Samppanjan ruiskutus ja palkintokorokejuhlat vaihtuvat 12 000 koronatestiin, kun formulat alkavat – myös auton huoltoon on selvästi vähemmän aikaa

F1-kuplan sisällä tehdään jopa 12 000 koronavirustestiä. Kilpailujen viihdyttävyys on vielä suuri arvoitus.

Formula 1
Lewis Hamilton Valtteri Bottas
Palkintokorokejuhlinnat ovat ainakin formulakauden alussa pannassa.Rex Features / AOP

Formula ykkösten MM-sarja alkaa uudella yrityksellä ensi perjantaina 3. heinäkuuta, kun moottorit pärähtävät käyntiin 16 viikon odotuksen jälkeen Itävallan Spielbergissä. Muiden lajien tavoin myös F1-kisajärjestelyissä on sopeuduttava koronaviruspandemian pakottamiin reunaehtoihin.

Käytännössä tallit tulevat toimimaan omissa pienissä kuplissaan. Kontaktit toisten tallien työntekijöiden kanssa on kielletty. Matkustusteknisesti kuplaidea koskee ensimmäisten kolmen kilpailun ajan myös matkustamista. Tallit siirtyvät Itävallasta Unkariin yksityiskoneilla, ja kisapaikkakunnalla työntekijät saavat liikkua vain hotellihuoneen ja radan välillä.

Kisatuntuman hakemisessa voi mennä hetki. Osa kuljettajista on ajanut simulaattorilla virtuaalikilpailuita, osa on viihtynyt muiden moottorien parissa.

– Olen ajanut sekä soralla että asvaltilla. Tauko on ollut pitkä, eikä mitään voi verrata formuloihin, mutta reaktiot ja ajotuntuma ovat pysyneet yllä, Mercedeksen Valtteri Bottas kommentoi rallikokeilujaan.

Moottorinvaihto voi kestää tuplasti

Talleille annetut ohjeet sosiaalisten etäisyyksien kunnioittamisesta tekevät kaikesta auton huoltoon liittyvästä hitaampaa. Työt auton ympärillä tehdään pienryhmissä ja osissa eri aikaan.

– Meillä on vain rajoitetusti aikaa olla auton kanssa. Meidän on tutkittava, kuinka kauan osien vaihtaminen ja muokkaaminen kestää. Kaikki pitää aikatauluttaa uudelleen, koska auton ympärillä saa olla vain rajoitettu määrä henkilöitä, Racing Pointin tekninen johtaja Andrew Green pohti sarjan verkkosivuilla.

Kiireisen kisaviikonlopun aikana hajonnut moottori voi aiheuttaa suurta päänvaivaa.

– Pienemmällä mekaanikkojen määrällä moottorin vaihtaminen voi kestää jopa kaksi kertaa normaalia kauemmin, Green arvioi.

Koronavirustestejä tullaan tekemään 48 tunnin välein, mikä tarkoittaa noin 12 000 testiä pelkästään Itävallassa. Karanteeniin joutuvat kaikki tartunnan saaneet sekä kaikki suorassa vuorovaikutuksessa viruksenkantajan kanssa työskennelleet. Siksi tallit lennättävät paikalle varamekaanikkoja ja -teknikoita toiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi myös tartuntatapausten sattuessa.

Tähtiloisto poissa

Katsojan kannalta erikoisinta lienee se, että kahdella radalla kisataan poikkeuksellisesti kahdesti. Kaksi ensimmäistä kisaviikonloppua ajetaan Itävallassa Red Bullin kotiradalla. Myöhemmin kesällä Britannian Silverstone isännöi kahta kisaa. Näin koronaviruksen seurausten kutistamaan kilpailukalenteriin saadaan vähintään 15 kisaa.

Perinteinen kolmen parhaan kuljettajan palkintojenjakoseremonia kilpailun jälkeen jää ainakin kauden alussa pois. Samppajan ruiskutustakaan ei nähdä, joten kisan jälkeinen voitonhuuma voi jäädä hyvinkin vaisuksi.

Ei faneja, ei nimekkäitä kutsuvieraita, ei mediaa, ei samppanjaa. Tietynlaisesta "glamouristaan" tunnettu F1 palaakin hyvin erilaisena sarjana kuin on totuttu näkemään.

Lue myös:

"Mutkissa koettavia g-voimia ja radan epätasaisuuksien aiheuttamaa röykytystä ei oikein voi jäljitellä" – F1-kuskit joutuvat fyysisesti lujille MM-avauksessa

Lewis Hamilton on kokenut rasismia jopa F1-radoilla – ryhtyy edistämään yhdenvertaisuutta moottoriurheilussa

Valtteri Bottas avasi suunsa siirtohuhuista Sky Sportsille: "On hassua, että paikkaani ollaan jakamassa, vaikka tällä kaudella ei ole vielä ajettu yhtään kilpailua"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat