Suora

  • "Äiti, anna mä menen": Mikael Hagelstam muutti 13-vuotiaana ulkomaille tanssin vuoksi - ei välitä, kun virolaisvalmentajat huutavat hänen tuhlaavan vanhempiensa rahoja
  • Urheiluruutu

Tommi Mäkisen uusi kultakimpale on kokenut rallikuskin traagisimman painajaisen – vankilaankin joutuneella tuntemattomalla Toyota-tähdellä yllättävä yhteys Kalle Rovanperän kanssa

Elfyn Evans on rallin MM-sarjan tuntemattomin tähtikuljettaja. Kahden lapsen isä on kokenut traagisia hetkiä ja tehnyt kovan työn noustakseen mukaan kamppailemaan maailmanmestaruudesta.

Rallin MM-sarja
Elfyn Evans Ruotsin MM-rallissa 2020.
Elfyn Evans voi taistella asiantuntijoiden mukaan realistisesti maailmanmestaruudesta tällä kaudella.AOP

Tuoreimmat ralliuutiset, -videot ja -podcastit sekä tiedot tulevista lähetyksistä löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Kesäkuun 14. päivä 2008. Vauhdissa on Donegalin perinteikäs ralli Irlannissa. Bellyaren kylän kohdalla lähellä Pohjois-Irlannin rajaa ajetaan kilpailun erikoiskoetta numero 11. Ford Fiestallaan ajava Elfyn Evans, 19, tulee mutkan takaa suoralle ja kokee rallikuskin pahimman painajaisen: katsoja syöksyy yllättäen tielle, ja Evans osuu autollaan häneen.

Karmean virhearvion tekevä pohjoisirlantilainen rallifani Richard McGrath, 18, kuolee kohtalokkaan törmäyksen seurauksena välittömästi. Kisa keskeytetään, ja Evans sekä kartanlukija Gareth Roberts menevät shokkiin.

Evans ymmärtää olevansa syytön tilanteeseen, mutta se ei tilanteen kammottavuutta muuta.

– Tiesin sisimmässäni, etten olisi voinut tehdä mitään toisin, Evans on muistellut.

Samainen vuosi tarjosi nuorelle Evansille tragedian lisäksi myös muita hankalia hetkiä. Poliisi pysäytti ylinopeutta ajaneen walesilaisen, eikä pelkkä sakko riittänyt. Sateinen sää käänsi tulkinnan ylinopeudesta vaaralliseksi liikenteen vaarantamiseksi. Evansin omasta mielestä tulkinta oli turhan raaka.

Lopulta hän päätyi jopa piipahtamaan vankilassa Liverpoolin lähellä Runcornissa. Ralliura koki kolauksen, kun poliisi nappasi kortin pois. Evans sai vuoden mittaisen ajokiellon ja joutui laittamaan orastavan ralliuransa tauolle.

– En ollut koskaan aiemmin ollut ongelmissa elämässäni. Olin turhan sinisilmäinen ja myönsin kaiken liian rehellisesti. Jouduin kokemaan mielestäni epäoikeudenmukaista kohtelua.

Evansin onneksi pelastusrengas oli lähellä. Vuosi kortitta kului töissä huoltopäällikkönä isä-Gwyndafin autoliikkeessä – paikassa, jossa teini-ikäinen poika oli omin käsin ralliuraansa rakentanut.

Gwyndaf Evans ajoi 1990-luvulla persoonallisella tyylillään ilman hanskoja.
Gwyndaf Evansin tyyliin kuului 1990-luvulla ajaa ilman hanskoja. Getty Images

Ensiaskeleet

Elfyn Evans syntyi joulun 1988 jälkeen rallintäyteiseen maailmaan. Gwyndaf Evans voitti omalla aktiiviurallaan Iso-Britannian mestaruuden, ja ajoi myös 32 MM-rallia. Persoonallisella tyylillä ilman ajohanskoja kurvaillut isä-Evans oli parhaimmillaan kotikisassaan RAC-rallissa kuudes vuonna 1995.

Vuoden 1999 RAC-rallista löytyy kiinnostava yksityiskohta: moottoriongelmiin päätöserikoiskokeella keskeyttänyt Gwyndaf ajoi Seat Cordoballa tallikaverinaan kolmanneksi yltänyt Harri Rovanperä. Nyt 21 vuotta myöhemmin Gwyndaf Evansin ja Harri Rovanperän pojat Elfyn ja Kalle ajavat tallitovereina Toyotalla.

Gwyndaf Evans omistaa Fordin autoliikkeen Dolgellaussa keskisessä Walesissa, ja paikasta tuli myös Elfyn-pojalle tärkeä heti pienestä pitäen. Liikkeen historia juontaa juurensa aina Elfynin isoisoisään Dinas Mawddwyyn saakka, ja vuonna 1983 liikkeen nimeksi tuli Gwyndaf Evans Motors.

Kymriä äidinkielenään puhuvaa Elfyniä kiinnosti lapsena autoja enemmän kaksipyöräiset, ja hän kävi isoisänsä kanssa kiertämässä muun muassa motocrosskisoja.

– Vaikka opin ajamaan autoa jo kahdeksanvuotiaana talomme takana olevalla pellolla, en ajanut lapsena juurikaan. Ura kaksipyöräisten kanssa loppui, koska en vain ollut tarpeeksi hyvä. Toki isä oli tärkeä inspiraation lähde, ja elämä pyöri paljon autojen ympärillä, Evans on kertonut.

Evansin ensimmäisenä peltoautona ollut Fiesta tuhoutui sytyttyään palamaan Evansin oltua 11-vuotias. Ensimmäinen kunnon ralliauto oli lommoja täynnä ollut 1,6-litrainen Escort. Escortin Evans kunnosti omin käsin, mutta autotallissa vietetty aika oli pois lukiosta, eikä hän koskaan valmistunut koulusta.

Kalle Rovanperä Ruotsin MM-ralli 2020.
Ruotsissa palkintokorokkeelle yltäneet Elfyn Evans ja Kalle Rovanperä haastavat Toyotalla tallin nimekästä konkarikuskia Sebastien Ogieria.Micke Fransson / AOP

Ensimmäisen rallinsa Evans ajoi 18-vuotiaana niin ikään itse korjaamallaan Nissan Micralla. Isä-Gwyndaf ei ollut erityisen innoissaan poikansa uravalinnasta, olihan hän itse ollut ajaa isänsä yrityksen konkurssin partaalle oman ralliuransa vuoksi. Hänestä tuli kuitenkin ammattilainen, jonka ura jatkui vielä, kun poika ajoi loppuun peltoautoja.

– Ajattelin, että ei ei ei – tämä tulee maksamaan minulle paljon rahaa, jos en ole varuillani, Gwyndaf Evans muisteli videohaastattelussa vuonna 2017.

Elfyn Evans ei todellakaan ajatellut ammattilaisuutta vielä täysi-ikäiseksi tultuaan. Hän halusi rallista vain mukavan harrastuksen, eikä innostusta ollut sen enempään. Isäkään ei hehkuttanut turhia.

– Isä oli todella tarkka siitä, ettei hän antanut kenellekään vääriä tai liian optimistisia toiveita urani suhteen. Olin ajatellut jatkavani perheen autobisneksen parissa, enkä voinut edes kuvitella lähteväni sieltä.

Isä asetti pojalleen ehtoja, jotta ralliura voisi jatkua. Ehdot täyttyivät komeasti.

– Sanoin, että jos voitat sillä Micralla, voimme harkita seuraavaa luokkaa. Kun menimme Fiesta Sporting Trophyyn, sanoin, että sinun täytyy dominoida siellä. Ja hän dominoi. Minun täytyi pitää lupaukseni, sillä hän oli jopa parempi kuin ajattelin, Gwyndaf Evans myönsi.

Oppivuodet

Vaikka vuosi 2008 oli dramaattinen, Evans voitti sekä Iso-Britannian että Irlannin Fiesta Sporting Trophy -mestaruudet. Palattuaan rallin pariin vuonna 2010 lahjakkuus alkoi hiljalleen puhjeta kukkaan ja Evans alkoi ajatella, että ralli voisi olla muutakin kuin vain pelkkä harrastus.

Evans osti itselleen Ford Focuksen, jolla hän voitti brittien juniorimestaruuden sekä Pirellin järjestämän tulevaisuuden tähtiä etsineen kilpailun. Palkintona oli 200 000 punnan arvoinen kausi Subarulla brittien kansallisessa rallisarjassa. Evans oli siinä toinen voitettuaan kaksi kisaa.

– Vuoden 2011 lopussa piti tehdä ratkaisu ja myydä Focus. Löysimme rahoitusta juniorien JWRC-sarjaan, eikä se ollut halpaa. Se maksoi noin 150 000 puntaa, ja seuraavaan luokkaan pääseminen oli sitten jo puoli miljoonaa.

– Tiesimme, että ainoa sauma päästä WRC2-luokkaan olisi voittaa WRC Academy, koska sen palkintona oli viisi kisaa M-Sportilla vuonna 2013. Alku oli vaikea, mutta voitimme lopulta neljä kisaa ja koko sarjan.

Vuosi 2013 toi tullessaan muuton Englantiin Cumbriaan sekä ensimmäisen WRC-kisan M-Sportilla. Evans hyppäsi kahden päivän varoitusajalla Nasser Al-Attiyahin tilalle Sardiniassa, ja suoritus oli komea. Kartturina oli qatarilaiselle nuotteja lukenut italialainen Giovanni Bernacchini, ja Evans ylsi oudosta konttorikaverista huolimatta kuudenneksi.

Tuo suoritus vakuutti tallipomo Malcolm Wilsonin, ja Evans teki sopimuksen M-Sportin tehdastallin kanssa. Vuonna 2014 Mikko Hirvosen tallikaverina hän oli MM-sarjan kahdeksas, ja seuraavalla kaudella tuli jo kaksi palkintokorokepaikkaa.

Elfyn Evans ajoi kuudenneksi uransa ensimmäisessä WRC-rallissa Sardiniassa 2013.
Elfyn Evansin ensimmäinen WRC-ralli Sardiniassa oli tuurauskeikka pikahälytyksellä. Getty Images

Lopullinen läpimurto jäi kuitenkin tekemättä, ja kaudeksi 2016 Evans joutui palaamaan WRC2-luokkaan kasvamaan korkoa. Vuodesta jäi käteen brittien rallimestaruuden lisäksi kolme WRC2-luokan osakilpailuvoittoa R5-Fiestalla. Seitsemän kisaa ajanut Evans oli sarjan pistetaulukossa toinen, voiton vei muuan Esapekka Lappi.

Seuraavalle vuodelle Evans saikin taas WRC-paikan M-Sportin kolmosautosta, rengasvalmistaja DMACKin tukemana. Askel taaksepäin mahdollisti loikan eteenpäin.

– Kun olin WRC:n ulkopuolella, se todella iski naamalle, kuinka paljon haluaisin olla siellä mukana. Olisi ollut helppo sanoa typerästi, etten halua WRC:n jälkeen ajaa WRC2-luokassa, mutten olisi sen jälkeen välttämättä ajanut enää koskaan, Evans sanoi kauden 2017 alla.

– Piti vain purra hammasta ja hyväksyä tilanne. Vuosi 2016 opetti ja kovetti minua. Moottoriurheilussa ei voi olla ikinä varma mistään, ja minä jos kuka tiedän sen nyt. Kun on käynyt tällaisen läpi, tulee takaisin vahvempana.

Ja Evanshan tuli. Ensimmäinen voitto kuninkuusluokassa oli lähellä jo Argentiinassa, mutta Evans teki pienen virheen Power Stagella ja Thierry Neuville nousi seitsemän kymmenyksen turvin voittoon. Jyväskylässä kymmenykset kääntyivät Evansille, kun hän nousi päätöspätkällä toiseksi kolmen kymmenyksen erolla Juho Hänniseen.

Täysosuma tuli lopulta siellä, missä sen pitikin. Walesiläinen ajoi ylivoimaiseen voittoon kotirallissaan kauden toiseksi viimeisessä kilpailussa. Evansista tuli samalla ensimmäinen uusi brittivoittaja sitten Richard Burnsin ja vuoden 2000.

Vaatimaton, mutta määrätietoinen

Suurelle yleisölle varsin tuntematon Evans on myöntänyt, ettei nauti julkisuudesta tai huomion keskipisteenä olemisesta. Walesilaisesta on välittynyt hiljainen, hieman syrjäänvetäytyvä, rauhallinen ja vaatimaton kuva. M-Sportilla samaan aikaan Teemu Sunisen kartanlukijana työskennellyt Mikko Markkula vahvistaa luonnekuvauksen.

– Elfyn on todella ahkera ja nöyrä työntekijä, jolla ei vaikuttanut olevan eripuria kenenkään kanssa. Kaikesta tekemisestä huokui määrätietoisuus ja kunnianhimo, Markkula muistelee.

– Jo katseesta näki maalin, johon hän tähtää. Hän on halunnut aina olla osakilpailuvoittaja ja varmasti myös maailmanmestari. Silmissä oli kaukainen tavoite, joka on nyt tullut monta askelta lähemmäksi. Maalihaastatteluissa hän ei löpise turhia, ja keskittyminen on täydellistä.

Yle Urheilun rallitoimittaja Tomi Tuominen ei myöskään näe Evansin olevan kovin räiskyvä persoona, mutta toisaalta se on myös nykysuuntaus.

– Hän ei ole mikään markkualenmainen tai carlossainzmainen umpikarismaattinen hahmo, joka ottaa tilan haltuun. Ei MM-sarjassa tosin muutenkaan ole nykyään sellaisia kovin karismaattisia ja räväköitä kuskeja, joiden elämästä tiedettäisiin kaikki.

Vaikka Evans on hiljainen ja rauhallinen, ralliin hän suhtautuu suurella intohimolla.

– Hän on rento ja osaa vitsailla, mutta kun ollaan töissä, ollaan oikeasti töissä. Hän on itselleen kriittinen täysammattilainen, joka haluaa tehdä kaiken niin hyvin kuin osaa. Joskus kisoja seuranneissa palavereissa insinöörien piti sanoa, että nyt mennään eteenpäin, kun Elfyn olisi voinut analysoida ja keskustella pienistäkin asioista tuntikausia, Markkula hymähtää.

– Nykyään kuulee, että kaiken pitäisi olla niin hauskaa ja kivaa, mutta Elfynistä paistoi, että ralli on rankkaa ja raakaa, mutta kuitenkin rehellistä. Ei raaka duuni maailman huipulla ole aina kivaa.

Elfyn Evans Ott Tänakin kanssa 2018.
Elfyn Evans osaa ottaa myös rennosti. Juttukaverina Ott Tänak.AOP

Kahdella viime kaudella Evans väläytteli osaamistaan M-Sportilla ja keräsi neljä palkintokorokepaikkaa. Korsikalla voitto oli jo hyppysissä, mutta Power Stagen rengasrikko pudotti hänet kolmanneksi. Muutama kisa jäi myös väliin Viron rallissa tulleen selkävamman takia.

Vakuuttava startti

Viime vuodeksi Evansin kartanlukijaksi hyppäsi Daniel Barrittin paikalle muun muassa Craig Breenille aiemmin nuotteja lukenut Scott Martin, joka aikanaan ehti toimia muutamassa kisassa myös Evansin Gwyndaf-isän kartturina.

Kauden päätteeksi Citroen jäi pois MM-sarjasta, ja kuljettajapaikat kärkitiimeissä menivät uuteen jakoon. Tommi Mäkinen halusi Evansin Toyotalle, ja tallipomo kertoo seuranneensa uuden suojattinsa kehitystä japanilaistallin uuden tulemisen alusta lähtien. Ott Tänakin epäselvä sopimustilanne ei vaikuttanut Evansin palkkaamiseen.

– Se oli kokonaan erillinen juttu, ja olimme keskustelleet Elfynin kanssa jo aiemmin. Olemme seuranneet häntä alusta asti, ja viime vuodelle me häntä oikeastaan ensimmäistä kertaa mietimme, Mäkinen avaa.

– Viime kauden aikana hän vielä kasvoi kuljettajana aika paljon, ja tälle vuodelle lähdettiin katsomaan sitten vielä vakavammin hänen tilannettaan.

Toistaiseksi ratkaisu on näyttänyt nerokkaalta. Evans oli kolmas Monte Carlossa ja perään hän otti Ruotsin tynkäkisasta uransa toisen osakilpailuvoiton. Meksikoon mentäessä hän jakaa MM-sarjan kärkipaikan yhdessä Hyundain Neuvillen kanssa.

Mäkinen myöntää yllättyneensä näin vakuuttavasta startista uudessa tiimissä. Puuppolalainen vertaa Evansin alkua juuri viime vuoden maailmanmestariin Tänakiin.

– Monte ja Ruotsi ovat spesiaalikisoja, mutta hyvin hän on kyllä istunut tuohon mukaan. Jos vertaa vaikka Ottiin, hänellä kesti silloin alussa puoli kautta päästä autoon kiinni.

– On se iso yllätys, että hän on noin nopeasti ajanut noin hyvin, mutta aika näyttää, mitä jatko tuo. Tällä hetkellä Elfynin itseluottamus on korkealla tasolla.

Elfyn Evans ja Daniel Barritt juhlivat voittoa Walesin MM-rallissa 2017.
Evans pääsi juhlimaan voittoa Daniel Barrittin kanssa kotirallissa Walesissa vuonna 2017.AOP

Markkulan tavoin Mäkinen on ollut vaikuttunut Evansin kovasta työmoraalista. Walesilainen ei ollut ennen tätä vuotta juuri Ruotsissa menestynyt, mutta nyt sekin onnistui.

– Elfyn haluaa tietää, oppia ja tuntea auton kaikki yksityiskohdat. Kokonaisuuden tunteminen on tosi tärkeää. Kävimme läpi ensimmäisissä Ruotsin testeissä lumelle hieman erilaista ajotyyliä, joka hänellä oli ollut aiemmin. Hän omaksui sen nopeasti ja ajoi todella hienosti, Mäkinen sanoo.

Eväät mestariksi

Markkula nostaa Evansin ansioiksi monipuolisuuden ja analyyttisyyden. Mitä vaikeammaksi olosuhteet käyvät, sitä paremmin Evans suoriutuu. Kiinnostus tekniikkaan ja mekaanikkotaidot ovat myös suureksi eduksi.

– Osaaminen ja kiinnostus juontavat juurensa varmasti sinne lapsuuteen. Hän on tosi analyyttinen omien suoritustensa, auton ja reitin suhteen, ja hän on näyttänyt pärjäävänsä monenlaisissa kisoissa niin Montessa, Korsikalla, Argentiinassa kuin Walesin mutaliejussakin, Markkula sanoo.

– Polku, jonka hän on käynyt läpi junnuluokan R2-Fiestoista lähtien kertoo juuri siitä hänen ahkerasta, määrätietoisesta ja tinkimättömästä työmoraalistaan.

Tomi Tuominen muistuttaa, että Evans on ajanut hyvin jo M-Sportilla, mutta alla ei ole ollut voittaja-autoa. Nyt Toyota tarjoaa mahdollisuuden ajaa voitosta joka kisassa, ja Evans on nälkäinen oppimaan koko ajan lisää.

– En tiedä, onko moderni oikea sana, mutta sellainen kuljettaja Evans on, ja sellainen nykyään pitää ollakin. Hän pystyy ajamaan alustalla kuin alustalla, Tuominen toteaa.

Elfyn Evans
Elfyn Evansin ensimmäinen kisa Toyotalla toi Monte Carlossa heti paikan podiumilla.Massimo Bettiol/Getty Images

Evansin loistava alku MM-sarjassa ei ole yllättänyt Markkulaa. Hän uskoo Evansin pystyvän täysipainoiseen maailmanmestaruustaisteluun jo tällä kaudella, ja jos Markkula olisi saanut päättää, Tänakin paikan Toyotalla olisi perinyt juuri walesilainen.

– Hän on pystynyt kehittymään koko ajan, ja kun esimerkiksi Teemu Sunisen kanssa olimme hyvässä vauhdissa 2017, seuraavalle vuodelle hän oli ottanut pari askelta eteenpäin, Markkula sanoo.

– Jos nyt näillä tiedoilla ja viimeisimmillä tuloksilla pitäisi arvioida Evansin mahdollisuuksia maailmanmestariksi jo tänä vuonna, sanoisin, että hänessä on ehdottomasti ainesta. Jos hän on kauden lopussakin taistelussa mukana, se on uusi tilanne, enkä tiedä, miten mentaalipuoli korvien välissä käyttäytyy. Kun ensimmäinen kerta tulee, veri punnitaan.

Tuominen on Markkulan kanssa samoilla linjoilla. Evans on kiivennyt urallaan ylöspäin askel askeleelta, ja mahdollisuus MM-titteliin on Tuomisen mukaan realistinen. Vaikka kuusinkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier liittyi myös talliin, Toyota on näyttänyt koko ajan vihreää valoa täysin puolueettomalle sekä tasaväkiselle taistelulle.

– Vaikeinta rallissa on, että ensin pitää päästä huipulle, sitten pitää ajaa niin, että saa muutaman erikoiskokeen pohja-ajan. Sen jälkeen pitää pystyä ajamaan yhden kisan voitosta, ja sen jälkeen jatkuvasti voitoista. Jotkut ajavat voitoista vain joskus. Se tekee eron, kuka on mestari ja kuka ei, Tuominen linjaa.

– Evans on ajanut molemmissa kisoissa voitoista koko ajan, eikä mitään pudotusta ole tullut. Hän on joutunut ajamaan pikkuluokissa sijoituksista ja joutunut siellä miettimään voittoja sekä pisteitä. Ei näitä nuoremman polven kuskeja heilauta mikään, Tuominen näkee.

Perhe on paras

Perhe on ollut Evansille aina tärkeä, ja mies asuu edelleen sumusaarilla. Evansista tuli kaksosten isä vuonna 2018, ja isä Gwyndaf kulkee edelleen mukana ralleissa. Hän on poikansa etuautokuljettajana osassa ralleista, mikä ei Mikko Markkulan mukaan olisi kaikkien kohdalla olisi mahdollista.

Liikaa ohjeiden tuputtamista Markkula ei kuitenkaan ole nähnyt.

– Heidän välinen suhteensa on tosi hieno ja hyvähenkinen. Ei se mene rallissa aina niin, että isältä otetaan neuvoja vastaan tai että isä voisi olla etuautossa. Siinä ollaan tosi tiiviisti tekemisissä.

Elfyn Evans töissä.
Kun Evans on autossa, keskittyminen työhön on totaalista. Maalihaastatteluissa vastaukset ovat usein hyvin lyhyitä.AOP

– En ole kuitenkaan koskaan nähnyt hänen tekevän Elfynin puolesta mitään säätöpäätöksiä, ja hän on mukana vain etuautokuskin roolissa vaikuttamassa esimerkiksi rengasvalintoihin. Elfynin ura kantaa ihan omillakin siivillä, ja voisi sanoa, että se on kaikista tasapainoisin isä-poika-suhde, mitä tuolla rallimaailmassa on, Markkula toteaa.

Tuominen muistuttaa myös perheen merkityksestä rallikuskille. Vanhaa tv-sketsiä lainaten kun kotiasiat ovat kunnossa, urheilu on ihan hienoa.

– Evans pystyy selkeästi pitämään siviili- ja työminänsä erillään, ja jos asiat eivät ole kunnossa kotona, se heijastuu heti esityksiin. On tärkeää, että kotoa on täydellinen tuki ja pystyy lähtemään kisoihin rennosti.

Yle Urheilun lähetykset Meksikon MM-rallista

Torstai 12.3.

Ennakkolähetys TV2 klo 19.50

Perjantai 13.3.

EK1 ja EK2 LIVE TV2 / Yle Areena klo 4.00

Päiväkooste TV2 klo 22.20

Lauantai 14.3.

Kooste yöltä Yle Areena klo 5.45

Kooste yöltä TV2 klo 10.00

EK15 LIVE Yle Areena klo 19

Päiväkooste TV2 klo 21.50

Sunnuntai 15.3.

EK18 LIVE TV2 klo 1.00

Kooste yöltä Yle Areena klo 5.45

Kooste yöltä TV2 klo 10.00

Power Stage LIVE Yle Areena klo 19.00

Power Stage -kooste TV2 klo 20.55

Kisakooste TV2 klo 22.50

Lue myös:

Emil Lindholm ajoi taas SM-rallin voittoon – yleiskilpailussa jäi taakse myös Hyundain WRC-tähti

Jyväskylän MM-rallin reittiin nostettiin suosikkeja seitsemältä vuosikymmeneltä – kisa huipentuu Laajavuoressa

Katso koko Kalle Rovanperän historiallinen erikoiskoe kuljettajan silmin

19-vuotiaan Kalle Rovanperän ilmiömäinen suoritus sai suitsutusta kilpakumppaneilta ja rallilegendoilta: "Hattu pois päästä, ei paljon muuta ole sanottavaa"

Kalle Rovanperä yltää suorituksiin, joihin rallimaailmassa ei ole yltänyt vielä kukaan muu: "Ensin tulee Kalle ja sitten tulee pelkkää tyhjää"

Isä-Harri kyynelehti sanojaan nieleskellen, Tommi Mäkinen täysin mykistynyt Kalle Rovanperän sensaatiomaisen suorituksen edessä: "Aivan käsittämätöntä, hän vain lensi"

Käsittämätön temppu! Kalle Rovanperä jyräsi kuusinkertaisen maailmanmestarin ja teki historiaa nousemalla palkintokorokkeelle: "Tulimme vain niin kovaa kuin pääsimme"

Lähteet: crash.net, driving.co.uk, walesonline.co.uk, redbull.com

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat