Valtteri Bottas on yhdistetty F1-tiimiin, joka saattaa kadota – myös Mercedeksen tulevaisuus pimennossa

F1-sarjassa autonvalmistajien tulevaisuus on täynnä kysymysmerkkejä huolimatta perjantaina solmitusta alennetusta palkkakatosta.

Formula 1
Valtteri Bottas
Valtteri Bottaksen tulevaisuudesta on riittänyt huhuja.Bryn Lennon - Formula 1/Formula 1 via Getty Images

Viimeaikaisissa F1-huhuissa Mercedeksen suomalaiskuljettaja Valtteri Bottasta on viety ranskalaiseen Renault-talliin. Saksalaisen Motorsport-Totalin (siirryt toiseen palveluun) mukaan Bottaksen taustajoukot ovat neuvotelleet siirrosta Renault’lle.

Bottaksen sopimus Mercedeksen kanssa on päättymässä tähän kauteen, joten hän on Motorsport-Totalin mukaan luonnollisesti ollut pakotettukin katsomaan muita vaihtoehtoja. Viime aikoina spekulaatioissa Bottasta on myös kammettu pois Mercedeksen ratista. Hänen tilalleen on viety Williamsin ajavaa superlahjakkuutta George Russelia ja Ferrarin riveistä tämän vuoden jälkeen poistuvaa nelinkertaista mestaria Sebastian Vetteliä.

Mutta myös F1-sarjan autonvalmistajat ovat samaan aikaan ongelmissa. Bottakseen yhdistetty Renault on ollut etenkin viime aikoina ongelmissa.

Uutistoimisto Reutersin mukaan Renault on sitoutumassa kahden miljardin euron säästöihin seuraavan kolmen vuoden aikana. Ranskan valtio on Renault’n suurin yksittäinen omistaja 15 prosentin omistusosuudella. Japanilaisen uutistoimiston Kyodon mukaan Nissan on myös harkitsemassa 20 000 työpaikan vähennystä.

Ranskan valtiovarainministeri Bruno Le Maire on harkitsemassa viiden miljardin euron lainaa Renault’lle, jotta autonvalmistaja nousisi koronaviruspandemian aiheuttamasta kriisistä.

– Renault voi kadota, Le Maire myönsi Europe 1 -radiokanavalle.

Le Maire haluaa kuitenkin vielä ennen lainan myöntämistä, että Renault vakuuttaisi kaikista edistyneimpien teknisten toimintojen pysyvän tulevaisuudessa Ranskassa.

Renault’n tilanne oli tukala jo ennen koronaviruspandemiaa. Europe 1:n mukaan viime vuosi oli yhtiölle tappiollinen ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen.

Myös Bottaksen nykytiimin Mercedeksen tulevaisuudesta on puhuttu viime aikoina paljon. Mercedeksen F1-tiimin päällikkö ja toimitusjohtaja Toto Wolff myönsi alkuviikosta itävaltalaiselle ORF:lle puhuvansa Mercedeksen taustalla olevan Daimlerin kanssa siitä, mitä F1-tallille tapahtuu tulevaisuudessa. Wolffin oma sopimus myös Daimlerin kanssa on päättymässä tähän vuoteen.

– Olen nyt ilman Niki Laudaa, joka oli aiemmin ainoa Mercedeksen osakkeenomistaja tallin sisällä, eikä kysymys ole pelkästään minun jatkaminen tallipäällikkönä, vaan myös se, mitä me teemme yhtiönä, ja siitä me tällä hetkellä keskustelemme, Wolff totesi ORF:lle.

F1-huhut kuumentuivat Wolffin poistumisen osalta myös aiemmin, kun hänen kerrottiin sijoittaneen rahojaan ensi kaudelle sarjaan palaavaan Aston Martiniin.

– Aston Martinin kohdalla kyse oli vain henkilökohtaisesta sijoituksesta, joita olen aina tehnyt. Uskon brändiin ja uskon pidemmän aikavälin strategiaan, joka saattaa toimia tai olla toimimatta seuraavien vuosien aikana, Wolff sanoi.

– Todellisuudessa se oli vain sijoitusteni hajauttamista, eikä sillä ollut mitään tekemistä minun operatiivisen toiminnan kanssa.

Lue lisää:

Sisäpiiriläinen kertoo, miksi Valtteri Bottas häviää Lewis Hamiltonille – paljastaa karun vertailun Nico Rosbergiin

Mildh uskoo Russell-huhujen olevan vain spekulaatioita, mutta jos Bottas korvataan Mercedeksellä, on hänellä vain kaksi vaihtoehtoa

Sisäpiiriläinen kertoo, miksi Valtteri Bottas häviää Lewis Hamiltonille – paljastaa karun vertailun Nico Rosbergiin

Ensi vuodeksi tulevaa F1-budjettikattoa alennettiin 30 miljoonalla

Lähteet: Reuters, ORF, Radio 1

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat