Suora

  • Kalevan kisat
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Sinun kannattaa tietää oudosta F1-kaudesta nämä kuusi asiaa – voimme nähdä suuria yllätyksiä, joista yksi olisi historian nuorin maailmanmestari

Yle Urheilu listaa F1-sarjan mielekiintoiset puheenaiheet ennen kautta.

Formula 1

1

Itävalta rata 2019
Spielbergin radalla riittää tiukkoja paikkoja ja korkeuseroja.Peter Fox/Getty Images

Äärimmäisen mielenkiintoinen avauskisa

F1-kausi starttaa Euroopasta ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1966. Avausratana toimii Spielbergin rata Itävallassa.

Radalla on totuttu näkemään viime vuosina mielenkiintoisia kilpailuja, sillä se sijaitsee korkealla. Lisäksi autoja on mennyt rikki kanttikivien takia. Kanttikivien alkuperäinen tarkoitus on ollut estää kuskeja käyttämästä edukseen radan ulkopuolisia osia. Viime vuonna esimerkiksi Red Bullin pomo Christian Horner valitti, että heiltä meni kolme etusiipeä rikki ja rahaa paloi noin 280 000 euroa.

Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh odottaa avauskisaa innolla. Hän pitää Itävaltaa todella mielenkiintoisena avauspaikkana oudolle, koronaviruspandemian myöhäistämälle ja samalle tiivistämälle, kaudelle.

– Rata on syheröä ja aika tiukkaa. Se on tosi sähäkkä. Radan profiilin kannalta näemme paljon intensiivisemmän kisan kuin perinteisessä avauksessa Australiassa, Mildh sanoo ja nostaa etenkin esiin sen, että korkea ilmanala voi tuoda ongelmia tiimeille.

Sarjaa hallinneella Mercedeksellä on ollut vaikeaa moottoriensa kanssa korkeassa ilmanalassa, kuten viime vuonna jäähdytyksen kohdalla nähtiin.

– Korkea ilmanala tekee heti mahdollisuuden yllätykseen, sillä emme tiedä moottorien kestävyydestä uusissa autoissa. Tätä on päästy simuloimaan, mutta ei ole päästy testaamaan kunnolla, Mildh toteaa.

Moottorien kestävyyden lisäksi muitakin yllätyskäänteitä voidaan nähdä Itävallassa. Kimi Räikkösen Alfa Romeon tiimipäällikkö Frederic Vasseur povasi tällä viikolla kaudenavauksesta kaaosta. Aiempien vuosien perusteella suomalaisilla on hyvät oltavat Itävallassa. Viime vuonna Räikkönen esiintyi hyvin ja haastoi paikoin kärkikuskeja ollen lopulta yhdeksäs.

Valtteri Bottakselle Itävallan rata on yksi suosikeista ja monet muistavat Bottaksen sensaatiomaisen startin heti ensimmäisellä Mercedes-kaudella 2017. Tuolloin Bottas ampaisi häkellyttävän nopeasti kakkosruudusta kärkeen ja voitti kisan. Ei ollutkaan ihme, että Bottas oli tyytyväinen kuullessaan kauden starttaavaan kahdella peräkkäisellä kisalla Itävallassa.

Lisää suomalaiskuskien asetelmista kauteen:

Asiantuntija pelkää Kimi Räikkösen tilannetta Alfa Romeolla: "Kaiken piti muuttua ensi kaudeksi" – Valtteri Bottas voi pilata Lewis Hamiltonin ennätysjuhlat

2

Max Verstappen 2019 Itävalta
Red Bullin Max Verstappen juhli vuosi sitten Itävallassa voittoa yhdessä moottorinvalmistaja Hondan pomojen kanssa. Voitto oli yhteistyössä ensimmäinen. Lars Baron/Getty Images

Max Verstappenista historian nuorin F1-mestari?

F1-sarjassa voi tulla tällä kaudella historian nuorin maailmanmestari. Tällä hetkellä titteliä pitää hallussaan Sebastian Vettel, joka juhli Red Bullilla ensimmäistä mestaruuttaan 23 vuoden ja 134 päivän ikäisenä. Ennätyksen voivat rikkoa vielä tällä kaudella 22-vuotiaat Ferrarin ja Red Bullin superlahjakkuudet Charles Leclerc ja Max Verstappen.

Kansainvälisessä F1-mediassa on pohdittu kauden kynnyksellä paljon etenkin sitä, olisiko Max Verstappenista mestariksi tänä vuonna. Näkemystä on perusteltu sillä, että kauden kaksi ensimmäistä kisaa ajetaan juurikin Red Bullin omistamalla radalla Spielbergissä.

Kahtena edellisvuotena Verstappen on ajanut Spielbergissä voittoihin. Lyhyeksi jäävällä kaudella hyvä alku on erittäin tärkeässä asemassa. Red Bull myös tekee varmasti kaiken sen eteen, että Verstappenista tulisi historian nuorin maailmanmestari. Se olisi energiajuomayhtiön tiimille markkinoinnillisesti tärkeää ja oiva osoitus paluusta huipulle 2010-luvun ensimmäisen puoliskon tapaan.

Jukka Mildh uskoo yhä edelleen, että Mercedes-kuskit Valtteri Bottas ja Lewis Hamilton toimivat mittatikkuina ja ovat ennen yhtäkään ajometriä ennakkosuosikkeja.

– Mutta täytyy muistaa, että vielä on kysymysmerkkejä Mercedeksen auton ympärillä. Talven testit eivät olleet ihan huippuluokkaa. Uskon, että varsinkin Red Bull antaa kovan vastuksen tallille, Mildh toteaa.

– Red Bullilla oli näkyvästi nopea auto Barcelonan testeissä helmikuussa. Se ei ole voinut kadota. Red Bullin auto käyttäytyi ihan ylivoimaisella tavalla ainakin puhtaaasti silmillä katsottuna, Mildh toteaa.

Joka tapauksessa Mildhin mukaan suuremmassa mittakaavassa voimasuhteet F1-sarjassa eivät ole koronaviruspandemian aiheuttaman tauon aikana muuttuneet. Mercedes, Ferrari ja Red Bull ovat yhä kärkikolmikko. He taistelevat sarjan käkisijoituksista, vaikkakin tällä hetkellä Ferrari näyttää kahden muun kärkitiimin takana.

Kolmen kärkitiimin takana on sitten tiivis joukko, johon kuuluu myös Kimi Räikkösen Alfa Romeo.

Yksi mielenkiintoinen yllättäjä voi olla Mildhin mukaan Racing Point. Tiimi kohahdutti testeissä ajattamalla lähestulkoon suoraa kopiota Mercedeksen aiempien vuosien voittaja-autosta. Se sai nopeasti mediassa liikanimen “Pinkki Mercedes” Racing Pointin auton värityksen mukaisesti.

Mildh sanoo, että muutama asia määrittää tiimien menestyksen.

– Nyt on kysymys siitä, miten nopeasti pystytään tarttumaan rutiineihin. Tulee kysymykseen johdon toiminta sekä heidän päätöksentekokyky, varikkohenkilökunnan toiminta kilpailun aikana ja se, että kuljettajallakin on rutiinit hallussa, Mildh sanoo.

Yllätysmahdollisuuksia voi siis tulla kauden alussa muustakin kuin Itävallan mielenkiintoisen radan kautta.

– Inhimillisen erehdyksen mahdollisuus on paljon suurempi kuin aikaisemmin. Varmasti kisatilannetta on simuloitu. Mutta haparointia voi tulla ensimmäisissä kisoissa ennen kuin päästään vauhtiin, Mildh sanoo.

3

Mercedes varikko Barcelona 2020
Mercedekselläkin noudatetaan rajoituksia varikkotoiminnassa Itävallassa. Kuva vielä aiemmasta normaalista Barcelonan testeissä.AOP/imago sport

Kritisoitu uudistus palaa kalenteriin

Kauden piti alkaa maaliskuussa Australiasta, mutta koronaviruspandemian takia alku on viivästynyt lähes neljällä kuukaudella.

Kausi starttaa viivästyksen takia ennennäkemättömällä rypistyksessä. Kauden kahdeksan ensimmäistä kisaa on tarkoitus ajaa kymmenen viikon aikana. Itävallassa ajetaan kaksi kisaa peräkkäin, kuten myös myös Silverstonessa Isossa-Britanniassa.

Alkukaudesta nähdään kaksi kertaa melkoinen putki, kun kolmena viikonloppuna peräkkäin ajetaan kisa. Tällainen “tripleheader” nähtiin F1-kalenterissa ensimmäisen kerran kaudella 2018, mutta siitä luovuttiin viime kaudelle tiimien kritiikin takia. Alustavasti tälläkään kaudella ei pitänyt tiimien toiveesta nähdä kolmen kisaviikonlopun putkia. Tiimit pitivät kolmen kisaviikonlopun putkia liian uuvuttavina.

Nyt tähän malliin kuitenkin palataan, toki osittain koronaviruspandemian aiheuttaman pakon edessä.

Jukka Mildhin mukaan tiimit tuskin rupeavat marmattamaan liiasta tekemisestä.

– Uskon, että tallit ja henkilökunta jaksavat. Siellä on varmasti tauosta aiheutunutta patoutunutta energiaa, Mildh toteaa.

Mildhin mukaan on ollut myös havaittavissa kuskien kommenteista, että jalat kuopivat maata.

– Kuljettajat inhoavat paikallaan oloa ja he haluavat olla paineen alla. Ei ole mikään ongelma kuskeille tämä tilanne, Mildh sanoo.

4

Mugellon F1-rata
Mugello on vahvasti palaamassa F1-kisakalenteriin. Lorenzo Di Cola/NurPhoto via Getty Images

Montako kisaa tällä kaudella ajetaan?

F1-sarja on ilmoittanut toistaiseksi kahdeksan ajettavaa kisaa nyt heinäkuun alusta syyskuun alkuun. Mutta sarjan johto on puhunut jopa 15 kisan kaudesta. Alun perin kisoja piti olla ennätykselliset 22.

F1-sarjan himolla kisaamiselle on selvät syy. Kaikessa yksinkertaisuudessaan raha puhuu.

Voit lukea tarkemmin F1-sarjan tulevaisuuden uhkista ja vahvasta halusta kisaamiselle koronaviruspandemian aikanakin ympäri maailmaa Yle Urheilun kattavasta artikkelista täältä.

Viiime aikoina on puhuttu paljon F1-medioissa siitä, että sarjan johto on pyrkinyt hakemaan uusia kisoja Euroopasta.

Esillä on ollut sellaisia ratoja, joita ei ole ollut alkuperäisessä kisakalenterissa. Sekin on jälleen yksi uusi mahdollisuus yllätyksille erikoiseen kauteen.

Esimerkiksi Ferrarin omistama rata Mugello olisi nousemassa kisakalenteriin heti Monzan kisan jälkeisenä viikonloppuna syyskuussa. Lisäksi on puhuttu muun muassa legendaarisen Imolan radan paluusta, kuten myös Portugalin Algarvessa tai Saksan Hockenheimissa ajettavista kisoista.

Kauden loppuminen Lähi-idässä näyttää myös hyvin todennäköiseltä, sillä Bahrainissa ja Abu Dhabissa rikkaille kisajärjestäjille ei ole niin suurta tarvetta ajaa yleisön edessä kuin monessa muussa paikassa. Näissä paikoissa pystytään kisaamaan myös moottoriradoilla toisin kuin esimerkiksi perutuissa Azerbaidzhanin ja Singaporen katuratakisoissa.

Jukka Mildh on epäileväinen siitä, että tällä kisakaudella nähdään 15 kisaa.

– Aika nopeasti pitäisi tulla melkein saman verran kisoja näiden kahdeksan kisan jälkeen. Aika nopeasti pitäisi tulla myös tieto, missä ajetaan loppukaudella. Nyt tuntuu siltä, että sarjassa joudutaan tinkimään tavoitteesta, Mildh toteaa.

Jos asiat sujuvat koronarajoituksilla hyvin, kuten esimerkiksi tapahtui jalkapallossa Saksan Bundesliigassa, voi tilanne päättyä F1-sarjan kannalta onnellisesti. Kauden ensimmäisillä kisoilla on siis iso merkitys.

– Kauden ensimmäisten kisojen jälkeen nähdään, miten konsepti toimii. Sitten nähdään, vauhdittuvatko päätökset tulevista kisoista, Mildh toteaa.

5

Sebastian Vettel
Sebastian Vettel on ollut ennen kauden alkua spekulaatioiden keskipiste. Mark Thompson/Getty Images

Eriskummallinen sopimustilanne ennen kauden alkua

Koronaviruspandemian vuoksi F1-sarjassa on nähty paljon merkillisiä hetkiä, kun moni ensi kauden kuljettajapaikka on ratkaistu jo ennen yhtäkään kisaa tällä kaudella.

Karuselli lähti käyntiin, kun ilmoitettiin nelinkertaisen maailmanmestarin Sebastian Vettelin poistumisesta Ferrarilta kauden päätteeksi. Carlos Sainz tulee McLarenilta ensi kaudelle Ferrarille korvaamaan Vetteliä. Red Bullilta Renaultille viime kaudeksi siirtynyt Daniel Ricciardo vaihtaa puolestaan jälleen tallia. Hän loikkaa Sainzin tilalle McLarenillle.

Jukka Mildh uskoo, että Vettel laittaa mestaruustaistossa ihan kaiken peliin vain näyttääkseen muille.

– Lähdetään siitä, että voimassaolevaa sopimusta ei ole muutettu. Se tarkoittaa, että talleilla ja kuskeilla on velvollisuuksia toisia kohtaan. Kuljettaja saa sopimuksen mukaista korvausta ja on sitoutunut määrätynlaisiin asioihin. Tilanne ei siis muutu sillä tavalla, etteikö yrittäisi parhaansa ja vielä enemmän, Mildh sanoo.

– Parhaansa yrittäminen on Vettelille henkilökohtaisesti tärkeää. Mutta hän on myös velvollinen samalla ajamaan tallilleen. Sama tilanne on Ricciardolla ja Sainzilla. Sopimustilanne ei muuta sitä, että ei yritetä parasta.

Toki Mildh myöntää, että Ferrarilla liittyy kisaratkaisuihin paljon enemmän politiikkaa kuin muissa tiimeissä.

– Ratkaisutilanteissa Leclerin jatko saattaa tulla näkyväksi.

Mildhin mukaan kukaan ei voi polttaa siltoja tiimien sisällä, vaikka olisikin sopimus ensi kaudeksi toiseen tiimiin. Tai voi sen asiantuntijan mukaan tehdä, mutta se on sitten ensimmäinen ja viimeinen kerta.

– Tässä lajissa pitää olla lojaali, sattuu mitä tahansa. Vaikka olisi katkeruutta, mennään täysillä radalla. Tässä lajissa kukaan tiimin jäsen ei voi tehdä ilkivaltaa omalla käytöksellään tai olla löysin rantein. Siihen pakottavat ihan turvallisuussyytkin.

6

Pirelli F1-renkaat
Chris Putnam/Barcroft Media via Getty Image

Rengastaktikointi loppuu – yllätyksiä tarjolla

Koronaviruspandemia aiheuttaa useita muutoksia F1-viikonlopun toimintaan. Koronavirustestejä tehdään 48 tunnin välein. Tallit toimivat omissa pienissä kuplissaan ja kasvomaskit päällään. Lisäksi tiimihenkilökunnan määrää varikolla on rajoitettu. Perinteiset palkintokorokejuhlat samppanjan ruiskutuksineen jäävät pois.

Yksi mielenkiintoinen muutos on se, että rengasvalmistaja Pirelli ja kansainvälinen autourheiluliitto FIA määrittävät jokaiselle kisaviikonlopulle kaikille kuskeillle samat 13 rengassettiä. Yhä edelleenkin Pirelli valitsee jokaiseen kolmeen kisaviikonloppuun kolme seosta viiden joukosta: Yhden kovan, yhden pehmeän ja yhden mediumin.

Ennen kuskit saivat valita, kuinka paljon ottavat eri rengasseoksia. Enää ei voi esimerkiksi taktikoida ottamalla enemmän pehmeitä rengasseoksia tai toisinpäin kovempia rengasseoksia.

Muutoksen taustalla on se, että näin rengasvalmistaja Pirellin on helpompi koronaviruspandemiasta huolimatta toimittaa kaikkiin kisaviikonloppuihin tarvittavat renkaat.

Jukka Mildh kokee sääntömuutoksen positiivisena asiana muuten ikävässä tilanteessa ja toivottaa muutoksen tervetulleeksi.

– Kuinka paljon tiimit voivat nyt käyttää viime vuoden dataa? Viime vuoden datan perusteella tiimit olisivat voineet vaikuttaa rengaspäätökseen ja tehdä muutoksen. Nyt tiimit eivät voi vaikuttaa päätökseen, Mildh havainnollistaa mielenkiintoisen muutoksen seuraukset.

– F1-sarjassa pyritään täydellisesti aina valmistautumaan kisoihin. Nyt tätä luontaista tilannetta ei ole. Nyt tulee epävarmuustekijä, joka voi aiheuttaa yllätyksiä.

Lue myös:

Asiantuntija pelkää Kimi Räikkösen tilannetta Alfa Romeolla: "Kaiken piti muuttua ensi kaudeksi" – Valtteri Bottas voi pilata Lewis Hamiltonin ennätysjuhlat

Kommentti: Lewis Hamiltonista on tulossa kaikkien aikojen paras F1-kuljettaja, mutta hänen voimakas eleensä juuri ennen kautta oli vielä suurempi palvelus kuninkuusluokalle

F1-sarja on keskellä historiallista myllerrystä, jonka jälkeen mikään ei ole enää entisensä – asiantuntija avaa, miksi sarjan tulevaisuus on uhattuna

Älykäs manipuloija on rakentanut kaikkien aikojen kovimman F1-tiimin, mutta vaikuttanut myös ratkaisevasti Valtteri Bottaksen uraan: "Aika täydellinen paketti koko sarjan historiassa"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme