Asiantuntija kertoo huolestuttavasta tilanteesta – nuorten urheilijoiden syömishäiriöt yllättävän laaja ongelma sekä Suomessa että maailmalla: "Ihan kaikissa lajeissa esiintyy häiriintynyttä syömistä"

Ravitsemusasiantuntija Maria Heikkilän tavoitteena on vähentää nuorten syömishäiriöitä Suomessa. Olympiavoittaja Sami Jauhojärvi sai uralleen uutta puhtia paremmalla ruokavaliolla.

hiihto
Voiko huippu-urheilu olla terveellistä? Katso Urheilustudion ravintokeskustelu
Voiko huippu-urheilu olla terveellistä? Katso Urheilustudion ravintokeskustelu

Ravitsemusasiantuntija Maria Heikkilän mukaan nuorten urheilijoiden syömishäiriöt ovat yllättävän yleisiä sekä Suomessa että maailmalla.

Tohtoriksi väittelevä Heikkilä on tutkinut pitkään suomalaisten valmentajien ja nuorten urheilijoiden tietoja ravitsemuksesta. Puutteita löytyi perustiedoista ja esimerkiksi urheilijoiden suhtautumisesta hiilihydraattien syömiseen.

– Tämä ei ole pelkästään voimistelijoiden asia. Ihan kaikissa lajeissa esiintyy häiriintynyttä syömistä, ja muutenkin energiaa saadaan liian vähän. Suomesta ei ole juurikaan tutkimuksia, mutta kansainvälisissä tutkimuksissa on todettu, että jopa yli puolella kestävyyslajien ja esteettisten lajien urheilijoista esiintyy syömishäiriöitä.

Espoon Hiihtoseuran nuorten päävalmentajana työskentelevä Heikkilä muistuttaa, että kansainvälisiä tutkimuksia voi peilata myös suomalaisurheiluun. Tutkimusten mukaan jopa kolmanneksella tytöistä on ollut ongelmia syömisen kanssa. Syömishäiriöt ovat toki myös poikien ongelma.

– Totta kai huolestuttaa, miksi tilanne on tällainen. Urheilija, joka ei saa riittävästi energiaa eikä syö riittävästi, ei voi pärjätä niin hyvin kuin optimaalisessa tilanteessa voisi, Heikkilä painottaa.

Yle Urheilu kertoi sunnuntaina mäkihyppääjien painokikkailusta. Muun muassa entinen huippuhyppääjä Janne Ahonen seuraa huolestuneena lajin uutta laihdutustrendiä.

Nuorten urheilijoiden pitäisi Maria Heikkilän mielestä muistaa, että syöminen ei ole pelkästään energian hankintaa. Monipuolisella ruokavaliolla pystyy vaikuttamaan terveyden lisäksi tehokkaampaan suorituskykyyn kilpailuissa ja palautumiseen.

Heikkilän ohjeet ovat selkeät:

– Syökää riittävästi ja riittävän usein ja treenatkaa hyvin.

Frida Karlsson
Frida Karlsson ei läpäissyt kauden alussa Ruotsin hiihtoliiton terveystarkastusta.EPA / AOP

Laihduttamisessa voi helposti tulla ylilyöntejä

Liian vähäinen energiansaanti ei ole pelkästään nuorten urheilijoiden ongelma. Ennen kauden alkua puhuttivat Norjan Ingvild Flugstad Østbergin ja Ruotsin Frida Karlssonin vetäytymiset kisoista terveysongelmien takia. Karlssonin kohdalla viitattiin puutteelliseen ravitsemukseen, Østberg sai lopulta lähtöluvan Tour de Skille.

– Ehkä urheilija, joka yrittää ihan sinne huipulle, ottaa erilaisia riskejä ja mallia toisista urheilijoista. Ajattelee, että kun huipulla on langanlaihoja urheilijoita, niin pitäisi itsekin pyrkiä siihen, vaikka omalla kohdalla se oma kehontyyppi ei olisi kaikkein paras, Heikkilä pyörittelee.

Heikkilä pohdinnan taustalta löytyy maastohiihdon suurin tähtiurheilija, Norjan Therese Johaug, joka tunnetaan erittäin kevytrakenteisena hiihtäjänä.

Painonhallinta on taitolaji, joten laihduttamisessa on riskinsä. Heikkilä huomautti, että hiihdossa voi pärjätä monella ruumiinrakenteella. Kevyempi keho ei aina takaa tulosta, jos laihdutus nakertaa kropasta energiaa ja lihasmassaa eli voimat hiipuvat.

Suomen naisten hiihtomaajoukkueen ykköstykki Krista Pärmäkoski esitteli Yle Urheilulle ruokailuaan Davosin leirillään. Hän laskee kisapäivänä kuluvan 4000–5000 kaloria, joten kroppa tarvitsee tuhdisti energiaa.

Pärmäkosken ruokailutavat saavat Heikkilältä rutkasti kehuja.

– Siellä oli laajalti kaikkea. Lautaselta löytyi hiilihydraatin lähteitä, hyvää proteiinia, pehmeitä rasvoja, kasviksia ja hedelmiä. Syömistä tuli paljon, ja se oli säännöllistä, joten tykkäsin myös siitä.

Sami Jauhojärvi
Sami Jauhojärvi pani ravintoasiat kuntoon uransa loppupuolella.Tomi Hänninen

Suomen maajoukkueessa myös parantamisen varaa

Sotshin olympiavoittaja Sami Jauhojärvi kertoi Yle Urheilulle, että hänen uransa sai uutta puhtia, kun ravintoasiat ruuvattiin kuntoon.

– Kun kiinnitin enemmän huomiota ruokailuun, että syön ravintoa eli polttoainetta, niin palautuminen oli tehokkaampaa ja lihaksisto oli paremmassa kunnossa. Vaikka söin aiempaa enemmän, niin paino putosi, kun keskityin siihen, mitä söin.

Seikkaperäisesti ruokavaliotaan Yle Urheilulle avannut Jauhojärvi söi Sotshiin valmistautuessaan kuusi ateriaa päivässä.

Hiihtäjille on tyypillistä, että kisakaudelle kropasta kiristetään ylimääräiset pois. Suomen hiihtomaajoukkueessa tasapainoillaan myös ruokailun ja painonhallinnan kanssa, mutta ainakin toistaiseksi kaikki on sujunut ongelmitta. Jauhojärvi näkee kuitenkin paljon parantamisen varaa ravintoasioissa.

– Tasapainon hakeminen ja keskittyminen olennaiseen. Suomalaisessa urheilussa pitää keskittyä siihen, minkälaista energiaa sieltä sitten tulee. Moni pyrkii oikomaan juttuja. Syödään nautinnollisen makuista ruokaa ja korvataan palautusjuomilla, vitamiinipillereillä ja ravintolisillä sitä vajetta, jota ei muuten saada ravinnosta, Jauhojärvi sanoi.

Nuorille urheilijoille Jauhojärvi halusi painottaa, että tietoa on rutkasti tarjolla, myös Hiihtoliiton ja Olympiakomitean opastuksella.

– Terveellisestä ruokailusta on tehty paljon oppaita. Käyttäkää tiedon hakuun yhtä paljon aikaa kuin harjoitteluun, palautumiseen, kaluston testaamiseen ja muun miettimiseen. Siellä on helposti otettavissa sekunteja pois tuloksesta.

Lue myös:

65-kiloinen Janne Ahonen oli aikanaan raskasrakenteinen mäkihyppääjä, nyt hän seuraa huolestuneena lajin uutta laihdutustrendiä poikansa kautta – "Ei varmaan ole helppoa"

"Ei ole missään nimessä terveellistä" – Suomen mäkihyppylupauksen laihdutustavoite kauhistutti kavereita, vaikka huippuhyppääjille painontarkkailu on arkipäivää

Suomen mäkihyppääjien laihdutusesimerkit saivat asiantuntijat korostamaan malttia, kysymykset painosta ovat hankalia ammattilaisillekin: "Ylilyöntien riskit ovat suuret"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat