Suora

  • Kalevan kisat
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Red Bull jätti protestin Mercedeksen kohutusta ohjausjärjestelmästä

Red Bull vetosi F1-sääntökirjan kahteen kohtaan, jotka koskevat formula-auton aerodynaamisia tekijöitä ja jousitusjärjestelmää.

urheilu
Red Bullin tallityöntekijä Itävallan GP:n harjoituksissa
Red Bullin tallityöntekijä Itävallan GP:n harjoituksissaGetty Images

Formula ykkösten Itävallan gp:n avauspäivän päätteeksi nähtiin draamaa, kun Red Bull jätti Kansainväliselle autoliitolle FIAlle protestin Mercedeksen ohjausjärjestelmästä, joka on kuohuttanut formulapiirejä koko vuoden ajan.

Mercedes on kehittänyt tämän kauden autoonsa niin kutsutun DAS-järjestelmän (dual axis steering), jolla Mercedes-kuskit Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas voivat muuttaa autojensa pyörien aurauskulmia. Kaksikko käytti järjestelmää perjantain harjoituksissa ja piti Spielbergin radalla ylivoimaisesti kovinta vauhtia molemmissa harjoitussessioissa.

Red Bull jätti perjantain harjoituspäivän jälkeen protestin, jossa se haluaa selvittää, rikkooko Mercedes järjestelmällä sarjan tämänhetkisiä sääntöjä.

Sarjan verkkosivujen mukaan FIA:n tuomaristo päättää lauantaipäivään mennessä, onko Mercedeksen ohjausjärjestelmä laiton. Mikäli järjestelmä on laillinen, Mercedes voi jatkaa DAS:n käyttämistä.

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner on vihjannut, että ainakin Red Bull lisää DAS:n omaan autoonsa, jos säännöt sen sallivat. Aiemmin keväällä FIA linjasi, että DAS:n käyttö ei ole sallittua kaudella 2021.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat