Suora

  • Urheiluruutu

PUBG-tähti Joona "NOOKIE" Närvänen on nähnyt e-urheilun nurjan puolen potkuineen ja palkkakiistoineen – "Olen kai poikkeuksellisen hyvä löytämään huonoja organisaatioita"

Närväsen joukkueen yhteistyö Rähinä Recordsin kanssa katkesi koronaan, mutta taustalle etsitään yhä kotimaista organisaatiota.

e-urheilu
Joona "NOOKIE" Närvänen
Joona "NOOKIE" Närvänen on ehtinyt pelaamaan kuluneen vuoden aikana kolmen organisaation riveissä.Winstrike Team

Kun battle royale -räiskintä PlayerUnknown's Battlegrounds ilmestyi maaliskuussa 2017 pelipalvelu Steamin kauppaan, osasi harva odottaa, mitä tuleman pitää.

Jokaisessa pelin ottelussa jopa sata pelaajaa ottaa yhteen fiktiivisellä Erangelin saarella. Pelin alussa pelaajat hyppäävät lentokoneesta ja liitävät laskuvarjoilla saarelle, jonka maatiloilta ja kerrostaloista löytyy lojumasta mitä moninaisempia aseita ja suojia. Mystinen sininen kaasu pakottaa pelaajat jatkuvasti pienenevälle alueelle, kunnes sadasta pelaajasta jäljellä on enää yksi – voittaja.

PUBGin Miramar-kartta.
PUBG nousi pian julkaisunsa jälkeen ennennäkemättömään suosioon.PUBG Corporation

PlayerUnknown's Battlegroundsia eli PUBGia pelasi Steamin kautta parhaimmillaan, tammikuussa 2018, yli 3,2 miljoonaa samanaikaista pelaajaa. Vertailun vuoksi, supersuositut e-urheilupelit Dota 2 ja Counter-Strike: Global Offensive eli CS:GO ovat keränneet enimmillään reilut miljoona samanaikaista pelaajaa. Voit lukea PUBGista tarkemmin tästä.

Yksi pelistä jo alkuvaiheessa innostuneista pelaajista on mikkeliläinen Joona "NOOKIE" Närvänen. Suomen huippua Counter-Strike: Global Offensivessa hätyytellyt Närvänen vaihtoi PUBGiin jo pian pelin ilmestymisen jälkeen.

Vuodesta 2018 lähtien ammattimaisesti pelannut Närvänen on nähnyt pelin nopean nousun, vakiintumisen ja hitaan laskun, joten hän osaa arvioida pelin ja sen e-urheiluskenen tilaa. Samalla hän on nähnyt myös e-urheilun nurjan puolen potkuineen ja palkkakiistoineen.

Fortnite räjäytti pankin

Miksei PlayerUnknown's Battlegrounds äkillisestä suursuosiostaan huolimatta ole edelleen Steamin pelatuimpien kärjessä tai seuratuimpien e-urheilulajien joukossa? Syytä voi etsiä paitsi muista peleistä, myös pelistä itsestään.

Jos PUBGin konsepti kuulostaa etäisesti tutulta, saattaa se johtua myös siitä, että Epic Gamesin kehittämä Fortnite julkaistiin muutama kuukausi PUBGin jälkeen syyskuussa 2017. Vaikka PUBG nousi suursuosioon ja muokkasi pelialaa vuosiksi (battle royale -pelimuotoja on tuotu pelin suosion seurauksena jopa ajopeleihin), Fortnite nousi vielä suuremmaksi. Pelin vaikutus koko popkulttuuriin on ollut ennennäkemätön: jotain kertonee se, että Puoli seitsemän -ohjelmassa Mikko Kekäläinen haastoi YleX Iltapäivän juontajat Fortnite-tanssikilpailuun.

Ensisijaisesti konsolipelaajille suunniteltu Fortnite on pöllyttänyt pc-pelaajille suunnattua PUBGia jo vuosien ajan paitsi popkulttuuriviittausten kentällä, myös e-urheilussa. Fortniten MM-kisojen palkintopotit ovat olleet alusta lähtien miljoonaluokkaa, sillä Epic Games on nähnyt e-urheilupanostukset ja suuret rahapalkinnot mahdollisuutena markkinoida peliä ja kiinnittää myös laajemman yleisön huomio peliin.

Spelet Fornite Battle Royale på mobilen.
Fortnite toi battle royale -peligenren suuren yleisön tietoisuuteen.

Ammattimainen pelaaminen yhä hankalaa

PUBGin kehittänyt eteläkorelainen PUBG Corporation ei ole lähtenyt kilpailemaan näkyvyydestä e-urheilukentällä kymmenien miljoonien palkintopoteilla. Toistaiseksi suurin pelissä jaettu potti on ollut vuoden 2019 MM-kisojen voittajalle tarjolla ollut reilut kaksi miljoonaa dollaria.

Peliä pelataan kilpailullisesti yksin pelattavan solo-tilan sijaan neljän hengen tiimeissä eli squadeissa, joita mahtuu yleensä samalle palvelimelle 16 kerrallaan. MM-kisojen voittajajoukkueen pelaajat nappasivat siis voitostaan kukin reilut puoli miljoonaa.

Vaikka pelin parhaat ovat päässeet kuusinumeroisille ansioille, on PUBGin ammattimainen pelaaminen yhä hankalaa.

PUBG Corporation pyöritti vielä viime vuonna Euroopassa omaa PEL-liigaansa, jonka joukkueet asuivat Berliinissä organisaatioidensa maksamissa asunnoissa. Liigan ottelut pelattiin saman katon alla berliiniläisessä studiossa. Liigassa pelasi runsaasti suomalaisia – parhaimmillaan 16 liigajoukkueen yhteensä 64 pelaajasta 13 oli Suomesta.

Viime syksynä yhtiö päätti kuitenkin lopettaa PEL-liigan ensimmäisen vuoden jälkeen. Tilalle piti tuoda kansainvälisiä suurturnauksia, joista ensimmäinen oli määrä pelata Berliinissä maaliskuussa. Koronapandemia sotki kuitenkin suunnitelmat, eikä turnausta koskaan pelattu.

Organisaatio pettyi skinituloihin

Esportsearnings.com-sivuston listauksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan suomalaisista PUBG-pelaajista kolme on yltänyt palkintopottien kautta kuusinumeroisiin ansioihin: Anssi "mxey" Pekkonen, Jere "Jembty" Kauppinen ja Samu "Sambty" Kauppinen ovat kukin voittaneet pelin suurturnauksia ja keränneet satojatuhansia dollareita palkintorahaa. Heidän takanaan listauksessa on kolmetoista pelaajaa, joiden ansiot ovat nousseet yli kymmenen tuhannen dollarin.

Yksi heistä on Joona Närvänen.

Urallaan reilut 20 000 dollaria voittanut Närvänen on myös saanut kokea pelin e-urheiluskenen raadollisuuden. Kun Saunabois-nimellä pelannut suomalaisnelikko (Närvänen, Joonas "Jorzki" Permanto, Olli "Tiikzu" Saarikoski ja Teemu "Teme" Kokko) eteni karsinnoista PEL-liigan (PUBGin Euroopan "Mestareiden liigan") ensimmäiselle kaudelle, tuli joukkueelle runsaasti tarjouksia kansainvälisiltä organisaatiolta, jotka tarjosivat pelaajille vakaata kuukausipalkkaa vastineena organisaation edustamisesta liigassa.

Joukkue tarttui lopulta venäläisen Winstrike-organisaation tarjoukseen, koska CS:GO-skenestä tuttu organisaatio vaikutti luotettavalta. Organisaatio tarjosi pelaajille palkan lisäksi myös kämpän Berliinissä.

Winstrike Team
Teemu "Teme" Kokko, Joonas "Jorzki" Permanto, Joona "NOOKIE" Närvänen ja Olli "Tiikzu" Saarikoski edustivat Winstrikea Faceit Global Summit -turnauksessa keväällä 2019.Winstrike Team

PEL-kauden ensimmäisessä vaiheessa keväällä 2019 Winstrike sijoittui neljänneksi. Menestyksestä tuli pelaajille palkintorahojen lisäksi myös paikka Faceitin järjestämään Global Summit -turnaukseen, johon kerättiin parhaita joukkueita ympäri maailman. Närväsen joukkue eteni Lontoossa järjestetyn turnauksen finaalipeleihin ja sijoittui lopulta yhdeksänneksi.

Pelaajat palkannut organisaatio oli kuitenkin tyytymätön turnauksen rahalliseen antiin. Närvänen arvioi, että Winstrike haaveili turnauksen tuovan runsaasti rahaa pelin sisäisistä ostoista, joilla fanittamaansa joukkuetta pystyi tukemaan suoraan vastineeksi pelinsisäisistä kosmeettisista esineistä.

E-urheilufanien rahojen lypsäminen kosmeettisilla tuotteilla on kuin suoraan CS:GOn ja Dota 2:n kehittäneen Valven pelikirjasta, mutta korealaisyhtiön yritys tarjota pelijoukkueita elättäville organisaatioille mahdollisuus lisäansioihin ei ollut aivan esikuviensa tasolla.

– PUBGissa faneille myytiin joukkueen väreihin brändättyjen aseskinien ja -tarrojen sijaan turnausjärjestäjän väreissä olleita huppareita ja kasvomaskeja. En ihmettele, ettei kauppa käynyt ihan samaan tahtiin kuin CS:ssä, Närvänen sanoo.

Myös PEL-liigan vastaava digitaalisten esineiden myynti oli organisaatiolle pettymys. Tällä kertaa tarjolla oli muun muassa liigan logoa kantava (pelin sisäinen) pesäpallomaila.

– Taustalla oli kai ajatus siitä, että nyt tulee rahaa kymmeniä tuhansia, samaan tapaan kuin Counter-Strikessa. Fanit eivät kuitenkaan osta jotain liigan väreissä olevaa pesismailaa ihan samaan tapaan kuin tarroja CS:ssä, koska silloin ei pysty tavallaan kantamaan fanittamansa joukkueen lippua. Organisaatio sai lopulta rahaa kasaan vähemmän kuin yhden pelaajan kuukausipalkan.

Liigapaikka myytiin alta

PEL-liigan toinen vaihe meni Winstriken joukkueelta edellistä heikommin ja joukkue säilytti vain hädintuskin paikkansa liigassa vielä kauden päättävässä kolmannessa vaiheessa.

Kesän aikana pelaajille alkoi myös näkyä merkkejä siitä, että Winstriken organisaatio voisi olla tekemässä isoja ratkaisuja PUBG-joukkueensa tulevaisuuden suhteen.

Tyytyväisyys liigassa säilymisestä vaihtui pian epävarmuuteen. Venäläisorganisaatio yllätti potkivansa suomalaisjoukkueen pois ja myyvänsä joukkueen liigapaikan kazakstanilaiselle Se7en eSportsille.

Närvänen joukkueineen järkyttyi organisaation ratkaisusta. Samalla kerralla meni niin joukkueen hankkima liigapaikka kuin palkanmaksajakin.

– Olin ostamassa televisiota, kun manageri laittoi viestiä, että liigapaikka on myyty. Pelaajan näkökulmasta tilanne oli lähes mahdoton. Liigapaikat kuuluivat organisaatioille, joten Winstrikella oli PUBG Corporationin mielestä täysi oikeus kaupata liigapaikka.

Hetken aikaa tyhjän päällä kelluneelle suomalaisjoukkueelle aukeni kuitenkin mahdollisuus pelata liigassa, kun toisen venäläisorganisaation CrowCrowdin pelaajat kohtasivat viisumiongelmia ennen kolmannen vaiheen alkua.

– Siinä vaiheessa kautta oli melko selvää, että mikäli haluamme vielä pelata PEL-liigassa, on meidän pakko tarttua CrowCrowdin tarjoukseen. Se heijastui kyllä myös palkkatarjoukseen.

– Tiesimme jo heti alussa, ettei CrowCrowd ole mikään suuri organisaatio. Meillä oli epäilyksemme siitä, kuinka organisaation rahkeet riittävät PUBG-joukkueen pyörittämiseen.

Tähtipelaaja kaupattiin ENCEen

Liigan kolmannessa vaiheessa joukkueen pelaaminen palasi taas lähemmäs aiempaa tasoaan ja tiimi sijoittui viidenneksi. Osasyy tason nousulle oli myös rosterimuutoksessa: Joonas "Jorzki" Permanto vaihtui ennen kauden jatkumista Miska "Mise" Malkamäkeen.

Liigamenestyksen kautta suomalaisille aukeni myös paikka pelin MM-kisoihin. Finaalipelit jäivät kuitenkin tällä kertaa haaveeksi ja lopputuloksiin joukkueelle kirjattiin 26. sija.

CrowCrowd-joukkue.
CrowCrowd

MM-turnauksen jälkeen muutokset jatkuivat, kun CrowCrowd kauppasi joukkueen tähtipelaaja Olli "Tiikzu" Saarikosken suomalaisjoukkue ENCEen. Epäluottamus organisaation suuntaan sai vahvistusta, kun joukkueen pelaajat saivat lukea Twitteristä sopimusten päättyvän vuodenvaihteeseen.

– CrowCrowdin mukana meni myös paikka seuraavan kauden turnauksiin. PEL-liigan päättyminen tavallaan pelasti meidät siltä, että olisi tarvinnut jälleen miettiä, minkä organisaation riveissä pääsisimme jatkossa pelaamaan liigassa, mutta turnauksiin piti taas edetä karsintojen kautta.

CrowCrowdilla ja joukkueella on Närväsen mukaan yhä joitain selvittämättömiä asioita. Salassapitosopimuksen takia hän ei kuitenkaan halua avata asioita tarkemmin.

Yhteistyö Rähinän kanssa kaatui koronaan

Vuoden alusta alkaen Närvänen palasi joukkuekavereineen tutun Saunabois-nimen alle. Käytännössä edessä oli siis turnauspaikoista pelaamista ja pienempiin liigoihin osallistumista, jotta suurempien kalojen mielenkiinto joukkueen signaamiseen nousisi.

Saunaboisin osalta asiat etenivät tehokkaasti kulisseissa. Helmikuun lopussa Lantrek-tapahtumassa joukkueen julkaistiin siirtyvän Rähinä eGameStars -brändin alle, eli taustajoukkoihin löydettiin sekä levy-yhtiö Rähinä Records että virolainen, eGameStars-verkkopelipalvelua rakentanut Feniks Gaming. ENCEen lähteneen Tiikzun tilalle joukkueeseen tuotiin uutena jäsenenä Juho "jupezik" Lipponen.

Rähinä eGameStars -joukkue Lantrek-tapahtumassa 2020.
Rähinä eGameStarsin PUBG-joukkue julkaistiin helmikuussa Lantrek-tapahtumassa. Mukana olivat myös Rähinä Recordsia edustanut Dan "Uniikki" Tolppanen (vas.) ja Feniks Gamingin toimitusjohtaja Luis Gonzalez (oik.).Heikki Kiiski / Lantrek

Samalla pelin kilpapelikenttää myllerrettiin uusiksi: PUBG Corporation ilmoitti vuodenvaihteen jälkeen maanosaliigojen tulleen päätökseen. Liigojen tilalle oli määrä rakentaa kansainvälinen PUBG Global Series -suurturnauksien sarja, johon joukkueet voisivat edetä karsinnoista.

Koronapandemia kaatoi kuitenkin joukkueen suunnitelmat suuriin laniturnauksiin osallistumisesta. Alun perin kolmen kuukauden mittaiseksi laadittua sopimusta ei jatkettu.

– Meillä oli tietenkin alussa kova halu näyttää, miten hyvin pystymme pelaamaan ja millaisen näkyvyyden turnauksiin osallistuminen voi tuoda yhteistyötahoille. Rähinä on kuitenkin Suomen tasolla melko suuri tekijä. Turnauksien kuivuminen kasaan yksi kerrallaan tuhosi kuitenkin suunnitelmat, Närvänen kertoo.

Lantrekien jälkeen joukkue osallistui muun muassa ensimmäisen Global Series -turnauksen karsintoihin heikolla menestyksellä. Vaikka Euroopan kärkijoukkueita vilisseessä PSL-liigassa tulokseksi tuli kahdeksas sija, oli selvää, ettei joukkue jatkaisi organisaation kanssa.

eGameStarsin toimitusjohtaja: Kaikki tehty sopimuksen mukaan

Vaikka yhteistyö jäi lyhyeksi, ehti jotain silti mennä pieleen. Saunaboisin manageri Saul "Saukki" Klemola kertoi kesäkuun alussa Ilta-Sanomien haastattelussa (siirryt toiseen palveluun) joukkueen odottelevan yhä palkkiorästejä maksuista vastanneelta yhteistyökumppanilta eGameStarsilta. Närväselle palkkiot maksettiin Ilta-Sanomien juttua seuranneella viikolla.

eGameStarsin omistavan virolaisyhtiön Feniks Gamingin toimitusjohtaja Luis Gonzalez kiistää Yle Urheilulle yhtiön vitkutelleen palkkioiden maksamisessa.

– Olemme hoitaneet viime viikolla velvoitteet pelaajien suuntaan sopimuksen mukaisesti. Pelaajien kannattaisi lukea sopimukset ennen, kuin tällaisia asioita lähdetään kommentoimaan, Gonzalez toteaa.

Gonzalez antaa myös ymmärtää, ettei sopimusasioiden julkista käsittelyä katsota yhtiössä hyvällä.

– Kaikkia osapuolia sitoo salassapitosopimus ja sopimuksissa on myös mainittu kirjallisen luvan pyytäminen ennen haastatteluiden antamista. Lupaa ei ole kuitenkaan annettu esimerkiksi Ilta-Sanomien haastatteluun. Joudumme miettimään jatkotoimenpiteitä.

Rähinä eGameStars oli Närväselle reilun vuoden sisään jo kolmas organisaatio, jonka kanssa ongelmia ilmeni. Sopimuksissa olevien salassapitopykälien vuoksi Närvänen ei kuitenkaan halua avata aihetta enempää.

– Olen kai poikkeuksellisen hyvä löytämään huonoja organisaatioita, Närvänen toteaa.

Tulevaisuus yhä epäselvä

Rähinä-joukkueen hajoamisen jälkeen pelaajistoon on tullut jälleen muutoksia. Närvänen on treenannut nyt kahden viikon ajan Misen, Tuomas "Anonymous" Mustaparran ja Anttoni "Sikora" Helmisen kanssa.

Närvänen on ainoa jäljellä oleva jäsen Saunaboisin PEL-liigapaikan 2019 napanneesta joukkueesta. Liigapaikka on tosin menetetty nyt jo kahdesti, kiitos edellisten organisaatioiden.

Muutaman kuukauden epätietoisuuden jälkeen PUBGin turnauskalenterissa on nyt täytettä, sillä pikavauhtia Global Series -turnauksia korvaamaan rakennettu PUBG Continental Series -turnaussarja eli PCS käynnistyi viime viikolla.

Suomalaisten pelaajien määrä Euroopan huipputurnauksissa on kuitenkin pudonnut PEL-liigan huippuajoista, ja ensimmäisen turnauksen 24 joukkueessa on mukana vain kahdeksan suomalaispelaajaa. Suurin muutos on siinä, että Närvänen on joukkueineen ulkona Euroopan kärkijoukkueiden kohtaamisista.

Joona Närvänen Mikkelin torilla.
Joona Närvänen on ehtinyt viettämään aikaa Mikkelissä PEL-liigan päätyttyä.Jaakko Palvaila / Yle

Turnausmuotoiseen suuntaan siirtyminen on tuonut Närväsen Berliinistä takaisin kotiin Mikkeliin. Vaikka Närvänen viihtyykin kotikaupungissaan, veri vetää takaisin kansainvälisille kentille.

– Korona on kokonaisuudessaan todella huono asia PUBG-turnauksille. Liigoja on toki nyt runsaasti, mutta isommat turnaukset ja suuret palkintopotit ovat vähissä. Olen pelannut tammikuusta lähtien sillä oletuksella, että kohta tulee rahaa, mutta ei sitä ole kauheasti tullut.

Vaikka Närvänen on lajissaan maailman huippua, kassan kuivuminen uhkaa peliuran jatkoa.

– Käytännössä meidän on nyt pakko edetä PCS-turnausten toisen vaiheen karsinnoista mukaan, mikäli haluamme päästä käsiksi suurempiin palkintorahoihin ja jatkaa ammattimaista pelaamista. Myös organisaatioiden houkutteleminen on hankalaa, kun ei ole turnauksia, joista tulisi näkyvyyttä.

Vaikka PUBG nousi hetkessä maailman suosituimpien videopelien joukkoon, ei sen e-urheiluskene ole koskaan noussut haastamaan Dota 2:sta, CS:GOta tai League of Legendsia. Närvänen vierittää suurimman vastuun pelinkehittäjän harteille.

– PUBG Corporation on tehnyt viime aikoina hyviä ratkaisuja, mutta on vain pakko kysyä, tehtiinkö ne liian myöhään. Esimerkiksi joukkueiden skinit ja pelin kilpailullinen ranked-pelimuoto luvattiin jo aikoja sitten, mutta ne saatiin vasta nyt. Tavallaan näyttää siltä, että Valven pelikirjasta on viimein tajuttu ottaa toimivia juttuja, mutta ne olisi pitänyt toteuttaa jo pari vuotta aiemmin. Myös muutkin kuin ammattipelaajat ovat turhautuneita lupausten pettämiseen.

Myös PEL-liigan lopettaminen saa kritiikkiä.

– Koko kilpapelitouhun tekeminen turnausmuotoisena olisi varmasti ollut viisasta siinä vaiheessa, kun peli oli vielä nousukiidossa. Nyt liigan lopettaminen ja turnauksiin siirtyminen kuitenkin vei organisaatioilta luoton siihen, että joukkueisiin kannattaa investoida, jotta liigassa pysytään jatkossakin. Pelaajasopimuksista voi tulla huomattavasti lyhyempiä, koska turnauksiin pääsystä ei ole takeita, ja silloin riskit tulevat pelaajien maksettaviksi.

Vaikka takana on karvaita pettymyksiä, haluaa Närvänen kuitenkin edelleen yrittää. Hakusessa on nyt taustaorganisaatio, johon voisi luottaa.

– Edustaisimme mielellämme suomalaista organisaatiota. ENCE taitaa olla ainoa suomalainen organisaatio, jolla on PUBG-joukkue, vaikka peli onkin Suomessa suosittu. En tiedä, että kertooko se aktiivisuuden puutteesta vai siitä, ettei peli kiinnosta.

– Rahaa ei ole varmasti kauheasti tarjolla, mutta emme me paljoa pyydäkään.

Juttua muokattu 18.6.2020 klo 12.13: Sikora-nimimerkillä Saunaboisissa pelaa Anttoni Helminen, ei Jussi Antikainen.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat