Suora

  • Urheiluruutu

Krista Pärmäkoski ei kauden aikana kaloreita laske

Suomen mäkimaajoukkueen hyppääjät kertoivat Ylelle laskevansa suupalojaan. Hiihtäjä Krista Pärmäkoskelle tilanne on päinvastainen: useimmiten on aivan pakko syödä.

Krista Pärmäkoski kuvasi Yle Urheilulle päivän ruokansa. Aamu alkaa kaurapuurolla. Sitä hänen pitää saada aina etenkin kisapäivinä.

“Siihen vielä auringonkukansiemeniä ja hunajaa, niin sillä voin lähteä kisaan.”

Kisapäivän ja harjoituspäivän ruokailuissa ei ole eroa. Iltapäivän kisaan Pärmäkoski syö kevyemmän lounaan, sprinttipäivänä aamu etenee kevyellä aterialla, ja karsinnan jälkeen hän syö vähän enemmän.

“Pääsääntöisesti ravintoarvot ovat samat ja rytmi on sama, on kyseessä kisapäivä tai harjoituspäivä.”

Pärmäkosken päivän kulutus vaihtelee sen mukaan, tekeekö hän yhden vai kaksi harjoitusta tai mitä matkaa hiihdetään kisapäivänä.

“Sprinttipäivinä kulutus nousee helposti 4000–4500 kaloriin. Minulle normaali kulutus harjoitus- ja kisakaudella on 3000–4500 kaloria.”

Kisareissuilla Pärmäkoskella on välillä omia eväitä mukana, olympialaisissa hänellä oli omia ruokiakin. Pääsääntöisesti hän syö kuitenkin sitä, mitä hotelli tarjoaa.

Musta kahvi kuuluu hänen iltapäivän välipalaansa.

Pärmäkoski pyrkii siihen, että ruoka olisi hänelle nautinto, vaikka sitä se ei aina ole. Välillä ruoka on hänelle vain polttoainetta.

Pärmäkoski myöntää, että kisojen jälkeen ruokahalu on joskus kateissa.

"Silloin on pakko yrittää saada koneeseen lisää polttoainetta, jotta lähtee palautuminen käyntiin.”

Krista Pärmäkoski viihtyy keittiössä ja on mestarileipoja. Hänen mielestään herkut sopivat myös huippu-urheilijan arkeen, vaikka kisakaudella joutuu olemaan tarkempi.

“Kulutus on niin suurta, että siihen saa herkkujakin syödä.”

Tekijät

Haastattelut

Petra Manner

Toimittaja

Anu Karttunen

Kuvat

Krista Pärmäkoski, Tomi Hänninen, Lehtikuva, Getty Images

Julkaistu 30.12.2019

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat