Suomen MM-rallin perumisella rajut talousvaikutukset vuosiksi eteenpäin – taustayhtiön puheenjohtaja ihmettelee viime vuosien taloudenpitoa: "Ei heru ymmärrystä"

Rallipomo Jarmo Mahonen luottaa, että AKK selviää koronakriisistä kuivin jaloin. Kriisi vauhdittaa jo aloitettuja muutoksia.

Rallin MM-sarja
Jyskälä 2019
Suomen MM-ralli on kaikki kaikessa maan autourheilun kattojärjestölle AKK:lle ja sen omistamalle markkinointiyhtiölle.Tomi Hänninen

Jyväskylän MM-rallin peruuntuminen iskee kovaa suomalaisen autourheilun kattojärjestön AKK-Motorsportin toimintaan. Suurin osa lajiliiton omistaman markkinointiyhtiön AKK Sportsin toiminnasta on keskittynyt vuotuisen Suomen MM-rallitapahtuman ympärille.

Yhdistyksen ja yhtiön puheenjohtaja Jarmo Mahosen mukaan markkinointiyhtiön liikevaihdosta noin 80 prosenttia kertyy MM-rallista.

– Rallin osuus yhtiön tuloksesta on yli puolet. Se on huomattava määrä, Mahonen kertoo.

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on kurittanut taloudellisesti koko yhteiskunnan lisäksi myös suomalaista urheilukenttää poikkeuksellisella tavalla.

– Tuskinpa kukaan suomalaisessa urheilussa osasi tähän varautua. Yhtiön puolesta en kuitenkaan ole huolissaan, mutta asiat pitää totta kai hoitaa nyt erityisen fiksusti ja parhaalla mahdollisella tavalla, Mahonen sanoo.

FIA:n rallipomo Jarmo Mahonen haluaa viedä MM-rallisarjan uusien yleisömassojen eteen.
Pitkän linjan moottoriurheiluvaikuttaja Jarmo Mahonen aloitti AKK:n johdossa tammikuussa.Miika Wuorela

AKK:ssa käynnistettiin toimintojen uudelleenjärjestelyt jo ennen koronaviruksen aiheuttamaa tilannetta. Mahonen aloitti AKK:n johdossa tammikuussa. Häntä ennen lajiliiton puheenjohtaja oli Juhani Pakari. AKK Sportsin toimitusjohtajana keväästä 2016 asti toiminut Tatu Lehmuskallio sai lähteä helmikuussa.

Yle Urheilu tarkasteli markkinointiyhtiön talouden kehittymistä Lehmuskallion aikakaudella.

Toiminta kasvanut, kannattavuus ei

AKK Sportsin toiminta kasvoi Lehmuskallion johdolla selvästi. Vuonna 2015 yhtiön liikevaihto oli 4,9 miljoonaa euroa, kun se viime vuonna oli 6,9 miljoonaa euroa.

Mahosen mukaan kasvu ei kerro juurikaan Suomen MM-rallin kasvamisesta.

– MM-ralli ei ole kasvanut oikeastaan ollenkaan, vaan liikevaihdon kasvu on tullut erilaisista muista projekteista, joissa yhtiö on ollut mukana, Mahonen selvittää.

Yhtiön tilinpäätöstiedoista selviää, että projektikulut ovat kasvaneet vuodesta 2015 kahdella miljoonalla eurolla. Vuotuiset palkkakulut ovat kasvaneet samalla aikavälillä 200 000 eurolla 1,3 miljoonaan euroon.

Liikevaihdon kasvu ei ole kuitenkaan parantanut yhtiön kannattavuutta. Vuosien 2016–2019 aikana yhtiö teki liikevoittoa yhteensä 183 000 euroa. Todellisuutta vääristää hieman vuonna 2017 tehty hurja 358 000 euron positiivinen tulos.

Esapekka Lappi nappasi Tommi Mäkisen johtamalle Toyota-tallille voiton Jyväskylän MM-rallissa heinäkuun lopussa.
Esapekka Lappi nappasi Tommi Mäkisen johtamalle Toyota-tallille voiton Jyväskylän MM-rallissa vuonna 2017.Tomi Hänninen

Syy liikevoittoon oli nimenomaan kivijalassa eli Suomen MM-rallissa, joka kiinnosti kesällä 2017 ihmisiä erityisen paljon (siirryt toiseen palveluun). Huippuvuosi selittyy ennen kaikkea uusilla WRC-autoilla ja etenkin Tommi Mäkisen johtaman Toyota-tallin ensiesiintymisellä kotiteillä.

– Se yksi vuosi oli MM-rallin kannalta erityisen kannattava, mutta se ei johtunut kenenkään fiksuudesta. Eri puolilta varoiteltiinkin, että kyse ei ole pysyvästä olotilasta. Hyvän tuloksen jälkeen tulikin sitten sukellus, Mahonen selvittää.

– Ei se mikään salaisuus ole, että yhtiön kannattavuus on ollut heikkoa viiden viime vuoden aikana, hän jatkaa.

Kassavarat ovat kuihtuneet

Tase kertoo yrityksen varallisuudesta, veloista ja omasta pääomasta yhtenä ajankohtana, yleensä tilikauden viimeisenä päivänä. AKK Sportsilla oli vuonna 2015 omaa pääomaa noin 2,2 miljoonaa euroa, vuonna 2019 taas noin 3,5 miljoonaa euroa. Merkittävimmät muutokset ovat tapahtuneet yhtiön kassavaroissa ja sijoituksissa.

Muutokset maalaavat ainakin osittaisen kuvan yhtiön taloustrategian vaihtumisesta. Vuoden 2015 tilinpäätöstiedoissa yhtiöllä oli kassavaroja 900 000 euron edestä. Viime vuonna kassassa oli 334 000 euroa. Kassavarat kuvaavat yhtiön välitöntä maksuvalmiutta, mikä edesauttaa yhtiön toimintaa odottamattomissa tilanteissa.

Sijoituksia AKK Sportsilla oli vuoden 2015 tilinpäätöksen mukaan 645 000 euron edestä. Sijoitukset arvostetaan tilinpäätöksessä pääsääntöisesti hankintahintaan. Sijoitusten arvo pysyi samana vuoteen 2018 asti, jolloin ne kasvoivat kerralla nykyiseen noin 1,1 miljoonaan euroon.

Välittömän puskurin säilyttämisen sijaan yhtiössä on siis investoitu tulevaisuuteen.

MM-rallin kaltaisen suurtapahtuman järjestämiseen liittyy lukuisia riskejä ilman koronakriisiäkin. Projektiin pitää vuosittain sijoittaa miljoonia ennen kuin yksikään auto on lähtenyt liikkeelle.

– Minun on tietenkin helppo näitä päätöksiä arvostella, kun en ole itse ollut silloin mukana. On kuitenkin sanottava, että itse en olisi valinnut tuollaista talousstrategiaa, Mahonen kuvailee.

– Vaikka minulla ei heru valitulle strategialle ymmärrystä, en halua tuijotella peräpeiliin. Strategiat on tehty muutettavaksi.

Liikesalaisuuteen vedoten Mahonen ei voi kertoa, mihin yhtiön sijoituksia on kohdennettu. Hän kuitenkin kuvailee, että niitä sijoituksia on tehty muutamaan kohteeseen hyvin pitkän aikavälin tavoittein.

– Ne liittyvät läheisesti autourheiluun. Olemme olleet mukana hankkeissa, jotka toivottavasti joskus tuottavat pitkällä tähtäimellä, Mahonen sanoo.

Korona kurittaa Kymiringiä

Yksi hankkeista on Iittiin rakennettu Kymiringin moottorirata, jonka omistajiin AKK Sports kuuluu. AKK omistaa ratayhtiöstä noin kolmanneksen, mikä tekee AKK:sta toisen radan suurimmista omistajista yhdessä Suomen Moottoriliitto ry:n kanssa. Kymiringin vähemmistöosakkaita ovat Iitin kunta ja A.Ahlström Kiinteistöt Oy.

Vuonna 2018 Kymiringin sijoitetun vapaan oman pääoman rahaston (SVOP) arvo kasvoi 100 000 eurosta 1,9 miljoonaan euroon. Useimmiten SVOP-sijoituksen tekee osakkeenomistaja. Etelä-Suomen Sanomien mukaan (siirryt toiseen palveluun) ratayhtiö pyysi vuonna 2018 kaikilta omistajiltaan lisäsijoituksia.

Koronaviruspandemia on iskenyt rajusti myös Kymiringin toimintaan, sillä radalla oli tänä kesänä tarkoitus ajaa ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokan eli MotoGP:n osakilpailu. Kymiringin ensimmäinen MotoGP-kilpailu ajetaan näillä näkymin kesällä 2021.

Kymiring on kaukana riskittömästä sijoituksesta, mutta toisaalta rataan sijoittaminen täyttää liiton strategiaa (siirryt toiseen palveluun), jonka merkittävässä osassa ovat suomalaisen autourheilukulttuurin kehittäminen ja harrastustoiminnan mahdollistaminen. Toinen näkökulma on taas se, kuinka paljon AKK Sportsin on Kymiringin omistajana syytä panostaa oman omistajansa eli lajiliiton varoja yhteen suureen koriin.

Kymiringin ratayhtiö on kohdannut matkan varrella useita rahoitusvaikeuksia. Viimeksi toukokuussa Hämeenlinnan hallinto-oikeus kumosi Lahden kaupungin tytäryhtiön kahden miljoonan euron pääomasijoituksen, jolla yhtiö olisi saanut 12,5 prosentin osuuden Kymiringistä. Kaupunginvaltuuston tekemä päätös kaatui hallinto-oikeudessa. Etelä-Suomen Sanomien mukaan (siirryt toiseen palveluun) rahat oli tarkoitus käyttää varikkorakennuksen rakentamiseen, joka on yhä keskeneräinen.

Kymiring
Tältä Kymiringin moottoriradalla näytti kesäkuussa 2020. Vasemmalla yläkulmassa näkyvä varikkorakennus on yhä varsin keskeneräinen.Mikko Ahmajärvi / Yle

Mahosen mukaan Kymiringin tilanne ei vaikuta olennaisesti AKK Sportsin näkymiin.

– Ei sillä ole suoraa yhteyttä meidän omaan talouteemme. Sijoituksista ei odoteta heti tuottoja. Ratahan on sinällään valmis. Tällaisen projektin läpivieminen on todella haastavaa. Nostan hattua tekijöille siitä, mihin asti he ovat sen saaneet.

Yhtiö vakavarainen, mutta koronatappioiden kuittaaminen vie vuosia

AKK Sportsin taseessa vieraan pääoman osuus on kasvanut yli puolella noin 720 000 euroon. Vieras pääoma on tavallisesti velkaa. Kauppalehden tiedoista (siirryt toiseen palveluun) selviää, että yhtiön vakavaraisuutta kuvaava omavaraisuusaste oli vuonna 2015 noin 87 prosenttia. Omavaraisuusaste on laskenut vuoteen 2019 mennessä noin 77 prosenttiin (siirryt toiseen palveluun), mutta lukema on edelleen hyvin korkea.

Mahosen luottavaisuudella on siis katetta, koska AKK on suhteellisen vakavarainen. Tulevien vuosien toimintaa ja kehittämistä on mahdollista rahoittaa ottamalla velkaa.

– Emme voi odottaa vain ensi vuotta, vaan asioita on tehtävä tänäkin vuonna. Vielä ei ole tiedossa, että meidän tarvitsisi mennä pankkiin. Kassavirtaa tulee pitkin vuotta. Teemme tulkinnan siinä vaiheessa, kun asia tulee eteen. Tässä vaiheessa emme ole vielä hakemassa lainaa, Mahonen korostaa.

Kuluvan vuoden osalta merkittävät tappiot ovat kuitenkin väistämättömiä. Mahonen arvioi, että niiden kiriminen kiinni vie vuosia. Yhtiössä saatiin keskiviikkona loppuun vuoden toiset yt-neuvottelut. Koko henkilöstö lomautetaan korkeintaan 90 päivän ajaksi ensi viikon alusta alkaen (siirryt toiseen palveluun).

– Lomautukset eivät ole koskaan työnantajan näkökulmasta mukavia, Mahonen harmittelee.

Ensi vuoden ralli on valmis

Mahosta voi kutsua suomalaisen autourheilun kummisedäksi. Moottoriurheiluvaikuttaja on tehnyt pitkän uran niin Kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n kuin Jyväskylän MM-rallinkin parissa. AKK:n johdossa hän oli 1990-luvulla perustamassa AKK Sportsia, kun lajiliitto otti yhtiön kautta vastuulleen pahasti velkaantuneen tapahtuman järjestämisen.

Mahonen ei ole siis ensimmäistä kertaa luotsaamassa yhtiötä vaikeiden aikojen läpi. Hänellä on vahva usko siitä, että suomalainen autourheilu ei notkahda peruuttamattomasti koronakriisin johdossa. Mahonen kuitenkin muistuttaa, että yhtiöllä on edessään paljon töitä ja vaikeita päätöksiä.

– Tuotto voi olla taloudellista ja toiminnallista. On käytävä läpi kaikki projektit, jossa ne eivät kohtaa. Tulemmeko toimeen esimerkiksi pienemmällä panostuksella viestintään? Näitä asioita on pohdittava.

Mahosen mielestä AKK Sportsin on nyt aika keskittyä omaan ydintoimintaansa, eli laadukkaan MM-rallitapahtuman järjestämiseen. Yhtiössä katsotaan jatkossa tarkemmin, miten ja mihin rahaa käytetään.

Jyskälä
AKK Sports ja Jyväskylän kaupunki sopivat, että Suomen MM-ralli järjestetään perinteisesti Keski-Suomessa ainakin vuoteen 2023 asti.Tomi Hänninen

Kaikkea kuluvaksi vuodeksi tehtyjä valmisteluja tai investointeja ei myöskään ole tarvinnut heittää romukoppaan, mikä helpottaa välittömiä paineita.

– Rallihan meillä on valmis. Enää tarvitaan pientä hienosäätöä. On myös kiitettävä yhteistyökumppaneita, jotka ovat suhtautuneet tilanteeseen todella ymmärtäväisesti ja myös auttaneet asioissa, Mahonen kiittää.

– Koko yhtiön toimintoja pitää vain nyt käydä tiheällä kammalla läpi. Tilanne on turvallinen, mutta nyt on aika palata perusasioihin, nokkamies painottaa.

Lue myös:

Suomen rallitähdet kantavat kovaa huolta MM-sarjan tulevaisuudesta – lajipomon mukaan muutos on väistämätön: “Ei varmasti hyvältä näytä”

Suomen MM-rallin järjestäjien päätöstä ymmärretään – Tommi Mäkisen mukaan MM-sarjan pomojen silmät ovat viimein avautuneet: "Olen puhunut asiasta kaksi vuotta"

Kommentti: Suomen MM-rallin peruuntuminen oli kuolinisku koko MM-kaudelle – sarjan on pakko tehdä ensi vuotta ajatellen suuria peliliikkeitä

Näin Jyväskylän suurajoista tehtiin maailman paras ralli, kuusi miestä kioskilla asusteenaan pelkkä rallipassi – lajin suomalainen kummisetä avaa tarina-aittansa

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat