Suora

  • Elävä arkisto esittää

Historiaa kirjoittava Rovanperä, Ogierin vastaisku ja Märtinin toteutunut tavoite – tässä ovat MM-rallikauden viisi tärkeintä puheenaihetta

Rallin MM-sarja alkaa torstaina totutusti klassisella Monte Carlolla. Tuttu ja turvallinen ei kuitenkaan sovi kuvaamaan koko kauden asetelmia. Yle Urheilu listasi sarjan kiinnostavimmat puheenaiheet.

Rallin MM-sarja

1

Ogier
Onnistuuko Sebastien Ogier sittenkin eläköitymään hallitsevana mestarina?Tomi Hänninen

Vanhan mestarin viimeinen vastaisku

Tuoreimmat ralliuutiset, -videot ja -podcastit sekä tiedot tulevista lähetyksistä löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

MM-sarjan uusi vuosikymmen käynnistyy uuden mestarin komennossa, joka on ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2003 joku muu kuin ranskalainen. Ylivoimainen Ott Tänak voitti tittelin, mutta pisti samalla tallipaikat uusjakoon. Jakkaroita oli myös esillä entistä vähemmän, kun Toyotalle loikannut Sebastien Ogier jätti Citroenin – ja Citroen koko MM-sarjan.

Ogier sysättiin tylysti pois MM-sarjan valtaistuimelta, jota hän piti omanaan kuuden vuoden ajan. Ranskalaismestari on kuitenkin valmis vastaiskuun.

Ogier saa tulevalle kaudelle työvälineekseen MM-sarjan nopeimman auton. Toyota on Ogierille jo neljäs auto viimeisen viiden vuoden aikana. Totuttelemiseen ei ole aikaa, sillä Ogier on ilmoittanut lopettavansa uransa tähän kauteen, ja ranskalainen haluaa saavuttaa mestaruuden kolmannella eri automerkillä. Vastaavaan on aiemmin yltänyt vain Juha Kankkunen.

Ogier on osoittanut jo aiemmin, että hän ei tarvitse pitkää totutteluaikaa uuden auton ja tallin tavoille. Volkswagenin jätettyä MM-sarjan kauden 2016 päätteeksi, hän hyppäsi suoraan M-Sportin Fordin puikkoihin ja juhli mestaruutta kahdesti putkeen. Ogierin nopeaa sopeutumista tukee myös se, että Toyota on ajettavuudeltaan eri luokkaa Citroeniin verrattuna. 36-vuotias supertähti olikin yhtä hymyä heti ensimmäisten testien jälkeen.

Hallitsevana mestarina Tänak on kauden luonnollinen ennakkosuosikki. Sopeutuminen Hyundaihin voi kuitenkin osoittautua oikukkaaksi. Talli toki voitti viimein valmistajien MM-tittelin, Thierry Neuville taas nappasi MM-hopeaa viidettä kertaa urallaan. Neuville ja kumppanit olivat kuitenkin yhä auton kanssa vaikeuksissa kovavauhtisissa soraralleissa.

Suurimmat paineet kolmikosta on Neuvillellä. Belgialainen tietää, että parempaa saumaa mestaruuden voittamiseksi hän ei saa. Molemmat pahimmat kilpakumppanit ovat vaihtaneet tallia. Neuville on kolmikosta ainoa, joka pääsee aloittamaan kauden tutussa ympäristössä. Neuvillellä ei ole enää tällä kaudella varaa hävitä yhtään sijoitusta turhiin virheisiin, olivat ne miten pieniä tahansa.

Kestääkö Neuville paineet, varsinkin kun pitkästä aikaa belgialaisen asema suvereenina ykköskuskina on uhattuna? Neuvillen ja Tänakin välit ovat näennäisen hyvät, mutta tallipäällikkö Andrea Adamo voi joutua kauden mittaan vaikeaan välikäteen molempien supertähtien vaatiessa huomiota.

Jokainen noista hetkistä sataisi pisteinä Ogierin laariin.

2

Rovanperä
Kalle Rovanperä aikoo odottaa itseltään enemmän vasta kauden puolivälin jälkeen.Tomi Hänninen

Rovanperän ensimmäiset askeleet

Suomalaisittain asetelmat kauteen ovat kutkuttavammat kuin aikoihin, vaikka Jari-Matti Latvala jäikin ilman tehdassopimusta. Hyppäähän superlahjakkuus Kalle Rovanperä luokkaa ylemmäs Toyotan WRC-auton puikkoihin.

Edellinen uusi suomalainen maailmanmestari kruunattiin kauden 2000 päätteeksi. 20 vuotta kukaan ei odottanut, että Marcus Grönholm voisi voittaa ensimmäisen maailmanmestaruutensa heti debyyttikaudellaan. Itse asiassa Grönholmin ei pitänyt ajaa tuolloin edes täyttä kautta (siirryt toiseen palveluun).

Grönholm nousi tehdaskuskiksi 31-vuotiaana. Rovanperä on kauden alla 19-vuotias, historian nuorin tehdaskuljettaja. Häneltä on kuitenkin turha odottaa vielä maailmanmestaruutta, näiden odotuksien aika on myöhemmin. Siinä missä Grönholm sai tallipaikkansa WRC-autoilla annettujen näyttöjen ansiosta, ei Rovanperä ole kisannut WRC-konttorissa kuin SM-rallikauden avauskisassa Rovaniemellä.

Loikka R5-autosta WRC:n rattiin on valtava. Tästä konkreettisen esimerkin antoivat viime kaudella WRC2-luokan vuonna 2017 voittanut Pontus Tidemand, Toyotan toivo Takamoto Katsuta sekä M-Sportin Gus Greensmith. Alemmassa luokassa hyvin pärjänneet kuskit jäivät WRC:n ratissa kärjestä ikuisuuden.

Rovanperä tosin ei ollut alemmassa luokassa vain hyvä, pikemminkin dominoiva. Toisen polven rallitähti on aina osoittanut sopeutuvansa uuteen autoon hämmästyttävän vikkelästi. Rovanperä on varmasti hyvin nopea, hyvin nopeasti.

Huippuvauhti ei kuitenkaan väistämättä tarkoita huipputuloksia. Rallien voittaminen, etenkin säännöllisesti, vaatii paljon muutakin kuin raakaa nopeutta. Kokemusta eri ralleista saa vain ajamalla.

Rovanperän ensimmäisiltä askeleilta WRC-tasolla voi odottaa oikeastaan ihan mitä vain pohja-aikojen ja näyttävien virheiden väliltä. Tallitovereista Ogier ajaa mestaruudesta, Eflyn Evans taas tasaisista merkkimestaruuspisteistä. Rovanperällä on lupa tehdä virheitä, toisin sanoen harjoitella.

Latvala on MM-rallihistorian nuorin osakilpailuvoittaja 22 vuoden, 10 kuukauden ja seitsemän päivän ikäisenä. Tämän ennätyksen rikkomiseen Rovanperällä ei ole edes kiire.

3

Suninen
Teemu Suninen jatkaa M-Sportin Fordilla, mutta saa tälle kaudelle uudeksi tallitoveriksi maanmies Esapekka Lapin.Tomi Hänninen

Lappi ja Suninen vai Suninen vastaan Lappi?

Rovanperä saa opetella rauhassa WRC-ajamisen saloja myös suomalaisodotusten näkökulmasta. Ralliautoilijoiksi yhä nuoret, mutta silti jo kokeneet Esapekka Lappi,29, ja Teemu Suninen, 25, taistelevat uriensa puolesta tallitovereina M-Sportin riveissä.

Kaksi suomalaista M-Sportin Fordin ratissa on herättää mielikuvia vuosista 2006–2011. Ensin Marcus Grönholm ja Mikko Hirvonen, sitten Hirvonen ja Latvala. Tuolloin M-Sport pyöritti Fordin tehdastallia, mutta tänä päivänä enää vain omaansa.

Nykyisessä yksityistallissa Lappi ja Suninen antavat tiimin resurssien puolesta tasoitusta Hyundain ja Toyotan tehdaskuskeille. M-Sportin Fiesta WRC ei ole kuitenkaan autona mikään susi, vaan käskyjä kuuliaisesti totteleva huippuauto. Fiestat ovat myös saamassa tarvittavaa lisäpotkua Argentiinan MM-ralliin mennessä uudesta moottoripäivityksestä. Tuolloin M-Sportin suomalaisilla voi olla käsissään voittaja-auto.

Huipputuloksiin on niin Lapin kuin Sunisenkin tähdättävä, sillä kumpainenkin ajaa tällä kaudella nimenomaan MM-uransa jatkosta, ja kenties juuri toisiaan vastaan. On täysin mahdollista, että vuoden päästä WRC-tasolla jatkaa tuloksista riippuen vain joko Lappi tai Suninen. Yhdeksään kilpailuun osallistuva Gus Greensmith on kohtuullinen kolmoskuski, mutta sukunsa öljyrahojen turvin urallaan harppauksia ottanut britti ei ole suomalaisille mikään mittari.

Lappi oli Citroenin vetäydyttyä jo hetken valmis luopumaan unelmastaan. Levollinen pieksämäkeläinen sanoi viime kauden aikana, että hänen maailmansa ei romahtaisi ralliuran päättymiseen, olisihan sen johdosta enemmän aikaa perheelle. Lappi ei siis ole M-Sportilla myrkyttämässä ilmaa omilla vaatimuksillaan.

Eikä tähän sorru varmasti Suninenkaan, joka linjasi jo hyvin varhain ralliin siirryttyään tavoittelevansa maailmanmestaruutta. Kehityspolku tavoitetta kohti vaatii onnistumisia paineista välittämättä. Tavoitetta kohti voi edetä vain omilla teoilla, mutta niihin kuuluu myös yhteistyö ja tietojen jakaminen. Suninen tietää jo edellisvuosilta, että juuri tämä on tapa, jolla M-Sport voi kuroa kiinni muiden etumatkaa.

Parhaimmillaan suomalaiskaksikko voi sekoittaa voittotaistelun yksittäisissä kilpailuissa. Viime kaudella kukaan kuljettaja ei pystynyt ajamalla voittoon kovan kärkikolmikon ulkopuolelta. Dani Sordo oli ykkönen Sardiniassa, mutta vain Tänakin päätöspätkän murheiden ansiosta.

Tämän kaavan rikkominen, ainakin kertaalleen, on sopiva tavoite M-Sportin sinivalkoisille.

4

Markko Märtin on hoitanut jo pitkään Ott Tänakin asioita. Kuva vuodelta 2017 Jyväskylän MM-rallista.
Markko Märtin (vas.) on hoitanut jo pitkään Ott Tänakin (oik.) asioita. Kuva vuodelta 2017 Jyväskylän MM-rallista.Tomi Hänninen

Märtin ja Tänak saivat haluamansa

Ott Tänakin ja Toyotan väliset sopimusneuvottelut olivat kaikkine spekulaatioineen sekä jälkipeleineen vähintään värikästä seurattavaa. Tänakin leiri avasi tilannetta virolaisen manageri Markko Märtinin suulla kunnolla vasta kauden päätyttyä. Tallipäällikkö Tommi Mäkinen sai oman osansa sanan säilästä, kun virolainen paheksui Toyotan ilmapiiriä. Sen sijaan Märtin kumosi väitteet siitä, että hän olisi vaatinut yritykselleen – jonka osaomistaja Tänak on – hoidettavakseen Toyotan R5-projektin.

Esimerkiksi Skoda on onnistunut tekemään R5-autojen myynnistä bisnestä, sillä se on myynyt noin 200 000 euron arvoisia laitteita vuosien saatossa yli 300 kappaletta ympäri maailmaa. Tämän hetken suosituimmilla ralliautoilla ajetaan ensi kaudellakin MM-tasolla niin talleille tarkoitettua WRC2- kuin yksityiskuljettajille korvamerkittyä WRC3-luokkaa. Luokat olivat viime vuonna nimeltään WRC2 Pro ja WRC2.

Vuosi vaihtui, ja samalla vaihtui myös Märtinin yrityksen nimi. Tästä kului pari viikkoa, kunnes Hyundai ilmoitti, että Märtinin tiimi vastaa Hyundain uuden WRC2-tehdastallin pyörittämisestä. Norjalainen Ole Christian Veiby ja venäläinen Nikolai Grjazin ajavat sarjassa täyden kahdeksan kilpailun kauden.

Uusi WRC2-luokka on muuttunut vain aavistuksen Kalle Rovanperän voittamasta WRC2 Pro-luokasta. Tällä kaudella sarjaan voivat ilmoittautua myös yksityistallit. Mads Östberg jatkaa sarjassa Citroenin R5-autolla ranskalaisen PH Sportin ajattamana. Ruotsalaiskuski Pontus Tidemand kiertää sarjaa Skodalla saksalaisessa Toksport-tallissa. M-Sport ajattaa sarjassa kahta Ford Fiestaa, joiden kuljettajina aloittavat ranskalaislupaus Adrien Fourmaux ja brittiläinen Rhys Yates.

Skoda ei enää jatka sarjassa omalla tehdastallilla, joten ainoana virallisena autonvalmistajana mukana on Hyundai. Sillä, että Hyundai hankkii WRC2-tallinsa pyörittämisen Märtinin ja Tänakin yritykseltä voi olla vasta ensimmäinen askel pidemmässä yhteistyössä, joka voi taata kaksikon tulevaisuuden myös Tänakin ralliuran päättymisen jälkeen.

5

Neuville
Nykyisten WRC-autojen aikakausi päättyi vuoden 2021 jälkeen.Tomi Hänninen

FIA:lla ei ole hybridien suhteen kiire, vaan hätä

Uusi vuosikymmen on jo vaihtunut, mutta rallin MM-sarjan tulevaisuus on yhä yhtä hämärä kuin edellisenkin puolella. Sarjan pitäisi pystyä houkuttelemaan uusia valmistajia mukaan vuonna 2022 alkavalle hybridiaikakaudelle. Toisaalta samaan aikaan pitäisi varmistaa myös niiden vanhojen säilyminen.

Tehtävästä tekee kuitenkin vaikean se, että FIA ei ole vieläkään lyönyt raameja lukkoon sen suhteen, millaisia nuo uuden aikakauden autot teknisesti ovat. Tallit eivät voi siis vielä kyseisiä kilpailuvälineitä kehittää. Pelkät suuntaviivat eivät riitä siihen, että yksikään auto olisi lähtöviivalla kahden vuoden päästä.

Mitään takarajaa raamien lukkoon lyömiselle ei enää ole, sillä tallien näkökulmasta päätökset olisi jo pitänyt tehdä. FIA:n kuluvan kauden sääntökirjaan on kuitenkin optimistisesti kirjattu jo jotain uusiin autoihin liittyen. Tällä ja ensi kaudella sarjassa mukana olevat tallit saavat nimittäin 30 ylimääräistä testipäivää uusien autojen kehittämistä varten. Testit saa aloittaa uusien sääntöjen mukaan 1.11.2020.

Huhut mahdollisista uusista talleista ovat olleet vielä varsin vaimeita. Ainakin Petter Solberg on aktiivisesti yrittänyt houkutella (siirryt toiseen palveluun) uusia valmistajia mukaan saadakseen itselleen pyöritettäväksi WRC-tallin. Tuo talli voisi hyvin olla norjalaiselle hyvin tuttu Subaru, jonka paluuta MM-sarjaan on väläytelty säännöllisin väliajoin.

Yhden entisen maailmanmestarin toiveet omasta tallista eivät kuitenkaan paina autonvalmistajien miljardibisneksessä mitään, jos rallin MM-sarja ei niitä muuten markkinoinnin näkökulmasta houkuta. FIA:n ja rallin MM-sarjan promoottorin on mahdollisimman pian saatava kasaan houkutteleva ja lopullinen versio siitä, millaisilla laitteilla MM-ralliteillä kilpaillaan vuodesta 2022 alkaen.

Yle Urheilun lähetykset Monte Carlon MM-rallista

Torstai 23.1.2020

19.30 Ennakkolähetys, TV2

21.30 Erikoiskoe 1, suora lähetys, TV2

Perjantai 24.1.2020

20.15 Kooste päivän tapahtumista, TV2

Lauantai 25.1.2020

10.30 Erikoiskoe 9, suora lähetys, Areena

15.00 Erikoiskoe 11, suora lähetys, TV1

21.00 Kooste päivän tapahtumista, TV2

Sunnuntai 26.1.2020

10.00 Erikoiskoe 14, suora lähetys, TV2

13.00 Power Stage, suora lähetys, TV1

21.00 Kooste koko kilpailusta, TV2

Lue myös:

Mestariauton rattiin hyppäävä Kalle Rovanperä ei aio päästä itseään helpolla, vaikka tietää olevansa ainutlaatuisessa asemassa: "Ralli on raaka laji"

Tomi Tuominen vahvistaa Yle Urheilun rallitiimiä – konkarikartturi kiertää kaikki MM-rallit: "Fiilis on odottava ja upea"

Jari-Matti Latvalan lähin työtoveri kertoo hetkestä, jolloin kaksikko oli ajautua erilleen – omalaatuinen suhde syveni, kun nuori mies pohti intohimonsa hylkäämistä

Valtteri Bottas on kiinnostunut ajamaan enemmän rallia F1-uransa jälkeen – Mercedes-sopimuksen puolesta ei mitään estettä Tunturiralliin: "Pomoni tietää, kuinka hauskaa se on"

Kommentti: Citroenin lähtö on kriisi, joka avaa mahdollisuuden – rallin MM-sarja voi olla edelläkävijä ja lopettaa kulutusjuhlat

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme