Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Racing Pointin ja Mercedeksen kopiointikohun lopputulema määrittää F1:n tulevaisuuden – näin protesteihin ja FIAn uuteen tutkintaan johtanut tilanne on edennyt

F1-talli Renault on jättänyt jo kaksi protestia tämän kauden Racing Pointin autosta. Yle Urheilu selvittää, mistä on kysymys.

Formula 1
Racing Pointin F1-autot radalla.
Racing Point käyttää autoissaan Mercedeksen toimittamaa moottoria ja vaihdelaatikkoa.Clive Mason - Formula 1/Getty Images

Kuluvan F1-kauden yhdeksi suurimmaksi puheenaiheeksi hyvässä ja pahassa on noussut Racing Point. Brittitalli kuului vielä viime kaudella keskikastin tallien heikoimpiin suorittajiin sijoituttuaan seitsemänneksi MM-sarjassa. Nyt Racing Point on kauden kolmen ensimmäisen kilpailun jälkeen neljäntenä, ja tallin kuskit Sergio Perez ja Lance Stroll kolkuttelevat jo palkintokorokesijoja.

Uskomattoman nousunsa lisäksi Racing Point on ollut esillä ikävässä asiayhteydessä. Tallin tämän kauden auto sai jo hyvissä ajoin tätä vuotta liikanimen Pinkki Mercedes. Tämä johtuu siitä, että tallin tämän kauden auto on käytännössä vaaleanpunainen versio Mercedeksen viime kauden mestaruusautosta. Racing Point on jopa aiemmin kertonut avoimesti, että se on kopioinut kuvista Mercedeksen viime vuoden ajokin itselleen.

Nyt puhetta on nostattanut se, onko auto sääntöjen mukainen.

Unkarin kisaviikonloppuna kilpailija Renault teki jo toisen protestinsa Racing Pointin jarrujen jäähdytysjärjestelmästä (siirryt toiseen palveluun), joka on liki identtinen Mercedeksen viime vuoden ratkaisuun verrattuna (siirryt toiseen palveluun). Protestin tarkoituksena on selvittää, onko Mercedes antanut tietoa tai auton osia brittitallille sääntöjen vastaisesti.

Mercedeksen mestaruusauto vuonna 2019
Racing Pointin vuoden 2020 F1-auto.
Vertaa Mercedeksen viime kauden mestaruusautoa ja tämän kauden Racing Pointia toisiinsa.

Yle Urheilun F1-asiantuntijan Jukka Mildhin mukaan protesti tällaisessa tilanteessa kuuluu moottoriurheiluun. Renault on itse jumittanut sarjan keskikastissa jo vuosia. Edellisen kerran talli on ollut valmistajien MM-sarjassa kolmen parhaan joukossa vuonna 2007.

– Renault on jäänyt tässä housut nilkoissa kiinni, kun he eivät ole hoksanneet samaa Racing Pointin kanssa.

Formula 1 -sarjassa on vuosikymmeniä kopioitu hyvät ideat kilpakumppaneilta. Tässä artikkelissa avaamme, mistä kopiointikohussa on kyse, ja miksi Kansainväliseltä Autoliitolta FIAlta tuleva päätös protesteihin on sarjan tulevaisuuden kannalta merkittävä.

Säännöt muuttuivat

Muut tallit eivät voi protestoida Racing Pointista ainoastaan siksi, että se näyttää edellisen vuoden Mercedekseltä ja on huomattavasti nopeampi kuin tallin viimevuotinen auto. Protestia varten kilpailijoiden täytyy löytää autosta esimerkiksi jokin osa, jonka käyttäminen olisi Racing Pointilta sääntöjenvastaista. Tuoksi osaksi Renault on nimennyt jarrujen jäähdytysjärjestelmän.

Kyseinen osa oli vielä viime vuonna listaamaton, eli sen sai ostaa muilta talleilta. Täksi kaudeksi säännöt muuttuivat, ja jarrujen jäähdytysjärjestelmä kuuluu nyt listattuihin osiin, jotka tallien täytyy suunnitella ja valmistaa itse.

Jäähdytysjärjestelmä on F1-autoissa tärkeä osa. Jäähdytyksen on oltava kunnossa, jotta jarrut toimivat normaalisti ja auto on turvallinen. Toisaalta autojen ilmanvastusta yritetään minimoida, ja jäähdytysjärjestelmä vaikuttaa kaikkiin ilmavirtauksiin. Koska ilmavirtauksia pyörien lähellä on hankalaa hallita, jarrujen ilmanoton muotoa kehitetään F1-autoissa jatkuvasti.

Racing Pointin Lance Stroll ja Sergio Perez paiskaavat kättä
Racing Pointin Lance Stroll ja Sergio Perez nappasivat viime viikonloppuna Unkarin aika-ajoista lähtöruudut kolme ja neljä.Getty Images

Pitkän uran F1-tallipällikkönä tehnyt Ross Brawn kirjoitti maanantaina Autosportin sivuilla kolumnissaan (siirryt toiseen palveluun), että ongelma on varsin hankala juuri siksi, että säännöt muuttuivat täksi kaudeksi. Vielä viime kaudella Racing Point pääsi käsiksi tietoihin Mercedeksen jarrujen jäähdytysjärjestelmästä.

– Racing Point ei voi unohtaa vuosi sitten saamiaan tietoja. Minusta on epäloogista ajatella, että heidän pitäisi pyyhkiä muistinsa, Brawn kirjoitti.

Brawn on joutunut aikanaan itse kopioinnin kohteeksi. Hänen tallissaan Brawn GP:ssä keksittiin asentaa auton pohjaan tupladiffuussori, eli aiempaa tehokkaammat ilmanohjaimet. Muut tallit alkoivat matkia keksintöä parhaansa mukaan, sillä se paransi auton takapään pitoa merkittävästi.

Keksintö toi merkittävän edun Brawnin tallille alkukauteen, ja brittitalli juhli mestaruutta kaudella 2009.

– Aikanaan me annoimme omille kuvaajillemme kauppalistan siitä, mistä haluamme kuvia. Kopiointi on F1:ssä standardi. Jokainen tiimi ottaa tuhansia kuvia jokaisesta autosta analyysia varten ja kopioi parhaat ideat, Brawn kertoi kolumnissaan.

Jäähdytysjärjestelmän suunnittelu vie paljon aikaa. Se on hyvin, hyvin monimutkainen osa. Meillä on 886 erilaista piirustusta omista jäähdytysjärjestelmistämme.

Racing Pointin tallipäällikkö Otmar Szafnauer

Racing Pointin tallipäällikkö Otmar Szafnauer lausui viikonloppuna medialle olevansa varma, että jäähdytysjärjestelmä on laillinen. Talli aikoo käyttää samoja osia myös kahden viikon kuluttua Isossa-Britanniassa protesteista huolimatta.

– Jäähdytysjärjestelmän suunnittelu vie paljon aikaa. Se on hyvin, hyvin monimutkainen osa. Meillä on 886 erilaista piirustusta omista jäähdytysjärjestelmistämme.

FIA tarkisti auton ennen kautta, muttei protestoituja osia

Arvostettu moottoriurheilulehti Autosport kertoi viime viikonloppuna (siirryt toiseen palveluun), että FIAn henkilöstöä kävi Racing Pointin tehtaalla sen jälkeen, kun brittitallin talvitestit Espanjassa sujuivat yli odotusten. Lehdessä kerrotaan, että tuolla käynnillä talli esitti todisteita siitä, että se oli kopioinut Mercedestä vain valokuvista. Jarrujen jäähdytysjärjestelmää ei kuitenkaan tutkittu.

Mildh huomauttaa, että vielä alkuvuodesta jäähdytysjärjestelmässä ei välttämättä olisi edes ollut tutkittavaa, sillä tiimit kehittävät autojaan jatkuvasti ja osien muotoilu voi muuttua kauden aikana. Hän kuitenkin uskoo, että Renault on seurannut systemaattisesti tilanteen kehitystä ja pyrkii nyt yhden osan kautta osoittamaan Racing Pointin rikkovan sääntöjä.

– Siellä on käyty vain läpi ne pääperiaatteet, minkä vuoksi Racing Pointin auto ei ole Mercedes. Mutta nyt, kun Renault on nostanut protestin, he ovat löytäneet jotain. He ovat tutkineet tarkemmin ja tarkemmin Racing Pointin autoa ja sen kehitystä Espanjan testeistä.

Jos tietoa tai osia on annettu sääntöjen vastaisesti, Mersu on lirissä. Mahdollisuus siihen on ja sitä tutkitaan. En kuitenkaan voi kuvitella, että siellä olisi tehty jotain laittomuuksia. Mersun tapainen autovalmistaja ei voi ottaa tällaisia riskejä.

Jukka Mildh

Mildhin on vaikeaa uskoa, että F1-sarjan ylivoimainen ykköstalli, hyvin johdettu Mercedes olisi toiminut asiassa sääntöjen vastaisesti. Jos näin kuitenkin on, täytyisi Mildhin mukaan Racing Pointin lisäksi rangaista Mercedestä.

– Jos tietoa tai osia on annettu sääntöjen vastaisesti, Mersu on lirissä. Mahdollisuus siihen on ja sitä tutkitaan. En kuitenkaan voi kuvitella, että siellä olisi tehty jotain laittomuuksia. Mersun tapainen autovalmistaja ei voi ottaa tällaisia riskejä.

FIAn tekninen johtaja Nikolas Tombazis kommentoi lauantaina Autosportille (siirryt toiseen palveluun), että tällä hetkellä Mercedeksen syyllisyydestä ei ole viitteitä.

– Mikäli kyse olisi osasta, joka on kuulunut jo viime vuonna listattuihin osiin, ja Mercedes olisi esimerkiksi antanut tietoa etusiiven suunnittelusta, ei teon hyväksyttävyydestä käytäisi mitään keskusteluja. Haluan kuitenkin painottaa, ettei meillä ole viitteitä Mercedeksen sääntöjen vastaisista toimista. Luulen, että jos tietoa annettiin eteenpäin, se tapahtui viime vuonna.

Päätöksen venyminen voi aiheuttaa ongelmia

Tombazis kertoi samassa Autosportin artikkelissa, että FIA on pyytänyt Mercedekseltä sen viime vuoden auton jarrujen jäähdytysjärjestelmiä. Lisäksi autoliitolla on jo tutkittavanaan Racing Pointin alkukauden aikana käyttämiä jäähdytysjärjestelmiä.

FIAn päätökseen asti Renault voi tehdä jokaisen kisaviikonlopun jälkeen uuden protestin samasta aiheesta. Vielä ei tiedetä, milloin FIA päätöksensä antaa. Liitosta kommentoitiin viikonloppuna kuitenkin sen verran, että mikäli Racing Point tekee päätöksen jälkeen vastaprotestin, voi asian käsittely jatkua aina elokuun lopulle asti.

Racing Pointin Otmar Szafnauerin mukaan talli tekee vastaprotestin, mikäli brittitallin auto tuomitaan sääntöjen vastaiseksi.

– En kuitenkaan usko, että tämä asia kääntyy meitä vastaan, hän sanoi lehdistölle uutistoimisto Reutersin mukaan.

Vastaprotestin näkeminen on Mildhin mukaan yksi asia, johon Renault omilla protesteillaan pyrkii.

– Jos toinen talli esittää protestin, sen kohteena oleva tekee kaikkensa näyttääkseen, ettei niin ole. Tämä tilanne vie resursseja, mutta siksi Renault protestoi. Kiusa se on pienikin kiusa.

Bisnesmoguli Lawrence Stroll on rahoittanut avokätisesti poikansa F1-taivalta.
Racing Point -kuljettaja Lance Strollin miljardööri-isä Lawrence Stroll on mahdollistanut Racing Pointin nopean nousun kärkikahinoihin. Strollin sijoittamat rahat ovat mahdollistaneet oikaisun kehitystyössä, Mercedestä matkimalla.Charles Coates/Getty Images

Mildh pitää Racing Pointin tulevan kauden kannalta ongelmallisena sitä, jos ratkaisu venyy hyvin pitkälle.

– Varsinkin koko ajan uhan alla olevalle Racing Pointille on hankalaa, jos päätös tulee vasta elokuussa. Tässä tilanteessa on vaikeaa alkaa muuttaa mitään ja viedä kehitystä eteenpäin.

Joka tapauksessa FIAn tuleva päätös määrittää hyvin pitkälle myös F1-sarjan tulevaisuutta. Autojen suunnittelu on osa tallien perustyötä. Jos koko auton kopioi toiselta tallilta, on irvokasta lyödä auton design omiin nimiin.

–On formula ykkösten filosofiaa vastaan, jos kaikki osat ja design otetaan muilta. Nyt puhutaan jo tallien immateriaalioikeuksista, Mildh sanoo.

Lue myös:

Kommentti: Kritisoitu yllättäjä on parhaita asioita, mitä F1-sarjalle on tapahtunut hetkeen – protestoivan autojätin onkin syytä olla huolissaan

F1-kauden pinkistä yllättäjästä tehtiin protesti – tuleeko mestaritiimin kopionnista rangaistus?

F1-kuski joutuu kohtaamaan vihaa miljardööri-isänsä vuoksi, samalla rahan valta kuninkuusluokassa vain kasvaa: “Yleisö ei ole tyhmä”

Bottas tilitti MTV:lle Mercedeksen pahat mokat aika-ajossa ja startissa, jotka maksoivat MM-johdon – asiantuntija linjaa askelmerkit mestaruustaistoon

Lähteet: Reuters

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat