Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Haasin riskiratkaisu ajoi Räikkösen poikkeukselliseen virheeseen ja jätti suomalaisen pisteittä – kommentoi MTV:lle viikonloppua: "Katastrofi"

Alfa Romeon kuljettaja Kimi Räikkönen sai startista viiden sekunnin rangaistuksen. Hän oli Unkarin F1-kisan 15:s.

Formula 1
Kimi Räikkönen ajaa Unkarissa
Kimi Räikkösen viikonloppu Unkarissa oli mollivoittoinen. Clive Mason - Formula 1/Getty Images

F1-kauden kolmannen kisan startissa nähtiin suomalaisittain peräti kaksi starttimokaa. Valtteri Bottas oli lähellä ottaa varaslähdön, ja Alfa Romeon Kimi Räikkönen lähti kisaan väärästä lähtöruudusta. Hänelle tepposet teki Haasin riskiratkaisu.

Ennen Unkarin kisan starttia Hungaroringillä oli satanut, ja rata oli vielä lämmittelykierrokselle lähdettäessä melko kostea. Vain paikoin radalla oli kuivia kohtia. Tästä huolimatta Haas-talli päätti ottaa lämmittelykierroksen päätteeksi kuljettajansa Romain Grosjeanin ja Kevin Magnussenin varikolle vaihtamaan välikelin renkaat kuivan kelin renkaisiin.

Haas-kaksikon piti lähteä kisaan lähtöruuduista 16 ja 18, mutta he starttasivat renkaiden vaihdon vuoksi kisaan varikkosuoralta. Tätä viimeisestä lähtöruudusta startannut Räikkönen ei huomannut, ja hän asettui väärään ruutuun startissa. Teosta suomalaiselle lätkäistiin viiden sekunnin aikarangaistus.

– Se oli poikkeuksellinen virhe Kimiltä. Todennäköistä on, ettei tallilta kulkenut viesti Haaseista riittävän nopeasti Räikköselle. Ne sattuivat olemaan lähellä Kimiä, ja hän meni omalle paikalleen viimeiseksi ruudukkoon tietämättä, että siitä puuttui muita, Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh selventää.

Mildhin mukaan kuljettajien velvollisuuksiin kuuluu katsoa, keitä lähellä olevissa lähtöruuduissa on, jotta tällaisia virheitä ei pääsisi sattumaan. Silti hän kokee, että vastuu tapahtuneesta oli tallilla.

– Varikkomuurilla tuollaiset asiat nähdään aika hyvässä vaiheessa, joten Alfa Romeon olisi pitänyt ottaa kommunikointi selvästi hanskaan.

Hirvittävä viikonloppu

Koko viikonloppu oli Räikköselle vaikea. Suomalainen ei osallistunut lainkaan ensimmäisiin harjoituksiin, vaan Alfa Romeo ajatti perjantain sessiossa testikuljettaja Robert Kubicaa.

Toisissa harjoituksissa Räikkönen oli märissä olosuhteissa autoista yhdeksänneksi nopein, mutta radalla ei huonon kelin vuoksi nähty kaikkia kuljettajia ja moni kiersi radan vain pariin kertaan.

Lauantaina Räikkönen oli viimeisissä harjoituksissa toiseksi viimeinen ja surkean viikonlopun kruunasi aika-ajojen viimeinen sija.

– Viikonloppu oli katastrofi. Meidän täytyy yksinkertaisesti tehdä asioita paremmin ja autosta nopeampi, Räikkönen kommentoi MTV:lle (siirryt toiseen palveluun).

Alfa Romeon omassa tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun)Räikkönen kommentoi monisanaisemmin kilpailua. Hän muun muassa sanoi, että auton vauhti ei ollut nyt kovin huonoa, mutta aikarangaistus ratkaisi sen, ettei hän pystynyt nousemaan 15:tta sijaa ylemmäksi.

Frédéric Vasseur
Frédéric Vasseur oli tyytyväinen Alfa Romeon vauhtiin Unkarin kisassa.xpbimages.com/AOP

Alfa Romeon tallipäällikön Frédéric Vasseurin mukaan kisa antoi silti rohkaisevaa tietoa, vaikka sijoitukset olivat vaatimattomia. Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi jäi 17:nneksi.

– Lopputulos on pettymys, mutta saamamme datan perusteella auto oli nyt paljon kilpailullisempi kuin mitä sijoitukset antavat ymmärtää. Meillä olisi ollut vauhtia haastaa lähimmät kilpailijamme ja joitain nopeampia autoja, jos emme olisi olleet lähtöruudukossa taaimmaisena. Paremmilla lähtöruuduilla olisimme voineet saada pisteen tai kaksi.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Isossa-Britanniassa. Rata on nopea, joten Mildhin mukaan Alfa Romeolla voi olla sielläkin vaikeaa.

Talli käyttää Ferrarin moottoreita, jotka eivät ole tällä kaudella yhtä tehokkaita kuin kilpailijoilla.

– Alfa Romeolla on paljon tekemistä asioiden kanssa. On harmittavaa, että tämä on mennyt tällaiseksi. Tästä kaudesta tulee Kimille vaikea, Mildh sanoo.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Jos tulospalvelu ei näy, päivitä sivu.

Muokattu 19.7.2020 kello 22:00: Muokattu Räikkösen sijoitus. Räikkönen oli kisassa alun perin 16:s, mutta Haas-kuljettajat saivat molemmat 10 sekunnin aikasakon kisan jälkeen, koska heitä avustettiin sääntöjen vastaisesti lämmittelykierroksella radion kautta. Näin ollen Kevin Magnussen putoaa tuloksissa kymmenenneksi (oli yhdeksäs) ja Romain Grosjean 16:nneksi (oli 15:s). Grosjeanin rangaistuksen vuoksi Räikkösen sijoitus nousee pykälällä.

Lue myös:

Bottas tilitti MTV:lle Mercedeksen pahat mokat aika-ajossa ja startissa, jotka maksoivat MM-johdon – asiantuntija linjaa askelmerkit mestaruustaistoon

Hamiltonille ennätysvoitto, Bottaksen taistelu riitti vain kolmossijaan – Verstappen lämmittelyssä käyneen kolarin jälkeen häkellyttävästi kakkoseksi: "Tuntui kuin voitolta"

Bottas ei päässyt lopussa enää Verstappenin ohi, Hamilton tykitti helppoon voittoon Unkarissa – näin kauden kolmas F1-kisa eteni

Valtteri Bottas suitsutti F1-autonsa monipuolisuutta erityyppisillä radoilla: "Kulkee todella hyvin"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat