Suora

  • "Äiti, anna mä menen": Mikael Hagelstam muutti 13-vuotiaana ulkomaille tanssin vuoksi - ei välitä, kun virolaisvalmentajat huutavat hänen tuhlaavan vanhempiensa rahoja

Älykäs manipuloija on rakentanut kaikkien aikojen kovimman F1-tiimin, mutta vaikuttanut myös ratkaisevasti Valtteri Bottaksen uraan: "Aika täydellinen paketti koko sarjan historiassa"

Toto Wolff on noussut vaikeasta lapsuudesta miljonääriksi, manageroinut lähes vuosikymmenen ajan Valtteri Bottasta ja johtanut Mercedeksen dominointia F1-sarjassa.

Formula 1
Toto Wolff, Valtteri Bottas
Toto Wolff (vas.) ja Valtteri Bottas (oik.) juhlivat viime kaudella tiimimestaruutta. Charles Coates/Getty Images

– Hän on erittäin älykäs ihmisten manipuloija, toteaa Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh.

Puhe on ennen kauden alkua yhdessä sarjan kiinnostavimmista henkilöistä: Mercedeksen F1-tiimin johtajassa Toto Wolffissa. 48-vuotias itävaltalainen liikemies on rakentanut kaikkien aikojen kovimman F1-dynastian. Mercedes on napannut kuusi tiimien ja kuljettajien mestaruutta putkeen. Mikään muu tiimi ei ole pystynyt vastaavaan autourheilun kuninkuusluokassa.

Voittoprosenteissakin nykyinen Mercedeksen dynastia pesee sen rinnalle usein nostetut Ferrarin 2000-luvun alun sekä McLarenin 1980- ja 1990-lukujen vaihteen menestystarinat.

Manipuloijalla on yleensä negatiivinen leima, mutta asiantuntija Mildh puhuu nyt positiivisesta lähtökohdasta. Wolff saa ihmiset tekemään ne oikeat asiat, mitä menestykseen vaaditaan.

– Johtajan pitää saada aikaiseksi asioita ja jos on älykäs manipuloija, pystyy tekemään asioita hyvin. Tämä on iso juttu, millä Toto johtaa talliaan ja kuljettajiaan, Mildh toteaa.

Ratkaisevin taustavoima suomalaistähden takana

Mercedeksellä viime vuodet ajanut Valtteri Bottas tuntee Wolffin todella hyvin. Bottas oli tutustunut Wolffiin hyvin jo ennen siirtymistään Mercedekselle. Vuodesta 2008 Wolff, Didier Coton ja Mika Häkkinen muodostivat Bottaksen manageriryhmittymän. Sitä ennen suomalaislupauksen asioita hoiti Rauno-isä.

Toto Wolff itse on muistellut (siirryt toiseen palveluun)yhteistyön alkua Bottaksen kanssa niin, että sai vuonna 2008 nuorelta suomalaispojalta soiton. Wolffin luokse sateiseen Wieniin saapui Bottas pelkässä villapuserossa ilman takkia.

Wolffin vakuuttui Bottaksesta viimeistään samana vuonna, kun Bottas dominoi Euroopan Formula Renault 2.0 -sarjaa ja kukisti suuresta takamatkasta huolimatta Renaultin nykyisen F1-tähden Daniel Ricciardon mestaruuskamppailussa.

Wolff toimi Bottaksen taustalla lähes vuosikymmenen ajan eli pikkuformuloista alkaen ja loppuen Bottaksen siirtymiseen Mercedekselle hallitsevan mestarin Nico Rosbergin korvaajaksi. Wolffin ei ollut mahdollista toimia tuplaroolissa Bottaksen managerina ja tiimipomona. Siitä siirrosta on nyt kolme vuotta. Tilanne kaksikon välillä onkin ehtinyt muuttua tuntuvasti, kun Wolffin rooli on muuttunut erilaiseksi.

– Hän on nyt vain se paha jätkä, Bottas totesti naureskellen viime lokakuussa Beyond the Grid –podcastissa. (siirryt toiseen palveluun)

– Mutta myös tukija, joka potkii minua eteenpäin.

Bottaksen mielestä hän on Wolffin kanssa samanlainen siinä, että kumpikin osaa olla suorasanainen.

– Toto osaa olla todella kriittinen niille ihmisille, joista hän välittää, Bottas kertoi.

– Hän ei pelkää sanoa, jos olisin voinut tehdä jotain paremmin. Hän sanoo asiat aina ääneen, mistä minä pidän. Mikään ei tapahdu ikinä selän takana. Kaikki palaute on erittäin suorasukaista ja rehellistä

Valtteri Bottas, Toto Wolff
Valtteri Bottas ja Toto Wolff ovat tehneet pitkään yhteistyötä.AOP/XPB Images

Jukka Mildhin mukaan Wolffilla on ollut erittäin merkittävä rooli siihen, missä Bottas on nyt: Mestariehdokkaana F1-sarjan parhaimmassa tallissa.

– Väitän, että Valtterin ja perheen oman kovan tahdonvoiman lisäksi Wolff on ollut ratkaisevin ihminen Valtterin uralla, Mildh kertoo.

Mildhin mukaan Bottas ja hänen lähipiirinsä tekivät tarkkaa työtä ennen kuin Wolff tuli Bottaksen manageriksi. He olivat käyneet läpi paljon eri vaihtoehtoja taustajoukoille. Neuvotteluissa oli kuultu paljon lupauksia, mutta rahaa ei näkynyt. Wolff pystyi kuitenkin vaikuttamaan Bottaksen perheen sijoituksilaan.

– Rakennettiin kombinaatio, jossa ryhmittymässä Häkkinen ja Coton olivat operaattoreina. Toto järjesti kuvion. Toto on ollut ratkaisevin ihminen. Toki siellä on ollut esimerkiksi Antti Aarnio-Wihuri tukemassa, Mildh lisää.

Vaikeuksista miljonääriksi

Jos ja kun Bottakselta on tarvittu kovaa tahdonvoimaa nykyhetkeen, sitä on myös tarvittu hänen pomoltaan. Torgeir Christian eli tuttavallisemmin Toto Wolff syntyi alkuvuodesta 1972 Wienissä Itävallan pääkaupungissa.

Kun Wollf oli 8-vuotias, hänen isänsä sairastui aivosyöpään. Isä kuoli vasta kymmenen vuotta myöhemmin, mutta vanhemmat olivat eronneet tässä välissä. Lääkärin työskennellyt äiti kasvatti Wolffin yksinään. Tilanne oli vaikea.

– Meillä ei ollut taloudellista tukijalkaa. Silti äitini sai laitettua minut ja siskoni ranskankieliseen yksityiskouluun Wieniin, koska koki kielten opiskelun tärkeäksi, nykyään kuutta eri kieltä taitava Wolff kertasi elämäänsä viime vuonna Nico Rosbergin podcastissa. (siirryt toiseen palveluun)

Etenkin yhden harmittavan tilanteen Wolff muistaa nuoruudestaan.

– Olin 12-vuotias ja siskoni 10- tai ehkä 9-vuotias. Koulun rehtorin sihteeri pyysi käymään kansliassa. Siskoni istui jo pöydässä. Rehtori kertoi, että meillä on ongelma. Lukukausimaksujamme ei ollut maksettu pitkään aikaan, joten rehtori pyysi pakkaamaan reput ja lähtemään koulusta, Wolff kuvaili.

– Menin luokkaan hakemaan tavaroitani. Jotkut tyhmät sanoivat, että olemme onnekkaita, kun meidän ei tarvitse tulla kouluun. Mutta nöyryytys oli valtava.

Toto Wolff
Toto Wolff kantaa sisällään syvää tuskaa lapsuudestaan. Lars Baron/Getty Images

Pahin paikka oli vielä edessä sen jälkeen.

– Menimme raitiovaunulla kotiin 45 minuutin matkan. Jouduin selittämään siskolle, miksi menimme ajossa kotiin. Nämä hetket iskivät minulle syvästi sydämeen, Wolff sanoi.

– Tunsin, että minut petettiin lapsena. Tunsin, että minun piti ottaa elämä hallintaani ja antaa omalle perheelle mahdollisuudet elää. Mitkään tunnustukset eivät merkitse niin paljon kuin se, että täytän omat odotukseni.

Kynttilöiden myynnistä lähtölaukaus

Sittemmin Wolffista onkin tullut menestyksekäs liikemies, joka on sijoittamalla hankkinut itselleen satojen miljoonien eurojen omaisuuden. Kovia kokeneen nuoren bisnesvainu oli kohdallaan jo teininä. Itävallassa sai vuoden 1990 tienoilla valtaa poliittinen äärioikeisto.

Wolff ja ystävänsä eivät olleet tyytyväisiä kehitykseen. Wienin keskustassa järjestettiinkin mielenosoitus, jossa käveltiin kynttilät kädessä vastustamassa rasismia. 18-vuotias Wolff uskoi keskustaan tulevan muutamia tuhansia kynttilän haluavia ihmisiä.

Nuori itävaltalainen osti Wienin seudun ainoasta kynttilätehtaasta kaikki mahdolliset kynttilät. Omien sanojensa mukaan Wolff hankki noin 125 000 kynttilää. Aluksi kauppa ei käynyt lainkaan. Illemmalla kaikki kuitenkin muuttui.

– Mielenosoituksen piti alkaa kuudelta. Viiden jälkeen alkoi käydä kauppa. Ihmisiä tuli keskustaan. Sitten olikin uskomaton kysyntä. Minä ja kaverini juoksimme ympäriinsä, koska monilla myyjillä oli taskut täynnä kolikoita. Olimme huolissamme heidän turvallisuudestansa, Wolff muisteli Rosbergin podcastissa iloisena.

– 18.45 olimme myyneet kaikki kynttilät. Tunsimme olomme maailman parhaiksi bisnesmiehiksi. Sain sinä iltana kahden tai kolmen vuoden taskurahat,

Samoihin aikoihin Wolffin rakkaus moottoriurheiluun syntyi. Alun perin teininä Wolff ei ollut lainkaan kiinnostunut kisailuista autoilla. Mutta yksi viikonloppureissu kavereiden kanssa Amsterdamiin muutti kaiken, tai oikeastaan paluumatka Hollannista. Wolff pääsi näkemään kaverinsa kisaamassa Saksan F3-sarjassa Nürburgringillä. Kipinä oli syttynyt, kun Wolff ihmetteli kuskien taitoja pitää autot hallussa. Hän piti formulakuskeja moderneina gladiaattoreina. (siirryt toiseen palveluun)

Wolff yhdisti formulapureman jälkeen vahvuutensa eli kovan bisnestekemisen moottoriurheiluun. Forbesin mukaan (siirryt toiseen palveluun)hän pyysi äitiänsä vaihtamaan kymmenen seuraavaa joulu- ja syntymäpäivälahjaa tunteihin ajotunteihin kisaamista varten. Wolff kisasi Itävallassa ja Saksassa pikkuformuloissa suhteellisen menestyksekkäästi.

Mutta oma ura rata-autoilussa ei kuitenkaan kestänyt kovinkaan montaa vuotta. Päätukija lähti sen jälkeen, kun Karl Wendlinger loukkaantui vakavasti Monacon GP:n harjoituksissa vuonna 1994 eli viitisen vuotta Nürburgringin kokemuksen jälkeen. Wendlinger oli koomassa useamman viikon ajan onnettomuuden jälkeen. Tukija ei halunnut enää käydä sairaalassa vierailemassa loukkaantuneiden kuljettajien luona.

Toto Wolff ralli 2005
Toto Wolff ajoi rallia 2000-luvun puolivälissä. Kuva vuodelta 2005 Tshekin Sumava-Mogul -kisasta.AOP/imago sport

Samaan aikaan Wolff myös alkoi tajuta, että hänen lahjansa eivät riittäisi kuljettajana enää hirveän pitkälle. Viimeinen niitti oli viisi vuotta nuoremman silloisen saksalaisen suurlupauksen Nick Heidfeldin vauhti. Heikommalla autolla Heidfeld pystyi lyömään useita kokeneempia kuskeja Formula Ford -kisoissa. Wolff ymmärsi, että hän ei ollut niin erityinen kuski kuin myöhemmin F1-sarjaan yltänyt ja muun muassa Kimi Räikkösen tallikaverina ajanut Heidfeld.

Huolimatta asian ymmärtämisestä tai ehkä jopa sen takia Wolffia otti koville moottoriurheilun uran loppuminen. Hän löysi kuitenkin toisen intohimonsa bisnespuolesta ja oli asiassa menestyksekäs. 2000-luvun alkupuolella itävaltalainen löysi itsensä taas moottoriurheilukisoista, kun hänen ystävänsä oli pyytänyt mukaan kisaamaan.

Wolff ajoi Itävallan rallisarjaa ja oli myös mukana kestävyyskisoissa. Kirkkaimpana kruununa oli Dubain 24 tunnin kisan voitto vuonna 2006. Lopulta Wolff ymmärsi rajallisuutensa vuonna 2009. Rajussa ulosajossa Nürburgingillä Wolff sai aivotärähdyksen, selkänikama murtui ja haju- sekä makuaisti katosivat hetkellisesti.

Yllätysvoitto muutti suuntaa

Tilanne reilu vuosikymmen sitten oli siinä mielessä symbolinen, että samana vuonna Wolff hyppäsi myös ensimmäistä kertaa kunnolla F1-sarjan maailmaan. Hänestä tuli Williamsin osaomistaja. Woffin manageroima Bottas solmi puolestaan vuonna 2010 testikuljettajasopimuksen Williamsin kanssa ja eteni myöhemmin myös tallissa kisakuskiksi.

Talli menestyi 2010-luvun alussa resursseihinsa nähden hyvin. Wolffista tuli kaudelle 2012 Williamsin toimitusjohtaja. Samalla kaudella Bottas toimi vielä testikuljettajana, kun kisakuskeina väänsivät venezuelalainen Pastor Maldonado ja brasilialainen Bruno Senna. Maldonado räväytti tuolloin yllätysvoittoon Williamsilla Espanjan GP:ssä. Voitto on yhä Williamsin viimeisin F1-sarjassa.

Pastor Maldonado Williams 2012
Pastor Maldonado (vas.) juhli voittoa Barcelonassa Venezuelan lipun kanssa. Mukana juhlissa myös silloinen Williamsin testikuski Valtteri Bottas (vasemmalla takan), Toto Wolff (oik.) ja tiimin perustaja Frank Williams pyörätuolissa.EPA/ALEJANDRO GARCIA

Tuosta kisasta muodostui yksi isoimmista käänteistä. Samaan aikaan nimittäin Mercedes tuskaili oman F1-projektinsa kanssa. Vuonna 2010 ryminällä F1-sarjaan tiiminä palannut Mercedes ei napannut suurista odotuksista huolimatta kolmeen ensimmäiseen kauteen kuin yhden voiton.

Daimler-konsernia johtanut Wolfgang Bernhard soitti Wolffille. Hän halusi tietää, miksi Mercedes ei pärjännyt sarjassa. Wolff ei osannut antaa vastausta, koska ei tiennyt tarkkoja lukuja. Daimlerin halu menestykseen oli niin kova, että Wolffille luvut annettiin huolimatta suhteesta kilpailevaan talliin.

– Suurin tekijä oli, että jotkut tiimit noudattivat resurssien rajoittamiseen liittynyttä sopimusta ja jotkut eivät. Sopimus oli herrasmiessopimus, mutta F1-sarjassa ei ole herrasmiehiä. Mercedestä oli rahoitettu liian vähän ja tiimin rakenteessa oli vajausta, Wolff selvitti.

Sitten alkoi tapahtua. Mercedes pyysi Toto Wolffia johtamaan F1-tiimiä. Heidän mielestä tiimin rakenne ei ollut tarpeeksi tehokas. Wolff vaati kuitenkin päästä samalla osaomistajaksi ja se oli myös Mercedes-johdon toive. Wolffilla on nykyäänkin 30 prosentin omistus tallista.

– He halusivat, että kiillotan Mercedeksen tähden loistamaan tässä lajissa, Wolff kertoi.

Poikkeuksellinen johtaja koko lajin historiassa

Tammikuussa 2013 kaupasta tuli virallista. Woff lyöttäytyi johdossa yhteen kolminkertaisen F1-mestarin Niki Laudan kanssa. Loppu on sitten ollut historiaa etenkin kaudesta 2014 lähtien, kun F1-sarjassa nähtiin edellinen jättimäinen sääntömullistus hybridimoottorien myötä.

– Toto Wolffilla sykkii kaksi sydäntä: kilpa-autoilijan ja liikkeenjohdollinen sydän. Lisäksi hänestä on tullut todella hyvä johtaja. Tämän yhdistelmän jälkeen hän on aika täydellinen paketti F1:n historiassa, Jukka Mildh sanoo ja viittaa nimenomaan Wolfin kykyihin johtajana.

Toto Wolff
Clive Mason/Getty Images

Etenkin Wolffin ja viime vuonna menehtyneen Laudan yhteistyö oli tuloksellisesti häikäisevää.

– Wolff ja Lauda olivat yksi kovimmista systemaattisuuden, älykkyyden ja mustavalkoisuuden yhdistelmistä. Varmasti Wolffille oli iso isku, kun Lauda kuoli. Mutta siitäkin on toivuttu, Mildh sanoo.

– Mercedeksen alkutaival itse Mercedeksenä vuodesta 2010 oli aikamoista takkuamista. Ei varmaan koskaan ole päästy nousemaan voittajaksi. Tässä asiassa Toto Wolffilla on ollut iso vastuu. Toto on pystynyt todella hyvin urheilujoukkueen koossa, vaikka varmastikin kaikenlaista on tapahtunut vuosien varrella.

Wolffin mukaan menestyjiä selittää joko henkilökohtaisen trauman tai nöyryytyksen kokeminen.

– Ollakseen menestyksekäs bisnesmies, artisti tai urheilija, pitää löytyä jostain lisämotivaation ja -energian lähde. Minulla se oli vaikea lapsuuteni, Wolff linjaa.

Toisaalta pelkkä kovuuskaan ei ole hyvästä. Wolff on puhunut useaan otteeseen hyvän mielenterveyden merkityksestä F1-sirkuksessa, jossa jatkuvasti työskennellään kovien paineiden alaisuudessa, matkustetaan ympäri maailmaa ja unetkin jäävät usein vähäisiksi.

– Energisenä pysyminen sekä fyysinen ja henkinen kunto eivät ole merkityksettömiä, Wolff totesi viime kaudella BBC:lle (siirryt toiseen palveluun).

Wolff on laittanut tiiminsä esimerkiksi meditoimaan.

– Olemme itse asiassa pistäneet meditaation kehiin koko tiimin yli tuhannelle jäsenelle. Pitää käyttää ne marginaaliset hyödyt, jotta saa eniten irti omasta ryhmästä, Wolff kuvaili BBC:lle.

Mercedeksen F1-tiimi juhli railakkaasti viime kaudella Suzukassa, kun tiimimestaruus ratkesi.
Mercedeksen F1-tiimi juhli railakkaasti viime kaudella Suzukassa, kun tiimimestaruus ratkesi. Mark Thompson/Getty Images

Kaiken ytimessä on kuitenkin Wolffin mielestä se, että lukuisista mestaruuksista huolimatta tiimissä on kyetty nostamaan rimaa toiminnassa aina korkeammalle. Itävaltalaisen mielestä tiimin asennetta kuvaa jatkuva skeptimismi.

– Suoraselkäisyys ja rehellisyys ovat tärkeimmät arvot. Tässä ympäristössä ihmiset uskaltavat puhua, Wolff korosti BBC:lle.

– Me oikeastaan rohkaisemme ihmisiä kertomaan mielipiteensä, koska se on tärkeää kehityksen kannalta.

Jatkuuko menestys vielä?

Mercedeksen dominoinnin jatkumiselle asetettiin F1-talvitauon aikana suuria kysymysmerkkejä. Talvitauon aikana spekuloitiin esimerkiksi sitä, että Mercedes jättäisi F1-sarjan Daimler-konsernin valtavien säästöpaineiden takia tämän kauden jälkeen. Lisäksi jo viime kauden lopulla huhuttiin, että Toto Wolff siirtyisi koko F1-sarjan johtoon.

Mutta kauden kynnyksellä Mercedes-johto tyrmäsi tallin poistumishuhut, eikä myöskään Wolff ole näyttänyt julkisuudessa lähtöhaluisuudelta.

Tälle kaudelle Mercedeksen F1-tiimi julkaisi myös uuden pitkäaikaisen yhteistyökumppanisopimuksen. Tuskin siis Mercedes on yhtäkkiä jäämässä ulos voittokarkeloista autourheilun kuninkuusluokassa, vaikka tulevasta kaudesta on povattu erittäin tasaista ja ensi kaudella odottaa suuri myllerrys suurine sääntömuutoksineen.

– Jos ajattelemme Mercedeksen kilpa-autoiluhistoriaa, brändiä ja voimavaroja, menestysjuna ei voi ainakaan helposti pysähtyä, Mildh päättää.

Lue lisää:

Kimi Räikkönen kirjoittaa itsensä lopullisesti F1-historiaan, mutta asiantuntija tietää myös kylmän faktan tulevasta kaudesta: "Se on tiukka paikka"

Näin Valtteri Bottas voi voittaa maailmanmestaruuden – Ylen F1-asiantuntija avaa seikkaperäisesti ratkaisevat asiat: "Joutuu tekemään kivuliaitakin juttuja"

Koronavirus paljasti uuden trendin F1-sarjasta, mutta kabineteissa nähtiin myös naurettava tilanne – lue kuumimmat puheenaiheet ennen tiukan F1-kauden alkua

Mercedeksen kohua herättänyt uusi ratti kielletään jo ensi vuonna – asiantuntija: "Mercedes on laskenut tämän hyvin"

F1-sarjan kulisseissa käydään jatkuvaa kilpailua aikaa vastaan: yksikin virhe voi aiheuttaa katastrofin – "Siipiosa kainaloon ja taksi varikolle"

Lähteet: Forbes, Mercedeksen F1-tallin verkkosivut, F1-sarjan Beyond the Grid -podcast, Nico Rosbergin Beyond Victory -podcast, BBC, Motorsport-Total

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat