Kommentti: Kritisoitu yllättäjä on parhaita asioita, mitä F1-sarjalle on tapahtunut hetkeen – protestoivan autojätin onkin syytä olla huolissaan

F1-alkukauden sensaatio Racing Point ei ole tehnyt mitään väärää ennen kuin toisin todistetaan, kirjoittaa Yle Urheilun Roope Visuri.

Formula 1
Racing Point F1
Racing Pointin ratkaisu kopioida mestaritalli Mercedeksen osia kuohuttaa F1-sarjassa.Peter Fox/Getty Images)

F1-sarja on lähtenyt mielenkiintoisella tavalla liikkeelle yli neljän kuukauden pituisen koronaviruspandemian aiheuttaman tauon jälkeen. Suomalaisfaneja tietysti ilahduttaa Valtteri Bottaksen vahva alku kauteen ja MM-sarjan kärkipaikka kahden ensimmäisen kisan jälkeen.

Isommassa kuvassakin F1-kausi on alkanut todella tervetulleella tavalla liikkeelle. Sarja ei ole ollut vain kolmen kärkitiimin Mercedeksen, Red Bullin ja Ferrarin dominointia. Keskikastista kärkikamppailuun ovat nousseet McLaren ja Racing Point sekoittamaan pakkaa. Kaksikko on ohittanut alkukauden perusteella todella pahasti floppaneen Ferrarin.

Se on tervehdyttänyt ainakin kauden alussa F1-sarjan vähän homehtunuttakin vääntöä kärkipaikoista. McLarenin ja Racing Pointin nousu kärkikamppailuihin on ollut parasta, mitä F1-sarjalle on tapahtunut hetkeen. McLaren ja sen eloisa kuljettajalupaus Lando Norris ovat keränneet pääsääntöisesti posiitivisia otsikoita, mutta Racing Pointilla tilanne on ollut toinen.

Racing Pointia on kritisoitu, koska sen nousu on perustunut viime vuoden Mercedeksen mestariauton kopiontiin. Racing Pointilla on myös avoimesti myönnetty, että he ovat ottaneet mallia Mercedeksestä, mutta he eivät ole nähneet asiassa mitään väärää. (siirryt toiseen palveluun)

Keskustelu otti uusia kierroksia kauden toisen osakilpailun jälkeen, kun Renault ilmoitti tehneensä protestin Racing Pointista. Renault'n mukaan Racing Point olisi kopioinut Mercedekseltä etu- ja takajarrujen jäähdytysputket (siirryt toiseen palveluun). Renault perustaa protestinsa siihen, että tiimien olisi suunniteltava iso osa auton osista itse. Nämä jäähdytysputket kuuluvat tälle listalle.

Sergio Perez, Lance Stroll
Sergio Perez ja Lance Stroll ajavat Racing Pointilla tällä kaudella.Leonhard Foeger/Pool via Getty Images)

Jo testeistä asti Racing Pointin kopiosta on keskusteltu F1-maailmassa. Auton etupää näyttää kovin samanlaiselta kuin Mercedeksellä. Miksi Renault iskee protestin sisään vasta nyt? Renault ei ole ollut halukas kommentoimaan protestiaan vielä enempää.

Ilmiselvästi Renault kokee löytäneensä nyt omissa tutkimuksissaan jotain sääntöjenvastaista Racing Pointin kohuautosta. Jarruputket ovat tärkeä osa F1-auton aerodynamiikkaa. Niiden muotoilulla vaikutetaan ilmavirtauksiin etusiivissä ja yritetään saada sitä kautta autosta tehokkaampi. (siirryt toiseen palveluun)

Lisäksi Renault'lla on otollinen paikka iskeä juuri nyt, koska Racing Pointin kuljettajat Sergio Perez ja Lance Stroll olivat sunnuntain kisassa juuri Renault'n Daniel Ricciardon edellä sijoilla kuusi sekä seitsemän. Nyt Renault voi protestilla saada aikaan jopa Racing Pointin tulosten diskauksen ja hyötyä itse todella paljon.

Tiimeillä on myös tulista historiaa keskinäisistä väännöistä. Viime lokakuussa Japanin GP:n yhteydessä molemmat Renault-kuljettajat hylättiin Racing Pointin protestin jälkeen. Renaultin jarrutasapainojärjestelmä ei ollut varsinaisesti teknisten sääntöjen vastainen, mutta se toimi sääntöjen vastaisesti kuljettajien apuvälineenä. Nyt Renault halunnee maksaa takaisin tästä väännöstä. Racing Point latasi maanantaina myös vastapalloon Renault'n protestista kuvailemalla sitä virheelliseksi. (siirryt toiseen palveluun)

Tällainen kissa ja hiiri -leikki kuuluu olennaisesti F1-sarjan ytimeen. F1-sarjassa aina on joku keksinyt uuden tavan kehittää autoa. Joku tiimi yrittää hillitä toisen hyvää kulkua protestilla tai sitten ottamalla osan keksinnöstä itselleen. Tällainen vääntö tekee osaltaan F1-sarjasta niin jännittävän ja dramaattisen kuin se parhaimillaan on. Kulissiväännöt ovat yksi osa F1-sarjan viehätystä. Tämä peruslähtökohta puhuu sen puolesta, että Racing Point ei ole tehnyt mitään väärää. Nyt tiimi on vain sattunut olemaan poikkeuksellisen avoin kertoessaaan kopionnista.

Cyril Abiteboul
Renaultin tiimipäällikkö Cyril Abiteboul on ollut Racing Pointin äänekäs kritisoija.Mark Thompson/Getty Images

Racing Point on myös lähtökohtaisesti kärkitiimejä perässä, jos se vain kopioi huipputiimin autoja. Lisäksi toisen F1-auton kopiointi ei ole missään nimessä helppoa. Racing Point on kertonut ottaneensa valokuvia Mercedeksen autosta ja niiden perusteella rakentanut itselleen paremman auton. Mutta näin yksinkertainen asia ei ole.

Pelkkiä yksittäisiä osia ei voi vain kopioida, vaan niiden pitää pystyä myös toimimaan omassa autokonseptissa. Racing Point tuskaili pitkään ottamalla mallia aerodynamiikkansa Red Bullin autosta, vaikka tiimi on käyttänyt Mercedeksen voimanlähdettä. Muutos Mercedeksen malliin onkin hyvin loogiselta kuulostava asia, eikä sinällään paheksuttava juttu.

Racing Point on ollut jo valmiiksi hyvä kisatiimi ja se on onnistunut ajamaan hyviä tuloksia, vaikka taustat ovat olleet sekavat. Myöhemmin pidätetyn intialaismiljardöörin Vijay Mallayan omistuksessakin silloinen Force India oli kova. Mutta nyt Lawrence Strollin rahoilla tiimi on ottanut hienon askeleen vielä eteenpäin, kun resursseja on ollut vielä enemmän ja ne on kohdistettu oikeaan suuntaan. Temppu ei ole siis ollut missään nimessä yksinkertainen ja helppo, vaan siihen on vaadittu monen asian loksahtamista paikalleen.

Racing Pointiin auton kopionnin suurimmissa uhkakuvissa on pohdittu myös paljon F1-sarjan tulevaisuutta. Uhkakuvissa autojen kopiointi johtaisi enemmissä määrin siihen, että sarja muuttuisi muutaman automerkin myllerryskentäksi. Esimerkiksi Red Bullilla voisi olla piakkoin kärkitaistossa kaksi tiimiä, jos sen sisartiimin Alpha Taurin annettaisiin ajaa ykköstiimistä kopioidulla autolla. Mutta F1-sarja on jo nyt tavallaan muutaman merkin dominointia ja siksi myös tuleville kausille on tulossa historiallista budjettikattoa eri tiimeille.

Racing Pointin Lance Stroll
Racing Point on liitänyt alkukaudella.Bryn Lennon/Getty Images

Kopiointi johtuu myös olennaisesti siitä, että eletään aikakautta juuri ennen suuria sääntömuutoksia. Niiden piti jo asettua voimaan ensi kaudelle, mutta koronaviruspandemian takia mullistus tulee voimaan vasta vuonna 2022. Tästä näkökulmasta muutamassa keskikastin tallissa ei ole oltu huolissaan Racing Pointin toiminnasta.

– Kun ei ole sääntömuutoksia, tiimit kopioivat toisiaan. Se ei ole uutta F1:sissä. Tällaista on tapahtunut aina siitä lähtien, kun olen seurannut F1-sarjaa, Alpha Taurin tiimipomo Franz Tost muistutti aiemmin ja kertoi F1-tiimien toimintalogiikasta oivallisesti. (siirryt toiseen palveluun)

– Tiiimi tekee edun kolmeen tai neljään kisaan luomalla jotain uutta. Sitten muut voivat ottaa heidät kiinni kopioimalla. Tiimeillä on valokuvaajia varikolla. Sitten tiimit katsovat kuvia ja menevät samaan suuntaan.

–Avainjuttu on se, että ymmärtää filosofian. Koko aerodynamiikka ei toimi toisessa autossa, jos vain tekee etusiivestä ja auton keulasta samanlaisen.

Lähtökohtaisesti Renault'n on kuitenkin syytä olla huolissaan vallitsevasta tilanteesta. Suuren autonvalmistajan paluu kuninkuusluokkaan on sujunut kaikkea muuta kuin toivotusti. Rahaa on laitettu paljon sisään, mutta tulosta ei ole tullut. Renault ei ole tälläkään kaudella pystynyt haastamaan kärkitiimejä ja kaiken lisäksi useampi tiimi on alkukauden perusteella mennyt sen ohi. Jos Racing Pointin kopiointiratkaisu todetaan sääntöjen mukaiseksi, Renault'lla alkavat hälytyskellot soida entistäkin kovempaa.

Miten ihmeessä pienemmillä resursseilla operoiva yksityistiimi on voinut nousta nopeasti kohtuullisen suurella budjetilla operoivan Renaultin ohi? Tappio tässä väännössä olisi jälleen suuri kolaus Renault'lle, eikä ranskalaistallin protesti ole siinä mielessä ihmekään. Tehdastiimi Renault pelaa suurilla panoksilla oman uskottavuutensa puolesta tällä hetkellä. Jos Racing Pointin kopioratkaisu todetaan sääntöjen mukaiseksi, Renault on jälleen kerran yllätetty housut kintuissa.

Daniel Ricciardo, Cyril Abiteboul
Daniel Riccardo (vas.) on ollut Cyril Abiteboulin kovapalkkainen hankinta, mutta Ricciardokin loikkaa tämän kauden jälkeen McLarenille.Bryn Lennon - Formula 1/Formula 1 via Getty Images

Joka tapauksessa on hyvä asia, että FIA aikoo selvittää, onko Racing Pointin auto sääntöjen mukainen. Sitten saadaan edes jonkinlainen piste ja päätös pitkään vellonneelle keskustelulle. Nähdään, onko Racing Point oikaissut joissain kohtaa sääntöjä. Lisäksi tutkinnalla saadaan toivottavasti ainakin jollain tasolla katkaistua nyt leviävät salaliittoteoriat.

On epäilty, että Mercedes ja Racing Point olisivat jotenkin keskenään suhmuroineet Racing Pointille sisäpiiritietoa. Jos näin olisi, se olisi totta kai äärimmäisen härskiä ja kiellettyä. Salaliittoteoreetikot ovat nostaneet esiin myös sen, että Mercedes-pomo Toto Wolffilla on pieni osuus ensi kaudeksi F1-sarjaan tulevasta Aston Martinista, joka rakentuu ikään kuin Racing Pointin päälle. FIA kutsui myös Mercedeksen mukaan tutkintaan, joten tähänkin spekulointiin saataneen lisävaloa.

Kaikkien salaliittoteorioiden keskellä on kuitenkin hyvä muistaa, että Racing Point on syytön, kunnes toisin todistetaan. Lisäksi FIA kävi jo aiemmin keväällä Racing Pointin tehtaalla, eikä nähnyt tiimin toiminassa huomautettavaa. (siirryt toiseen palveluun) Sopii vain toivoa tiimien oikeusturvan takia, että FIA tekee nyt kattavan, läpinäkyvän ja nopean tutkinnan ennen kuin kausi jatkuu tulevana viikonloppuna Unkarissa. Samanlainen venytys ja hähmäisyys kuin keväällä Ferrarin moottorien tutkinnassa nähtiin, ei ole kenellekään F1-sarjassa hyväksi.

Lue lisää:

F1-kaudella tehdään dramaattinen täyskäännös – MM-sarjan johtajalle Valtteri Bottakselle luvassa lisää häiritseviä tekijöitä

MM-pistekärki Valtteri Bottaksen nousun syynä hieno laskelmointi – asiantuntijalta kuitenkin kylmä fakta suomalaisen tilanteesta, tiimipomo ylisti tallitoveria poikkeuksellisella tavalla

Kimi Räikkösen pistejahdin turmeli hänet Ferrarilla korvannut superlahjakkuus – asiantuntija piti tuhoisaa virhettä amatöörimäisenä: “Saakin olla nolona"

F1-kauden pinkistä yllättäjästä tehtiin protesti – tuleeko mestaritiimin kopionnista rangaistus?

Nelinkertainen F1-mestari Sebastian Vettel toivottomassa tilanteessa – Suomen ystävällä ei ole kuin yksi vaihtoehto kriisitalli Ferrarilla

Lewis Hamilton ylivoimaiseen voittoon – MM-sarjaa johtava Bottas kukisti Verstappenin huimassa kilvanajossa, Räikkönen joutui Ferrarin mokailun uhriksi

Ferrarille taas uusi jättikatastrofi! Ylen asiantuntija kertoo syyt valtavalle romahdukselle – toinen perinteikäs tiimi on noussut kärkikamppailuun täysin päinvastaisella strategialla

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat