Kimi Räikkösen pistejahdin turmeli hänet Ferrarilla korvannut superlahjakkuus – asiantuntija piti tuhoisaa virhettä amatöörimäisenä: “Saakin olla nolona"

Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildhin mukaan Charles Leclerin virhe kuvastaa Ferrarin tilaa tällä hetkellä. Leclercin reilu ele kisan jälkeen kuitenkin lämmitti.

Formula 1
Charles Leclerc
Charles Leclercin moka pilasi Ferrarin kisaviikonlopun lopullisesti ja aiheutti myös pahoja ongelmia Kimi Räikköselle. Mark Thompson/Getty Images

Alfa Romeon suomalaistähti Kimi Räikkönen jäi F1-kauden toisessa kisassa niukasti ulos pistesijoilta, kun Räikkönen oli yhdestoista. Alpha Taurin Daniil Kvjat nappasi viimeisen pistesijan ennen Räikköstä.

– Oli taas aika turhauttava kisa. Ensimmäisessä ja toisessa mutkassa auto meni anti-stallille. Ei meinannut pystyä jatkamaan. Auto tuntui hyvältä kisassa, mutta viimeiset 20 kierrosta jouduimme säästämään bensaa ihan hulluna. Ajaminen meni sellaiseksi köröttelyksi ja bensan säästämiseksi. Vauhdillisesti olisi muuten ollut hyvä mahdollisuus saada edellämenijä kiinni, Räikkönen kuvaili C Moren lähetyksessä kisaansa.

Anti-stallilla pyritään estämään auton sammuminen, mutta tässä tapauksessa se häiritsi Räikkösen kisaamista. Anti-stall meni päälle, kun Räikkönen joutui hidastamaan Ferrarin sekoilujen takia. Räikkösen viime kaudelle Ferrarille korvannut Charles Leclerc törmäsi tallitoverinsa Sebastian Vettelin auton perään ohitusyrityksessään.

Räikkönen joutui takana ongelmiin ja hän joutui tilanteen takia koko porukan hännille. Kolari esti heti alkuunsa siis entisen Ferrari-kuskin nousun Alfa Romeolla pisteille. Räikkönen starttasi kisaan 16. ruudusta, Leclerc 14. ruudusta ja Vettel 10. ruudusta.

– Tämä oli harmillista. Kimi oli saanut hyvän startin ja pysyi Ferrarin imussa hyvin mukana. Mutta Leclercin amatöörimäinen moka ajaa tallikaverinsa päälle pilasi Kimin kisan siltä osin, Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh toteaa.

– Kimi ei saanut sitten autoa kunnolla käyntiin. Parasta Kimin kisassa oli se, että hän tuli maaliin ja vielä ennen tallitoveriaan (Antonio Giovinazzi oli 14:s). Tämä oli pieni ja minimaalinen lohtu, vaikka Kimi itse sanoi kisaa turhauttavaksi. Mutta kausi ei tule olemaan helppo Kimiille.

Kumpikin Ferrarin auto kärsi sen sijaan verran kovat vahingot, että molemmat joutuivat keskeyttämään. Ferrarin tiimi tuntuu tällä hetkellä etenevän jättikatastrofista toiseen. Perinteikäs mahtitalli on ollut tuttu näky F1-sarjan kärkitaistossa. Nyt Ferrari on kahden kisan jälkeen tiimitaistossa viidentenä. Mercedeksen ja McLarenin jälkeen välissä ovat Red Bull sekä Racing Point.

Mildhin mielestä Leclercin ja Vettelin käsittämätön kolari kuvaa Ferrarin tilaa tällä hetkellä.

– Ferrari on aika tuuliajolla tällä hetkellä. Määrätietoinen työ ja systematiikka puuttuu, Mildh sanoo.

Tänään vielä kaiken lisäksi superlahjakkuudeksi tituleerattu kuljettaja Leclerc petti.

– Selitykset eivät riitä tällaisina aikoina. Olen pettynyt itseeni. Petin tiimini ja voin olla vain pahoillani, Leclerc totesi kisan jälkeen.

– Leclercillä tuli selkeä arviointivirhe. Liike oli hallitsematon ja hätiköity. Se johti isoon tuhoon. Voin kuvitella tallin johdon ja kuljettajien katsovat nolona pää alaspäin, kun Ferrarin yhtiön johto alkaa antaa palautetta tästä. Saakin olla nolona, Mildh sanoi.

Toisaalta Mildh tykkäsi Leclercin eleestä kisan jälkeen.

– Oli hienosti tehty Leclerciltä, että otti tilanteen reilusti omiin nimiinsä. Hän pilasi oman ja tallitoverin kisan, Midlh sanoi.

Yle Urheilu käsitteli Ferrarin surkeaa tilannetta laajemmin jo aika-ajon jälkeen.

Lue lisää :Ferrarille taas uusi jättikatastrofi! Ylen asiantuntija kertoo syyt valtavalle romahdukselle – toinen perinteikäs tiimi on noussut kärkikamppailuun täysin päinvastaisella strategialla

Mildh povasi aika-ajon jälkeen, että Ferrarin johdossa tullaan näkemään muutoksia, jos tulokset eivät ala parantua. Voiko Ferrari enää kuitenkaan tästä tilanteesta nousta?

– Ferrarin ainoa tapa nousta on toivoa, että päivityspaketit autoon toimivat paremmin Unkarissa ensi viikonloppuna, Mildh sanoo.

Unkarissa Ferrarilla on siinä mielessä parempi mahdollisuus menestyä, koska rata on profiililtaan hyvin hidas. Ferrarin ongelmat ovat johtuneet paljon moottoritehojen heikkoudesta, joten se on heikoimmillaan Itävallan kaltaisilla nopeilla radoilla.

– Mutta ei Ferrarilla tule olemaan helppoa. Menee monta kilpailua ennen kuin he pääsevät millään tavalla asian päälle. Kausi näyttää myös jäävän aika lyhyeksi (koronaviruspandemian aiheuttaman tauon takia). Kello kyllä tikittää Ferrarilla nyt, Mildh sanoo.

Lue lisää:

MM-pistekärki Valtteri Bottaksen nousun syynä hieno laskelmointi – asiantuntijalta kuitenkin kylmä fakta suomalaisen tilanteesta, tiimipomo ylisti tallitoveria poikkeuksellisella tavalla

F1-kauden pinkistä yllättäjästä tehtiin protesti – tuleeko mestaritiimin kopionnista rangaistus?

Lewis Hamilton ylivoimaiseen voittoon – MM-sarjaa johtava Bottas kukisti Verstappenin huimassa kilvanajossa, Räikkönen joutui Ferrarin mokailun uhriksi

Bottas komeasti toinen, epäonninen Räikkönen jäi niukasti pisteiltä – näin dramaattinen Itävallan toinen GP eteni

Valtteri Bottas otti tiimikaverinsa takana komean torjuntavoiton – kertasi ratkaisevaa hetkeä kärkitaistossa ennen robotin antamaa palkintoa: "Aina hauskaa"

Kimi Räikkönen hämmästeli tiiminsä toimintaa C Morella, joutui vielä tuomariston tutkintaan – asiantuntijalta suoraa puhetta Alfa Romeon sekavasta tilasta

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat