Suora

  • Rallin MM, Turkki, EK 7 - live
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu
  • Rallin MM, Turkki, päiväkooste

Kalle Rovanperä ja kumppanit palasivat WRC:n rattiin – Tommi Mäkinen puoltaa uusia kilpailuja poikkeuskauteen

Hyundain ja Toyotan WRC-tiimit ovat palanneet tositoimiin Keski-Suomen sorateillä testien merkeissä.

ralliautoilu
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä kuvattuna kesäkuussa Toyotan testeissä Keski-Suomessa.Jussi Jäkälä / Yle

Hyttysten ja paarmojen harjoittama verenhimoinen häirintä unohtuu hetkessä, kun metsän takaa kuuluu käyntiin murahtavan WRC-auton ääni. Tuokion päästä Kalle Rovanperän käskemä punavalkoinen kilpuri ilmestyy näkyviin ja syöksyy vauhdikkaasti yli kapean metsätien nypyn. Viheliäiset ötökät eivät enää inise ja surise penkalla. Nyt purraan pölyä. Sitä nimittäin riittää, kunnes pieni tuulenvire armahtaa.

Suomen MM-rallin peruuntumisesta huolimatta Hyundain ja Toyotan WRC-tiimit ovat viime viikkojen aikana palanneet tositoimiin Keski-Suomen soralla testien merkeissä.

Hyundain nelipäiväiseksi aiottu testi viime viikolla tosin typistyi ensin yhteen päivään Thierry Neuvillen kaadettua autonsa rajusti. Testi jatkui tällä viikolla, jolloin ratin taakse istuivat vuoropäivinä Neuville ja Ott Tänak.

Ott Tänak Meksikon MM-rallissa 2020.
Hallitseva maailmanmestari Ott Tänak vaihto täksi kaudeksi Toyotalta Hyundaille.AOP

Hyundai pyrki pitämään testinsä pimennossa uteliaiden katseilta, mutta Rovanperän testipätkän varrelle kertyy yleisöä kuin pikataipaleelle konsanaan. Ilmassa huokuu innostuneisuus ja tunnelma on rennon letkeä myös maalaistalon pihaan pystytetyllä huoltoalueella. Vihdoinkin taas hommissa!

Takana harvinainen loma

Kahdeksanvuotiaana ratin taakse istunut Kalle Rovanperä ei sen koommin käytännössä ole vielä koskaan ollut pois kolmea kuukautta ralliauton ohjaamosta. Ranteista ei kuitenkaan kuulemma tarvinnut juurikaan poistella ruosteita.

– Ainahan sitä tulee aloitettua testissä hieman varovasti aamulla ja nyt vielä normaalia varovaisemmin. Vähän täytyi fiilistä hakea, mutta ei siinä kauan mennyt. Kyllähän se harmittaa, että hyvän alkukauden jälkeen homma jäi kesken, mutta eihän tilanteelle mitään voi. Pitää yrittää aina löytää jotain positiivista. Nyt on ainakin saanut lomailla. Tuntuu kuitenkin, että nyt saisi lomailu riittää ja pääsisi vain ajamaan.

Rovanperän debyyttikausi WRC-autolla alkoi vakuuttavasti, sokerina pohjalla Ruotsin rallin Power stage -voitto ja palkintosija historian nuorimpana kuljettajana. Nuorukainen kuitenkin vakuuttaa, että keskittyminen ja ajatukset pysyvät olennaisessa.

– Jalat pysyvät maanpinnalla. Suorittaminen oli sellaista, mitä odotinkin ja toivoin itseltäni. Alussa tulee yleensä aina virheitä, joista oppii. Nyt pystyimme oppimaan ilman isompia virheitä ja ajamaan hyviä kisoja. Itselle tuli sellainen hyvä fiilis, kun näki että homma toimii ja on sillä tasolla, mitä odotti.

Kalle Rovanperä
Jussi Jäkälä / Yle

Rovanperän mukaan vahvasta aloituksesta huolimatta vauhtia ja yritystä ei ole tarkoitus alkaa nostamaan suunniteltua enempää, mikäli kautta päästään jatkamaan.

– Riippuu siitä, missä aletaan ajaa ja miten. Tarkoitus oli ainakin puoli kautta treenata, koska sen verran siihen menee väkisinkin aikaa. Emmeköhän me jatka siitä, mihin jäimme ja pyri ajamaan loppukaudestakin ehjiä kisoja.

Ulkopuolisia kilpailuja MM-sarjan ohjelmaan?

MM-kauden jatko on kuitenkin edelleen kysymysmerkki. Viime päivinä on alkanut vaikuttaa yhä todennäköisemmältä, että kisanäyttämöiksi saatettaisiin ottaa myös alun perin MM-sarjan ulkopuolisia kilpailuja. Järjestäjäkandidaatteina on väläytelty muun muassa Viroa, Latviaa ja Belgiaa.

Testipäivinä kuljettajiensa menoa paikan päällä seuraava tallipäällikkö Tommi Mäkinen pitää ideaa hyvänä.

– Mielestäni olisi ihan kiva, jos siellä olisi vähän muitakin kisoja ja rakennettaisiin vähän sellainen välivuosi MM-sarjaan. Se olisi ihan hyvää vaihtelua ja varmaan kuljettajatkin pitäisivät siitä. En tunne niitä kisoja ihan tarkkaan, mutta onhan siellä vaikka vanhoja hyviä EM-osakilpailuja ollut.

– Varmasti on sellaisia kisoja, jotka pystyttäisiin viemään läpi ihan hyvin. Mitä sitten jotkut (MM-osakilpailujen) standardit tarkoittavat, onko niillä tällaisessa tilanteessa juuri merkitystä. Mielestäni MM-tittelistä voidaan vielä syksyn aikana ajaa ihan hyvin, jos aletaan kisaamaan.

Tommi Mäkinen
Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen seurasi testejä Keski-Suomessa.Jussi Jäkälä / Yle

MM-sarjaa johtava Sebastien Ogier sen sijaan oudoksuu tynkäkauden pelastamista sarjan ulkopuolisilla osakilpailuilla.

– Minusta on hyvin outoa, että WRC-kisoja ei voida järjestää, mutta sitten toisia kisoja taas voidaankin ajaa. En ymmärrä miksi. Nämä muut kilpailut ovat muutenkin varsin suosittuja ja keräävät paljon katsojia. Mielestäni kaikkien pitäisi olla realisteja ja tiedostaa, että tässä tilanteessa isot yleisömäärät eivät vain ole mahdollisia.

– En usko, että WRC-luokan mukanaolo ainakaan vähentäisi katsojia. Kuinka se hallittaisiin? Totta kai itsekin toivon, että joku hyvä ratkaisu löytyy ja pääsisimme ajamaan.

Mäkisen mukaan tallissa ollaan lähes lähtökuopissa aloittamaan kausi uudestaan heti, kun se on mahdollista.

Millaisessa ajassa saisitte karavaanin liikkeelle?

– Ei se nyt vielä ihan huomenna onnistuisi. Pari päivää menee, että saadaan autoihin laitettua seuraavan kisan säädöt. Hyvin nopeasti kuitenkin, koska meillä on kaikki tehty valmiiksi. Meillä on yhdeksän autoa täydessä valmiudessa nopeaan lähtöön. Sääntöjen mukaan kuljettaja saa käyttää kolmea autoa kauden aikana ja meillä ne ovat kaikki valmiina. Vain kisakohtainen setup puuttuu. Pääsemme liikkeelle nopeasti, jos tarvitsee.

Ogier nautti perhe-elämästä kisatauolla

Testipäivinä koronaviruksen aiheuttamaa poikkeustilaa ei käytännössä juuri huomaa, paitsi lounastauolla, kun Ogierin kartturi Julien Ingrassia kaivaa ajohaalarinsa taskusta kasvoilleen hetkeksi kangasmaskin, ammattiin kuuluvalla kuosilla. Laittaessaan maskia esittelyn jälkeen takaisin taskuunsa mestarikartturi selittää olleensa hieman epävarma siitä, millaista käytäntöä testipäivänä noudatetaan.

Juttutuokio kuusinkertaisen maailmanmestari Ogierin kanssa antaa lisäpontta huhuille, joiden mukaan hän olisi halukas jatkamaan uraansa vielä ensi kaudellakin.

– Kun kisatauko alkoi, oli todella mukavaa viettää normaalia perhe-elämää. On kuitenkin tunnustettava, että melko pian aloin kaivata myös vauhtia ja haasteita. On mahtavaa päästä jälleen ajamaan, Ogier sanoi.

Sebastien Ogierin kartanlukija
Sebastien Ogierin kartanlukija Julien Ingrassia käytti kasvosuojainta.Jussi Jäkälä / Yle

– Näyttää melko selvältä, että tämä kausi tulee olemaan hyvin poikkeuksellinen, saadaan sitä päätökseen tai ei. Haluaisin päättää urani normaaliin kauteen ja siksi on hyvin mahdollista, että ajaisin vielä ensi kaudenkin. Alamme piakkoin neuvotella tiimin kanssa asiasta. Haluan kuitenkin vielä saada oikeaa tietoa loppukauden kohtalosta sekä ensi kaudestakin ennen kuin teen päätöksiä.

Sekä Ogier että kolmantena testipäivänä ratin taakse päässyt Elfyn Evans ajoivat vasta ensimetrinsä WRC-Toyotalla Suomen soralla. Kalle Rovanperä puolestaan ehti kokea saman jo syksyllä 2016 auton ollessa vasta kehitysvaiheessa. Ogier sanoo nyt ymmärtävänsä, miksi Suomen MM-ralli on kolmella edelliskaudella voitettu Puuppolassa rakennetulla autolla.

– Sen tuntee, että tämä auto on syntynyt täällä ja sillä on tahkottu testikilometrejä juuri näillä teillä. Sitä on hieno ajaa, Ogier tunnelmoi.

Ja sanomattakin lienee selvää, että auringonpaahteessa pölyävä soratie ja ralliauto ovat myös Rovanperän mieleen.

– Suomalaisella tiellä jos ajaa tällaisella säällä, ei voi olla parempaa päivää.

Rallikuskien piina on helpottanut – ainakin hetkellisesti.

Lue myös:

Suomen MM-rallin perumisella rajut talousvaikutukset vuosiksi eteenpäin – taustayhtiön puheenjohtaja ihmettelee viime vuosien taloudenpitoa: "Ei heru ymmärrystä"

Kokenut Markku Alénin luottokartturi koki rallimaailmassa käytännössä kaiken – Ilkka Kivimäki Tomin nuoteista -podcastin vieraana

Koko rallin MM-sarjakausi vaarassa: Walesin MM-ralli peruttu – "Olisi outoa, jos ajettaisiin kolme kilpailua ja sitten kausi mitätöitäisiin"

Suomen rallitähdet kantavat kovaa huolta MM-sarjan tulevaisuudesta – lajipomon mukaan muutos on väistämätön: “Ei varmasti hyvältä näytä”

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat