Suora

  • Urheiluruutu

Ostitko suosikkijoukkueesi kausikortin ja pelkäät nyt, ettet pääsekään katsomoon? Erityisasiantuntijalta tiukka linjaus kuluttajan oikeuksista

Lain mukaan kuluttajalla on aina oikeus saada rahallinen hyvitys, jos hänelle ei voida tarjota palvelua, josta hän on maksanut.

koronavirus
Veikkausliiga kuvitus
Jalkapallon Veikkausliiga alkaa heinäkuussa.AOP

Suomalaiset urheilusarjat jatkuvat kesä-heinäkuussa koronavirusepidemiasta johtuneen tauon jälkeen, kun sekä miesten että naisten jalkapallo- ja pesäpallosarjat aloitetaan erityisjärjestelyin.

Seurat joutuvat tekemään kuitenkin tätä ennen ikäviä päätöksiä. Esimerkiksi moni jalkapallon Veikkausliigan seura on myynyt yli 500 kausikorttia, joten osa jo maksaneista katsojista on jäämässä väistämättä kentän ulkopuolelle 500 katsojan kiintiöstä johtuen.

Jalkapallon Veikkausliigassa ja miesten Superpesiksessä onkin viime aikoina pohdittu erilaisia toimia kausikorttilaisten suhteen. Esimerkiksi miesten Superpesiksessä Joensuun Maila on tarjoamassa yhtenä vaihtoehtona kausikortin siirtämistä vuodella eteenpäin. Kouvolan Pallonlyöjät on puolestaan pohtinut kaupan perumisen lisäksi ehdottavansa ottelukohtaista lisämaksua kausikorttilaisille.

Kysyimme Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Annina Huolmanilta kuluttajien oikeuksista tämäntyyppisessä tilanteessa. Vastauksissaan Huolman korosti, että kuluttajalla on aina oikeus saada rahallinen korvaus silloin, jos palvelu on virheellinen ja kuluttaja ei pääse sitä käyttämään.

– Jos palvelua ei voida juuri lainkaan suorittaa koronaviruksen tai muun ylivoimaisen esteen takia, on kuluttajalla silloin oikeus saada rahansa takaisin. Jos palvelu toteutuu jossain määrin, silloin tulee arvioitavaksi hinnanalennus eli kuinka paljon saamatta jääneestä palvelusta pitäisi hyvittää kuluttajalle, Huolman sanoo.

Onko missään tapauksessa oikeudenmukaista, että seura pyytää kausikortin omistajalta lisämaksun sisäänpääsystä?

– Jos palvelua ei voida suorittaa sovitulla tavalla eli palvelu on virheellinen, kuluttajalta ei saisi silloin periä lisäkustannuksia. Tällöin kuluttajan pitäisi saada hyvitys palvelun virheestä.

Onko mahdollista, että seura tarjoaisi useita eri vaihtoehtoja, joista yksi olisi, että kuluttaja saisi rahat takaisin kausikortista ja toinen olisi se, että kuluttaja maksaisi lisämaksun ja pääsisi otteluun?

– Kuluttajan kanssa voi tietenkin neuvotella vaihtoehtoisista järjestelyistä, mutta laki lähtee siitä, että kuluttajan on saatava rahallinen hyvitys. Tärkeintä on se, että kuluttajalle kerrotaan oikeus rahalliseen korvaukseen ja lisämaksua ei esitetä ainoana vaihtoehtona. Menettelyn täytyy olla kohtuullista. Jos osapuolet eivät ole päässeet sopuun virheen hyvittämisestä, kuluttajanriitalautakunta arvioi viime kädessä, mikä on kohtuullinen hyvitys kussakin yksittäisessä tapauksessa.

Katsomo
Urheilukatsomoon saa kesä- ja heinäkuussa päästää vain 500 ihmistä.AOP

Mikä on näkemyksenne siitä, että kausikortit siirrettäisiin ensi vuoteen?

– Tällaista vaihtoehtoa voi kuluttajalle tarjota, mutta kuluttajalla on oikeus saada rahallinen hyvitys, kuten esimerkiksi hinnanalennus saamatta jääneestä palvelusta, jos se ei vastaa sitä, mitä hänelle on markkinoitu ja myyty tietyillä tiedoilla, kun hän on ollut ostamassa tällaista palvelua.

Entä onko kausikortin hyvittäminen esimerkiksi yhteistyökumppaneilta saaduilla palveluilla tai fanituotteilla mahdollista?

– Lähtökohtaisesti kuluttajan pitäisi saada rahallinen korvaus. Muut vaihtoehtoiset hyvitysjärjestelyt edellyttäisivät kuluttajan nimenomaista suostumusta, jos hän haluaisi tukea seuraa.. Kuluttajan ei voi edellyttää hyväksyvän tällaista vaihtoehtoa, vaan hänellä on oikeus rahalliseen korvaukseen ja se vaihtoehto hänelle täytyy aina tarjota.

– Asioista on mahdollista sopia, mutta sopimus ei saa olla täysin kohtuuton kuluttajan kannalta. Kohtuullisuutta voidaan myös jälkikäteen arvioida kuluttajanriitalautakunnassa.

Mitä jos seura asettaisi kuluttajia eriarvoiseen asemaan sen perusteella, miten paljon he ovat maksaneet kausikortista eli vain tietyt katsojat pääsisivät sisään ja muiden kohdalla kausikortti peruttaisiin?

– Tällaisen tilanteen arvioimiseen ei ole ratkaisukäytäntöä. Kuluttajariitalautakunta arvioi viime kädessä näitä tilanteita. Tietenkin siihen voi vaikuttaa aika pitkälti, minkätyyppinen kausikortti on ja onko ehdoissa määritelty jotain, mutta tietenkin olisi tärkeää, että kuluttajia kohdeltaisiin tasapuolisesti. On kuitenkin vaikea sanoa, minkälaiset ehdot korteissa on. Onko erityyppisiä kortteja, jotka oikeuttavat erityyppisiin palveluihin, mutta tietenkin saatavuus pitäisi kuluttajille tasapuolisesti mahdollistaa.

Kuvassa Porin Pesäkarhujen Kaisa-Maija Rosvall
Naisten Superpesis alkaa kesäkuussa. Porin Pesäkarhujen viime kauden yleisökeskiarvo oli 1 288 katsojaa, joten kaikki halukkaat eivät pääse tällä kaudella sisään, ainakaan aluksi.Tomi Natri/AOP

Urheilusarjat alkavat jo kesä-heinäkuussa. Seurat yhä odottavat ja pohtivat, miten kausikorttiongelma ratkaistaan. Onko jotain takarajaa, missä vaiheessa seurojen pitäisi ilmoittaa vaihtoehdoista kuluttajalle?

– Lainsäädännössä ei ole asetettu minkäänlaisia aikarajoja tällaiselle. Tietenkin suosituksena on mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tietenkin siihen vaikuttaa hallitusten suositukset ja linjaukset, mutta tietenkin olisi hyvä ilmoittaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jotta kuluttajilla on mahdollisuus reagoida esimerkiksi majoituspalvelujensa suhteen. Laki ei kuitenkaan säätele aikarajoja sille, milloin asiasta pitää viimeistään ilmoittaa.

Mitä seurat voivat mielestäsi tässä tapauksessa tehdä, jotta se olisi reilua kuluttajan kannalta?

– Tietenkin kuluttajia kannattaa informoida siitä, miten he voivat hakea rahojen palautusta tai hyvitystä silloin, kun kausikorttia ei voida toteuttaa sillä tavalla kuin he ovat sen kuluttajalle myyneet. Kuluttajalle on tietenkin annettava mahdollisimman tarkat ohjeet hyvitysten hakemiseksi. Seuran on myös hyvä ottaa huomioon lainsäädännön vaatimukset hyvityskäytäntöihin liittyen, jotta ne ovat varmasti kohtuullisia kuluttajien kannalta.

Mitä kausikortin ostaja voi tehdä, jos hänen oikeuksiaan ei kunnioiteta?

– Jos palvelu ei ole sellainen kuin on sovittu oston yhteydessä, kuluttajalla on oikeus saada hyvitystä. Ensin kannattaa reklamoida palveluntarjoajalle ja neuvotella heidän kanssaan, jos kokee ettei palvelu ole ollut sitä, mitä on sovittu.

– Jos sovintoa ei saavuteta, kuluttaja voi olla yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan, joka antaa maksutonta neuvontaa kuluttajille heidän oikeuksistaan. Jos sovinnon edellytykset ovat käsillä, niin neuvojat voivat sovitella kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välistä riita-asiaa. Jos sovintoa ei tätä kautta saavuteta, kuluttaja voi viedä asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi, jossa lautakunta arvioi palvelun virheellisyyttä ja antaa oman ratkaisunsa siitä, onko kuluttajalla ollut oikeus hyvitykseen ja minkä suuruinen hyvitys olisi siinä tapauksessa kohtuullinen.

Kuluttajalla on siis oikeus saada rahallinen vaihtoehto kaikissa tapauksissa?

– Neuvotella voi ja kausikortin myöntäjät ja tarjoajat voivat tarjota vaihtoehtoisia järjestelyjä kausikortin käyttämiseksi, mutta lain lähtökohta on se, että rahallinen hyvitys on maksettava, jos hän ei halua suostua mihinkään muuhun järjestelyyn. Hänellä on kuluttajasuojalain mukainen oikeus saada rahallinen korvaus virheestä esimerkiksi hinnanalennuksena. Ei ole pakko hyväksyä mitään muuta järjestelyä, mutta toki ei ole kiellettyä tarjota kuluttajalle vaihtoehtoa sen lisäksi ja vaihtoehdot pitää olla myös aitoja vaihtoehtoja. Rahallista hyvitystä ei voi jättää kuluttajalle kertomatta. Se vaihtoehto täytyy olla kuluttajalla.

Lue myös:

Kausikorttilaiset vain lisämaksusta katsomoon? Osa pesäpalloseuroista harkitsee jopa korttien ostamista takaisin kuluttajilta

HIFK-kannattaja siirtäisi kausikortteja vuodella − SJK-fani pelkää, että vain rikkaat pääsevät katsomoihin: "Osa on ostanut viimeisillä rahoillaan"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat