Historiallinen Vuoden Urheilija vastaan kotirallin valtias – kumpi legendoista valitaan Suomen kaikkien aikojen rallikuskiksi? Osallistu äänestykseen!

Viikkoja kestänyt äänestys huipentuu Juha Kankkusen ja Marcus Grönholmin väliseen finaaliin.

Rallin MM-sarja
Kankkunen
Toyota Celica GT-Four oli auto, jota niin Juha Kankkunen kuin Marcus Grönholmkin ajoivat vuonna 1996. Toyota oli edellisvuoden jälkeen suljettu rallin MM-sarjasta, mutta Kankkunen ja Grönholm sijoittuivat yksityistallin Celicoilla toiseksi ja neljänneksi Jyväskylän MM-rallissa.David Hewitson / Empics / Getty Image

Äänestys järjestetään Yle Ralliradion Facebook-sivulta, johon pääset tämän linkin kautta. (siirryt toiseen palveluun)

Tauolla olevan rallin MM-sarjan kohtalo on kuluvan kauden osalta vielä monin osin hämärän peitossa. Rallinälkää tyydyttämään on Ylen perinteikäs Ralliradio järjestänyt äänestyksen kaikkien aikojen suomalaisesta rallikuljettajasta.

Yleisö on päässyt äänestämään suosikkejaan esiraadin valitsemasta 16 kuljettajasta. Kilpailu on kuukauden jälkeen saavuttanut finaalivaiheen.

Finaaliin äänestettiin Juha Kankkunen ja Marcus Grönholm. Kummankin legendan saavutukset hakevat vertaistaan, joten ne on syytä käydä tiivistetysti läpi.

Juha Kankkunen
Onko Suomen kaikkien aikojen rallikuljettaja Juha Kankkunen...AOP

Kankkunen rikkoi ralliennätyksiä

Juha Kankkunen äänestettiin finaaliin välierästä, jossa nelinkertainen maailmanmestari kohtasi Markku Alénin. 162 MM-rallia urallaan ajanut Kankkunen nousi MM-palkintokorokkeelle kaikkiaan 75 kertaa, mikä on eniten kaikista suomalaiskuljettajista.

Laukaalainen on voittanut ainoana kuljettajana MM-sarjan historiassa maailmanmestaruuden kolmen eri valmistajan autolla. Kankkunen voitti ensimmäisen maailmanmestaruutensa vuonna 1986 Peugeotilla. Seuraavan tittelin hän nappasi heti seuraavana vuonna Lancialla. Historiaa Kankkunen teki vuonna 1991, kun hän nappasi ensimmäisenä kuljettajana kolmannen maailmanmestaruuden.

Lancia vaihtui kaudeksi 1993 Toyotaan, jolla Kankkunen voitti viimeiseksi jääneen mestaruutensa samana vuonna. Neljäs maailmanmestaruus kolmannella automerkillä riitti myös ennennäkemättömään tunnustukseen kotimaassa. Kankkunen nimittäin valittiin ensimmäisenä – ja tähän mennessä ainoana – rallikuljettajana Vuoden Urheilijaksi.

Kankkunen jatkoi aktiivista kilpauraansa aina vuoden 2002 loppuun saakka. Pitkää ja monipuolista uraa kuvaa hyvin se, että kotikilpailussaan Jyväskylässä Kankkunen nousi palkintokorokkeelle viiden eri automerkin autolla. Mestaruusvuosien autojen lisäksi Kankkunen onnistui tempussa niin Fordilla kuin Subarulla, jolla hän myös voitti kilpailun vuonna 1999.

Jyväskylän MM-rallin Kankkunen on ajanut viidellä peräkkäisellä vuosikymmenellä. Ensimmäiseensä hän osallistui 20-vuotiaana vuonna 1979. Viimeisimmän kerran Kankkunen osallistui kotikisaansa 51-vuotiaana vuonna 2010. Kankkuselle kisa oli ennen kaikkea juhlaralli, mutta hän sijoittui silti yleiskilpailussa kahdeksanneksi.

Marcus Grönholm Jyväskylässä 2019.
... vai Marcus Grönolm?Tomi Hänninen

Grönholmin edellä vain kaksi ranskalaista

Marcus Grönholm eteni finaaliin tiukasta välierästä, jossa vain niukka äänimäärä erotti inkoolaisen nelinkertaisesta maailmanmestarista Tommi Mäkisestä. Grönholm itse voitti maailmanmestaruutensa vuosina 2000 ja 2002. Lajissa elettiin tuolloin kilpailullista kultakautta, sillä esimerkiksi vuonna 2002 MM-sarjaan osallistui kaikkiaan kuusi tehdastallia nykyisen kolmen sijaan.

Grönholm ajoi urallaan 153 MM-rallia, joista hän voitti 30. Kukaan muu suomalaiskuljettaja ei ole pystynyt voittamaan useampaa MM-osakilpailua. Kaikkien aikojen listallakin Grönholmin edellä ovat vain ranskalaismestarit Sebastien Ogier (48) ja Sebastien Loeb (79).

Palkintokorokkeelle Grönholm nousi 61 kertaa. Tällä mittarilla mitattuna Grönholm on neljänneksi menestynein suomalainen. Hänen edellään ovat Jari-Matti Latvala (67), Mikko Hirvonen (69) ja Kankkunen (75). Tilastot kuvaavat hyvin Grönholmia kuljettajana, sillä voitontahtoisen "Bossen" palkintokorokepaikoista puolet on voittoja.

Grönholm ajoi ensimmäisen MM-rallinsa jo vuonna 1989, mutta tehdassopimuksen hän sai vasta vuonna 1999. Mestaruuden hän voitti heti seuraavana vuonna, vaikka suomalainen ajoi vasta ensimmäisen täyden kautensa MM-sarjassa. Grönholm ajoi MM-sarjassa kaikkiaan kahdeksan täyttä kautta. Hän sijoittui MM-sarjan kokonaistuloksissa kolmen parhaan joukkoon kaikkiaan viisi kertaa.

Grönholm on voittanut Suomen MM-rallin ennätyksellisesti seitsemän kertaa. Yhtä moneen voittoon on Jyväskylässä yltänyt vain Hannu Mikkola.

Kumpi on Suomen kaikkien aikojen rallikuljettaja, Juha Kankkunen vai Marcus Grönholm? Äänestä suosikkiasi Ralliradion Facebook-sivulla. (siirryt toiseen palveluun)

Lue myös:

Nyt se on päätetty – Suomen elokuinen MM-ralli on peruttu, kisaa ei siirretty syksyyn

Kommentti: Suomen MM-rallin peruuntuminen oli kuolinisku koko MM-kaudelle – sarjan on pakko tehdä ensi vuotta ajatellen suuria peliliikkeitä

Hän hyppää rattiin, kun Kalle Rovanperä ottaa nokoset – lähin työtoveri muistaa ikuisesti mitä ällistyttävää tapahtui, kun superlupauksen mahdollisuuksia vähäteltiin

"Et saa isi enää ikinä lähteä töihin" – kahden pienen lapsen isä Esapekka Lappi elää poikkeusoloissa elämänsä onnellisinta aikaa, vaikka työt loppuivat liekkimereen

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat