Jari-Matti Latvala ei ole vielä pohtinut mahdollisuutta, jonka uudet autot hänelle avaavat – kuluvan kauden tavoitteet ovat jo muuttuneet

Vallitseva tilanne vaikuttaa monin tavoin takaisin rallimaailman huipulle janoavan suomalaisen suunnitelmiin.

Jari-Matti Latvala ei ole vielä hylännyt toiveitaan palata takaisin MM-sarjan tehdaskuljettajaksi. Kuva: Tomi Hänninen

Puhelimeen vastaa tuttuun tapaan positiivisuutta huokuva ääni. Jari-Matti Latvala on kenties työtön rallikuljettaja, vaan ei työtön yrittäjä. Ilonaiheita riittää yhä, onhan yrittäjä itse terve, pajalla valmistuu edelleen ralliautoja sekä niiden osia ja työntekijöillekin riittää vielä töitä.

Vallitseva poikkeustilanne on kuitenkin vaikuttanut monin tavoin myös Latvalan suunnitelmiin. Esimerkiksi uudet työtehtävät Toyotan markkinointipuolella ovat nyt jäissä.

– Ensimmäiset työt oli sovittu toukokuun loppuun, mutta sitä ei pysty sanomaan, että toteutuvatko ne, Latvala kertoo.

Rallikuljettajana Latvala janoaa yhä takaisin MM-sarjaan. Seuraavan näyttöpaikan piti odottaa kesäkuussa Sardiniassa, mutta kisa on jo jouduttu siirtämään koronaviruspandemian johdosta. Kukaan ei vielä tiedä, kuinka monta MM-rallia tänä vuonna on ylipäätään mahdollista ajaa.

Jari-Matti Latvala osallistui tänä vuonna Ruotsin MM-ralliin yhdessä Juho Hännisen kanssa. Kaksikko joutui kuitenkin keskeyttämään tekniseen vikaan. Kuva: Yle, Jussi Jäkälä

Latvalan alkuperäisiin suunnitelmiin kuului osallistua useampiin MM-ralleihin Toyotalta vuokratulla WRC-kalustolla. Nyt nämä suunnitelmat ovat muuttuneet.

– Mikäli ralleja vielä ajetaan, niin tavoite on, että yhden kisan pääsisin ajamaan loppukauden aikana. Uskon, että pystyn sen myös toteuttamaan. Se vaatii sen, että kisoja ajetaan vielä Euroopassa. Kaukokisoihin en ole lähdössä, Latvala selvittää.

Puhtaasti urheilulliselta kannalta ajateltuna vallitseva poikkeustilanne avittaa hieman Latvalan asemaa. Kaikki muutkin kuljettajat ovat nimittäin ennen seuraavaa kilpailua tilanteessa, jossa heillä ei ole juuri ajotuntumaa.

– Koronatilanne on tosi inhottava, mutta pelkästään rallia ajatellen on totta, että muutkaan eivät pääse nyt ajamaan. Lähtökohtaisesti olet aina muita perässä, jos puolen vuoden aikana muut ovat kisanneet ja ajaneet testiä, mutta itse et ole, Latvala kuvailee.

Latvala on MM-historian kokenein kuljettaja osakilpailuiden määrällä mitattuna. Tuurilaisen mielestä MM-titteli voidaan vielä tänä vuonna jakaa, mutta se vaatisi vähintään viiden rallin toteutumista. Silloin kauden kokonaiskilpailuiden määrä nousisi kahdeksaan.

– Sen verran pitäisi saada kisoja kasaan, jotta titteleiden jakamisessa olisi järkeä, Latvala huomauttaa.

Yksi muutoksista ihmetyttää

Latvala on seurannut MM-sarjan tilanteen kehittymistä mielenkiinnolla. MM-sarja astuu uuteen hybridiaikakauteen kauden 2022 alussa. Latvalan entinen työnantaja Toyota sai haluamansa, kun uusien autojen moottorit perustuvat jatkossakin nykyisten WRC-autojen voimanlähteisiin.

Latvalan mielestä uusiin autoihin tehtävät muutokset ovat pääasiassa hyviä. Esimerkiksi aerodynamiikan ja jousituksen pelkistäminen takaa sen, että autoilla ei voi ajaa mutkiin yhtä kovaa kuin nykyisin. Katsojan silmään muutokset näkyvät muun muassa siten, että autoilla ajetaan tietyllä tapaa näyttävämmin – siis enemmän poikittain.

– Periaatteessa muutokset ovat aika hyviä. Meneminen on näyttävää. Autot eivät toki ole enää ulkoisesti yhtä näyttäviä, mikä on yksi miinuspuolista, Latvala pohtii.

Jari-Matti Latvala pääsi viime vuonna juhlimaan palkintokorokepaikkaa kotikisassa Jyväskylässä. Kuva: Tomi Hänninen

Yhtä muutosta Latvala ei ymmärrä lainkaan. Uusissa autoissa siirryttäisiin R5-autojen tapaan viisivaihteiseen sekventaalivaihteistoon. Katsojalle muutos näkyy niin, että kuljettajat vaihtaisivat vaihdetta ratissa olevien valitsimien sijaan vaihdekepillä.

Pinnan alla kytisi kuitenkin ongelma, joka sotisi FIA:n säästötavoitteita vastaan.

– Siirtyminen pois hydraulisesta ratkaisusta ei ole järkevää. En näe siinä mitään säästöjä. Manuaalisella kepillä ajettaessa on helpompi tehdä virheitä, jotka sitten rikkovat laatikon.

Latvala ole täysin varma siitä, pystyvätkö tallit kehittämään autot valmiiksi asti nykyisen aikataulun puitteissa.

– Mikäli korona-aika jatkuu vielä pitkään, niin aikataulu on tosi tiukka. Tällä hetkellä tiimit eivät voi testata, koska matkustaa ja liikkua ei voi. Hybrideihin on mentävä, mutta sitä teknologiaa ei ole rallissa vielä kukaan käyttänyt. Kyse ei ole pelkästään toimivuuden varmistamisesta, vaan myös turvallisuuden takaamisesta, Latvala muistuttaa.

Uudet autot ovat jatkossa joka tapauksessa lähempänä nykyisiä R5- kuin WRC-autoja. Pitäisikö Latvalan siis tulevalla kaudella antaa näyttöjä yksittäisten WRC-kisojen sijaan WRC2- tai WRC3-sarjoissa?

R5-autolla kisaaminen olisi vielä tuntuvasta WRC-kalustolla ajamista halvempaa.

– En ole ajatellut asiaa niin pitkälle. Olen vain keskittynyt siihen, että saisin tällä kaudella ajaa ainakin sen yhden kilpailun, Latvala sanoo.

Lue lisää:

Lue myös: