolari osoittaakin, etteivät suinkaan mahdottomia.

Sähköautojen tekniikalle asetetut rajoitukset saattavat kuitenkin heikentää entisestään autonvalmistajien innostusta sarjaan osallistumiseen. Autojen akusto ja moottorit tulevat kaikille tiimeille samalta valmistajalta kustannusten karsimiseksi, joten tehdastiimeillä ei ole samanlaista mahdollisuutta kehittää omia voimalinjojaan ja teknisiä innovaatioitaan kuin esimerkiksi Formula E -sarjassa.

Uraansa rakentavaa Trogenia ja taustajoukkoja lajin suunta ei täysin vakuuta.

– Tänä syksynä kävi selväksi, että rallicrossin tilanne on niin hankala, ettei aiemmin suunniteltua urapolkua pysty seuraamaan. Rallicrossissa ei tällä hetkellä ole mukana lainkaan tehdastalleja, joten kaikki kuskit ovat käytännössä maksukuskeja, jotka rahoittavat ajamistaan omasta pussistaan.

FIA:n MM-sarja ei ole ainoa rallicross-sarja, joka kärsii tehdastiimien puutteesta. Pohjois-Amerikassa ajettu Global Rallycross Championship laittoi pillit pussiin ennen kauden 2018 alkua, ja sarjan korvaajaksi pikavauhtia rakennettu ARX koki tänä syksynä saman kohtalon. Autonvalmistajien panostus lajiin loistaa poissaolollaan.

– Jos menee kaksi vuotta taaksepäin, kun tätä urasuunnitelmaa laadittiin, niin tilanne oli paljon parempi. Uskon kuitenkin, että rallicross nousee vielä joskus.

Uusi suunta löytyi rallipoluilta

Monet MM-sarjan rallikuljettajat vaihtoivat uransa ehtoopuolella rallicrossiin lajin tehdessä nousuaan suuren yleisön tietoisuuteen. Esimerkiksi Marcus Grönholm, Sébastien Loeb, Petter Solberg, Manfred Stohl ja Jani Paasonen ovat kokeilleet ralliuran päättymisen jälkeen siipiään rallicrossradoilla.

Trogenilla on edessään lajinvaihto päinvastaiseen suuntaan. Toukokuussa täysi-ikäistyvä lohjalainen hyppää kaudelle 2020 rallin SM-sarjan SM3-luokkaan.

Lähes nollakokemuksella SM-kauden avaavaan Arctic Lapland Rallyyn lähtevä Trogen pyrkii parhaansa mukaan kuromaan kilpailijoiden etumatkaa kiinni jo ennen kauden avausta. Ennen tammikuun puolessa välissä ajettavaa kilpailua tavoitteena on ajaa 1 500 kilometriä nuottitreeniä siviiliautolla.

Nuotinluvun puolesta Trogen voi luottaa kartturin kokemukseen, sillä viereen istahtaa 25-vuotias pieksämäkeläinen Topi Luhtinen. Luhtinen siirtyy Trogenin apukuskin penkille luettuaan kahden edelliskauden ajan nuotteja rallin kymmenkertaiselle suomenmestarille Juha Salolle.

Tiimin käyttöön on hankittu kaudeksi R2-luokan mahdollisesti nopein kulkupeli, uusi Ford Fiesta R2T -auto. Fordin WRC-tiimiä pyörittävän M-Sportin Puolassa kasaama auto on identtinen rallin MM-sarjan JWRC-luokan menopelien kanssa.

– Aiemmista projekteista on opittu sen verran, ettei kalustolla haluta antaa tasoitusta kilpakumppaneille. Joko ajetaan hyvillä laitteilla tai ei ollenkaan, Trogen toteaa ja nauraa.

– Clio on autona melko samantyyppinen kuin R2-ralliautot. Crossikokemuksesta on hyötyä, kun etuvetoja on tullut ajettua jäällä ja soralla paljon.

Vaikka rallikalusto on huippuluokkaa, on nuorella lohjalaisella maltilliset tavoitteet kauden avaukseen Rovaniemellä.

– Ei ole kyllä minkäänlaisia tulostavoitteita avauskilpailuun. Tunturissa tapahtuu paljon, ja jos ei aja ulos ja juutu hankeen, on jo hyvillä sijoilla.

Euroopan mestari ohjasi ajosimulaattorien pariin

Rallicrossratojen lisäksi vasta 17-vuotias Trogen on ehtinyt niittää menestystä myös e-urheilun puolella. Digitaalinen autourheilu eli tietokoneella pelattavat ajosimulaattoripelit ovat kuuluneet lohjalaisen harjoitteluun jo vuosien ajan.

Alkusysäys simulaattoreilla ajamiseen tuli arvovaltaiselta taholta, viisinkertaiselta rallicrossin Euroopan mestarilta Matti Alamäeltä. Trogenia uralla eteenpäin auttanut Alamäki on vannonut ajosimulaattoreiden nimeen jo pitkään ja omistaa simulaattorituotteita valmistavan yrityksen.

– Matti kutsui minut muutama vuosi sitten Poriin tutustumaan simulaattoreihin. Testasin, ja olin heti koukussa.

Alkuun Trogen ajoi huvikseen useita ajopelejä, esimerkiksi Dirt-rallipelisarjan pelejä, mutta kilpailuvietti vei nuorukaisen pian iRacing-ajosimulaattorin pariin.

Sami-Matti Trogen ajamassa iRacing-ajosimulaattorilla.
Trogen ajaa iRacingia rallicrossin euroopanmestari Matti Alamäen suunnittelemalla simulaattorilla.Jaakko Palvaila / Yle

Amerikkalaisyhtiön kehittämällä ajosimulaattorilla kuka tahansa voi kilpailla muita kuljettajia vastaan niin rata-autoilla, ovaaliradoilla kuin rallicrossissakin. Simulaattori on myös formulakuljettajen suosiossa, ja esimerkiksi McLaren-kuljettaja Lando Norris on ajanut iRacingissa tänä vuonna yli 100 kilpailustarttia.

Trogen keskittyi alkuun iRacingissa lähinnä rata-autoiluun, mutta rallicross vei pian voiton rata-autoista myös sim racingin puolella. Myös kilpailutoiminta alkoi kiinnostaa, ja lohjalainen otti osaa muutamiin suomalaisten harrastajien kilpailuihin.

Ratkaisevan sysäyksen totiseen simulaattoreilla kilpailemiseen antoi iRacingin suomenmestaruuden vuonna 2017 voittanut Joni Heikkinen. iRacingin rallicrossin MM-sarjassa toiseksi sijoittunut Heikkinen halusi kokeilla taitojaan oikean maailman kilparadoilla ja kävi testaamassa RX Academyn autoa syksyllä 2018.

– Joni ajoi testeissä todella hyvin. Hän oli ehkä toiseksi nopein kahdenkymmenen kuljettajan joukosta, vaikka ei ollut koskaan ajanut kilpaa muuten kuin simulaattorilla.

Heikkisen vauhti teki Trogenin lisäksi vaikutuksen myös RX Academya pyörittäneeseen Jussi Pinomäkeen. Pinomäki päätti laajentaa tallinsa kilpailutoimintaa ajosimulaattorien puolelle ja kiinnitti SET Esports -tiimin riveihin Heikkisen sekä Trogenin.

Edellisvuonna hopealle ajanut Heikkinen sai suoran paikan iRacingin rallicrossin MM-sarjasta ja tallipäällikkö Pinomäki neuvotteli Trogenin mukaan villillä kortilla. Tiimiin liittyi myöhemmin myös kolmas kuljettaja, kun RX Academyn toiseksi viime kaudella ajanut Tommi Hallman eteni karsinnoista MM-sarjaan.

MM-sarjasta tuloksena yllätysmestaruus

Lokakuussa käynnistyneessä iRacingin MM-sarjassa Trogenin tavoitteena oli yltää viiden parhaan joukkoon ja kilpailla yksittäisistä osakilpailuvoitoista. Lohjalainen kuitenkin nappasi – omaksi ja muiden yllätykseksi – heti avausosakilpailusta voiton hallitsevan mestarin, rallicrossin X-Games -kultamitalisti Mitchell deJongin nenän edestä.

Sarjan kilpailuissa kärkikymmenikön välinen taistelu oli todella tiukkaa, joten aika-ajon ja hyvien lähtöruutujen merkitys korostui kilpailuissa.

– iRacingissa kilpailuihin valmistautuminen ja harjoittelu on avain menestykseen. Ajoin sarjaa varten harjoittelua noin kuukauden verran ennen avauskilpailua. Ennen ensimmäistä kilpailua vauhti ei edes näyttänyt kovin hyvältä, joten kilpailun voitto tuli yllätyksenä.

iRacingin MM-sarjaan osallistuminen vaati Trogenin tiimiltä luoviakin ratkaisuja. Marraskuussa MM-sarjan osakilpailu osui samaan ajankohtaan RX2-luokan Etelä-Afrikan osakilpailun kanssa, joten Trogen pakkasi kotonaan ratin, polkimet ja näytöt matkalaukkuun ja lensi Etelä-Afrikkaan. Paikan päällä kohteessa tiimi hitsasi lohjalaiselle ajopenkin kilpailuun osallistumista varten.

Sami-Matti Trogenin tiimi kasasi kuljettajalle ajopenkin Etelä-Afrikassa.
Sami-Matti Trogen

Sitoutuminen palkittiin. Ennen iRacingin rallicrossin MM-sarjan viimeistä osakilpailua Trogen johti sarjaa 81 pisteellä ennen deJongia. Viimeisestä kilpailusta mestaruuden varmistamiseen riitti vähintään kuudes sija kilpailun aika-ajosta.

– Treenasin tietenkin aika-ajoa paljon ennen päätöskilpailua. Tiesin, että vauhtia on ja ok kierros riittää, joten ei jännittänyt.

Maailmanmestaruus varmistui lopulta aika-ajon kakkossijan tuomilla pisteillä. Keskittyminen ei herpaantunut edes mestaruuden voittamiseen, sillä kilpailusta napsahti plakkariin kakkossija deJongin ottaessa osakilpailuvoiton.

Suomenmestaruus jaossa SM-viikolla

iRacingin rallicrossin MM-sarja oli kokonaisuudessaan suomalaisilta vahva esitys, sillä Trogenin lisäksi osakilpailuvoittoihin ylsivät myös Joni Heikkinen ja UI1-Positive Simracingia edustanut Otto Taskinen. Heikkinen oli sarjan pisteissä kolmas, Taskinen viides ja Hallman kymmenes.

Suomalaiset simurallicrosstähdet nähdään seuraavan kerran tositoimissa helmikuun alussa Joensuussa järjestettävällä SM-viikolla.

Jaossa on digitaalisen autourheilun rallicrossin suomenmestaruus, ja mukana on neljän MM-sarjan kuljettajan lisäksi myös kahdeksan karsintasarjan kautta mukaan selvinnyttä haastajaa. Yle näyttää kilpailun kanavillaan.

Trogen lähtee Joensuuhun ennakkosuosikkina, mutta lyö samalla jäitä hattuun, sillä mestaruus ratkaistaan yksittäisessä kilpailussa.

– Rallicrossissa kaikki on mahdollista, ja lähtöpaikalla on aina merkitystä finaalierän tapahtumiin. Luvassa on varmasti kova kilpailu, mutta voittamaan lähdetään tietenkin. Pelissä käyttämäni auto vaihtuu varmaankin MM-sarjan Subarusta johonkin toiseen, koska päivitykset veivät aiemmin nopeimmasta Subarusta vääntöä pois. Nyt näyttää, että Volkkari on yhtäkkiä nopein.

Simulaattoreilla kilpaileminen on turvallista, mutta tosielämän autourheilussa on aina riskinsä. Tierpin volteista huolimatta Trogen tietää, että uran pahin ulosajo saattaa olla ehkä vasta edessä. Rallissa menestyminen vaatii kuitenkin ajatuksen työntämistä taka-alalle.

– Ulosajoja ei voi pelätä, kun rallia lähtee ajamaan. Tietysti tavoitteena on aina pitää auto ehjänä ja ajaa maaliin, muuten ei tule menestystäkään.

Vaikka Trogen on ajanut urallaan niin crosskartia, rataa, rallicrossia kuin simulaattoriakin, on kaikessa tekemisessä selkeä päämäärä.

– Viiden vuoden päästä tavoitteena on tehdä autourheilua ammattina. Jos rallihommat menevät hyvin, niin ollaan taas lähempänä tavoitetta.

Lue myös:

Kumpi voitti, kun Palander ja Pellinen päästettiin ajosimulaattorin rattiin? "Nautiskele vähän aikaa siitä, kun luulet voittaneesi jotain elämässäsi"

E-urheilija treenaa lajiaan enemmän kuin huippujuoksija – vertasimme pelaajan ja pikajuoksijan treenirutiineja

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat