Suora

  • Urheiluruutu

Kimi Räikkönen kirjoittaa itsensä lopullisesti F1-historiaan, mutta asiantuntija tietää myös kylmän faktan tulevasta kaudesta: "Se on tiukka paikka"

Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildhin mukaan Kimi Räikkönen on osoittanut urallaan mieletöntä sinnikkyyttä. Tulevalle kaudelle Alfa Romeon asetelmat eivät ole kuitenkaan helpot.

Formula 1
Kimi Räikkönen
Kimi Räikkösellä lähtee käyntin jo uran 18:s F1-kausi.Mark Thompson/Getty Images

Suomen F1-tähti Kimi Räikkönen tekee tällä kaudella erittäin suurella todennäköisyydellä uutta lajihistoriaa. Hänestä tulee autourheilun kuninkuusluokassa ennätysmies kisastarttien määrässä. Näillä näkymin Räikkönen ohittaa nykyisen ennätyksen haltijan Rubens Barrichellon heinäkuun 19. päivä Silverstonessa. Räikkösellä on nyt kasassa 312 kisastarttia, kun Barrichello starttasi urallaan 322 F1-kisaan.

40-vuotias suomalaiskuski tuskin itse lämpenee ennätykselle. Toki uran ykkösjuttu on yhä vuoden 2007 maailmanmestaruus, mutta Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh näkee kisaennätyksen merkityksellisenä.

– Tällä Kimi kirjoittaa itsensä viimeistään nyt F1-historian kiveen. Mielestäni tämä ennätys on merkittävä, koska Kimi on osoittanut mieletöntä sinnikkyyttä ja kestokykyä, Mildh sanoo.

– Kimi on ollut parikymmentä vuotta mukana tällaisessa ruljanssissa, missä on paljon henkistä painetta. Vaaditaan jatkuvasti paineensietokykyä, keskittymistä ja uuden oppimista.

Räikkösen ura alkoi vuonna 2001 Sauberilla. Jo nuorena hänen nopeaa oppimiskykyä hehkutettiin, eikä ura olisi Mildhin mielestä jatkunut näin pitkään ilman jatkuvaa kehittymistä.

– Kimi vain vetää eikä mieti näitä asioita. Mutta F1-auton ajaminen on nyt merkittävästi monimutkaisempaa kuin Kimin uran alussa, Mildh sanoo.

Kimi Räikkönen
Kimi Räikkönen viihtyy asiantuntijan mukaan työssään.Rafa Babot / AFP7 / Europa Press Sports via Getty Images

Suuri merkitys ennätyksen takana on myös sillä, että Räikkönen piti kahden vuoden tauon ja ajoi rallia. Kaiken kukkuraksi Räikkönen kykeni vielä palaamaan Ferrarin kaltaiseen kärkitalliin tauonkin jälkeen.

– Kahden vuoden tauolla oli iso merkitys. Räikkönen löysi sinä aikana F1-sarjan uudelleen ja asennoitui lajiin uudella tavalla, Mildh toteaa.

– Rallin ajaminen auttoi Kimiä ymmärtämään, että F1 on hänen hommansa. Rallissa on kuitenkin ihan eri jännite tekemisessä kuin F1:ssä.

Asiantuntija: Kimi jatkaa uraansa

Kun Räikkösen paluusta F1-uransa ensimmäiseen talliin Sauberiin ilmoitettiin puolitoista vuotta sitten, osa penkkiurheilijoista varmasti ajatteli sitä suomalaiskuskin uran viimeiseksi F1-sopimukseksi. Sitä näkemystä peilaten nyt alkaisi Räikkösen uran viimeinen kausi. Mutta asiantuntija Mildh uskoo, että Räikkönen jatkaa uransa tämän kauden jälkeenkin.

– Ratkaisevia tekijöitä ovat miten talli kehittyy ja miten mielekästä työ Kimille on. Ensimmäisessä asiassa täytyy yhä muistaa, että Kimi tiesi, minne lähti. Toki menestymättömyys syö.

– Mutta kaikki tiesivät viime kauden laskeva trendin. Alfa Romeon kaltaisten tallien kohdalla nousu vain pysähtyy. Ero on huima, kun Ferrarit ja Red Bullit alkavat viedä asioita eteenpäin, Mildh alleviivaa.

Mildhin mielestä Räikkönen tykkää yhä työstään.

– Kun katsoo pelkästään ulkonäöllisesti, Kimi on 40 vuoden iässäkin terveen huippu-urheilijan näköinen, Mildh sanoo.

– Kimille tekee työn mielekkääksi, että talli oikeasti hyötyy hänen karismastaan ja markkina-arvostaan. Kimillä on hyvä työympäristö ja häntä kuunnellaan. Hänellä on hyvä olla.

Asiantuntijalle tuleekin mieleen vain yksi asia, jonka takia Räikkönen lopettaisi uransa. Se olisi turvallisuuden tunteen yhtäkkinen heikkeneminen esimerkiksi jonkin rajun kolarin jälkeen.

– Vertaan vähän Keke Rosbergiin. Hänen periaatteensa oli, että turvallisuuden tunteen kadottua F1-kisoissa ajaminen ei ole enää järkevää. Kimillä on tällä hetkellä älyttömän hieno elämä käsissään. Tämä turvallisuusasia olisi ainoa asia, joka saattaisi kolauttaa. Mutta Kimihän ei ajattele tällaisia etukäteen, Mildh pohtii.

Alfa Romeo Kimi Räikkönen
Alfa Romeon lähtökohdat eivät ole helpoimmat.AOP/Rex Features

Ennen kauden alkua Barcelonan testeissä Alfa Romeo ei ainakaan vielä juuri mitään ihmeitä esittänyt, vaikka Räikkönen ajoikin pehmeämmällä rengasseoksella yhtenä päivänä pohja-ajan.

– Alfa Romeon pitää antaa riittävän nopea, kehittyvä ja turvallinen auto. Sen he pystyvät antamaan. Mutta ulkoiset tekijät voivat aiheuttaa järjettömyyden tunteen, Mildh spekuloi uran jatkosta.

Alfa Romeolla ei helpot lähtökohdat kauteen

Alfa Romeon auto ei näyttänyt olevan testien perusteella yhtä hyvässä iskussa kuin moni muu tiukan keskikastin talli. Alfa Romeo keräsi talleista yhdeksänneksi eniten kierroksia. Vain Haasilla kierrosmäärät jäivät pienimmiksi. Myöskin nopeimpien kierrosten vertailussa Alfa Romeo -kuskien nopein aika oli vain Haasin vastaavaa parempi.

Viime vuonna Alfa Romeo oli MM-pistetaulukossa kahdeksas. Taakse jäivät Haas ja Williams. Talli on asettanut tulevan kauden viralliseksi tavoitteeksi sarjan 6. tai 7. sijan eli pienen kehitysloikan.

– Hyppäys kahdeksannelta sijalta yksi tai kaksi pykälää ylöspäin kuulostaa maltilliselta, mutta se on keskikastin porukassa aika kova juttu ja tiukka paikka, Mildh sanoo.

– Ei tämä lähtökohta helppo ole.

Viime vuonna Alfa Romeota yhden sijan korkeammalle yltänyt Racing Point lukeutui testiviikkojen yllättäjiin.

Racing Point kohahdutti kopiollaan viime kauden Mercdeksen huippuautosta. Sergio Perez takoi lähelle kärkitiimejä. Keskikastista paremman ajan kellotti vain Renaultin Esteban Ocon.

– Racing Point on hyvä mittari tässä keskikastin kamppailussa Alfa Romeolle. Heillä on käsittämätön systeemi, mutta he ovat aina olleet hyvä kilpatalli. Heidän ei tarvitse miettiä myöskään panostuksia, kun siellä on pappa betalar -tyyppinen systeemi, Mildh toteaa ja viittaa siihen, miten kanadalainen miljardööriliikemies Lawrence Stroll omistaa tiimin ja poika Lance Stroll ajaa toisena kuljettajana tiimissä.

Sergio Perez Racing Point
Racing Pointin Sergio Perez säväytti testeissä.Mark Thompson/Getty Images

Mildh muistuttaa lopuksi vanhasta viisaudesta: testien ajoista on vielä vaikea päätellä Alfa Romeon iskukykyä. Hän luottaa, että Alfa Romeossa pitäisi jatkua hyvä kehitystrendi. Viime vuosien aikana F1-tiimiin on rekrytoitu noin 150 uutta työntekijää. Suurten panostusten pitäisi Mildhin mielestä alkaa näkyä tulevalla kaudella.

– Heitä pystytään nyt hyödyntämään paremmin. Menestys on paljon ihmisistä kiinni. Talous on aika hyvin kunnossa ja tiimin lähtökohdat ovat muutoin hyvät, Mildh sanoo.

Lue lisää:

Näin Valtteri Bottas voi voittaa maailmanmestaruuden – Ylen F1-asiantuntija avaa seikkaperäisesti ratkaisevat asiat: "Joutuu tekemään kivuliaitakin juttuja"

Mercedeksen hämmästyttävästä innovaatiosta käydään F1-kulisseissa kovaa vääntöä – "Olemme melko varmoja, että se on sääntöjen mukainen"

Räikkönen tykitti nopeimman kierroksen F1-talvitesteissä

Kimi Räikkösen F1-talli kiinnitti varakuljettajan – tallin nimeen muutos

Asiantuntija odottaa Bottakselta lisää kovuutta, Räikköselle kausi oli kärsivällistä oppimista – mistä päättynyt F1-vuosi muistetaan ja mitä ensi kaudesta voi odottaa?

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat