Suora

  • Elävä arkisto esittää
  • Urheiluruutu

Mercedeksen hämmästyttävästä innovaatiosta käydään F1-kulisseissa kovaa vääntöä – "Olemme melko varmoja, että se on sääntöjen mukainen"

F1-talvitesteissä on noussut puheenaiheeksi Mercedeksen uusi ohjauspyörä, jota voi liikuttaa ajon aikana eteen- ja taaksepäin.

Formula 1
Lewis Hamilton, Barcelonan talvitestit
Mercedes on hallinnut Formula 1 -sarjaa ylivoimaiseen tyyliin viime vuosina.Charles Coates/Getty Images

Formula 1:n Barcelonan talvitestien kuumaksi puheenaiheeksi nousi torstaina Mercedeksen ohjauspyörä. Brittikuski Lewis Hamiltonin autossa olleet kamerat paljastivat Mercedeksen kehittäneen aivan uudenlaisen ohjauspyörän, jota voi liikuttaa ajon aikana eteen- ja taaksepäin.

Videoista näkyy, kuinka Hamilton vetää rattia itseensä päin suoran alkaessa ja työntävänsä ohjauspyörää itsestään poispäin ennen mutkaa. Kuvien perusteella liikkeellä vaikutetaan etupyörien kulmaan.

Torstaina F1-kulisseissa on kuhistu siitä, onko uusi innovaatio sallittu.

Mercedeksen leirissä ollaan toiveikkaita sen suhteen, että he saavat käyttää uutta rattia tulevalla kaudella.

– Olemme puhuneet FIAn kanssa tästä. Säännöt ovat selvät siitä, mikä ohjausjärjestelmässä on sallittua. Olemme melko varmoja siitä, että rattimme on sääntöjen mukainen, Mercedeksen tekninen johtaja James Allison kommentoi uutistoimisto AFP:lle.

Mercedeksen leiri on ollut hyvin vaitonainen uudesta ominaisuudesta. Allison on kutsunut keksintöä lempinimellä DAS, eli dual axis steering, joka tarkoittaa suomennettuna kaksiakselista ohjausta.

Hamilton kehui AFP:lle talliaan siitä, että he haluavat edelleen kehittää autoaan paremmaksi ja yrittää löytää etua muihin.

– Olen kokeillut uutta rattia vasta tänä aamuna ja olemme yrittäneet päästä sisään koko asiaan ja ymmärtää sitä. Turvallisuuden kanssa ei ollut mitään ongelmia tänään. FIA on sanonut, että tämä projekti on heille ok.

Entinen F1-kuljettaja Jolyon Palmer pohti F1:n verkkosivuilla (siirryt toiseen palveluun), millainen vaikutus keksinnöllä voi olla autoon.

– Voi olla, että tällä yritetään saada etupyörät lämpiämään, jotta renkaissa on enemmän pitoa. Tämä on erityisen tärkeää Kiinassa, jossa on paljon pitkiä suoria. Silloin on tärkeää, että renkaat ovat lämpimät ensimmäiseen mutkaan, Palmer sanoo ja jatkaa:

– Toinen vaihtoehto on, että vaikutus on päinvastainen, jolloin suoranopeus voi kasvaa entisestään.

Mercedes on voittanut valmistajien maailmanmestaruuden kuutena vuotena putkeen. Lewis Hamilton on vienyt maailmanmestaruuden Mercedeksen ratissa viidesti. Mestaruuksia hänellä on yhteensä kuusi. Ensi kaudella Hamilton voi sivuta Michael Schumacherin ennätystä, seitsemää mestaruutta.

F1-talvitestit jatkuvat perjantaihin saakka. Kausi päräytetään käyntiin Australiassa maaliskuun puolivälissä.

Lue myös:

Räikkönen tykitti nopeimman kierroksen F1-talvitesteissä

Mercedeksen marssijärjestys ennallaan – Hamilton avaustestien nopein, Bottas kakkonen

Kimi Räikkösen talli Alfa Romeo teki sopimuksen naistestikuljettaja Calderonin kanssa

Lähteet: AFP

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat