Suora

  • Urheiluruutu

Mercedeksen kohua herättänyt uusi ratti kielletään jo ensi vuonna – asiantuntija: "Mercedes on laskenut tämän hyvin"

Jukka Mildhin arvion mukaan uuden ohjauspyörän hyödyt näkyvät esimerkiksi suoranopeudessa ja renkaiden kestävyydessä.

Formula 1
Valtteri Bottas
Valtteri Bottaksen autoa laitettiin kuntoon Barcelonan F1-testeissä.Getty Images

Formula ykkösten Barcelonan testeissä puheenaiheeksi nousi Mercedeksen uusi ratti, jota kuljettaja pystyy liikuttamaan eteen- ja taaksepäin. Liike vaikuttaa etupyörien kulmaan.

Mercedeksen kuljettajat ovat hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton sekä Valtteri Bottas. Bottas kertoi Autosportille kuulleensa kehitteillä olevasta uudistuksesta ensimmäisen kerran jo lähes vuosi sitten.

Keskustelua on herännyt siitä, onko ohjauspyörä sääntöjen mukainen. Mercedes on käynyt asiaa läpi Kansainvälisen autoliiton FIA:n kanssa ja Bottas on varma, että talli saa käyttää rattia alkavan kauden aikana.

Samaa mieltä on Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh.

– Mercedes on varmasti tarkistanut tarkkaan, että sitä on mahdollista käyttää. Kansainvälinen autoliitto FIA on sen siunannut, joten uskon, että se on laillinen, Mildh sanoi.

– F1:ssä tällaiset tilanteet ovat aina kuumia perunoita, kun joku löytää jotain uutta. Se herättää ristiriitaisia tunteita, kun kuljettaja pystyy käsittelemään autoa eri tavalla kuin ennen. Mercedes on kuitenkin selvästi laskenut tämän hyvin.

Mitä hyötyä uudesta ohjauspyörästä sitten on?

– Näkemykseni mukaan hyöty näkyy suoranopeuksissa. Kun pyörän aurausta muutetaan, auto liikkuu suorempaa ja vastus renkaiden ja aerodynamiikan osalta on pienempi. Vaikutusta kierrosaikoihin on vaikea arvioida, mutta varmasti puhutaan kuitenkin ratkaisevista asioista. Se ei välttämättä näy aika-ajoissa, mutta se voi näkyä koko kilpailun aikana. Hyöty voi näkyä myös renkaiden kestävyydessä ja auton kokonaisvaltaisessa jäähdytyksessä ja ilmavirtauksien parantumisessa, Mildh arvioi.

– Tässä haetaan varmasti myös optimointia eri radoille renkaiden ja aerodynamiikan suhteen. Radat ovat eriluonteisia, joten täydellistä autoa koko kautta varten on vaikea suunnitella. Jos voidaan liikutella osia ja säätää autoa kierroksen aikana, se voi olla aikaisempaa parempi koko kauden kattava konsepti.

Muilla talleilla voisi olla kiinnostusta yrittää kopioida samaa tekniikkaa, mutta aikataulu on todella haastava.

– Jos tilanne on sellainen, että Mercedes pääsi yllättämään muut, silloin tulee todella kiire. Menee pitkälle yli kesän ennen kuin voidaan turvallisesti tehdä mitään. Tämä oli Mercedekseltä hieno veto. Heti ensimmäisissä testeissä saadaan aikaan epävarmuutta muissa talleissa. Tallit harkitsevat varmasti tarkasti, lähtevätkö käyttämään aikaa ja rahaa uuden ratkaisun tekemiseen kesken kauden.

Ensi kaudelle isompia sääntömuutoksia

Autosport (siirryt toiseen palveluun)kertoi perjantaina, että ensi vuonna tällaista ohjauspyörää ei enää saa käyttää. Mercedes on siis katsonut, että oletettavasti kallis järjestelmä kannatti rakentaa yhtä kautta varten.

Mildhin mukaan tässä näkyvät ison tallin resurssit. Yleisesti ottaen F1-autoihin on tulossa enemmän uudistuksia ensi vuonna, jolloin sääntöihin tulee isompia muutoksia.

– Täksi kaudeksi autot toki kehittyvät paljon, mutta käytetään paljon viimevuotisen autokonseptin osia, koska säästetään voimavaroja ensi kauteen. Kun resursseja on, niitä kannattaa käyttää tällaiseen pieneen, mutta ehkä ratkaisevaan asiaan, koska voitoista ajetaan tänäkin vuonna, Mildh arvioi.

Barcelonassa ajettiin tällä viikolla kauden ensimmäiset testit. Kolmen päivän aikana kärkitallit näyttivät vahvuuttaan.

– Ensimmäinen asia mikä testeistä tulee mieleen on se, että Mercedeksellä on todella luotettava auto. He pääsivät heti ajamaan kovaa ja pitkiä rupeamia. Sama koskee myös Ferraria ja Red Bullia, joten kärkitallit hallitsevat.

– Myös Kimi Räikkösen tallin Alfa Romeon tilanne näyttää lupaavalta. Suurempia teknisiä ongelmia ei ollut. Suomalaisesta näkökulmasta asiat ovat erittäin hyvin, Mildh totesi.

Lue myös:

F1-testeissä kohahduttanut Mercedeksen uusi ratti on ollut tekeillä kauan – Bottas paljasti Autosportille: "Olen tiennyt melkein vuoden"

Mercedeksen hämmästyttävästä innovaatiosta käydään F1-kulisseissa kovaa vääntöä – "Olemme melko varmoja, että se on sääntöjen mukainen"

Bottas huippuvauhdissa Barcelonan talvitesteissä – Vettelin Ferrari väsähti mutkaan 12

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat