Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Mekaanikot pelastivat Red Bullin Unkarissa karulta kohtalolta – Albon oltiin vähällä hylätä hurjan nousun jälkeen, mutta älytön selitys lehtipuhaltimista meni läpi

Lähtökohtiin nähden Red Bull nappasi loistosijat Unkarin GP-kisasta. Max Verstappen ajoi lämmittelykierroksen kolarista huolimatta toiseksi. Alexander Albon nousi kisassa kahdeksan sijaa.

Formula 1
Mekaanikot korjaavat Max Verstappenin autoa juuri ennen Unkarin GP:n alkua.
Mekaanikot onnistuivat saamaan Max Verstappenin auton kilpailukuntoon järisyttävän nopeasti.Imago sport/AOP

F1:n huipputalli Red Bull oli hämmentävän suurissa vaikeuksissa kauden kolmantena kisaviikonloppuna Unkarissa.

Tallin kuljettajat Max Verstappen ja Alexander Albon valittelivat harjoituksissa ja aika-ajoissa auton huonoa ajettavuutta. Auto muun muassa tärisi sekä yli- ja aliohjasi. Myös vauhti oli kateissa, vaikka Hungaroring on tyypillisesti Red Bullille vahva rata. Autoa säädettiin poikkeuksellisesti jopa perjantain ja lauantain välinen yö, mutta talli ei silti ottanut selvää, miksi auto ei käyttäytynyt halutulla tavalla.

Yle Urheilun F1-asiantuntijan Jukka Mildhin mukaan yksi syy nähtyihin ongelmiin voi piillä siinä, että kuljettajat antoivat eri viestejä ongelmista.

– Yksi teoria voisi olla, että Albonin ja Verstappenin antama palaute ja yhteispeli ei toiminut tänä viikonloppuna. Sillä voi olla myös vaikutus auton suorituskyvyn aikaansaamiseen tai säätämiseen.

Verstappen selvisi aika-ajoissa seitsemänneksi, mutta Albon jäi todella kauas siitä, mihin autolla on potentiaalia ja joutui starttaamaan vasta 13:nnesta lähtöruudusta sunnuntain kisaan.

Kun autot lähtivät sunnuntaina varikkosuoralta lämmittelykierrokselle, oli täydellisen katastrofin ainekset kasassa. Verstappenilla oli kostealla radalla liian suuri tilannenopeus mutkaan 12, ja hän ajautui päin seinää vain parikymmentä minuuttia ennen starttia.

Max Verstappen ajoi seinään jo Unkarin GP:n lämmittelyssä.
Max Verstappenin auto vaurioitui pahasti törmäyksessä. Kisan jälkeen hollantilainen sanoi, että auto toimi täysin normaalisti kilpaillessa. Bryn Lennon/Getty Images

Tähtikuljettajan autosta rikkoutui etusiipi ja muun muassa ohjaustanko vääntyi, mikä vaikuttaa auton kääntymiseen ja renkaiden kulmiin. Red Bullin mekaanikkojen piti saada auto kuntoon lähtöruudukossa hyvin lyhyessä ajassa. Verstappen itse epäili jo, ettei hän pääse starttaamaan kisaan lainkaan (siirryt toiseen palveluun).

Kuin ihmeen kaupalla hollantilaiskuljettaja pääsi starttaamaan kilpailuun ja nousi heti lähdössä seitsemänneltä sijalta kolmanneksi. Ruutulipulla Verstappen pääsi tuulettamaan toista sijaa.

Mildh kehuu Red Bullia siitä, että kriisitilanteessa tallipäällikkö Christian Horner rauhoitti tilanteen ja mekaanikoille annettiin tilaa tehdä oma työnsä auton kanssa.

– Näin tuon täysin mekaanikkojen urotekona. Siinä kuljettajan moka saatiin paikattua. Mekaanikot ovat tavallisesti näkymättömiä kavereita, mutta nyt he pääsivät todella loistamaan todella.

Verstappen kertoi kisan jälkeen omistaneensa kakkossijansa mekaanikoille. Hänestä kakkossija tuntui olosuhteet huomioon ottaen voitolta.

– Se, että pystyin lyömään kiilan dominoivien Mercedeksien kaksoisvoitolle, tuntuu aivan uskomattomalta. Emme odottaneet tällaista tulosta aika-ajojen ja näin hankalan viikonlopun jälkeen, Verstappen sanoi.

Albon oli lähellä kovaa rangaistusta

Red Bull nousi lopulta kuin feenikslintu tuhkasta. Verstappen ajoi kisassa toiseksi ja Albon nousi peräti kahdeksan sijaa viidenneksi. Pisteillä talli kiilasi valmistajien MM-sarjassa toiseksi, paikalle, jolle sitä povattiin jo ennen kauden alkua.

Kilpailun jälkeen jouduttiin kuitenkin jännittämään vielä Albonin sijoituksen kohtaloa. Kisan tuomaristo tutki, oliko Red Bull kuivattanut Albonin lähtöruutua ennen starttia sääntöjen vastaisesti lehtipuhaltimilla. Nykysäännöt sanovat, ettei lähtöruutuja saa millään tapaa kuivata ja siten yrittää parantaa pitoa.

Mildhin arvion mukaan sääntöjen rikkomisesta olisi voinut seurata jopa Albonin hylkäys tai pistesijoilta pudottaminen. Asiantuntija ei pystynyt käsittämään, miten Red Bull riskeerasi kisansa lehtipuhaltimien kanssa.

– Minusta se oli todella amatöörimäistä. Ennen harjattiin lähtöruudukon paikkoja ja ratavarikkoa, mutta se on kiellettyä, koska kauan sitten asia meni niin pitkälle, että pidon saamiseksi käytettiin jopa kemikaaleja. Lähtöruudun kuivaaminen on kuitenkin ollut niin kauan kiellettyä, että oli ajattelematonta Red Bullilta toimia noin.

Alexander Albon ohittaa Romain Grosjeania Unkarin kisassa 2020.
Alexander Albon ajoi mainion kisan surkeista lähtökohdista. XPB Images/AOP

Albon väisti lopulta rangaistukset. F1-sivustolla selvitettiin sunnuntai-iltana (siirryt toiseen palveluun), että Red Bullin henkilökunta oli unohtanut päällä olleet lehtipuhaltimet maahan Albonin auton vierelle. Sivustolla julkaistiin video, jossa Red Bullin henkilökunta näyttää kisan jälkeen lehtipuhaltimien toimintaa, ja yrittää todistaa, ettei puhallin kuivata asfalttia merkittävästi.

Paikalla, jossa lehtipuhaltimia testattiin kisan jälkeen, on kuitenkin täysin erilainen asfaltti kuin Hungaroringin radalla.

Tavallisesti puhaltimia käytetään moottorin ja jarrujen jäähdytykseen ennen starttia.

Mikäli Albon olisi lehtipuhaltimien takia pudotettu pisteiltä, eikä Verstappenin autoa olisi saatu korjattua lähtöä varten, olisi Red Bull Unkarin kisaviikonlopun jälkeen valmistajien MM-sarjassa vasta jaetulla neljännellä sijalla Ferrarin kanssa 27 pisteellä.

Sähläys voi olla perua koronatauosta

Red Bull kompuroi Unkarissa tasoiselleen tallille täysin perusasioissa. Mildh uskoo, että tallin vaikeudet voivat olla perua pitkästä koronaviruspandemian aiheuttamasta tauosta. Tallit ovat tottuneet hyvin erilaiseen rutiiniin, ja nyt F1:sissä on kilpailtu kolme viikonloppua putkeen poikkeuksellisen pitkän tauon jälkeen.

– Kaikille päättäjistä kuljettajiin saattaa tulla inhimillisiä erehdyksiä tällaisessa tilanteessa. Rutiinin rikkoutuminen vaikuttaa niin eri tavalla eri ihmisiin.

Tallin viikonloppu oli vaikeuksien voittamista. Red Bullin pitäisi kuitenkin pystyä tarjoamaan paljon enemmän, sillä sen pitäisi Ferrarin ohella olla Mercedeksen kovin haastaja. Mercedeksen ylivoima tuntuu jopa hieman yllättäneen tallin.

– Haluamme saada eron Mercedekseen kiinni. He ovat kuitenkin todella ylivoimaisia tällä hetkellä, joten heidän lyömisensä on vaikeaa, mutta emme aio lopettaa yrittämistä, Verstappen linjasi Red Bullin tiedotteessa.

Kolmen kisan jälkeen Red Bull on peräti 66 pistettä sarjaa johtavaa Mercedestä perässä.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Isossa-Britanniassa.

Lue myös:

Hamiltonille ennätysvoitto, Bottaksen taistelu riitti vain kolmossijaan – Verstappen lämmittelyssä käyneen kolarin jälkeen häkellyttävästi kakkoseksi: "Tuntui kuin voitolta"

Bottas tilitti MTV:lle Mercedeksen pahat mokat aika-ajossa ja startissa, jotka maksoivat MM-johdon – asiantuntija linjaa askelmerkit mestaruustaistoon

Haasin riskiratkaisu ajoi Räikkösen poikkeukselliseen virheeseen ja jätti suomalaisen pisteittä – kommentoi MTV:lle viikonloppua: "Katastrofi"

Bottas ei päässyt lopussa enää Verstappenin ohi, Hamilton tykitti helppoon voittoon Unkarissa – näin kauden kolmas F1-kisa eteni

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat