Kommentti: Suomen MM-rallin peruuntuminen oli kuolinisku koko MM-kaudelle – sarjan on pakko tehdä ensi vuotta ajatellen suuria peliliikkeitä

Rallin MM-sarjassa tuskin ajetaan enää kisan kisaa tällä kaudella, kirjoittaa Yle Urheilun Micke Suopuro.

Rallin MM-sarja
Kalle
Jyväskylän MM-rallia ei ajeta tänä vuonna.Tomi Hänninen

Päätös oli odotettu, mutta silti kivulias. Jyväskylässä on ajettu vuotuinen rallikilpailu yhtäjaksoisesti vuodesta 1951 asti. Rallin MM-sarjassakin kisa on ollut mukana alusta alkaen – vain yhtä välivuotta lukuunottamatta.

Tänä kesänä ei Suomen MM-rallia ajeta. Päätös oli oikea, sillä massatapahtuma olisi aiheuttanut koronaviruksen leviämisen johdosta terveydellisen riskin. Huoltoalueen sulkeminen olisi näitä vähentänyt, mutta ilman yleisöä rallia ei olisi voinut ajaa läpi. Suomalainen rallikansa olisi joka tapauksessa pakkautunut metsäautoteiden varrelle, vaikka yhtään pääsylippua ei olisi myyty.

Järjestäjät olisivat siis joutuneet huolehtimaan ihmismassojen turvallisuudesta, mutta ilman mitään palkkiota. Taloudelliset menetykset olisivat muutenkin olleet merkittävät, sillä lippu- ja oheistulot olisivat joka tapauksessa pudonneet, kun rallin satunnaiskuluttajat olisivat varoneet tapahtumaa. Harvassa olisivat varmasti olleet myös yhteistyökumppanit, jotka olisivat halunneet nimensä yhdistettävän mahdolliseen viruslinkoon.

Päätös tarkoittaa kuitenkin samalla lopullista kuoliniskua kuluvan vuoden MM-sarjalle. Kansainvälinen autourheiluliitto FIA ja MM-sarjan promoottori yrittävät varmasti kaikin keinoin, että sarjasta päästäisiin ajamaan vielä vähintään viisi kisaa. Kahdeksaa kilpailua on yleisesti pidetty minimimääränä, jotta MM-tittelit voitaisiin jakaa. Mitään virallista päätöstä rajan suhteen ei ole toki tehty.

Useamman kuin parin kilpailun toteutuminen loppukauden osalta vaatisi kuitenkin pienimuotoista ihmettä – tai ainakin melkoista riskinottoa. Jyväskylän lisäksi sarjasta on jo peruttu eri syistä Chilen, Argentiinan, Portugalin ja Kenian MM-rallit. Sardinian osakilpailulle etsitään uutta ajankohtaa, mutta kisaa tuskin kevyin perustein järjestetään pahasti koronaviruksesta kärsineessä Italiassa.

Uuden-Seelannin ja Japanin ralleja ei ole peruttu, mutta sama kohtalo vaanii myös niitä (siirryt toiseen palveluun). Kaukorallien osalta päätökset järjestämisestä pitäisi pystyä tekemään jo logistisen haasteen vuoksi mahdollisimman pian. Uudessa-Seelannissa koronavirustilanne on hallinnassa, mutta maa on jo ilmoittanut pitävänsä rajat kiinni pitkään (siirryt toiseen palveluun). Japanin puolesta tosin puhuu aavistuksen verran marraskuinen eli myöhäisempi ajankohta.

Euroopassa jäljellä olisivat Turkin, Saksan ja Walesin MM-rallit, joista jälkimmäisen toteutuminen on jo kyseenalaistettu (siirryt toiseen palveluun). Parhaimmassakin skenaariossa loppukaudesta kisattaisiin neljä rallia eli Turkki ja Saksa, uuteen ajankohtaan siirrettävä Italia ja kenties Japani.

FIA:n ja promoottorin pitäisikin kuluvan vuoden tekohengittämisen sijaan siirtää katseet tulevaan vuoteen. Tallien olisi syytä päästä käyttämään kuluvalle vuodelle jäävä ylimääräinen aika täysimääräisesti vuoden 2022 uusien autojen kehittämiseen. Kauden 2021 kalenteria pitäisi myös supistaa reilusti niin kulujen karsimisen kuin kalenterimuutoksiin reagoimisen näkökulmasta.

Samalla olisi aika tarkistaa koko kisojen formaattia. Kisoja tiivistämällä olisi mahdollista ajaa lyhyemmässä ajassa yhtä paljon erikoiskoekilometrejä. Tämä sopisi kulujen karsimisen näkökulmasta talleille, vaikka järjestäjät toki tulojen maksimoimiseksi haluaisivatkin useamman kisapäivän.

Ennen kaikkea MM-sarjan päättäjien on kaikin keinoin pyrittävä säilyttämään tuotteensa kiinnostavuuden autonvalmistajien silmissä. Koronaviruspandemia on iskenyt alaan niin rajusti, että kiinnostus ei ainakaan kasva, jos kulut pysyvät nykyisellä tasolla.

Lue myös:

Rallin MM-sarjan pomo paljastaa: Kaksi rallia putoamassa ensi kauden kisakalenterista koronaviruskriisin takia

Suomen MM-rallin järjestäjien päätöstä ymmärretään – Tommi Mäkisen mukaan MM-sarjan pomojen silmät ovat viimein avautuneet: "Olen puhunut asiasta kaksi vuotta"

Hän hyppää rattiin, kun Kalle Rovanperä ottaa nokoset – lähin työtoveri muistaa ikuisesti mitä ällistyttävää tapahtui, kun superlupauksen mahdollisuuksia vähäteltiin

Kartturilegenda muistelee hengenvaarallista aavikkorallia, joka päättyi suomalaisjuhliin: "Jos jotain olisi tapahtunut, autosta ei olisi varmasti ehtinyt millään ulos"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat