Suora

  • Urheiluruutu
  • DreamHack Open Fall 2020
  • "Täällä voin olla oma itseni" - Malou löysi turvapaikkansa roller derbystä
  • Urheiluruutu

Jo lähes puoleen kutistunut Ruotsin ralli saattaa lyhentyä vielä entisestään: "Olosuhteet ovat kaukana ihanteellisista"

Rallin MM-sarjan tallit haluavat ajaa ensi viikolla alkavan Ruotsin osakilpailun vaikeista sääolosuhteista huolimatta.

Rallin MM-sarja
Ott Tänak
Viime vuonna Ruotsin MM-rallissa vallitsivat hieman erilaiset olosuhteet. AOP

Tuoreimmat ralliuutiset, -videot ja -podcastit sekä tiedot tulevista lähetyksistä löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Myöhään tiistai-iltana saatiin odotettu tieto, kun Kansainvälinen autoliitto FIA näytti Ruotsin MM-rallille vihreää valoa. Uhattuna ollut rallin MM-sarjan toinen osakilpailu päästään siis ajamaan, joskin reippaasti lyhennettynä versiona.

FIA:n urheiludelegaatti ja MM-rallikomission varapuheenjohtaja Timo Rautiainen kertoi Yle Urheilulle tarkistaneensa reitin yhdessä Marcus Grönholmin kanssa. Rautiainen toimi Grönholmin kartturina tämän menestysvuosina.

– Ajoimme Bossen kanssa erikoiskokeet lävitse ja totesimme, että ralli on ajettavissa sellaisissa olosuhteissa kuin me eilen ne näimme. Olosuhteet ovat kaukana ihanteellisista, mutta ajettavissa kuitenkin niin, että tiet kestävät ja se on vielä lyhennettynä versiona turvallista, Rautiainen sanoi Yle Urheilulle puhelimitse.

Rautiaisen mukaan hänen näkemillään neljällä erikoiskokeella ei tarvitse tehdä mitään sen suurempia erikoisjärjestelyitä, jotta ralli voidaan ajaa lävitse.

– Täytyy huolehtia siitä, että kuljettajilla on riittävästi renkaita käytettävissään. Varsinkin, jos kelit lämpenevät ja kun ajetaan toista kierrosta ja sora tulee enemmän esille kuin nyt, se on kova renkaille. Nastat katkeavat ja irtoilevat, Rautiainen avaa.

Ylimääräisiä renkaanvaihtopisteitä?

Vaativat olosuhteet vaativat myös reitille joitakin mahdollisia muutoksia. Rautiaisen mukaan reitille voidaan tehdä esimerkiksi ylimääräisiä renkaanvaihtopisteitä.

– Tai sitten autot niiden vähäistenkin erikoiskokeiden välissä palaisivat ylimääräisen kerran huoltoon, jotta saadaan uutta rengasta alle. Muuten ei voida puhua turvallisesta rallista.

Norjan puolella ajettavat kaksi pidempää erikoiskoetta on tarkoitus ajaa kahdesti, kuten myös Ruotsin puolella ajettavat Nyckelvattnet ja Likenäs.

En näe mitään sellaista, miksi se kokonaan peruttaisiin.

Timo Rautiainen, FIA:n urheiludelegaatti, MM-rallikomission varapuheenjohtaja

Rautiaisen mukaan tiet kestävät tämän, mikäli olosuhteet säilyvät samanlaisina kuin kaksikon niitä tarkastaessa eli muutamassa pakkasasteessa.

– Vaikka routa ei syvälle maahan ulotukaan, pinta on kova. Totta kai tie menee sorauralle jo ensimmäisellä kierroksella takana tuleville autoille, mutta kyllä ne sen kestävät.

Reittiä on lyhennetty reilusti alkuperäisestä 300 kilometristä. Lyhennetyllä reitillä on pituutta vähän yli 170 kilometriä, mutta tästäkin voidaan vielä joutua tinkimään.

– Jos puhutaan reilusti plusasteista ja vesisateesta, voi olla, että toinen kierros joudutaan perumaan. Urat menevät niin syviksi, että kaksivetoiset autot eivät pääse läpi. Mutta jos sää on kuten eilen, ei ongelmaa.

Peruttu aiemmin kahdesti

Ruotsin ralli on peruttu aiemmin kahdesti: vuonna 1974 syynä oli öljykriisi, mutta tasan kolmekymmentä vuotta sitten vuonna 1990 länsinaapurin leuto talvi esti kilpailun ajamisen.

Viimeksi 2016 leuto talvi oli kisan riesana, mutta kilpailu saatiin vietyä läpi.

Timo Rautiainen ei usko, että tänä vuonna kilpailua voitaisiin enää perua.

– Kaikki on mahdollista, mutta on aika vaikea uskoa, että koko ralli peruttaisiin. Päätös on nyt tehty, kaikki menevät sinne ja ralli lähtee käyntiin lyhennettynä. En näe mitään sellaista, miksi se kokonaan peruttaisiin.

Ruotsin ralli
Viime vuonna Torsbyssä riitti lunta. AOP

Myöskään päätös toisten kierrosten ajamatta jättämisestä ei koskisi Rautiaisen mukaan automaattisesti jokaista erikoiskoetta. Vaikka Torsbyssä lämpöasteita olisi kuusi, voi ylempänä ajettavilla erikoiskokeilla olla pakkasta.

– Järjestävät luottavat siihen, ja voimme näkemämme perusteella itsekin yhtyä siihen mielipiteeseen, että yöpakkanen riittää pitämään päivän aikana lievän lämpötilan nousun jälkeenkin tien kunnossa.

Rautiainen korostaa kuitenkin, että kaikki päätökset tehdään turvallisuus edellä.

Kaikki osapuolet yksimielisiä

Viime vuoden lopussa rallin MM-sarjan viimeinen osakilpailu Australiassa jouduttiin perumaan laajojen maastopalojen takia. Tälle vuodelle kaavailtu Chilen osakilpailu päätettiin levottomuuksien takia perua marraskuussa.

Kaikki tallit olivatkin Rautiaisen mukaan yksimielisiä sen suhteen, että Ruotsin ralli ajetaan – vaikka sitten lyhennettynä.

– Nämä takaiskut ovat olleet valtavia ja ei haluttu perua kevyin perustein kokonaista rallia.

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi sijoittui viime vuonna Ruotsissa toiseksi. AOP

Tehdastalleja huolestuttaa kuitenkin renkaiden kuluminen.

– Se ei ole kenenkään intressi, että tuhlattaisiin mielin määrin renkaita lyhennettyyn ralliin, mutta jos turvallisesti pärjättäisiin budjetoiduilla renkailla tämä lyhyempi ralli. Yleisviesti on kuitenkin, että tallit haluavat ajaa rallia.

Lyhennetystä reitistä huolimatta täydet MM-pisteet

Lähes puolet lyhennetystä reitistä huolimatta Ruotsin rallista jaetaan täydet MM-pisteet.

– Kun lähdetään tälläisissä olosuhteissa ajamaan lyhennettyä rallia, tallit haluavat, että jonkun vuoksi sitä ajetaan, Rautiainen avaa.

WRC:n sääntöjen artikla 3.3.3:n antaa FIA:lle mahdollisuuden poiketa lyhennetyn rallin pisteidenjakoperiaatteista, jotka ovat sääntöihin kirjattu.

– Poikkeuksellisissa olosuhteissa FIA voi päättää muunlaisista jakoperusteista, ja jos nämä eivät ole poikkeuksellisia olosuhteita, en tiedä, mitkä sitten ovat.

Ruotsin MM-rallia voi seurata Ylen kanavilta 13.-16.2.2020.

Lue myös:

Ruotsin rallille vihreää valoa – reitti läpäisi FIA:n tarkastuksen

Jari-Matti Latvala sai helpottavan tiedon: pääsee ajamaan jälleen MM-rallipoluille – "Olen odottanut todella pitkään"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat