Jyväskylän MM-rallin kohtalo puhuttaa uudessa Tomin nuoteista -podcastin jaksossa

Tomin nuoteista -podcastin tuoreessa jaksossa kuuntelijoiden kysymyksiin vastaavat muun muassa Markku Alén ja Marcus Grönholm.

ralliautoilu
sebastien ogier jyväskylä
Sebastien Ogier loikkasi korkealle viime kesän Jyväskylän MM-rallissa.Getty Images

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Tomin nuoteista -podcastin uudessa jaksossa vastataan kuuntelijoiden kysymyksiin. Yksi kuuma puheenaihe on MM-sarjan mahdollinen jatkuminen tämän vuoden aikana. Suomen osakilpailu on tällä hetkellä ensimmäinen, jota ei olla siirretty tai peruttu. Pystytäänkö osakilpailu viemään normaalisti läpi elokuun ensimmäisenä viikonloppuna?

Kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen odottaa valtiovallalta päätöksiä syksyn tapahtumista.

– Itse toivoisin hallitukselta vahvaa näkemystä siitä, mitä saa tehdä myös elokuussa, jolloin meidän kisan kanssa on samaan aikaan tarkoitus järjestää muitakin isoja tapahtumia. Kyllä tässä on jätetty aika moni järjestäjä odottamaan, että kenellä kestää pisimpään pankkitili jatkaa alustavia järjestelyjä. Ei mekään voida loputtomiin odottaa viranomaisten ratkaisua. Itse olemme puhuneet, että kesäkuun puolivälissä on viimeistään pakko tehdä päätös.

Loppukauden osalta ollaan puhuttu myös siitä, että rallit ajettaisiin lyhennettyinä versioina. Tähän ajatukseen Tarkiainen ei syty.

– Kilpailunjärjestäjän näkökulmasta ongelma on siinä, että aina syntyy tietty määrä kustannuksia. Jos vaikka rakennetaan Harjun erikoiskoe, se on aina sellainen parinsadan tuhannen projekti, että sinne syntyy kaikki betonit ja muut systeemit. Jos Harju pystytään ajamaan vain yhtenä iltana, se ei kata kaikkia niitä kustannuksia, joita syntyy pelkästään erikoiskokeen tekemisestä.

Jaksossa kuullaan myös Markku Alénin, Marcus Grönholmin, Toni Gardemeisterin ja Juho Hännisen vastauksia kuuntelijoiden kysymyksiin. Alén kertoo muun muassa mikä oli hänen ralliuransa lempiauto.

– Ensimmäinen voitto tuli Fiat 124 Spiderilla, sitten tuli satakolmeykkönen, sen jälkeen Lancian nollakolmeseiska, jolla voitettiin muun muassa Korsikalla. Minulla on ollut kyllä hieno kattaus noissa autoissa. Ehkä nollakolmeseiska nousee siihen ja sitten Lancia Stratos. Se oli sellainen nuoren miehen unelma se Stratos, kun sellaisen silloin sai, Alén muistelee.

Kuuntele uusi jakso tästä!

Lue myös:

Rallilegenda Simo Lampinen Tomin nuoteista -podcastissa: ”Jyväskylä oli käyntikorttini maailmalle”

Tämän F1-kauden kisakalenteri muuttumassa rajusti, valtava sääntömullistus venyy

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat