Rallin MM-sarjan jatkuminen helpotus Tommi Mäkiselle, asiantuntija ei näe Viron osakilpailua uhkana Jyväskylälle: "Se on suomalaisille melkein kuin kotikisa"

Rallin MM-sarja jatkuu syyskuun alussa historiallisella Viron osakilpailulla. Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen on helpottunut, sillä loppuvuoden suunnittelu on nyt helpompaa.

Rallin MM-sarja
Tommi Mäkinen
Tommi Mäkisen Toyota johtaa valmistajien MM-sarjaa 21 pisteen erolla Hyundaihin.Vesa Pöppönen / AOP

Viro isännöi ensimmäistä kertaa MM-rallia, kun sarja jatkuu pitkän koronaviruspandemian aiheuttaman tauon jälkeen syyskuun alussa 4.-6.9. Alkuvuonna sarjaa ehdittiin ajaa kolme kilpailua, kunnes koronatilanne katkaisi kauden.

Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen on tyytyväinen, että epätietoisuuden jälkeen seuraava tähtäin on nyt tiedossa.

– Hyvä juttu, että päästään viimein tositoimiin. Saamme testivalmisteluja tehtyä ja tiedämme, miten etenemme, Mäkinen sanoo Yle Urheilulle.

– Viro on hyvä ja vauhdikas kisa, jossa on varmasti paljon faneja paikalla. Tiet ovat aika nopeita, mutta on siellä korkeuserojakin. Siellä on laitettu teiden pintoja kuntoon.

Virosta tulee 33. maa MM-sarjassa, ja rallin keskuskaupunki on Tartto Etelä-Virossa. Kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n rallikomission varapuheenjohtaja Timo Rautiainen kertoo, että kisasta tulee hieman sprinttityyppinen.

– Erikoiskoeaikataulut ja kilometrimäärät ovat olemassa. Siitä tulee normaalia rallia lyhyempi, ja mittaa on hieman yli 200 kilometriä. Pätkät eivät ole kovin pitkiä, mutta uskon, että siitä tulee hyvä.

Yle Urheilun rallitoimittaja Tomi Tuominen on tyytyväinen, että kausi jatkuu - ja nimenomaan Virossa.

– Tosi hieno juttu, että he saavat kisan, vaikka sitten vain vuodeksi. Siellä on järjestetty viime vuosina erinomaisia ralleja, yhteiskunta on tosi rallimyönteinen ja fanit ovat innokkaita. Heillä on Ott Tänakissa huippukuski sarjassa, ja siitä tulee suuri kansanjuhla varmasti, Tuominen povaa.

Tuominen ei näe Viron kilpailua minkäänlaisena uhkana tältä vuodelta peruuntuneelle Jyväskylän osakilpailulla.

– Se on päinvastoin hieno juttu, että kun Suomessa ei ajeta, tuossa lähellä ajetaan. Se on suomalaisille melkein kuin kotikisa, ja tiet siellä etelässä ovat aika siistejä. Tiet nousevat ja laskevat, on vähän hyppyjäkin ja tie joskus kääntyykin. Tallinnassa tiet ovat vähän suoria ja latteita.

Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä pääsi ralliauton rattiin Keski-Suomen maisemissa pitkän tauon jälkeen kesäkuussa.Jussi Jäkälä / Yle

Suomen elokuulle kaavaillun kisan peruuntuminen varmistui kesäkuun alussa. Heille, ketkä mahdollisesti ihmettelevät sitä, että Virossa voidaan kuitenkin ajaa syyskuussa, Timo Rautiaisella on selvä viesti.

– Rallivalmistelu ei ole sellaista, että päätetään vähän ennen kisaa, ajetaanko vai. Se päätös oli silloin senhetkisten tietojen valossa tehtävä, eikä kenelläkään ole siihen mitään nokankoputtamista.

Koronaepidemian aikana Virossa on todettu 1 990 tartuntaa. Viimeisen vuorokauden aikana uusia tartuntoja on yksi. Koronakuolemia Virossa on tilastoitu 69. Suomessa todettuja tartuntoja on 7 241 ja kuolemia 328.

Rautiainen muistuttaa, ettei Virossakaan koronatilanteeseen voi suhtautua leväperäisesti, ja turvallisuudesta on huolehdittava.

– Luulen, että siellä on järjestäjillä vielä iso työmaa. Vaikka miten vapautettaisiin rajoituksia ja annettaisiin suuremmillekin kokoontumisille lupa, ei ole kovin suotavaa lähteä soitellen sotaan. Jos siellä on esimerkiksi sellaista supererikoiskoetyyppistä ajoa, täytyy huolehtia yleisön sijoittumisesta siten, että se on turvallista.

Belgia varanappulana

Loppukauden kalenterissa on tällä hetkellä viisi varmistunutta kilpailua. Viron jälkeen ajetaan Turkissa, Saksassa, Italiassa ja Japanissa. Mäkinen sanoo toivoneensa myös Latvian kisaa MM-kalenteriin mukaan, mutta latvialaisten resurssit eivät riittäneet ainakaan vielä MM-tason kisan järjestämiseen.

Belgia ja Kroatia ovat vielä mahdollisia kisoja, mutta Belgian kohdalla ongelmaksi muodostuu aikataulu. Kilpailu on tarkoitus ajaa lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna, mutta Turkin kisa on edellisenä viikonloppuna.

– Peräkkäisinä viikonloppuina ajaminen ei ole logistisista syistä mahdollista, Mäkinen muistuttaa.

– Kroatia on hakenut kandidaattirallia jo pari vuotta sitten, ja se on ollut jalka puolittain ovenraossa tyrkyllä. Belgia saattaa olla varanappulana, jos Turkki ei vaikka toteutukaan. Siellä tilanne ei ole mitenkään varma matkustussääntöjen suhteen, tai yksi vaihtoehto on myös se, jos Turkki pystyisi aikaistamaan kisaa viikolla. Belgia saattaa olla siis tulossa, mut nyt mennään näillä, Rautiainen sanoo.

Mäkiselle lisäkilpailut kelpaisivat mieluusti, mutta mahdollisimman tasaväkisissä olosuhteissa.

– Sitä parempihan se on, mitä enemmän on kisoja. Hyundai-kuljettajille tulee pientä kotikenttäetua, sillä Tänak pääsee ajamaan Virossa ja jos Belgiassa ajetaan, Thierry Neuville on ajanut sen kisan aika monta kertaa. Toivottavasti mentäisiin sitten sellaisille kentille, missä kukaan ei ole ollut.

Sebastien Ogier
MM-sarjaa kahdeksan pisteen erolla Elfyn Evansiin nähden johtava Sebastien Ogier voitti ennen viimeistä päivää keskeytetyn Meksikon kisan keväällä.Getty Images

Riittävästi kisoja

Tuominen näkee loppukauden ohjelman sopivan monipuolisena. Kahdeksan kilpailun MM-sarja on riittävä mestarin määrittämiseksi.

– Jos pystytään ajamaan vielä viisi kisaa, se on ihan oikea määrä, eikä voi puhua tynkäkaudesta. Toivottavasti Sardiniassa pystytään ajamaan, eikä tulisi takapakkeja. Tässä on hyvä kombinaatio kisoja.

Rautiainen on Tuomisen linjoilla. Kisoja on riittävästi.

– 1990-luvullakin ajettiin kokonaisia kausia, joiden aikana ajettiin vain kahdeksan kisaa. Varmasti mestari saadaan selville näissäkin kisoissa, ja tämä on oikein edustava sekä täysin riittävä määrä. Sarjassa on hyvä jakauma asfalttia, lunta ja soraa eri puolilla maailmaa.

Rautiainen muistuttaa, että vaikka ohjelma on nyt tehty ja siitä pyritään pitämään kiinni, koronakevään ja -kesän aikana on nähty, että tilanteet voivat vaihdella nopeastikin.

– Tilanne näyttää nyt hyvältä, mutta eihän tässä kovin pahaa takapakkia tarvita, jos vaikka Eurooppaan tulee uusi aalto. Siinä vaiheessa täytyy harkita tarkasti, onko järkevää ajaa ja millaiset mahdollisuudet on.

– Promoottori on tehnyt hiki hatussa töitä, että tällainen ohjelma saataisiin. Se ajatus on ollut, ettei kolme alkuvuoden kisaa menisi hukkaan.

MM-sarjaa johtava kuusinkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier on kertonut kuluvan kauden jäävän hänen viimeisekseen, mutta ranskalainen Toyota-kuski on pohtinut asiaa uudemman kerran koronan katkaistua kauden. Vaikka maailmanmestari ratkottaisiin tänä vuonna, Mäkinen on toiveikas Ogierin jatkosta.

– Puhuimme viimeksi, kun "Sebi" oli testaamassa Suomessa. Hän antoi ymmärtää, että haluaisi jatkaa vielä vuoden. Meillä on positiivinen tilanne ja mahdollisuudet pärjätä.

Lue myös:

Viro nappasi MM-rallit tänä vuonna – "En näe syytä olla huolissaan", toteaa Jyväskylän kaupunginjohtajan sijainen

Rallin MM-sarja jatkuu syyskuussa alkuperäisen kalenterin ulkopuolisella kisalla Virossa – kausi päättyy Japanissa, Belgian ja Kroatian kisoista neuvotellaan

Jari-Matti Latvalaa ei nähdä WRC-auton ratissa tänä vuonna, vaikka kisoja ajettaisiinkin: "En näe järkevänä enää lähteä"

Kalle Rovanperä ja kumppanit palasivat WRC:n rattiin – Tommi Mäkinen puoltaa uusia kilpailuja poikkeuskauteen

Rallin MM-sarja suunnittelee kautensa jatkamista syyskuussa

Suomen MM-rallin perumisella rajut talousvaikutukset vuosiksi eteenpäin – taustayhtiön puheenjohtaja ihmettelee viime vuosien taloudenpitoa: "Ei heru ymmärrystä"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat