Suora

  • Kalevan kisat
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Suomalaisasiantuntija puolusti Valtteri Bottaksen tallitoveria kuumassa rangaistuskohussa – puhui kovasta pelistä F1-kulisseissa: “He yrittivät häiritä kaikenlaisilla toimilla”

Hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton taipui Valtteri Bottakselle ja sai sitä ennen kaksi rangaistusta F1-kauden avauksessa.

Formula 1
Lewis Hamilton, Alex Albon
Lewis Hamilton ja Alex Albon kamppailivat tiukasti kakkossijasta.Bryn Lennon/Getty Images

F1-kauden avauksesta Itävallassa ei puuttunut dramatiikkaa. Jo ennen starttia nähtiin todella kova käänne, kun hallitsevalle maailmanmestarille Lewis Hamiltonille langetettiin lähtöruuturangaistus lauantain aika-ajon tapahtumista. Hamilton ei ollut hidastanut aika-ajon lopussa, vaikka radalla heilutettiin keltaisia lippuja Valtteri Bottaksen ajettua ulos radalta.

Lauantai-iltana F1-kisan tuomaristo oli jo tutkinut asian, eikä langettanut rangaistusta Hamiltonille. Syynä oli epäselvä liputus. Alkuperäisen tuomion mukaan Hamiltonille oli näytetty sekä vihreää valoa että keltaisia lippuja. Tuomaristo päätti, että se ei rankaise brittimestaria.

Sunnuntaina Red Bullin protestin jälkeen tilanne kuitenkin muuttui hetki ennen starttia. Tuomaristo kertoi saaneensa Red Bullilta videomateriaalia, joka todisti Hamiltonin jättäneen noudattamatta keltaisia lippuja.

Itse kisassa Hamilton sai viiden sekunnin aikasakon, koska hänen tulkittiin aiheuttaneen kolari Red Bullin Alexander Albonin kanssa. Tuossa vaiheessa Hamilton oli kisassa toisena Valtteri Bottaksen takana ja Albon yritti päästä kaikin keinoin ohi Hamiltonista.

Albon lähti lopulta ohittamaan rohkeasti Hamiltonia, mutta kaksikko törmäsi toisiinsa. Hamilton pystyi jatkamaan kisaa ja tuli ruutulipulle toisena Bottaksen jälkeen, mutta putosi aikasakon myötä neljänneksi Ferrarin Charles Leclercin sekä McLarenin Lando Norrisin taakse.

Tilanteen jälkeen tunteet kävivät kuumina F1-varikoilla. Red Bullin Christian Hornerin mukaan Hamiltonin viiden sekunnin aikasakko ei merkinnyt mitään. (siirryt toiseen palveluun)Horner totesi, että Hamiltonin olisi hyvä pahoitella tekoaan. Albonin mukaan hän olisi voinut voittaa kisan, jos olisi päässyt Hamiltonista ohi.

– Ulkopuolelta ohittaessa on aina riski. Mutta annoin niin paljon tilaa kuin pystyin. Olin aivan rajoilla. Ajattelin, että antamalla kaiken mahdollisen tilan jää Hamiltonille itselleen valinta, haluaako hän kolaroida vai ei, Albon sanoi Sky Sportsille.

Mercedes-pomo Toto Wolff oli sitä mieltä, että rangaistus Hamiltonille oli liian kova, vaikkakin ymmärsi tuomariston vaikeaa tehtävää. Lewis Hamilton oli itse kovin haluton ottamaan kantaa tilanteisiin Sky Sportsilla. (siirryt toiseen palveluun) Hamiltonin mukaan aika-ajon tapahtumat olivat häneltä virhe.

– Minusta tuntui siltä, että minulla oli kisassa tarpeeksi vauhtia saada Valtteri kiinni. Sitten tapahtui todella valitetttava juttu Alexin kanssa. En voi uskoa, että osuimme jälleen kerran yhteen, Hamilton sanoi ja viittasi kaksikon kolariiin viime vuonna Brasiliassa.

– Tämän päivän kolari tuntui mielestäni vain kisatilanteelta. Mutta otan joka tapauksessa minkä tahansa rangaistuksen, jonka heidän mielestään ansaitsen. Aion mennä eteenpäin nyt.

Christian Horner
Christian Hornerin Red Bull pelaa kovaa peliä F1-kulisseissa.Getty Images

Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh totesi jo sunnuntain kisan liveseurannassa, että nuoren Albonin pitäisi ymmärtää Lewis Hamiltonin toimintaa. Mildhin mukaan Hamilton ei luovuttaisi tuollaisessa tilanteessa.

Lähtöruuturangaistusta Mildh piti epäselvänä ja tulkinnanvaraisena tilanteena, mutta aikasakkotilanteessa asiantuntija puolusti brittikuskia.

– Päätös oli hätiköity tuomaristolta. Hamilton ajoi ihannelinjaa, eikä tietoisesti pyrkinyt estämään Albonia tai vaihtamaan ajolinjaa kaarteessa Albonin eteen, Mildh sanoo.

Mildh näki selvän muutoksen F1-kulisseissa tilanteessa. Hänen mielestään Red Bull oli heti F1-kauden avauksessa todella aktiivinen tuomariston suuntaan.

– He yrittivät häiritä kaikenlaisilla keinoilla kilpailijoiden toimintaa ja varsinkin Mercedeksen toimintaa, Mildh totesi.

Kaikin puolin kisan tuomaristo oli suuressa roolissa heti F1-kauden alussa. Viime kaudella myös kisojen tuomaristot nousivat otsikoihin, kun he puuttuivat kovalla kädellä kuljettajien toimintaan. Sen jälkeen puhuttiin, että tuomaristo antaisi kuljettajien kisata enemmän toisiaan vastaan.

Nyt uuden F1-kauden avauksessa mentiin jälleen toiseen suuntaan. Kohurangaistusten lisäksi turva-auto tuli todella monta kertaa radalle.

– En voi välttyä ajattelematta niin, että oltiin koronaviruspandemian tauon jälkeen monessa asiassa yliherkkiä. Ehkä tuomariston jäsenet lähtivät kovien paineiden alla tekemään töitä. Tänä viikonloppuna kaiken piti mennä hienosti F1-sarjan imagon kannalta, Mildh pohtii kauden avauskisan merkitystä pitkän koronaviruspandemian aiheuttaman tauon jälkeen.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Jos tulospalvelu ei näy, lataa sivu uudelleen.

Päivitetty 6.7. kello 10.41. Korjattu tulospalveluun vuoden 2020 Itävallan GP:n tulokset, vuoden 2019 tuloksien sijaan.

Lue lisää:

Uskomaton F1-kaudenavaus! Valtteri Bottas voitti jäätävän trillerin – tuomarit antoivat kaksi kohurangaistusta mestari Hamiltonille, näin asiantuntija kommentoi kisaa ja vastasi lukijoille

Kimi Räikkönen keskeytti todella vaarallisesti ja kirosi tiimiradioon – asiantuntija kritisoi tiimiä: “Tuollaista ei saa tapahtua”

Bottas komeaan voittoon käänteikkäässä F1-avauksessa! Aikasakon saanut Hamilton jäi ulos palkinnoilta – "Olin vähän huolissani"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat