Suora

  • Ei nainen eikä mies - voimanostaja Emmeth Törrönen piti hylkäämisen pelossa sukupuoli-identiteettinsä salassa vuosia
  • Urheiluruutu

Osa F1-talleista huolissaan tuoreesta kisakalenterista – asiantuntija: “Tekee kaudesta varmasti ihan mielenkiintoisen”

Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildhin mukaan historiallisen tiukka kisarypistys tulee näkymään etenkin tiimien teknisessä kehityksessä.

Formula 1
F1 Itävalta 2019
F1-kisakausi alkaa tänä vuonna Itävallasta, jossa juhli viime vuonna Red Bull-Hondan Max Verstappen. Peter J Fox/Getty Images

Tuore F1-kisakalenteri huolestuttaa osaa sarjan tiimeistä, kertoo RaceFans-sivusto (siirryt toiseen palveluun). F1-tiimit palaavat koronaviruspandemian aiheuttaman tauon jälkeen kisaamaan heinäkuun 5. päivä Itävallassa.

Kaiken kaikkiaan sarjassa on tarkoitus ajaa uuden kisakalenterin mukaan kuusi kisaa ensimmäisen seitsemän viikon aikana. Koskaan aiemmin vastaavaa rypistystä ei F1-historiassa ei ole nähty. Tämän päälle Euroopassa olisi vielä tarkoitus ajaa elo-syyskuun vaihteessa peräkkäisinä viikonloppuina Belgiassa ja Italiassa.

RaceFansin mukaan osa tiimeistä on ollut huolissaan, että heiltä loppuvat tiukassa kisarypistyksessä varaosat, jos autot ovat mukana esimerkiksi useammassa kolarissa tai ulosajossa. Talleilla on ollut vähän aikaa rakentaa varaosia, koska heidän tehtaansa ovat olleet suljettuna yli kaksi kuukautta. Lisäksi kauden aloitusradalla Spielbergissä F1-tallit ovat olleet monena vuonna ongelmissa terävien kanttikivien kanssa.

– Tämä on haaste pienemmille tiimeille. Isot tallit pystyvät organisoimaan asian. Tallit ovat olleet kuitenkin jo kauan tietoisia siitä, miten tuotanto järjestetään. Veisi ison osan lajista pois, jos kuljettajia määrättäisiin ajamaan hitaasti. Sellaista ihmettä ei pääse varmasti syntymään, Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh arvioi.

Ylipäätänsä pienemmillä F1-tiimeillä tekee tiukkaa, kun tulevista historiallisista suurista sääntömuutoksista huolimatta jokainen tiimi pyrkii myös tälläkin kaudella kehittämään autoa.

– Uusien osien tekeminen tulee vaikeaksi niillä tiimeillä, jossa prosessit ja voimavarat eivät ole riittävän suuria tai tehokkaita. Kärkitiimeillä Mercecdeksellä, Ferrarilla tai Red Bullilla on ihan eri mahdollisuudet kuin vaikkapa Williamsilla, Mildh toteaa.

– Tämä tekee kaudesta varmasti ihan mielenkiintoisen. Joudutaan ajamaan vähän eri strategioilla.

Jos taas puhutaan F1-tiimien henkilökunnan tai tiimien kaluston liikuttamisen puolesta, Mildh ei näe asiassa yhtä suuria ongelmia.

– Aikataulu on tiukka, mutta Euroopaan keskittyvät kisat pystytään hoitamaan helposti rekkaliikenteellä. Asiat pystytään hoitamaan normaalilla F1-logistiikalla. Tosin pitkiä päiviä tulee, Mildh sanoo.

Hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton tokaisi kaksi viikkoa sitten tiiminsä Mercedeksen haastattelussa (siirryt toiseen palveluun), että kuskit tulevat olemaan ensimmäisen kisaviikonlopun harjoituksissa todella ruosteessa. Renault’n Daniel Ricciardo puolestaan totesi odottavansa kaaottista ensimmäistä kisaa. (siirryt toiseen palveluun)

Haasin Kevin Magnussen oli eri mieltä: Hänen mielestään (siirryt toiseen palveluun) tauko ei tule olemaan kuskeille kovinkaan suuri ongelma. Viimeksi F1-kuskit olivat tositoimissa testeissä Barcelonassa helmikuun lopussa.

Jukka Mildh muistuttaa, että F1-kuljettajakaartilla on todella paljon ajokilometriä ja kilpailukokemusta takanaan.

– Sopeutuminen käy varmasti nopeasti. Kun harjoitukset pystytään hyödyntämään kunnolla, homma varmasti toimii, Mildh sanoo.

– Hyvin usein myös puhutaan siitä, että urheilijoiden kohdalla etäisyyden ottaminen saattaa vaikuttaa kehittymiseen positiivisesti. Tällaistakin voisi olla jopa näkyvissä.

Lue lisää:

Nyt se on virallista – F1-kauden kahdeksan ensimmäisen kilpailun aikataulu on julkaistu

Mika Häkkiseltä räväkkä arvio Valtteri Bottaksesta: "Minulla on kovat odotukset, että hän voittaa maailmanmestaruuden"

Williamsin F1-talli myynnissä – taustalla talousvaikeudet

F1-sarja on keskellä historiallista myllerrystä, jonka jälkeen mikään ei ole enää entisensä – asiantuntija avaa, miksi sarjan tulevaisuus on uhattuna

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat