Suora

  • Urheiluruutu

Kokenut Markku Alénin luottokartturi koki rallimaailmassa käytännössä kaiken – Ilkka Kivimäki Tomin nuoteista -podcastin vieraana

Ilkka Kivimäki oli aina Markku Alénin kartturina MM-ralleissa. Kivimäki kertoo uudessa Tomin nuoteista -podcastin jaksossa kaksikon pitkästä yhteistyöstä.

ralliautoilu
Ilkka Kivimäki ja Markku Alén
Ilkka kivimäki ja Markku Alén juhlivat RAC-rallin voittoa vuonna 1988.Getty Images

Tuoreimmat rallipodcastit, -videot ja -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Markku Alén ja Ilkka Kivimäki muodostivat rallin MM-sarjassa poikkeuksellisen pitkäikäisen kaksikon. Alén ei aktiiviurallaan ajanut urallaan yhtään MM-rallia kenenkään muun kartturin kanssa. Tämä on huipputasolla erittäin harvinaista.

Ilkka Kivimäki kertoo uudessa Tomin nuoteista -podcastin jaksossa, miksi hän ja Alén viihtyivät yhdessä koko MM-uran ajan.

– Minulla oli aina oma sopimus tiimien kanssa. En ollut koskaan Markulla töissä. Mielestäni se oli yksi syy siihen, miksi yhteistyömme oli niin toimivaa. Keskinäiset raha-asiat eivät olleet millään tavalla mukana meidän touhuissa. Lisäksi oli tietysti tärkeää, että me viihdyimme yhdessä. Kannustimme toisiamme ja meillä oli yhteinen päämäärä. Otimme homman aina tosissamme, kertoo Kivimäki.

Ilkka Kivimäki oli nuorena lahjakas urheilija, erityisesti jääkiekkoilija. Kivimäki olisi voinut hyvinkin olla iso nimi aivan toisessa lajissa, mikäli polut olisivat kulkeneet eri tavalla.

– Siihen aikaan haettiin koko Suomesta jääkiekon huippuvalmennukseen Suomi-poika -ryhmiä. Siihen pääsi alueittain pelaajia ja minut valittiin Salosta. Siinä pääsi mukaan ammattiharjoitteluun, ja samalla se tarkoitti sitä, että minullakin olisi ollut mahdollisuus olla mukana vuoden 1971 maajoukkueessa. Siihen joukkueeseen meni sitten esimerkiksi ikätoverini Juhani Tamminen, joka kuului samaan ryhmään.

Kivimäki ei kuitenkaan lopulta liittynyt ryhmään mukaan. Syy oli erikoinen.

– Pakettiin kuului, että seura kustantaa pelaajien varusteet. Minulle kuitenkin sanottiin, että minun isäni on sen verran varakas, että hän saa ostaa minun varusteet. Pidin tätä todella epäreiluna juttuna ja lopetin jääkiekon siihen paikkaan. Koin sen nöyryyttävä, sillä olin mielestäni ansainnut ne varusteet samalla tavalla kuin muutkin. Päätin vaihtaa kaveriporukan pysyvästi niihin, jotka haisivat bensalle ja öljylle.

Pitkäaikaiseen kuljettajaansa Markku Aléniin Kivimäki tutustui ollessaan veljensä Riston kartanlukijana.

– Saavutimme Riston kanssa ihan hyvän tason SM-sarjassa ja voitimme mm. Pohjola-rallin, jossa Pauli Toivonen sijoittui toiseksi. Markku toimi meidän huoltopäällikkönä ja vaihtoi meille renkaita. Meistä tuli hyvät kaverit ja aloimme soitella toisillemme tiiviisti. Siitä se yhteistyö lähti.

Kaksikko löysi heti yhteisen sävelen. Yksi vahva tekijä siihen oli se, että molemmat halusivat lajista ammatin.

– Vuoden 1973 RAC-ralli oli meidän ensimmäinen yhteinen kilpailumme. Saimme auton Fordilta ja tiesimme, ettei näitä mahdollisuuksia tule kovin usein. Päätimme käyttää tämän mahdollisuuden mahdollisimman hyvin.

Niin kävikin, sillä Alén ja Kivimäki sijoittuivat RAC-rallissa kolmanneksi ja se poiki Fiatin tehdassopimuksen seuraavalle vuodelle. Yhteistyö konsernin kanssa kesti yli kymmenen vuotta.

– Markun persoona sopi hyvin italialaistiimiin. Temperamentti oli siinä porukassa vain hyvä asia. Pomoille sai sanoa terävästi ja pomot sanoivat samalla tavalla. Italialaiset tiesivät, että sillä tyylillä asia tulee kerralla selväksi, eikä mitään jää muhimaan. Samalla kaikki tajusivat, että me olimme tosissamme.

Lancialla kaksikko valloitti MM-rallien lisäksi myös kolme kertaa Italian ympäriajon. Siinä kilpailussa ajettiin kahden kuskin ja yhden kartanlukijan miehistöllä muutama vuoristo-EK ja lisäksi kaikki Torinon ja Rooman välillä olleet moottoriradat.

– Markku ajoi normaalit EK:t ja Riccardo Patrese siirtyi rattiin moottoriradoilla. Minä istuin autossa koko ajan. Meillä oli alla Lancia Beta Monte Carlo, jossa oli valtavat hevosvoimat. Kiihdyttäessä jokaisella vaihteella auto nosti etupyöriä.

Giro d’Italian voittoa arvostettiin Italiassa enemmän kuin yksittäisten MM-osakilpailujen voittoja.

– Sitä kisaa seurattiin kaikkialla Italiassa. Reitti kulki kylien läpi ja perheet olivat aina ulkona kannustamassa kilpailijoita. Kisa oli todella suosittu siihen aikaan Italiassa.

Alén ja Kivimäki voittivat vuonna 1978 kuljettajien FIA Cupin, mutta virallista MM-titteliä ei koskaan tullut. FIA Cup oli kuitenkin täysin sama asia, eikä sitäkään jaettu vielä ennen vuotta 1977 kertaakaan. Siihen asti MM-sarjassa ajettiin vain autotehtaiden mestaruuksista.

– Mielestäni me ollaan seitsemän kertaa voitettu automerkkien mestaruus. Jos meillä ei olisi niin paljon henkilökohtaisia mestareita Suomessa, kenties näitä merkkimestaruuksiakin arvostettaisiin eri tavalla. Italiassa nämä tittelit kyllä muistetaan. Italiassa myös FIA Cup katsotaan mestaruudeksi ihan samalla lailla kuin virallinen MM-titteli. Samat nimet sinäkin vuonna olivat taulukossa takana.

Lue myös:

Kartturilegenda muistelee hengenvaarallista aavikkorallia, joka päättyi suomalaisjuhliin: "Jos jotain olisi tapahtunut, autosta ei olisi varmasti ehtinyt millään ulos"

Sebastian Lindholm hankki ensimmäisen ralliautonsa vanhemmilta saadulla lainalla ja ajoi kymmenien vuosien uran – ulosajo Grönholmin perästä Ouninpohjassa on jäänyt harmittamaan

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat