Suora

  • Zakopane, miesten kilpailu
  • Äidin ja mummin teränjäljissä - Emmi Peltonen on taitoluistelija kolmannessa sukupolvessa
  • Urheiluruutu

F1-kuski joutuu kohtaamaan vihaa miljardööri-isänsä vuoksi, samalla rahan valta kuninkuusluokassa vain kasvaa: “Yleisö ei ole tyhmä”

Keskustelu maksukuljettajien roolista käy kuumana formula ykkösissä.

Formula 1
Lance Stroll ajaa isänsä omistamassa Racing Pointin F1-tallissa. Se ei ole ollut kaikkien mieleen.
Lance Stroll ajaa isänsä omistamassa Racing Pointin F1-tallissa. Se ei ole ollut kaikkien mieleen. Charles Coates/Getty Images

Viime kaudella F2-sarjan mestaruuden voittanut Nyck de Vries hurmasi autourheilufaneja nopeudellaan ja varmoilla otteillaan. Odotettu kehitysaskel olisi ollut siirtyminen formula ykkösiin, mutta siellä hollantilaista de Vriesiä ei nähdä.

Syy on selvä. 25-vuotiaalla de Vriesilla ei ole taustallaan suursponsoreita tai upporikkaita vanhempia.

De Vriesin sijaan F1-debyyttinsä tekee tällä kaudella kanadalaismiljardööri Michael Latifin poika Nicholas Latifi — mikäli kausi jossain vaiheessa alkaa.

Latifi, 24, sijoittui viime kaudella F2-sarjassa toiseksi. Vaikka De Vries pesi kanadalaisen kilpakumppaninsa selvällä 52 pisteen erolla, kukaan ei yllättynyt, että Williams-tallin F1-paikka kaudelle 2020 meni Latifille.

Formula ykkösiä ei tunneta sarjana, jonne pääsee vain lahjakkuudella ja armottomalla työnteolla. On oltava myös rahaa.

Hollantilainen Nyck de Vries tuuletti F2-sarjan voittoa kaudella 2019. Ovet kuninkuusluokkaan pysyivät kuitenkin kiinni.
Hollantilainen Nyck de Vries tuuletti F2-sarjan voittoa kaudella 2019. Ovet kuninkuusluokkaan pysyivät kuitenkin kiinni. Mark Thompson/Getty Images

De Vriesin kohtalo avasi tunteikkaan keskustelun formula ykkösten maksukuskeista. Termillä tarkoitetaan kuljettajia, jotka saavat F1-paikan rahakkaiden sponsoreiden tai äveriäiden vanhempien avulla.

Julkisuudessa esiintyneiden arvioiden mukaan Nicholas Latifin perhe tuo Williamsille 30 miljoonaa euroa kaudessa. Viime kaudella brittitallissa ajanut konkari Robert Kubica sai väistyä Latifin tieltä, vaikka Kubicakin toi puolalaisten sponsoreidensa kautta tiimille miljoonien eurojen potin.

Maksukuskit ovat aina olleet osa rikkaiden pelikentäksi luonnehdittua F1-bisnestä. Viime vuosina on kuitenkin herännyt aito huoli, että tukipakettien ja rahatukkojen rooli kasvaa sietämättömän isoksi.

Kanadalainen Nicholas Latifi (kuvassa) muodostaa kaudella 2020 Williams-tallin kuljettajakaksikon George Russelin kanssa.
Nicholas Latifi (kuvassa) muodostaa kaudella 2020 Williamsin kuljettajakaksikon George Russelin kanssa. Dan Istitene-Formula 1/Getty Images

Yle Urheilun F1-asiantuntijan Jukka Mildhin mukaan formula ykkösten maaperä on nykyään otollisimmillaan miljardööreille ja heidän lapsilleen, mikä johtuu ennen kaikkea siitä, että tallien taloustilanteissa on valtavia eroja.

Formula ykkösten jättiläiset Mercedes, Ferrari ja Red Bull ovat resurssien puolesta kaukaisessa yksinäisyydessään.

— Sen sijaan Williams on tilanteessa, jossa tallilla ei ole kerta kaikkiaan varaa olla ottamatta maksukuljettajaa. Jos halutaan pyörittää kilpailukykyistä tallia ja ylipäänsä ajaa F1-sarjaa, on pakko ottaa vastaan mahdollisimman paljon rahaa, muun muassa Mika Salon ja Nico Rosbergin managerina toiminut Mildh sanoo.

— Jos toinen kuskeista tuo tallille 30 miljoonaa ja toinen seitsemän miljoonaa, on parempi ottaa se 30 miljoonaa ja kehua, että otettiin paras mahdollinen kuljettaja.

Kanadalaiset huipulla

Nicholas Latifin iranilais-kanadalainen isä Michael Latifi on koonnut miljardiomaisuuden ruokakonserni Sofina Foodsin omistajana. Äiti Marilena Latifi tulee taas upporikkasta Saputon suvusta.

Latifit eivät ole säästelleet pennosia sijoittaessaan poikansa kilpa-autoilu-unelmaan. Vuonna 2018 Michael Latifi osti yli 200 miljoonalla eurolla kymmenen prosentin osuuden McLaren Groupista, johon kuuluu myös McLarenin legendaarinen F1-talli.

Latifit eivät ole ainoita F1-varikolla vaikuttavia kanadalaismiljardöörejä. Vuodesta 2017 formula ykkösissä ajaneen Lance Strollin, 21, isä Lawrence Stroll on kasvattanut viime vuosina valtaansa kuninkuusluokassa.

Muotibisneksellä rikastunut liikemies osti vuonna 2018 Racing Point -tallin ja nimesi poikansa tallin toiseksi kuljettajaksi. Strollien peliliike tiesi lähtöpasseja sarjan lahjakkaimpiin kuljettajiin lukeutuvalle Esteban Oconille.

Jukka Mildhin mukaan F1-sarjan kanadalaiset maksukuskit ovat kuitenkin kulkeneet huipulle erilaista reittiä.

— Kärjistäen sanottuna Lawrence Stroll on ostanut lähes kaikki tallit, joissa hänen poikansa on pikkuformuloissa ajanut. Michael Latifi on toiminut enemmänkin rahoittajana ja pyrkinyt hakemaan pojalleen oikeita ajopaikkoja.

— Latifilla painaa enemmän urheilullinen filosofia, Strollin puolella homma perustuu omistamiseen ja kokonaishallintaan.

Myös itse kuskeissa on eroja.

— Erityisesti Strollin kohdalla epäilen, olisiko hän päässyt formula ykkösiin ilman rikasta isää. Strollin olisi jo pitänyt pystyä antamaan aika merkittäviä näyttöjä F1-sarjassa. Latifissa on tiettyjä ominaisuuksia, joiden ansiosta uskon, että hän pääsee vielä Williamsilta eteenpäin.

Kateuden kohteet

Lance Strollia ja Nicholas Latifia yhdistävät varakkaan perhetaustan lisäksi formulayleisön ennakkoluulot.

Stroll on kohdannut F1-vuosinaan paljon vihaa, mikä on näkynyt muun muassa raivokkaina kirjoituksina ja solvauksina sosiaalisessa mediassa.

Mildh epäilee, että Nicholas Latifia voi odottaa yhtä kylmä vastaanotto.

— Jos Latifi ei ala suorittaa — mikä on Williamsilla todella vaikeaa — fanit voivat reagoida asiaan. Yleiso ei ole missään nimessä tyhmä, vaan tuntee realiteetit, Mildh sanoo ja muistuttaa, että F1-sarjan kaltaisessa jättibisneksessä arvostelijoita löytyy joka puolelta.

— On todella iso joukko kateellisia vanhempia tai muita, jotka sanovat, että "helppoahan tuolla on, kun sillä on rahaa". Kuskit tuntevat sen itsekin. Heidän iso taakkansa on selitellä koko ajan, että he pystyisivät ajamaan ilman isiäänkin.

Bisnesmoguli Lawrence Stroll.
Bisnesmoguli Lawrence Stroll on rahoittanut avokätisesti poikansa F1-unelmaa. Charles Coates/Getty Images

Onko viha sitten ansaittua? Tuskin. Stroll ja Latifi ovat saaneet kilpailuetua rahalla, mutta varikolla heidän on paiskittava yhtä lujaa töitä kuin kaikkien muidenkin.

— F1-kulttuuri on muuttunut viime vuosikymmenenä hirveästi. Kukaan kuljettaja ei voi enää tulla kädet taskuissa kysymään, onko auto jo valmis. Kuskin on oltava nöyrä, sillä talleissa työskentelee todella kovaa jengiä. Heidän arvostuksensa pitää ansaita, Mildh korostaa.

Vaikka huipulle tulee nykyään enemmän upporikkaiden perheiden jälkeläisiä, he ovat yleensä tietoisia, että maailmanomistajan meininki tuo harvemmin toivottua tulosta.

— Samalla kun rikkaiden kuljettaijien voimavarat ovat lisääntyneet merkittävästi, nuoret kuskit ovat myös valmiita tekemään töitä F1-tasolla. Se johtuu siitä, että he ovat ajaneet pikkuformuloista saakka laadukkaissa talleissa, Mildh sanoo.

Maailman paras sarja?

F1-sarjan tilanne on nykyään otollinen rikkaille ja vaikutusvaltaisille sijoittajille. Maksukuskien määrä tuskin ainakaan vähenee tulevaisuudessa, mikä herättää ristiriitaisia tunteita.

Mildhin mukaan rahan kasvava merkitys syö väistämättä formula ykkösten urheilullista uskottavuutta maailman kovimpana autourheilusarjana.

— Se on sääli. F1-sarjassa on maailman parhaita insinöörejä autoteollisuuden, kilpa-autoilun ja aerodynamiikan puolelta. Kyllähän sarjan arvon pitäisi perustua siihen, että siellä ajavat maailman parhaat kuljettajat.

Lue myös:

McLaren lomauttaa osan työntekijöistään – myös kuljettajat lähtevät mukaan talkoisiin

Koronavirus pitää F1:tä varpaillaan – talleille kielto kehittää tulevia ajokkeja tänä vuonna

Red Bull -pomolta käsittämätön ehdotus kuljettajilleen: tartuttakaa itseenne koronavirus

F1-talli vauhdittaa hengitysmaskin valmistusta

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat