Suora

  • DreamHack Masters Spring 2020
  • Urheiluruutu

Miten rallin MM-sarjalle käy? Tommi Mäkinen puoltaa uusien sääntöjen kannalta merkittävää muutosta – "Viisas ratkaisu monessakin mielessä"

Toyotan tallipäällikön mielestä nykyisillä WRC-autoilla voisi ajaa vielä vuoden aiottua pidempään.

Rallin MM-sarja
Tommi
Tommi Mäkisen mielestä vallitsevassa tilanteessa on kuunneltava asiantuntijoiden ja odotettava rauhassa hetkeä, jolloinrallin MM-sarjaa on taas mahdollista ajaa.Tomi Hänninen

Yle Urheilun kaiken rallisisällön löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Rallin MM-sarja on muun urheilevan maailman kanssa erikoisessa tilanteessa. Kukaan ei vielä tiedä, milloin kuluva kausi jatkuu – vai jatkuuko se ollenkaan.

Seuraava kilpailu, jota ei ole vielä siirretty, on ohjelmassa heinäkuussa Keniassa. Koronavirus on jo levinnyt Keniaan, mutta maassa on myös välittömästi aloitettu jämerät toimet viruksen leviämisen estämiseksi (siirryt toiseen palveluun).

MM-sarjassa on eletty kriittisiä aikoja jo ennen koronaviruspandemian puhkeamista. Sarjassa on tarkoitus siirtyä ajamaan uuden sukupolven autoilla vuonna 2022. Niiden myötä sarja ottaa ensimmäisen askeleen hybriditeknologian hyödyntämisessä.

Uusia autoja ei ole kuitenkaan päästy vieläkään kehittämään, sillä sääntöjä ei ole saatu runnottua lukkoon. Tallien asettama takaraja meni umpeen vuoden vaihteessa.

– Se oli jo vuosia sitten tiimien asettama toive, jotta autot saataisiin ajoissa suunniteltua ja tehtyä. Aikataulu on nyt todella haasteellinen, Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen kertoo Yle Urheilulle.

Halvempia autoja

Raamit uusille autoille ovat olemassa. Varmaa on se, että ne poikkeavat reilusti nykyisistä. Auton akuille ja moottoreille valitaan aluksi yksi ulkopuolinen valmistaja. Lisäksi autojen voimansiirtoa ja jousitusta yksinkertaistetaan nykyisestä.

Tavoitteena on kulujen karsiminen. Kansainvälisen autourheiluliitto FIA:n rallijohtaja Yves Mattonin mukaan yhden auton tavoitehinta olisi noin puoli miljoonaa euroa (siirryt toiseen palveluun). Hintalappu olisi noin kolmanneksen nykyisiä WRC-autoja pienempi.

Uudet autot ovat hinnaltaan ja tekniikaltaan lähempänä nykyisiä R5- kuin WRC-autoja. R5-autoilla ajetaan MM-sarjassa WRC2- ja WRC3-luokissa. Toyotalla ei ole muiden WRC-tallien tapaan omaa R5-projektia.

Kalle
Tässä on rallimaailman suosituin auto tällä hetkellä. Skoda on myynyt asiakkailleen satoja R5-autoja. Yksi R5-auto maksaa noin 200 000 euroa.Tomi Hänninen

Uusi on kuitenkin uutta. Jokainen talli joutuu tekemään kovan ponnistuksen, jotta autot saadaan viivalle vuodeksi 2022.

– Meiltä vaaditaan valtava määrä testaamista, koska säännöt menevät niin uusiksi. Emme pysty hyödyntämään tätä nykyistä tietotaitoa siihen millään muotoa. Edessä on valtava määrä työtä, Mäkinen harmittelee.

Kehitystyötä ei voi kuitenkaan aloittaa ennen kuin säännöt ovat lopullisesti lukossa. M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener vaatikin rallisivusto Dirt Fishin haastattelussa (siirryt toiseen palveluun), että FIA hyödyntää koronaviruksen aiheuttaman kilpailutauon siihen, että tekniset säädökset runnottaisiin läpi.

Mäkisen mielestä nykyisessä tilanteessa voisi harkita merkittävää muutosta sääntöuudistuksen aikatauluun. Toyota-pomo puoltaa ajatusta siitä, että nykyisillä WRC-autoilla ajettaisiin kilpaa vielä yhden ylimääräisen kauden ajan.

Näin uudet autot olisivat viivalla vasta vuodesta 2023 eteenpäin.

– Kyllä se ihan varmasti olisi viisas ratkaisu monessakin mielessä. Tällä aikataululla on todella vaikea uusien tiimien tehdä päätös siitä, tulevatko he mukaan.

– Pandemian aiheuttamaa viivästystä ei kukaan voi vielä tietää. Olisi hyvä asia miettiä sitä, että siirrettäisiin uusien autojen aikataulua suosiolla vuodella eteenpäin, Mäkinen pohtii.

Testaaminen on tauolla

Tallit eivät ole suinkaan lopettaneet nykyisten autojen kehitystyötä. Esimerkiksi Toyota on tuomassa ensi kaudeksi viivalle Yariksen uuteen GR-malliin perustuvan auton.

Talli on jo ehtinyt ajaa autolla kehitystestejä, mutta testaaminen on tällä hetkellä jäissä vallitsevasta tilanteesta johtuen.

– Testien ajaminen ei ole nyt missään tapauksessa mahdollista. Toivomme, että pääsemme ajamaan Suomessa testiä loppukeväästä ja kesällä, Mäkinen kertoo.

Toyota
Nykyisillä WRC-autoilla on ajettu MM-sarjassa vuodesta 2017 alkaen.Tomi Hänninen

Auto osineen pitäisi luokitella syksyllä. Kiire on kova, mutta Mäkinen on silti luottavainen, että projekti toteutuu.

– En näe, että tilanne olisi sen suhteen niin vakava. Uusi auto pohjautuu niin vahvasti nykyiseen, Mäkinen sanoo.

Toyotalla on tällä hetkellä keskitytty siihen, että henkilökunta pysyisi terveenä. Mäkinen on itsekin ollut flunssaoireiden vuoksi varmuuden varalta kotikaranteenissa, jonka vuoksi hän ei matkustanut Meksikon MM-ralliin.

– Meillä kaikki ovat pysyneet terveenä. Tilanne on siten hyvä. Olemme pystyneet pitämään toiminnan siinä laajuudessa käynnissä, kun se on tarpeen ollut. Pyrimme siihen, että lomautuksiin asti ei tarvitse mennä.

Pitäisikö kuluva kausi sulauttaa ensi vuoteen?

Näin voi kuitenkin väistämättä käydä, mikäli rallin MM-sarjan seuraavan kilpailun ajankohta venyy entisestään. Pahin skenaario olisi, että tällä kaudella ei ajettaisi enää lainkaan. Tämä ei kuitenkaan väistämättä tarkoittaisi kauden täydellistä perumista.

– Silloin pitäisi vakavasti keskustella siitä, miten jo nämä ajetut kilpailut ja tuleva kausi voitaisiin yhdistää, Mäkinen ehdottaa.

Mäkinen luottaa kuitenkin siihen, että kuluvan kauden aikana ehdittäisiin ajamaan yhteensä kahdeksasta kymmeneen kilpailua. Tällä hetkellä kaudesta on ajettu kolme rallia.

Sebastien Ogier Ruotsin MM-rallin testierikoiskokeella 2020.
Rallin MM-sarja on ollut jo tähän mennessä varsin tynkä. Ruotsin rallin reittiä jouduttiin lyhentämään, Meksikon kisa taas keskeytettiin ennen päätöspäivää.Micke Fransson / AOP

Argentiinan, Portugalin ja Sardinian MM-ralleja ei ole vielä virallisesti peruttu, vaan ne on siirretty hamaan tulevaisuuteen. Päivämääristä ei kuitenkaan vielä kukaan tiedä mitään.

Suomen MM-rallin kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen arvioi, että uusien ajankohtien löytyminen ja niiden sovittaminen syksylle muiden kisojen joukkoon on hyvin haastavaa. Esimerkiksi Suomen MM-rallin kohdalla siirtämistä tuskin edes harkittaisiin.

Joissakin maissa rallin siirtäminen voi kuitenkin olla helpompaa esimerkiksi lainsäädännön tai kilpailun erilaisten järjestelytapojen johdosta.

– Esimerkiksi Portugalissa käytetään yksityisiä pelastuspalveluita rallin pyörittämiseen. Sellaisen saaminen uuteen ajankohtaan voi olla helpompaa kuin meillä. Meillä tukeudutaan vahvasti muun muassa pelastusopiston kalustoon. Meille väki tulee töihin erilaisista julkisista organisaatioista vapaapäivinään, Tarkiainen kuvailee.

Juuri tällä hetkellä MM-sarjassa painitaan ison logistisen haasteen äärellä. Tallien pitäisi saada huhtikuun alussa tietää, mihin päin maailmaa Euroopan ulkopuolisiin kisoihin kalustoa kuljettavat merikontit lähetetään. Kysymys kuuluukin, onko suuntana Kenia, syyskuussa ajettava Uusi-Seelanti, marraskuinen Japani vai vielä tuntemattomaan ajankohtaan siirrettävä Argentiina?

Lue myös:

Ajetaan, siirretään vai perutaan? Suomen MM-rallin kohtalo on vaakalaudalla – kilpailunjohtaja kertoo, miten juhlakisan suhteen seuraavaksi toimitaan

Koronavirus laittoi kilpakuljettajat etätöihin virtuaaliradoille – WRC-tähti Teemu Suninen: "Tästä saa tarkkuutta rallin ajamiseen"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat