Suora

  • Urheiluruutu

Kommentti: Tuore F1-kisakalenteri ja merkilliset käänteet kulisseissa osoittavat raa'an faktan – Valtteri Bottaksella on todella vähän aikaa vakuuttaa pomonsa

Valtteri Bottaksen täytyy onnistua heti ennätystiiviin F1-kauden alussa, kirjoittaa Yle Urheilun toimittaja Roope Visuri.

Formula 1
Valtteri Bottas
Valtteri Bottas Barcelonan F1-testeissä helmikuussa. Reilut neljä kuukautta myöhemmin hän on pääsemässä vihdoin kisaamaan.Charles Coates/Getty Images

Formula 1 -sarjassa on eletty viime aikona merkillisiä aikoja, eikä vähiten koronaviruspandemian vuoksi. Viimeisen kuukauden aikana tulevan kauden kuskiruletti on päässyt vauhtiin, vaikka yhtäkään kisaa ei ole tällä kaudella päästy ajamaan.

Kun Ferrari ilmoitti jo kolme viikkoa sitten yhteistyön loppumisesta nelinkertaisen maailmanmestarin Sebastian Vettelin kanssa, perinteinen kuskikaruselli lähti hassusti hyvin aikaisessa vaiheessa käyntiin. Sen jälkeen ilmoitettiin, että Carlos Sainz siirtyy McLarenilta ensi kaudeksi Ferrarille ja Daniel Ricciardo vaihtaa puolestaan Renault'n McLareniin.

Spekulaatiot eivät voineet olla osumatta myöskään suomalaiskuski Valtteri Bottakseen. Mercedeksen suomalaiskuljettajalla ei ole sopimusta ensi kaudelle ja F1-huhuissa hänen paikkaansa ovat olleet viemässä niin Williamsin superlahjakkuus George Russell kuin myös Vettel. Kuskitilanteesta on muodostunutkin todella kuuma kysymys, joten tiistaisen F1-kalenterin julkistamisen jälkeen on myös herkullista spekuloida asialla.

Valtteri Bottas George Russell
George Russell (vas.) ja Valtteri Bottas ovat olleet Mercedeksen F1-kuskihuhujen ytimessä.EFE/STEPHANIE LECOCQ

F1-kisakalenteri on suunnitelmien mukaan ennätyksellisen tiivis, kun alkuun ajetaan kuusi kisaa seitsemään viikkoon. Tämä tarkoittaa myös sitä, että Valtteri Bottaksella on todella vähän aikaa antaa näyttöjä omasta osaamisestaan. F1-kausi on starttaamassa Itävallasta 5. heinäkuuta. Kauden kahdeksas kisa on Belgiassa edessä 6. syyskuuta. Siinä vaiheessa olettavasti Bottaksenkin tulevaisuus on pitkälti selvillä.

Tästä antavat osviittaa myös aiempien kausien tapahtumat. Bottas on ajanut F1-sarjan kärkitiimissä Mercedeksellä kolme vuotta. Ensimmäisellä kaudella Bottaksen jatkosopimus tulevalle kaudelle tiedotettiin 13. syyskuuta. Vuonna 2018 samainen ilmoitus tuli 20. heinäkuuta. Viime vuonna pitkään spekuloitu ja käännelty päätös tuli julki 28. elokuuta.

Kisamäärissä vastaavat lukemat: 14 kisan jälkeen vuonna 2017, 10 kisan jälkeen vuonna 2018 ja 12 kisan jälkeen vuonna 2019. Nyt voisi olettaa, että olosuhteiden pakosta kuskipäätös tehtäisiin pienemmällä kisaotannalla, joka on suoritettu aiempaa nopeammin.

Nuoruutta tai nelinkertainen mestari tilalle?

Toki Bottaksen jatkoon vaikuttavat olennaisesti myös, mitä tällä hetkellä ilman sopimusta kanssa oleva tallitoveri Lewis Hamilton ja ylipäätänsä Mercedes-talli tekevät. Mercedeksen on huhuttu lähtevän sarjasta ja myös tiimistä 30 prosenttia omistavan Bottaksen entisen managerin Toto Wolffin asemasta on ollut kysymyksiä. Emoyhtiö Daimler on kumonnut ponnekkaasti huhut sarjasta poistumisesta ja Toto Woffin jäämisestä pois tallin toiminnasta.

Mutta joka tapauksessa Bottaksella on itsellään yhä avaimet käsissään siinä, miltä hänen F1-tulevaisuutensa näyttää. Se vaatii kuitenkin näyttöjä heti kauden alusta. Toto Wolff totesi aiemmin, että tiimi on lojaali aiemmille kuljettajilleen Bottakselle ja Hamiltonille. Wolffin mukaan sopimusneuvotteluja ensi kaudesta ei edes aloiteta ennen kuin kisakausi on startannut.

– Vasta sitten katsomme laatikon ulkopuolelle ja arvioimme, mitä muita mahdollisuuksia on tarjolla, Ferrarin aikaisesta peliliikkeestä yllättynyt Wolff totesi NTV-kanavalle.

Kuitenkin aiempaa kovempia kuljettajia varmasti Mercedeksen rattiin riittää, jos tiimi jatkaa edes lähelle samanlaisella systeemillä kuin aiemmin. Siksi myös Bottaksen täytyy olla entistäkin kovemmassa iskussa.

Toto Wolff myönsi itsekin, että heidän pitää pohtia, mitä tehdä George Russelin kanssa. Russell debytoi viime kaudella F1-sarjassa heikolla Williamsilla, eikä päässyt välttämättä näyttämään kaikkia taitojaan. Mutta Russell oli kuitenkin Williamsin kuskienvälisessä kamppailussa koko kauden selvästi parempi kuin kokenut Robert Kubica. Russell oli Kubicaa parempi kauden jokaisessa aika-ajossa tylysti numeroin 21–0.

George Russell, Alexander Albon
George Russell (vas.) ja Alexander Albon lukeutuvat F1-sarjan tulevaisuuden tähtien joukkoon. Mark Thompson/Getty Images

Juniorisarjoissa Russelin CV on vakuuttavaa luettavaa: Kaudella 2018 britti vei Formula 2 -sarjan mestaruuden nykyisen McLaren-kuskin Lando Norrisin ja Red Bull -kuski Alexander Albonin edestä murskaavalla erolla. Vuotta aiemmin Russell oli voittanut GP3-luokan mestaruuden eli saman luokan, missä Bottas juhli mestaruutta kaudella 2011.

Red Bullilla Max Verstappen ja Ferrarilla Charles Leclerc loistavat tiimien omien akatemien nuorina timantteina, mutta Mercedeksellä ei ole vielä ratissa vastaavaa nähty. Jos Bottas ei syystä tai toisesta pysty tallin vaatimiin huippusuorituksiin, Mercedeksen olisi kovin loogista korvata suomalainen brittilahjakkuudella ja valmistautua samalla hyvin vuonna 2022 odottaviin suuriin sääntömullistuksiin.

Samaan aikaan Sebastian Vettel olisi myös markkinoinnillisesta näkökulmasta houkutteleva vaihtoehto Mercedekselle. Saksalaisessa huipputiimissä nelinkertainen mestari ajamassa olisi kieltämättä maukas veto, vaikka toki esimerkiksi Vettel-Hamilton -kuljettajakaksikko voisi olla Mercedeksellä taas paluu liian räjähdeherkkään tunnelmaan.

Kuinka monta kisaa lopulta ajetaan?

Painetta lisää myös kisakalenterin kannalta se, milloin ja missä kisataan nyt julkaistun kahdeksan Euroopan kisan jälkeen. F1-sarjan tavoitteissa olisi ajaa kaudella 15–19 kisaa. Autosportin mukaan (siirryt toiseen palveluun) suunnitelmissa olisi siirtyä kisaamaan Azerbaidzhaniin ja Venäjälle Sotshiin syyskuun lopulla. Sen jälkeen ajettaisiin Kiinassa ja Japanissa lokakuun alussa ennen kuin loikattaisiin Yhdysvaltoihin, Meksikoon ja Brasiliaan.

Kauden pitäisi huipentua marraskuun lopussa ja joulukuun alussa Vietnamissa, Bahrainissa ja Abu Dhabissa. Mutta muualla kuin Euroopassa kisaaminen näyttää tällä hetkellä hyvin haastavalta. Kauden viimeiset kisat Bahrainissa ja Abu Dhabissa tuntuvat todennäköisiltä, koska kisajärjestäjiä ei haittaa niin paljoa tyhjille katsomoille ajaminen. F1-kisan järjestämisen tarkoitusperät ovat sen verran erilaisemmat. Kysymys onkin, mitä tapahtuu tässä välissä?

Ratamoottoripyöräilyn MM-sarjassa on jo päätetty, että kilpailut keskitetään Eurooppaan marraskuun puoliväliin saakka. F1-sarjan kohdallakin on ollut puhetta siitä, että alkupuolisen kisakalenterin ulkopuoliset radat, kuten Hockenheim Saksassa tai Monzan lisäksi joku muu rata Italiassa voisivat olla tarvittaessa kisapaikkoja, jos Euroopan ulkopuolella ei pystytä ajamaan. Keli tulee kuitenkin jossain vaiheessa syksyä vastaan Euroopassa ajamiselle. Tämäkin epävamuus voi johtaa siihen, että Bottaksella on normaalia vähemmän aikaa antaa näyttönsä tulevaisuudesta.

Valtteri Bottas Itävalta 2017
Valtteri Bottas juhli voittoa Itävallassa vuonna 2017.Mark Thompson/Getty Images

Toisaalta Bottaksella on myös hyvät mahdollisuudet pitää paikkansa. Suomalainen on osoittanut olevansa Mercedeksen kaipaama hyvä joukkuepelaaja Nico Rosbergin ja Lewis Hamiltonin välisten rajujen kahnausten jälkeen. Mercedeksen arvoille olisi sopivaa, että suomalainen saisi jatkaa.

Tulostakin on mahdollista tehdä heti. Spielbergin rata Itävallassa kuuluu Bottaksen suosikkiratoihin. Samaisella radalla Bottas on napannut urallaan kaksi paalupaikkaa, kun kaikilla muilla radoilla Bottas on päässyt vain kertaalleen ykkösruutuun. Voittoa Bottas pääsi Itävallassa juhlimaan heti ensimmäisellä Mercedes-kaudellaan, kun hän otti sensaatiomaisen kovan startin.

Palkintokorokepaikkoja on tullut myös kelvolliset kolme eli yhtä paljon kuin Bahrainissa, Silverstonessa, Monzassa ja Meksikossa sekä yksi vähemmän kuin parhailla radoilla eli Montrealissa ja Sotshissa. Spielberg Itävallassa toimi myös näyttämönä, kun Bottas otti F1-uransa ensimmäisen palkintokorokepaikkansa Williamsin ratissa vuonna 2014.

Joka tapauksessa yllätyksiä myös lienee luvassa heti kauden alussa. Vaativalla ja nopealla radalla ei ole varaa virheisiin, vaikka kuskien tauko ajamisesta on ollut hyvin pitkä. Muuten löytää itsensä hyvin nopeasti ratavallista ja seuraukset kisaviikonloppuun voivat olla dramaattiset.

Lue lisää:

Osa F1-talleista huolissaan tuoreesta kisakalenterista – asiantuntija: “Tekee kaudesta varmasti ihan mielenkiintoisen”

F1-sarja on keskellä historiallista myllerrystä, jonka jälkeen mikään ei ole enää entisensä – asiantuntija avaa, miksi sarjan tulevaisuus on uhattuna

Älykäs manipuloija on rakentanut kaikkien aikojen kovimman F1-tiimin, mutta vaikuttanut myös ratkaisevasti Valtteri Bottaksen uraan: "Aika täydellinen paketti koko sarjan historiassa"

Näin Valtteri Bottas voi voittaa maailmanmestaruuden – Ylen F1-asiantuntija avaa seikkaperäisesti ratkaisevat asiat: "Joutuu tekemään kivuliaitakin juttuja"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat