Suora

  • Koruja juhliin ja mielenosoituksiin
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu
  • Aviopari katoaa

Sebastian Lindholm hankki ensimmäisen ralliautonsa vanhemmilta saadulla lainalla ja ajoi kymmenien vuosien uran – ulosajo Grönholmin perästä Ouninpohjassa on jäänyt harmittamaan

Sebastian Lindholm kertoo Tomin nuoteista -podcastin tuoreessa jaksossa 16 vuoden takaisesta ulosajostaan Ouninpohjan erikoiskokeella.

ralliautoilu
Sebastian Lindholm
Sebiastian Lindholm kuvattuna vuonn 2011.Mauri Ratilainen / AOP

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Kokenut ralliautoilija Sebastian Lindholm muistelee pitkää uraansa Tomin nuoteista -podcastin uudessa jaksossa. Lindholmin ralliura käynnistyi vuonna 1983 ja kesti lähes kolmekymmentä vuotta. Ensimmäisen autonsa Lindholm hankki lainarahalla.

– Äiti ja isä lainasivat minulle viisituhatta markkaa, että sain ostettua ensimmäisen kilpurini. Maksoin lainan myöhemmin kyllä
takaisin, muistelee Lindholm.

Lindholmin ura eteni isoilla harppauksilla, ja jo vuonna 1985 hän sain käyttöönsä Kari O. Sohlbergin vetämän Blue Rose Teamin Audi 80 Quattron.

– Meillä oli yhdessä SM-rallissa Karin kanssa peräkkäiset numerot ja minä ajoin hänet erikoiskokeella kiinni. Kisan jälkeen Kari kysyi, haluaisinko ajaa jatkossa hänen Audillaan. Tietysti se kävi. Se oli minulle unelmatilanne, sillä Blue Rose Team antoi auton lisäksi ison budjetin, jonka avulla pystyi ajamaan SM-sarjan lisäksi ulkomailla. Karilla oli todella iso vaikutus uraani tuossa vaiheessa.

Ammattilaisuus oli lähellä useita kertoja, mutta lopullinen läpimurto maailmalle jäi saavuttamatta. Silti Lindholm on saanut tehtyä
ralliautoilusta ammatin, vaikka ei ole ajanut MM-sarjaa tehdaskuljettajana. Yksittäisiä kisoja tehdasautolla sen sijaan on kertynyt. Yksi niistä on jäänyt harmittamaan. Vuoden 2004 Jyväskylän MM-rallissa Lindholmilla oli allaan Peugeotin kolmas tehdasauto ja sijoitus oli toisen päivän aamuna turvallisesti toinen, tallikaveri Marcus Grönholmin perässä. Ouninpohjassa auto kuitenkin lipesi ojaan.

– Se on jäänyt harmittamaan, sillä kyseessä ei ollut kunnon ulosajo. Mutka oli jo suoritettu ja lähdin hakemaan parempaa linjaa seuraavalle suoralle. Siinä vaiheessa tien reuna petti ja menimme keula edellä ojarumpuun. Se kisa päättyi siihen. Paljon on ulosajoja mahtunut uran varrelle, mutta tämä on jäänyt kaivelemaan. Sen vuoksi myös, ettei siinä vaiheessa ollut edes mitään kiirettä. Hyvä sijoitus olisi tullut varman päälle ajamalla.

Linhdolmin vieressä ovat olleet monet kovat kartanlukijat. Jaksossa kuulet, ketkä kaikki tulevat maailmanmestarit istuivat ”Bastin”
kartturina uransa jossain vaiheessa.

Kuuntele uusin jakso tästä!

Lue myös:

MM-ralleja jälleen peruuntumassa – Jyväskylän kohtaloa saadaan yhä jännittää

"Et saa isi enää ikinä lähteä töihin" – kahden pienen lapsen isä Esapekka Lappi elää poikkeusoloissa elämänsä onnellisinta aikaa, vaikka työt loppuivat liekkimereen

Safari-ralli peruuntui – Tomi Tuominen: "Suomen MM-ralli on nyt vedenjakaja koko loppukauden suhteen"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat