Suora

  • Urheilustudio 6.12.
  • Alppihiihdon MC: Santa Caterina, miesten suurpujottelun 1. lasku
  • Santa Caterina, miesten suurpujottelu, 1. lasku
  • Rallin MM Monza - EK 15 - live
  • Urheilustudio 6.12.
  • Monza, EK 15
  • Urheilustudio 6.12.
  • Urheilustudio: Rallin MM
  • Monza, Power Stage live
  • Monza, Power Stage live
  • Ampumahiihdon MC: Kontiolahti, miesten viesti
  • Alppihiihdon MC: Santa Caterina, miesten suurpujottelun 2. lasku
  • Ampumahiihdon MC, miesten viesti, Kontiolahti
  • Urheilustudio 6.12.
  • Santa Caterina, miesten suurpujottelu, 2. lasku

"Onhan siinä jotain spesiaalia" – kapean ja teknisen radan paluu MM-kalenteriin ilahduttaa mestaruutta tavoittelevaa suomalaista

Niclas Grönholmilla on Kouvolan radalta hyvät muistot. Kisataktiikkakin on jo pitkälle mietitty.

moottoriurheilu
Niklas Grönholm rallicross.
Markku Rantala / Yle

Rallicrossin MM-sarja, kuten lähes kaikki muutkin urheilusarjat, on joutunut rakentamaan kisakalenterin uusiksi koronapandemian vuoksi. Useiden kisajärjestäjien vetäydyttyä, kysyttiin Suomesta mahdollisuutta kisan järjestämiseen.

– Tässä on tapahtunut paljon lyhyessä ajassa. Kun Kouvolasta on hyvät muistot ja Suomesta autourheilumaana on hyvä kokemus maailmalla, niin meidän puoleen käännyttiin. Normaalisti varmaan puoli vuotta käytetään kilpailun tekemiseen. Meillä on nyt aikaa vähänlaisesti, mutta olen luottavainen, sanoo tapahtumajohtaja Sami Puumalainen.

sami puumalainen, rallicross
Tapahtumajohtaja Sami Puumalainen luottaa, että Kouvolan MM-kisatapahtuma saadaan järjestettyä hyvin, vaikka aikataulu on tiukka.Markku Rantala / Yle

Sarjaa kiertää yksi suomalaistalli ja kaksi suomalaiskuljettajaa, Niclas Grönholm ja Jani Paasonen. Viidettä kauttaan rallicrossissa aloittava Grönholm on toivonut kotiosakilpailua jo pidemmän aikaa.

– Tietysti ihan ilolla otin vastaan, että minulla on hyvät muistot Kouvolasta SM-tasolta. Aina olen pärjännyt hyvin siellä. Silloin kun aloitin 2016 MM-sarjan, niin se oli pari vuotta aiemmin tippunut pois kalenterista. Mutta nythän tulee mahdollisuus ja innolla sitä odotan.

Kouvolan radalla pää on pidettävä kylmänä

Kouvola on isännöinyt MM-rallicrossia kaudella 2014. Siellä on ajettu myös EM-sarjaa ja muita alemman tason kisoja. Moni kuljettaja maailmalla muistelee kisapaikkaa lämmöllä.

– En oikeastaan tiedä, mikä siinä radassa on, mutta onhan siinä jotain spesiaalia. Se on tosi tekninen ja voisi sanoa jopa, että vähän kapea. Siellä ei hirveästi ole ohituspaikkoja, mutta korkeuseroja on, Grönholm kuvailee.

Viime kaudella MM-neloseksi ajanut Grönholm arvelee, että juuri radan kapeus ja ohituspaikkojen vähyys tekevät Kouvolasta niin erityisen.

– Kyllähän se tulee siitä, että taistellaan sijoituksista. Paljon tullaan näkemään varmaan jo lähdössä ja ensimmäisessä mutkassa sellaista yltiöpäistä toimintaa. Luulen, että ensimmäisen kierroksen kisailu tulee olemaan aika raakaa, sen jälkeen on vaikea ohittaa.

Rallicrossiin kuuluu myös taktikointi. Kuljettajien on jokaisessa erässä kierrettävä pieni lisälenkki, ajankohdan kuljettaja saa päättää itse. Oikea ajoitus nousee Kouvolassa kenties tavallistakin suurempaan rooliin.

– Lähtö itsessään, sitten lisälenkkitaktiikka ja ensimmäisen kierroksen hereillä olo, ne kolme asiaa tulevat ratkaisemaan siellä paljon, Grönholm summaa.

Edessä tiivis viikonvaihde

Kouvolassa kuljettajat kilpailevat tavanomaisen yhden MM-osakilpailun sijaan omat kisansa sekä lauantaina että sunnuntaina. Molempina päivinä jaossa on täysi pistepotti.

– Kuljettajilla ja tiimeillä on aika paljon pelissä, kun Kouvolaan tullaan, arvelee Puumalainen.

Kahden kilpailun viikonvaihteita ajetaan alkukaudesta kaikkiaan kolme, Ruotsissa, Suomessa ja Latviassa. Grönholm ei usko, että kahden kilpailun viikonvaihteet vaikuttavat varsinaisesti ajamiseen, mutta tarkkana on oltava.

– Mihinkään virheisiin ei ole varaa. Kun ajetaan noin tiukalla aikataululla eriä, niin siinä ei ole missään välissä aikaa korjata autoa. Pitää pitää mielessä, ettei lähde hötkyilemään ja rikkomaan autoa. Kuitenkin puhutaan kontaktilajista ja mitä tahansa voi sattua.

Auto on syytä pitää ehjänä: kolmen ensimmäisen viikonvaihteen aikana jaetaan yli puolet kauden pisteitä.

Joni Wimans bil flyger i luften i ett rallycrosslopp.
Rallicross on kontaktilaji, jossa törmäyksiä on vaikea välttää.Red Bull

– Vähän lisää tarkkuutta. Olen yrittänyt olla fiksu siinä hommassa, että en lähde joka taisteluun mukaan. Olen koettanut aina pysyä pois niistä kolareista, mutta välillähän niitä tulee. Ei niille voi mitään. Katsotaan nyt, miten kisa todellisuudessa tulee menemään, Grönholm toteaa.

Tavoitteena mestaruus

Niclas Grönholm taisteli jo viime kaudella sarjan voitosta, mutta umpisuolen puhkeaminen piti hänet sivussa kahdesta kilpailusta. Nyt tavoitteita on vain yksi – mestaruus.

– Kyllä me lähdetään maailmanmestaruudesta ajamaan. En näe, miksi pitäisi olla muita tavoitteita kuin ajaa voitosta. Me näytettiin, että meillä on hyvä vauhti: muutama voitto viime kaudelta ja muutenkin tasaista suorittamista. Luulen, että samoilla eväillä lähdetään tähänkin kauteen. Lähdetään kisa kerrallaan ja katsotaan sitten syksyllä Saksassa, millä korokkeella ollaan vai ollaanko millään.

Vaikka Grönholm ei ole saanut ajotuntumaa hetkeen, lähtee hän kauteen luottavaisin mielin. Luottamusta lisää se, että alla on tuttu auto.

– Pieniä juttuja on koetettu muuttaa, mutta 95-prosenttisesti auto on sama kuin viime vuonna. Se on tuttu ja tiedetään, että meillä on kilpailukykyinen auto.

Kevät on ollut täynnä erilaista epävarmuutta, koska kauden alusta ole ollut tietoa. Grönholm on käyttänyt ajan fyysisen kunnon ylläpitoon ja kohentamiseen kuntosalilla. Myös rallin maailmanmestari, Niclaksen isä Marcus Grönholm, on pitänyt poikansa kiireisenä.

– Helposti olen saanut ajan kulumaan. Isä sanoi, kun tämä alkoi, että nyt sitten tehdään hommia kunnolla. Hän on pistänyt tekemään kaikenlaista hommaa heillä kotona ja kauppakeskuksella ja näin poispäin. Ei ole tullut aika pitkäksi.

Edellisen kerrfan Niclas Grönholm on päässyt ajamaan kunnolla testiä talvella, edellisestä kilpailusta on aikaa yli puoli vuotta. Vähitellen kuntoilu vaihtuu kuitenkin varsinaiseen työhön ratin takana.

–Viikon päästä pääsen ajamaan yhden kisan Ruotsissa ja sitten testiä varmaan ennen pääsee kausi käyntiin. Eiköhän tämä pikku hiljaa iloksi muutu.

Lue myös:

Rallicrossin MM-sarjaa ajetaan Suomessa elokuussa – Yle näyttää osakisan

Kolmannen sukupolven kilpa-ajajan Niclas Grönholmin tie rallicrossin huipulle on kulkenut monen lajin kautta – "Isäni rallivuosista en muista paljon"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat