Kommentti: Rallin MM-sarjan elintila on tulessa

Rallipäättäjien on vähennettävä ensi kaudella ajettavien rallien määrää, kirjoittaa Yle Urheilun Micke Suopuro.

Esapekka Lappi Meksikossa 2020.

Kaikki tapahtui hetkessä. Esapekka Lappi ja Janne Ferm olivat ajaneet erikoiskokeen nopeasti ja turvallisesti maaliin. Muutama minuutti tästä ja oli jo varmaa, että suomalaisten työvälineestä ei jää mitään jäljelle.

Pääkuvaa klikkaamalla pääset katsomaan, miltä tämä Meksikon MM-rallissa leimahtanut miljoonan euron liekkimeri oikein näytti.

Kuvainnollisesti liki samalla hetkellä syttyi tuleen myös koko rallin MM-sarja. Itse kilpailu keskeytettiin seuraavana päivänä, sillä ralliautoillakaan ei enää päässyt pakoon koronaviruspandemiaa.

Valitettavasti vanhatkin palopesäkkeet olivat yhä sammuttamatta. Australian maastopalojen takia perutusta MM-rallista asti rallin kuninkuusluokka on ollut enemmän tai vähemmän kriisissä. Tehdastalleista Citroen jätti sarjan viime kauden jälkeen, Ruotsin MM-ralli taas oli pitkään peruutusuhan alla. Samaan aikaan taustalla on väännetty liian pitkään säännöistä, joiden puitteissa sarjan uusi hybridiaikakausi toteutetaan.

Epävarmuus, sen kaikissa olomuodoissa, on varjostanut sarjaa, joka urheilullisesti voi paremmin kuin aikoihin. Maailmanmestaruudesta taistelee tasapäin neljä kuljettajaa, ja joukon jatkoksi on jo kasvamassa nuori supertähti.

Kalle Rovanperän ja kumppaneiden tulevaisuus lajin parissa on kuitenkin uhattuna, jos vallitsevaan kriisiin ei reagoida riittävän nopeasti. Koronaviruspandemia on ennen kaikkea päivä päivältä synkistyvä inhimillinen tragedia, mutta sen vaikutukset talouteen syventävät kriisiä entisestään.

Nämä vaikutukset kouraisevat rallia ja sen MM-sarjaa syvältä. Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo maalasi keskiviikkona antamassaan haastattelussa (siirryt toiseen palveluun) realistisen kuvan siitä, mitä haasteita ralli lajina joutuu kohtaamaan. Italialainen muistutti, että ensi kaudella talleilla ei yksinkertaisesti ole käytössä nykyisen MM-sarjan vaatimuksia täyttävää budjettia.

Rallin MM-sarjalla on jo olemassa vaihtoehto pahimman varalle – suppeampi sarja, jossa ajetaan halvemmilla R5-autoilla. Kuva: Tomi Hänninen

Moottoriurheilu on vain yksi sivuhaara autonvalmistajien markkinointikoneistossa. Markkinointi taas itsessään on yksi ensimmäisistä kohteista, joista yhtiöt kuin yhtiöt kriisissä säästävät. Säästöjä myös tarvitaan, sillä esimerkiksi Hyundai kirjautti jo helmikuussa (siirryt toiseen palveluun) koko vuosikymmenen surkeimmat myyntilukunsa. Valmistajat ovat joutuneet sulkemaan tehtaita ympäri maailman (siirryt toiseen palveluun).

Riippumatta pandemian kestosta tai elvytystoimien purevuudesta, on vallitsevalla tilanteella pitkäkestoiset vaikutukset. Tähän on rallin MM-sarjankin sopeuduttava. Elintila sen ympäriltä on palamassa ennennäkemättömän nopeasti. Autonvalmistajilla ja tallien yhteistyökumppaneilla ei ole rahaa rallille.

Lähihistoriakin osoittaa, miten nopeasti asiat voivat edetä. Volkswagenin dieselskandaali ei liittynyt moottoriurheiluun millään tavalla, mutta silti säästö- ja imagosyistä yhtiö lopetti pikavauhtia rallitallinsa vuoden 2016 päätteeksi. Voitetuilla mestaruuksilla ja liki valmiiksi kehitetyllä uudella autolla ei ollut tässä yhtälössä mitään merkitystä.

Rallin MM-sarjan oikeudet omistavan promoottorin ja Kansainvälisen autourheiluliitto FIA:n onkin reagoitava tilanteeseen välittömästi. Nyt ei ole oikea aika haaveilla jokaiselle maailman mantereelle suuntaavasta rallikaravaanista. Nyt on aika luoda edellytykset sille, että ralli ylipäätään näyttäytyisi edes jokseenkin houkuttelevana vaihtoehtona markkinoinnin jatkeeksi.

Ensimmäinen askel on kulujen merkittävä karsiminen. Tämä tarkoittaisi sitä, että ensi kauden kalenterista on pudotettava pois mahdollisimman moni kaukokisa. Kuluista merkittävä osa menee sirkuksen liikuttamiseen. Rekoilla pitkin Eurooppaa siirtyminen on logistisesti halvempaa ja helpompaa kuin laiva- ja lentorahtien ajoittaminen.

Rallin MM-sarjassa on enää kaksi virallista autonvalmistajaa, Toyota ja Hyundai. Tilanne on jo nyt liki sama kuin vuosikymmenen takaisen finanssikriisin jälkimainingeissa, jolloin mestaruudesta kamppailtiin vain Citroenin ja Fordin voimin.

Ford on toki yhä osittain mukana M-Sportin kautta, mutta brittiläinen yksityistalli eli jo ennen koronakriisiä kädestä suuhun. Tästä kertoo muun muassa se, että Lapin poroksi palaneessa Fiestassa ei ollut edes palovakuutusta.

Sammutustöiden lisäksi rallin MM-sarjan on luotava itse itselleen vakuutus tulevaisuuden varalle. Vakuutuksista paras on elinvoimainen MM-sarja. Rallin todellinen kasvualusta ei ole ollut formuloiden kaltaisessa glamourissa ja rahan polttamisessa. Rallin juuret ovat siviiliautoissa ja yleisillä teillä – yksinkertaisessa ajatuksessa siitä, kuinka nopeasti tämän tienpätkän voikaan ajaa läpi.

Tekninen innovointi ja luovuus eivät kuole, vaikka resurssit olisivat rajallisemmat. Itse asiassa hädän hetkellä ne vasta kukkivatkin. Kestävien, taloudellisten, mutta silti suorituskykyisten ja turvallisten autojen suunnittelu on autoteollisuuden ydintoimintaa.

Rallista pitäisi tehdä taas näyteikkuna tälle toiminnalle.

Lue myös: