Suora

  • Ei nainen eikä mies - voimanostaja Emmeth Törrönen piti hylkäämisen pelossa sukupuoli-identiteettinsä salassa vuosia
  • Urheiluruutu

Mercedes-pomo Toto Wolff perusteli, miksi talli vastusti F1:n aika-ajouudistusta

Formula ykkösten aika-ajouudistus kaatui Mercedes-tallin vastustukseen.

Formula 1
Toto Wolff
Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff. Clive Mason/Getty Images

Formula ykkösten tallit puivat viime viikolla ideaa aika-ajojen uudistamisesta koronaviruspandemian runtelemalle F1-kaudelle. Suurin osa talleista oli uudistuksen kannalla, mutta sarjan huipputalli Mercedes torppasi sen.

Uudessa systeemissä lauantain nykyisten aika-ajojen sijaan olisi ajettu 30-minuuttinen "minikisa", johon kuljettajat olisivat lähteneet MM-sarjatilanteen käännetyssä järjestyksessä. Tämän kisan tulosten myötä oltaisiin saatu lähtöjärjestys sunnuntaiseen gp-kisaan.

Uudistuksen läpivieminen olisi vaatinut hyväksynnän kaikilta kymmeneltä tallilta.

Uutta aika-ajomallia suunniteltiin käytettäväksi tällä kaudella Itävallan ja Britannian toisissa gp-kisoissa. Molemmissa maissa ajetaan kahtena peräkkäisenä viikonloppuna, Itävallassa kisataan 5. ja 12. heinäkuuta, Britanniassa 2. ja 9. elokuuta.

Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff vastasi keskiviikkona toimittajien kysymyksiin ja perusteli, miksi talli vastusti uudistusta.

– Ensinnäkin uskon, että F1 on meritokratia: paras mies parhaassa koneessa voittaa. Emme tarvitse temppua, jossa ajajien järjestys käännetään päälaelleen vain, jotta saamme kiehtovampia kisoja, Wolff aloitti.

– Toiseksi tiedän vakioautosarjoista, että strategia näyttelee suurta roolia, kun lähtöruudukko muodostetaan yhden kilpailun tuloksen pohjalta.

– Kuvittele, että yhdellä kuskeista ei kulje ollenkaan kauden avaavassa Itävallan gp:ssä sunnuntaina, hän keskeyttää, mutta lähtee paalupaikalta seuraavan viikonlopun aika-ajoon. Hän pääsee todennäköisesti paalupaikalle sunnuntaiksi ja voittaa kisan.

Lewis Hamilton aurinkolaseissaan ennen Silverstonen osakilpailun lähtöä.
Lewis Hamilton lähtee jälleen mestaruusjahtiin. AOP

Itävaltalaisvelhon mukaan aika-ajon keskellä olevat autot puolustavat asemiaan tiukasti, joten takaapäin tulevilla autoilla on suurempi mahdollisuus keskeyttää. Se puolestaan saattaa vaikuttaa mestaruuskamppailuun.

– Puhtaan suorituskyvyn näkökulmasta nopeinta tallia rangaistaan toiseksi ja kolmanneksi nopeimpiin verrattuna, koska he pääsevät aloittamaan aika-ajon edellä. Marginaalit eivät ole kovin suuret, joten on hieman opportunistista antaa joillekin talleille etu.

Etenkin Red Bull -tallipäällikkö Christian Horner piikitteli Wolffia. Horner sanoi Sky Sportsille Wolffin ajatelleen, että uudistus häiritsisi liikaa kuusinkertaisen maailmanmestarin Lewis Hamiltonin mestaruuskautta.

– Me sanoimme, että nyt ei ole oikea aika kokeilla asioita. Tällä ei ollut edes F1-fanien tukea, koska tutkimuksessa vain 15 prosenttia kertoi olevansa kiinnostunut käänteisestä aika-ajosta, Wolff päätti.

Lue myös:

Nyt se on virallista – F1-kauden kahdeksan ensimmäisen kilpailun aikataulu on julkaistu

Ehdotus aika-ajojen uudistamisesta kaatui – Mercedes tuhosi suunnitelmat sprinttikisaan siirtymisestä?

Kommentti: Tuore F1-kisakalenteri ja merkilliset käänteet kulisseissa osoittavat raa'an faktan – Valtteri Bottaksella on todella vähän aikaa vakuuttaa pomonsa

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat