Suora

  • Tenniksen Ranskan avoin turnaus
  • Tenniksen Ranskan avoin turnaus
  • Ihmisrauniosta MM-tittelihaastajaksi - pilkattu Robert Helenius on ällistyttänyt koko nyrkkeilymaailman

Suomalaispyöräilijä kuvasi vasikan kanssa hillittömän treenivideon, josta tuli hitti – tapahtumasarja kuvastaa täydellisesti Jaakko Hännisen suhtautumista urheiluun

Ranskalaistallissa polkevan Jaakko Hännisen ensimmäinen kokonainen ammattilaiskausi keskeytyi koronaviruksen takia heti alkuunsa.

pyöräily
Jaakko Hänninen
Jaakko Hänninen aloitti ammattilaisuransa AG2R La Mondiale -tallissa viime syksynä.Getty Images

Pyöräilyhousuihin ja treenipaitaan pukeutunut Jaakko Hänninen seisoo punatiilisen rakennuksen edessä. Oven eteen on tallautunut lunta, mutta se ei haittaa harjoituslenkkareihin pukeutunutta Hännistä.

Hänninen tarttuu tiukemmin harteillaan olevaan vasikkaan ja alkaa kyykätä.

“Ei kisoja kalenterissa vähään aikaa, joten on aika tehdä kunnolla töitä!” hän kirjoittaa englanniksi Twitter-tililleen ja liittää jakamaansa videoon myös tunnisteet #äitsaaristyle ja #trainingbuddies.

Video saavutti nopeasti suuren suosion ja löytyi useammankin median verkkosivuilta niin Suomessa kuin ulkomaillakin.

23-vuotiaalle Hänniselle vasikat ja lehmät ovat kuitenkin tuttuja treenikavereita. Hän on asunut koko ikänsä maaseudulla, pienellä “vanhan liiton” lypsykarjatilalla, luonnossa ja eläinten kanssa telmiminen on hänellä verissä.

– En ole mikään sosiaalisen median ammattilainen, joten siinä ei ollut mitään sellaista intressiä. Se oli lähinnä vain omaksi iloksi, Ruokolahdelta tavoitettu Hänninen kertoo Yle Urheilulle puhelimitse.

Video kuvastaakin Hännisen suhtautumista harjoitteluun ja urheiluun: se on aina ollut lähinnä hauskanpitoa. Vaikka Hänninen on tätä nykyä täysverinen ammattilaispyöräilijä, ei hän ole unohtanut sitä, mikä hänen mielestään on pyöräilyn suola. Sen avulla hän pystyy olemaan ulkona ja nauttimaan luonnosta.

Ensikosketus koronaan

Hänninen pääsi aloittamaan helmikuussa ensimmäisen täyden kilpailukautensa ammattilaisena ranskalaisen AG2R La Mondiale -tallin riveissä, ja kuun loppupuolella suomalaiskuljettaja oli polkemassa kauden toista kilpailuaan. World Tour -sarjaan kuuluva Arabiemiraattien ympäriajo oli sujunut Hänniseltä kohtuullisesti, ja kisa oli monelle vasta valmistautumiskilpailu Euroopan kisoihin.

Koronaviruksesta oli tuolloin ollut mediassa vain muutamia juttuja, ja ne keskittyivät lähinnä Aasiaan. Hännisestä ajatus koronaviruksesta tuntui kaukaiselta, eikä hän voinut kuvitellakaan, miten nopeasti tauti leviäisi Eurooppaan. Tai miten erilainen maailma olisi kuukauden kuluttua.

Hänninen sai kuitenkin varsin nopeasti kosketuksen epidemiaan, sillä kisan puolivälin jälkeen talleille ilmoitettiin koronavirusepäilystä. Kahdelta kisaan osallistuvalta italialaiselta tallihenkilöstöön kuuluvalta oli löytynyt koronavirus.

Kisaorganisaatio ei jäänyt jahkailemaan kilpailun jatkoa. Kaikki kilpailuun osallistuneet, Hänninen mukaan lukien testattiin, ja kilpailu keskeytettiin viiden etapin jälkeen.

Hännisen mukaan Arabiemiraattien ympäriajo ja siihen liittyvät tapahtumat oli unohtumaton ja ainutlaatuinen elämys. Hänen mielestään kisaorganisaatio toimi oikein, eikä hän itse missään vaiheessa vähätellyt koronavirusta tai ajatellut, että kyseessä olisi vain vähän ärhäkkäämpi influenssa.

– Urheilijana terveenä oleminen on kuitenkin niin tärkeä osa arkea, etten halua vähätellä millään tapaa pikkuflunssaakaan.

Maisemat vaihtuivat, arki ei

Muutama päivä kyykkäysvideonsa jälkeen Hänninen jakoi ranskalaistallinsa AG2R La Mondialen twiitin, jossa hän polkee pyörää ilman paitaa lumen keskellä. “Jaakko Hänninen tekee kovasti työtä rusketusrajojensa kanssa Suomessa kotijakson aikana”, talli kirjoitti.

Kun koronaviruspandemia keskeytti pyöräilykilpailut ympäri maailmaa, ei sillä ollut vaikutusta Hännisen urheilijan arkeen, sillä harjoittelua oli jatkettava, oli tilanne mikä tahansa. Sen sijaan hänen harjoitusmaisemansa vaihtuivat kevääseen jo puhjenneesta Nizzan Cote d’Azurista Ruokolahden Äitsaareen sekä Suomen vaihtelevaan kevättalven ilmastoon.

– Urheilijan arki on hyvin samanlaista, on sitä missä paikassa tahansa. Käytännössä urheilua, syömistä ja nukkumista, hän vakuuttaa.

Etelä-Ranska tarjoaa Hänniselle talvisinkin lämpimät olosuhteet sekä harjoitteluun tarpeeksi pitkiä nousuja. Hännisen kaltaiselle mäkispesialistille, joka tunnetaan hyvästä hapenottokyvystään ja erinomaisesta teho-paino -suhteestaan, se on erittäin tärkeä edellytys.

Kun koko kilpailukausi pantiin jäihin, sekä talli että Hänninen tulivat siihen päätökseen, ettei suomalaiskuljettajan tarvitse olla tällä hetkellä niin sanotuissa parhaissa olosuhteissa.

– Nyt kun Ranskassa on tilanne pahentunut ja on tullut liikkumiskieltoakin, eivät ne kevään paremmat harjoitusolosuhteetkaan paljoa hyödyttäisi.

Tässä on sekin riski, että innostuu treenaamisesta liikaa.

Tämän hetkinen tilanne muistuttaa Hännisen mielestä joka syksyistä ylimenokautta. Tosin tuolloin tiedetään, että kisakausi alkaa tammi-helmikuussa. Nyt kilpailukauden jatkumisen ajankohta on hämärän peitossa.

– Treenisuunnitelmat pitää kuitenkin rakentaa sen varaan, että on jonkinlainen mielikuva, milloin kilpailukausi voisi alkaa. Minulle on nyt tärkeintä se, että pidän vain hauskaa ja pääni koossa.

Vaikka pyöräily on joukkueurheilua ja Hännisen tallissakin on kolmisenkymmentä kuljettajaa, kaikki harjoitteet ovat harjoitusleirejä lukuun ottamatta yksittäisharjoituksia. Jokaiselle kuljettajalle räätälöidään oma harjoitusohjelma, koska jokainen ajaa erilaista kilpailuohjelmaa.

Hänninen on yhteydessä talliinsa päivittäin ja pitää harjoitusohjelmansa ajantasalla. Hänelle on tärkeintä tietää, mitä tekee ja tekeekö hän harjoitteet oikein.

– Tässä on sekin riski, että innostuu treenaamisesta liikaa. Täytyy pitää huolta, ettei siinä vaiheessa, kun pitäisi kilpailuja varten ruveta tekemään taas kovempia ja spesifisempiä harjoituksia, ole omat eväät jo syöty.

Rohkeasti ummikkona Ranskaan

Jaakko Hännisen tulevaisuus oli kolme vuotta sitten vedenjakajalla. Hänelle oli tarjoutunut mahdollisuus liittyä itäranskalaiseen amatöörijoukkueeseen AC Bisontineen. Hän olisi voinut yhtä hyvin suunnata katseensa Hollantiin tai Belgiaan, mutta Ranskan olosuhteet sopivat paremmin hänen ominaisuuksilleen.

Hänninen ei puhunut ranskaa ja oli miettinyt opiskelujen aloittamista, mutta tarjous oli niin houkutteleva, ettei hän voinut kieltäytyä.

– Tiesin, ettei Suomessa jatkaminen olisi enää kehittänyt. Se oli oikeastaan sellainen nyt tai ei koskaan -päätös. Jos olisin mennyt opiskelemaan, niin opiskelujen jälkeen olisi ollut jo liian myöhäistä.

Jaakko Hänninen
Jaakko Hänninen pohti lähteäkö Ranskaan ajamaan vai jäädä Suomeen opiskelemaan, ja päätti muuttaa Ranskaan. Hänellä ei tosin ollut ajatustakaan, mitä hän olisi opiskellut.Getty Images

Hänninen siirtyi Ranskaan heti armeijan jälkeen ja sai alkuun sopimus- ja tulkkausapua Ranskan läpikotaisin tuntevalta Jussi Veikkaselta, joka oli lopettanut oman mittavan ammattilaisuransa vain pari vuotta aiemmin. Muuten Hännisen oli pärjättävä itsekseen.

– En puhunut enkä ymmärtänyt mitään. Puoli vuotta keräilin vain sanoja, joita en ymmärtänyt tai osannut, mutta sen jälkeen oli kuin päässä olisi kuulunut “naks”. Aloin ymmärtää jotain. Opin päivittäin uuden sanan ja kun käytin sitä arjessa, niin siitä se lähti, Hänninen kertaa.

Hänninen ei omasta mielestään ole kielinero, mutta pitkän saksan opiskelijana häneltä ei jää kieli solmuun. Kielitaito hioutui entisestään kun hän AC Bisontine -vuoden jälkeen siirtyi polkemaan kategoriaa korkeammalle EC St. Etienne Loire -talliin. Tuolloin hän oli tiimin ainoa ei-ranskalainen kuski.

– Jos rupeaa miettimään liikaa, mitä muut ajattelevat, puhuminen menee mönkään. Kyllä muut sitten sanovat, jos eivät ymmärrä. Kielitaidon oppii ihan ilmaiseksi, kun edes yrittää.

Raakileesta ammattilaiseksi

Hänninen ei haaveillut ammattilaiskilpailuista siinä vaiheessa, kun hän rymysi lapsena maastopyörällä kotitalonsa kulmilla. Tuolloin hänen mielestään oli vain siistiä, että pyörällä pääsi samalla työllä pidemmälle kuin juoksemalla ja purki energiaansa myös salibandyyn, yleisurheiluun, viulunsoittoon ja partioon.

Tilanne muuttui täysin, kun Hänninen osallistui isänsä ja neljä vuotta vanhemman isoveljensä Juhon vanavedessä ensimmäiseen pyöräilykilpailuunsa.

– Pyöräileminen oli hauskaa, mutta kilpailu oli sen suola. Kilpailussa konkretisoitui se tietynlainen jännitys, ja siitä suorituksesta sai sen adrenaliinin ja endrofiinin.

Lukioikäisenä Hänninen viiletti Imatralle kouluun pyörällä, vaikka matkaa opinahjoon oli reilut 30 kilometriä suuntaansa. Noihin aikoihin hän alkoi miettiä, josko pyöräilystä voisi tulla hänelle ammatti ja maantiepyöräily valikoitui hänen ykköslajikseen.

Se, että erottuu joukosta, vaatii tosi paljon enemmän.

Hännisen haave ammattilaisuudesta toteutui viime vuoden elokuussa, jolloin hänen sopimuksensa AG2R La Mondialen kanssa alkoi.

– Ammattilaisuus realisoi kaiken sen työn, mitä olen tehnyt, vaikka minusta kaikki on tullut vain siitä omasta intohimostani ja hauskanpidosta. Kehitys on tullut ilmaiseksi siinä sivussa, sillä en omasta mielestäni ole tehnyt mitään uhrauksia. Kaikki on tullut pyöräilystä nauttimisesta.

Hyppy amatöörijoukkueesta ammattilaistalliin on ollut Hänniselle iso. Kilpailut ovat pidentyneet ja koventuneet, mutta Hänninen on tottunut ottamaan isoja askelia aiemminkin urallaan. Hän osoitti jo amatöörinä pystyvänsä ajamaan kärkisijoista, mutta ammattilaisissa samantasoisia kavereita on kymmeniä.

– Se, että erottuu joukosta, vaatii tosi paljon enemmän. Kaikki tekevät tätä ammatikseen ja joukkueet ovat valinneet kuskit sillä perusteella, että heillä on fyysiset edellytykset ajaa ammattilaisena.

Hyvän hapenottokykynsä ansiosta Hännisellä on aina ollut “moottoria” ajaa ja amatöörivuodet ovat kypsyttäneet raakileesta ammattilaisen. Ammattilaissopimus olikin Hänniselle tietyllä tapaa virstanpylväs, mutta pelkästään ammattilaisena oleminen ei hänen mielestään kerro mitään.

– Työ jatkuu edelleen, hän vakuuttaa.

Loukkaantuminen vaivasi henkisesti

Hänninen on kokenut urallaan lukuisia onnistumisia, kuten esimerkiksi puolitoista vuotta sitten elo-syyskuussa. Tuolloin hän voitti ensin EC St. Etienne Loiren riveissä ensimmäisen kilpailunsa ja noin kuukausi myöhemmin hän nappasi harvinaisen pronssimitalin alle 23-vuotiaiden MM-kisoissa Innsbruckissa.

Mutta vain reilu puoli vuotta myöhemmin Hänninen joutui kokemaan huippu-urheilun nurjan puolen, loukkaantumisen ja sen tuoman epävarmuuden.

Hänninen oli ajamassa Rhone-Alpes Isere Tour -etappikilpailua, kun kilpailuorganisaation moottoripyörän kuljettaja teki arviointivirheen ja ajoi liian lähelle pääjoukkoa. Hänninen oli ensimmäinen ajaja, joka sai moottoripyörästä osuman.

Hänniseltä murtui onnettomuudessa rintalasta ja vasen peukalo. Peukalosta löydettiin vielä nivelsidevaurioitakin, ja se jouduttiin leikkaamaan. Kova isku aiheutti myös häiriötä Hännisen sydämen toiminnassa, mutta sisäelimiin ei onneksi tullut vaurioita.

Jaakko Hänninen
Jaakko Hänninen oli mitalikolmikon ainoa amatööri, kun hän voitti pronssia alle 23-vuotiaiden MM-kisoissa vuonna 2018.Getty Images

Vammoistaan huolimatta Hänninen keskittyi ensimmäisenä vain käynnissä olevaan kilpailuun.

– Etsin ensimmäisenä omaa pyörääni, että pääsisi jatkamaan. Tuollaisessa tilanne adrenaliinipiikki on niin kova, ettei sitä ajattelekaan, että jotain olisi pahastikin pielessä. Jälkikäteen olen vain miettinyt, että hyvä, ettei käynyt pahemmin.

Kilpailun jatkamisella edes kilometrin verran olisi saattanut olla kuitenkin tärkeä psyykkinen tehtävä Hänniselle, sillä onnettomuus aiheutti hänelle myöhemmin vaikeuksia.

Takaisin pyörän selkään nousemisessa ei ollut Hänniselle ongelmia, sillä vain runsas kuukausi rytäkän jälkeen hän oli jo tien päällä. Hän oli jopa viritellyt ohjaustankoon vaahtomuovia, ettei tärinä aiheuttaisi vahinkoa peukalolle. Mutta kilpailutilanteet olivat asia erikseen, etenkin kun hän juuri oli tuolloin siirtynyt ammattilaiseksi.

– Jotenkin se kulminoitui kovaan vauhtiin. Riitti, että alamäessä vauhti nousi pikkaisen, niin jotenkin alitajuntaisesti yhdistin se siihen kaatumiseen. Minun piti harjoitella itseni tietoisesti pois siitä.

Isoin prioriteetti nyt muualla

Hänninen vakuuttaa, että vajaan vuoden takainen loukkaantuminen ei vaikuta enää hänen tekemiseensä. Hänen harjoituskautensa oli ehjä, ja hän pystyi harjoittelemaan tähän kauteen täysissä sielun ja ruumiin voimissa.

Hännisen kilpailukalenteria oli rakennettu huhti-toukokuuhun kilpailuilla, jotka olisivat suosineet häntä reittiprofiileiltaan. Alustavaan kilpailukalenteriin hänelle oli merkitty myös Espanjan ympäriajo, Vuelta.

Isot kolmiviikkoiset etappiajot ovat yksipäiväisten klassikkokisojen lisäksi niitä kilpailuja, joita Hänninen toivoo pääsevänsä ajamaan.

– Kilpailukalenteri menee nyt kaikilta täysin uusiksi. Joukkue saattaa muokata sen niin, että jokainen pääsee kisoihin, Hänninen arvioi.

Jaakko Hänninen
Ensimmäisen kauden apukuljettajana Jaakko Hänninen tekee mielellään töitä tiimin ykköskuljettajan hyväksi.Vincent Curuchet / AG2R La Mondiale

Hänninen on kilpailuissa apukuskina eli tekee töitä joukkueen ykköskuljettajan eteen. Joukkueenjohtajat roolittavat joukkueen jokaiseen kilpailuun erikseen, ja Hänninen ajaa sitä roolia, mikä hänelle annetaan. Hän on realisti, ja jos rataprofiili ei suosi häntä, hän käyttää mielellään voimavaransa joukkueen kapteenin avuksi.

– Minulle annetaan mahdollisuus pärjätä itse, mutta totta kai teen oman roolini parhaani mukaan. Maantiepyöräily on kuitenkin joukkueurheilua ja joukkueen tulos on sama kuin joukkueen parhaan kuskin tulos.

Hännisen sopimus ALM:n kanssa jatkuu vielä ensi kaudellakin, joten hänellä ei ole se suhteen menestyspaineita. Kilpailutauko vaikuttaa kuitenkin hänen haaveeseen Tokion olympiakisoista.

Ilman muuta haaveilen olympialaisista. Ne olisi joskus hieno kokea.

Tokion radalla olisi tarjolla pitkiä mäkiä, ja Hänninen on vahvimmillaan juuri pitkissä ja raastavissa nousuissa. Hännisen suurin mahdollisuus päästä kisoihin on Kansainvälisen pyöräilyunionin villissä kortissa, mutta hän ei ole edes täysin varma liiton kriteereistä. Sen hän tietää, että pienestä maasta tulevana yksinäisenä kuskina hänen mahdollisuutensa kerätä pisteitä suoraan olympiapaikkaan, ovat pienet.

– Se ei ole kilpailu, joka pyörisi joka päivä mielessä, mutta ilman muuta haaveilen olympialaisista. Ne olisi joskus hieno kokea.

Olympialaisten lisäksi Hännisen suurena haaveena on ensimmäinen voitto ammattilaispyöräilijänä ammattilaiskilpailussa, ihan missä tahansa kilpailussa, sillä taso on kuitenkin kova. Kun voittotili on avattu, saa ykkössijoja tulla yhä isomman kategorian kisoissa.

Tosin ensin Jaakko Hännisen ja hänen kollegojensa pitää päästä kilpailemaan. Vaikka Hänninen haluaisi kilpailukauden jatkuvan piakkoin, hän haluaa ensin maailman tilanteen rauhoittumaan ja hallintaan.

– Se on se isoin prioriteetti myös minulle. Kilpailut tulevat sitten kun tulevat.

Lue myös:

Jaakko Hänninen pääsemässä Espanjan ympäriajoon

Nousukuntoinen Jaakko Hänninen haastajana MM-reitille, syksyn tärkeimmät tavoitteet odottavat Italian teillä: "Hienoa nähdä, että pystyy kiipeämään mäkeä koviakin kavereita vastaan"

Jaakko Hänninen toipui kisakuntoon juuri ennen ammattilaisuutta – ensimmäinen ajatus vakavan kaatumisen jälkeen: "Missä pyörä on, jotta pääsen jatkamaan?"

Pahasti kaatuneen pyöräilylupauksen Jaakko Hännisen optimistinen toipumisennuste venyy – "Haluan lähteä ammattilaisuralleni terveenä"

Huippulupaus Jaakko Hänninen haaveilee keltaisesta paidasta ja sulkee maitohapot mielestään musiikin avulla

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat