Suora

  • Ei nainen eikä mies - voimanostaja Emmeth Törrönen piti hylkäämisen pelossa sukupuoli-identiteettinsä salassa vuosia
  • Urheiluruutu

Kartturilegenda muistelee hengenvaarallista aavikkorallia, joka päättyi suomalaisjuhliin: "Jos jotain olisi tapahtunut, autosta ei olisi varmasti ehtinyt millään ulos"

Juha Piironen muistelee uudessa Tomin nuoteista -podcastin jaksossa muun muassa kilpailuja Juha Kankkusen ja Henri Toivosen vierellä.

Rallin MM-sarja
Pariisi–Dakar-ralli 1990, Peugeot 205 T16
Ari Vatanen ja Juha Kankkunen niittivät menestystä Peugeotilla Dakar-rallissa. Kuvassa Peugeot 205 T16 -auto vuoden 1990 kilpailussa.Imago sport/AOP

Tuoreimmat rallipodcastit, -videot ja -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Rallipoluilla mestaruuksia Juha Kankkusen kartanlukijana kahminut Juha Piironen muistelee Tomin nuoteista -podcastissa Pariisi–Dakar-rallin voittoaan vuonna 1988. Peugeot oli vetäytynyt rallin MM-sarjasta vuoden 1986 jälkeen ja siirtänyt B-ryhmän superautonsa aavikkokisoihin.

Ari Vatanen oli voittanut kilpailun vuotta aiemmin, ja nyt oli Kankkusen ja Piirosen vuoro. Auto oli aavikko-olosuhteisiin muutettu Peugeot 205 Turbo 16.

– Kyllä Dakarin aavikkoauto on ollut ehkä urani huimin ja vaarallisin auto. Siinä oli 90 litraa bensaa molempien kuskien alla ja selän takana 250 litraa. Lisäksi auton etuosassa varapyörän sisällä oli vielä 15 litran lisäsäiliö. Bensaa oli siis kaikkialla, Piironen kertoo podcastissa.

Kankkunen ja Piironen voittivat kilpailun ensikertalaisina, mutta erikoismallisesta Peugeot 205 -autosta on jäänyt rajut muistot.

– Jos jotain olisi tapahtunut, sieltä ei olisi varmasti ehtinyt millään ulos.

Me ajoimme metsäpalosta läpi sillä muovista tehdyllä autolla. Pakko oli vaan mennä, sillä reitiltä ei ollut fiksua poiketa muualle.

Juha Piironen

Kilpailun aikana erikoisilta tilanteilta ei voinut välttyä. Yksi tällainen sattui, kun kaksikko havaitsi edessään riehuvan metsäpalon.

– Me ajoimme metsäpalosta läpi sillä muovista tehdyllä autolla. Pakko oli vain mennä, sillä reitiltä ei ollut fiksua poiketa muualle. Menimme vain niin kovaa kuin pystyi. Autossa alkoi olla aika kuuma, mutta selvisimme läpi.

Pariisi–Dakar-kilpailu oli 1980-luvun lopulla vielä erilainen kuin nykyisin. Navigaattoreita ei ollut käytössä.

Lue myös: Hän hyppää rattiin, kun Kalle Rovanperä ottaa nokoset – lähin työtoveri muistaa ikuisesti mitä ällistyttävää tapahtui, kun superlupauksen mahdollisuuksia vähäteltiin

– Minulla on neljä kompassia ja viisikymmentä vuotta vanhoja karttoja edessä. Ensimmäinen päivä oli vaikea, mutta sitten siihen tottui.

Kilpailussa oli käytössä myös tiekirja, mutta se oli lähinnä suuntaa-antava.

– Siinä oli esimerkiksi merkintä, että 850 kilometriä ja sitten tulee hengenvaarallinen kuoppa. Samaan aikaa oli pimeys alkanut laskeutua ja näkyvyys oli heikko. Kun ajetaan tuollainen matka, tulee mittavirhettä helposti kymmenen kilometriä. Se oli melkoinen armahdus, kun yhtäkkiä auto niiaa siitä merkitystä kuopasta, jota oltiin odoteltu jo pitkän aikaa hiljempaa ajaen. Kuoppa ei ole edes oikea sana, paremminkin kyseessä oli noin sata metriä pitkä notkelma.

Ensimmäisen etapin selvittäminen oli Piiroselle helpotus.

– Kun lopulta alkoi näkyä jotain valoa, oli se kuin paratiisiin olisi saapunut. Minulle se oli helpotus ja varmaan Kankkusellekin. Juha oli varmaan ihan yhtä yllättynyt kuin minäkin, että selvisimme sinne minne pitikin.

Ensimmäisen voiton jälkeen pahoittelut kuninkaalle

Podcastissa Piironen muistelee myös yhteistyön alkua Kankkusen kanssa. Kaksikon piti alun perin ajaa vuonna 1986 ainoastaan Englannin mestaruussarja ja Jyväskylän MM-ralli Peugeotin tehdastiimissä. Tallin kanssa alustavasti yhteistyöstä sopinut Markku Alén päätti kuitenkin viime hetkillä jäädä Lancialle ja näin Kankkusen ohjelma muuttui MM-sarjaksi.

– Kankkuselta tuli tarjous, että ajettaisiin Peugeotilla Englannin mestaruussarja ja Jyväskylä. Meille oli juuri syntynyt ensimmäinen lapsi, joten väljempi aikataulu houkutteli. Päätöksestä kului noin viikko, kun Kankkunen soitti ja kertoi kaiken olevan hyvin, mutta ohjelma oli hieman muuttunut. Siihen aikaan se tarkoitti sitä, että herkän perheonnen sai unohtaa aika nopeasti.

Sen aikakauden aikatauluista kertoo hyvin se, että esimerkiksi ennen Englannin MM-osakilpailua Kankkunen ja Piironen kävivät nuotittamassa Amerikan kisan, jonka jälkeen siirryttiin Englantiin, tehtiin siellä nuotti ja ajettiin kisa. Englannista siirryttiin suoraan Amerikan osakilpailuun.

Juha Kankkunen (oik.) ja kartanlukija Juha Piironen.
Juha Piironen ja Juha Kankkunen aloittivat yhteistyön vuonna 1986.Toyota Team Europe

Maailmanmestaruuteen päättynyt vuosi alkoi Monte Carlosta, mutta jo seuraavassa kisassa Ruotsissa Kankkunen ja Piironen juhlivat osakilpailuvoittoa. Se oli Juha Piiroselle uran ensimmäinen ykköstila MM-tasolla.

– Itse kisa jännitti, sillä sinä vuonna oli paljon lunta ja erittäin kylmä. Olihan se hieno voitto. Kisan jälkeen kun Ruotsin kuningas tuli kättelemään, pahoittelin kuninkaalle, että käteni on märkä samppanjasta.

Kuuntele uusin jakso tästä!

Lue myös:

"Et saa isi enää ikinä lähteä töihin" – kahden pienen lapsen isä Esapekka Lappi elää poikkeusoloissa elämänsä onnellisinta aikaa, vaikka työt loppuivat liekkimereen

MM-rallit vaihtuivat ajosimulaattoriin, mutta Teemu Suninen on silti kova kilpailija – "Vaikka se on tietokonepeli, haluan aina voittaa"

Sebastian Lindholm hankki ensimmäisen ralliautonsa vanhemmilta saadulla lainalla ja ajoi kymmenien vuosien uran – ulosajo Grönholmin perästä Ouninpohjassa on jäänyt harmittamaan

Jyväskylän MM-rallin kohtalo selviämässä lähiaikoina – siirto syksylle ei ole mahdollinen

Aivoverenvuoto pysäytti Juha Piirosen uran – MM-rallin huippukartturi muistelee pelottavia hetkiä Argentiinassa

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat